Nieuws

Aprilia RSV4 X ex3ma, exclusiefste RSV4 ooit

Geef ze bij Aprilia Racing, de racedivisie van de Italiaanse motorfabrikant, de vrije hand en ze komen met iets heel bijzonders op de proppen. Zie hier de RSV4 X ex3ma, de meest exclusieve RSV4 ooit geproduceerd.

Dit is het vierde hoofdstuk van een project dat al in 2019 begon met de RSV4 X, gevolgd door de Tuono X en de RSV4 X Trenta in 2022. Deze exclusieve modellen, alle voorzien van een X in de typeaanduiding, staan bij Aprilia voor het technisch meest verfijnde dat voor het publiek beschikbaar is. Deze RSV4 X ex3ma is als eerste en enige productiemachine van de Italianen voorzien van een direct van de RS-GP 24 MotoGP-racer afstammende aerodynamicapakket. De volledig van carbon gemaakte stroomlijn is voorzien van dezelfde voorvleugel, de wing onder de swingarm en de wings bij het voorspatbord die de MotoGP-machine ook heeft. Vergeleken met de al erg geavanceerde X Trenta wordt de neerwaartse druk op een recht stuk vijf keer zo groot, wat de stabiliteit ten goede komt en de wheelies helpt voorkomen, en in bochten is de downforce drie keer zo hoog.

Het speciale ‘Perla Nera’-kleurenschema roept uiteraard herinneringen op aan de hoogtijdagen van Max Biaggi op de RS250, waarmee de Italiaan in 1994, 1995 en 1996 wereldkampioen in de 250cc-klasse werd. Aprilia heeft Biaggi ook betrokken bij het testwerk op het circuit en de uiteindelijke setting van de RSV4 X ex3ma.

De 1.099cc 65°-V4 van de RSV4 is wat extra gekieteld door de specialisten van Aprilia’s raceafdeling en levert in deze trim een dikke 230 pk bij 13.500 toeren en 131 Nm bij 11.000 toeren. Het maximum toerental ligt op 13.900 toeren. Het blok kreeg daartoe een iets hogere compressie, een Sprint Filter luchtfilter een speciaal uitlaatsysteem met titanium bochten van SC Project. De standaard ECU is vervangen door de APX van Aprilia Racing, dat is voorzien van een geïntegreerd dataverwerkingssysteem, waarmee heel nauwkeurig zaken als wheelie control, vermogen, tractiecontrole en engine brake per versnelling kunnen worden gecalibreerd. De rijder kan deze parameters al rijdend verstellen met een met schakelaars op het stuur. De Aprilia wordt zelfs geleverd met een laptop om de ECU-software te managen.

Meer lekkers is er in de vorm van volledig instelbare Öhlins vering voor en achter, een Brembo remsysteem met radiale rempomp, GP4 MS remklauwen en 330mm-schijven, carbon wielen met de Pirelli slicks die ook in het WK Superbike worden gebruikt, nog meer carbon onderdelen en veel fraai gefreesd aluminium.

Kosten van al dit fraais, waarvan er slechts dertig worden gemaakt? Liefst 80.000 euro. Geïnteresseerden moeten dus snel zijn en kunnen via www.factoryworks.aprilia.com hun geluk beproeven. De ongetwijfeld gelukkige eigenaren krijgen hun RSV4 X ex3ma geleverd bij Aprilia Racing in Noale en worden uiteraard getrakteerd op een rondleiding op de racedivisie en daarnaast ontvangen ze, naast de Yashi laptop, een gepersonaliseerde motorhoes, een speciale motormat en een paddock stand.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws