Afsluiten? Ze kunnen beter gaan handhaven
Het ging op deze pagina de laatste tijd al vaker over uitlaatgeluid en het onderwerp zal nog weleens vaker voorbij komen. De klachten van Nederlandse dijkbewoners staan immers niet op zichzelf, ook in andere landen ‘rommelt’ het.
Sinds 10 juni zijn er in Tirol al maatregelen genomen op enkele drukke wegen en ook in Duitsland en Zwitserland wordt geageerd tegen motorgeluid. Terwijl juist in de Alpenlanden de motorfiets meer sociaal geaccepteerd is dan bij ons, en bovendien een belangrijke economische bijdrage levert. Al die motorrijders op die bergwegen moeten immers ook allemaal koffie (mit Apfelstrüdel und Sahne), slapen, eten en drinken; voor veel Alpenregio’s zijn wij de wintersporters van de zomer geworden.
Toch is er gezien de klachten internationaal blijkbaar iets aan de hand. En dat ‘iets’ wordt in deze MotoPlus vanaf pagina 80 uitgelegd. De pijn wordt namelijk vooral veroorzaakt door de jongste EU-geluidsregels voor motorfietsen. Sinds de Euro4-norm zijn die namelijk gefocust op het indammen van geluidsoverlast in bewoonde gebieden en spitst de geluidsmeting voor een typegoedkeuring van nieuwe motoren zich dus toe op het geluid bij lage snelheden.
De EU-commissie vol knappe koppen, die de huidige regelgeving ECE R41- 04 heeft opgesteld, is ervan uitgegaan dat het geluid met het toenemen van toerental en snelheid min of meer proportioneel zou toenemen, en dus ook buiten de bebouwde kom wel binnen redelijke grenzen zou blijven. Dat is dus een inschattingsfout geweest, ook al omdat motorfabrikanten in hun jacht naar optimale prestaties en een laag verbruik verschillende motormappings, verstelbare nokkenassen, in lengte variabele inlaatkelken, computergestuurde gaskleppen én klepgestuurde uitlaatsystemen hebben ontwikkeld. Met deze technieken presteert een motorblok over de hele linie subliem en zuinig, en is hij – geheel volgens de actuele EU-regels – in de bebouwde kom stiller en op buitenwegen wat luider. Voor de duidelijkheid: er is dus niet gesjoemeld aan die motoren en ze zijn 100% legaal.
Maar de EU-commissie heeft zichzelf in de voet geschoten, en motorrijders op volledig standaard, EU-goedgekeurde motoren krijgen daarvoor de zwarte piet toegespeeld! Vorige week bezocht ik The Jekill and Hyde Company in Belfeld bij Venlo. Deze Nederlandse uitlatenfabrikant is uitgegroeid tot een wereldspeler, een megabedrijf waar we trots op mogen zijn! Zij werken hard aan technische oplossingen voor dit geluidprobleem en bedachten een uitlaat met een elektronische klep. Op mijn eigen KTM zit inmiddels ook zo’n demper, die in de stille modus (bij lage snelheden automatisch geactiveerd) stiller is dan de standaard uitlaat. In de ‘open modus’ is hij nog steeds legaal en goedgekeurd, maar heeft dan wel een dieper geluid. ‘Adjust your sound to the moment’, noemen ze dat. Ook zij merken dat emotie in de hele geluidsdiscussie de boventoon gaat voeren.
Om de problemen op korte termijn te tackelen kunnen we ons als motorrijders van de goede kant laten zien door af en toe een versnelling op te schakelen, zodat we ergens rustig met een lager toerental passeren (hoge toerentallen zijn voor omstanders immers meestal synoniem met te hard rijden). Daarnaast ligt de sleutel echter vooral bij handhaving: er moet nadrukkelijker worden opgetreden tegen herrieschoppers met open uitlaten, die het voor iedereen verpesten. Juist daarvoor heeft de EU immers de ‘referentiemeting’ bedacht, zodat een agent langs de kant van de weg het kaf van het koren kan scheiden. Nu wordt die referentiewaarde compleet uit zijn verband gerukt en – zoals in Tirol – volledig oneigenlijk gebruikt.
Het zegt immers niets over de werkelijke geluidsproductie, het is enkel bedoeld als hulpmiddel voor controle langs de weg. Maar zolang handhaven helaas geen prioriteit heeft, is een wegafsluiting voor lokale overheden de simpelste oplossing. Benieuwd of ze de A2 binnenkort ook volledig gaan afsluiten omdat sommige auto’s daar te hard rijden. Of is handhaven dan wél de betere oplossing?
– Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus
Reageren op deze Warmdraaien? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl