Nieuws

Accu-tips voor de winter

Een accu verdient tijdens de winter ook extra aandacht. Hieronder een aantal tips, waar je bij accu-onderhoud op kunt letten.

Testen: zelfs lege accu’s kunnen tijdens het doormeten een spanning van 12 tot 13 Volt aangeven. Pas na het echt testen onder belasting van de accu kun je zinvolle uitspraken doen over de toestand.

Uitbouwen: de minpool altijd eerst verwijderen, zo ontstaat er bij ongewild massacontact bij het loshalen van de pluspool niet direct een vrolijk vuurwerkje. Belangrijk bij traditionele loodaccu’s: de plaats van de ontluchtingsslang goed onthouden.

Lader: eenvoudige oude acculaders zijn niet geschikt voor moderne accu’s, omdat deze doorgaans te laat of zelfs helemaal niet uitschakelen, en bij onderhoudsvrije exemplaren het gasontwikkelingstijdstip niet herkennen/detecteren. Veel moderne laders met een desulfatiseringsfunctie daarentegen zijn weer niet geschikt voor lithium-ion accu’s. Kies dus altijd een (druppel-)lader die bij je accu past. Een druppellader heeft als kenmerkende goede eigenschap dat hij zichzelf uitschakelt als de accu vol is.

Opslag: de accu volledig opgeladen in een koele ruimte bewaren. In warme ruimte is de zelfontlading namelijk beduidend groter. Lege of bijna lege accu’s sulfateren tijdens de opslag waardoor de capaciteit flink afneemt, zijn bovendien extreem gevoelig voor vorst.

Bijvullen I: bij conventionele loodzuur accu’s/loodaccu’s (met zes van die uitneembare dopjes bovenop) uitsluitend gedestilleerd water gebruiken. Nooit bijvullen met accuzuur of leidingwater, dat is funest voor de accu.

Bijvullen II: pas na het opladen de accu tot het maximum bijvullen, omdat vloeistof tijdens het laadproces uitzet. Staat het vloeistofniveau al voor het bijladen onder het minimum, dan eerst tot net boven het minimumpeil bijvullen en dan pas bijladen.

Accuzuur: verdund zwavelzuur is met enige vertraging zeer schadelijk voor huid, kleding en motor zelf. Gemorst zuur daarom direct met overvloedig water of zuur-neutralisator afspoelen.

Inbouw: de minpool altijd pas als laatste aansluiten. Accupolen goed vastzetten, maar niet te strak aandraaien. Accu vastzetten met originele beugel of strap en tot slot de ontluchtingsslang controleren en aansluiten. Hangt het uiteinde van deze slang niet per ongeluk op een kwetsbaar deel?

Accupolen: voor de inbouw zorg je dat de accupolen goed schoon zijn. En even een vijltje of schuurpapiertje langs de aansluitklem kan geen kwaad, dat zorgt voor optimaal contact. Nadat de accupolen zijn vastgezet kun je ze invetten met poolvet, om oxidatie van de elektrische verbinding te voorkomen.

Lithium-ion accu’s: deze relatief nieuwe accu is sterk in opkomst, omdat ze bijna tweederde lichter en kleiner zijn dan vergelijkbare, conventionele accu’s en bovendien niet perse rechtop gemonteerd hoeven te worden. In de vrieskou levert een Lithium-Ion-accu wat minder vermogen: deze accu moet dan even ‘opwarmen’.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Langere garantie bij KTM

Langere garantie bij KTM

28 maart, 2024

KTM gaat de garantie op haar 2024-modellen met LC8c- en LC8-krachtbron verlengen naar respectievelijk 4 en 3 ...

Overig nieuws