Ah, daarom…
Al een jaar of twintig worden motorfietsen ontworpen en gebouwd om zo effectief mogelijk van de lopende band te rollen. En onderhoudsintervallen van 2.500 km? Die zijn echt uit een grijs verleden. Regelmatig stuk gaan doen ze ook al niet meer.
Al die vooruitgang heeft er wel toe geleid dat moderne motorfietsen zo hun beperkingen hebben als het op sleutelvriendelijkheid heeft, zeker voor de doe het zelver.
En zo aan het begin van de negentiger jaren, en we rijden als motorrijders nog best veel op fietsen uit die tijd, moest ‘men’ daar blijkbaar nog teen en tander over leren aan de productiekant. Want er is een significant verschil tussen ontwerpen op de computer en assembleren op de lopende band en de praktijk, gehurkt naast je motor.
Een kennis merkte dat hij bij een Japanse Vtwin uit begin jaren negentig feitelijk de achterste cilinder moest verwijderen voordat hij bij het twee M5 boutje kon dat het verchroomde deksel van de startmotor op zijn plek hield.
Hij koos voor de unieke “Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan”aanpak. En dat hele kleine beetje schade? Daar zag je niets van.
Een zelfde probleem kwam naar voren tijdens de jacht op het luchtfilterhuis van een motor van een befaamd Engels merk. Zo’n ding was lichtelijk onvindbaar. En als je er eentje vond, dan was hij beschadigd.
Dat komt omdat na demontage van luchtfilter en carburateurs (filter vervangen, carburateurs ultrasoon reinigen, dat werk) de zaak natuurlijk weer op zijn plek moest. En uit eigen ervaring weten we intussen dat dat zowat gynaecologenwerk is. een uurtje of twee aanmodderen, of een flinke wrik met een hefboom tussen luchtfilterhuis en frame is.
En bij de tweede aanpak, die blijkbaar ook door dealers is gehanteerd, wordt het luchtfilterhuis gekraakt.
Grappig wanneer je zo oorzaken en gevolgen vindt.
En wees erg voorzichtig bij het sleutelen aan je eigen youngtimer. Want voor je het weet maak je dingen stuk. Eerst kijken, dan denken, dan pas doen.
Maar als het je gelukt is, dan ben je zo trots als een aap met zeven staarten.