Nieuws

Aprilia, de sterkste

Aprilia geeft haar superbike-vlaggenschip RSV4 en Factory-uitvoering een flinke update voor 2025 met een nieuw design, nieuwe slimme elektronische hulpjes en een paar niet te onderschatten extra pk’s.

Laten we met dat laatste beginnen. De 2025-RSV4 en Factory-uitvoering krijgen er drie pk vermogen bij. ‘So what’, zul je dan misschien denken, maar die drie extra paarden brengen het totale vermogen op liefst 220 pk bij 13.100 toeren en dat betekent dat beide Aprilia’s momenteel de sterkste gehomologeerde productie-superbikes zijn. Het koppel van de Euro5+-V4 bedraagt nu 125 Nm bij 10.800 toeren. Dat is het resultaat van onder andere nieuwe 52mm-gasklephuizen en een nieuw uitlaatsysteem.

Voor wat betreft de onboard elektronica begint Aprilia aan een volledig nieuw hoofdstuk met een nieuwe generatie controlesystemen, die als in-app-aankoop beschikbaar worden en waarvoor je dus niet langer naar een dealer hoeft. Dit nieuwe elektronica-systeem moet rijders helpen om op veilige wijze de limieten te verkennen en bestaat uit nieuwe adaptieve en voorspellende componenten voor onder andere wheelie- en tractiecontrole. De voorspellende component van het algoritme verwerkt voertuigparameters waaronder snelheid, hellingshoek, versnelling en gaspositie in real time om vooruit te kunnen lopen op een interventie.

Beide modellen zijn net als voorheen standaard voorzien van een 6-assige IMU, ride-by-wire en drie rijmodi met daaraan gekoppeld bochten-ABS en APRC (Aprilia Performance Ride Control met tractiecontrole, wheeliecontrole (vernieuwd), motormapping, motorrem en quickshifter). Info over alle hulpjes lees je af op een 5 inch TFT-scherm, dat met nieuwe, verlichte knoppen vanaf het stuur wordt bediend.

Ook de remmen ondergingen nog een kleine upgrade, want de Brembo Stylema-remklauwen voor zijn vervangen door de nieuwe en lichtere Hypure-klauwen van dezelfde fabrikant.

Aprilia heeft het geheel verpakt in een nieuw jasje met nieuwe, beeldbepalende gestapelde wings onder het ruitje. De verder verfijnde aerodynamica moet verder hitte richting de rijder verminderen, de wheelieneiging verder onderdrukken en de CX-waarde verder verlagen. Aan de achterzijde is de verlichting opvallend compact gehouden, waarbij de knipperlichten alle lichtfuncties herbergen.

De RSV4 Factory is daarnaast standaard voorzien van aluminium smeedwielen, het Track Pack (race dashboard, launch control, pit limiter, slide control), Comfort Pack (bochtverlichting, cruise control) en Race Pack (GPS-module, corner-by-corner-functionaliteit voor tractie- en wheeliecontrole en semi-actieve Öhlins-vering).

De standaard RSV4 wordt beschikbaar in de kleuren Poison Yellow en Stingray Blue en de Factory-uitvoering in Dark Kraken.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws