2021 Ducati SuperSport 950 / 950S: Nieuw uiterlijk, slimmere elektronica
Vier jaar na de lancering van de SuperSport 950, krijgt de machine haar eerste facelift en elektronische update. Uiteraard heeft de 937 cc grote Testastretta ook de Euro5-horde beslecht, en dat is de ingenieurs dan Ducati gelukt zonder in te hoeven leveren op vermogen.
Dat is met een top van 110 pk bij 9.000 tpm en 93 Nm koppel bij 6.500 tpm namelijk identiek gebleven aan de voorganger uit 2018. De aanpassingen in het blok hebben zich dan ook beperkt tot het uitlaatsysteem en de motorsturing. De natte meerplaatskoppeling wordt nu hydraulisch bediend middels een zelf ontluchtende radiale pomp en instelbare hendel.
Op het gebied van elektronica zijn de vernieuwingen groter. De Ducati beschikt komend jaar namelijk over een 6-assige IMU van Bosch met daaraan gekoppeld Bosch bochten-ABS en Ducati Traction Control (DTC) en Ducati Wheelie Controle (DWC). Verder behoort een up-en-down quickshifter ook tot de standaarduitrusting. Alle elektronische instellingen kunnen bediend worden via het menu van het nieuwe 4,3 inch grote TFT-display waarvoor Ducati een nieuwe interface heeft ontwikkeld die geïnspireerd is op de dat van de Panigale’s. Dit dashboard kan, tegen meerprijs, ook voorzien worden van het Ducati Multimedia System, waarmee bepaalde functies van je smartphone rechtstreeks via de motor bediend kunnen worden. Denk hierbij aan het bedienen van je muziekspeler.
Het voorkomen van de SuperSport 950 is ook een flink stuk moderner geworden. De ronde lijnen zijn bijvoorbeeld ingeruild voor scherp getekende elementen, wat het geheel direct een heel sportieve look geeft. Ook hiervoor heeft Ducati naar eigen zeggen goed gekeken naar haar Panigale V4-modellen.
Het kuipwerk aan de onderzijde loopt nu door tot aan de einddemper, om mechanische elementen te bedekken en de motor een nog race-gerichter gevoel te geven. De verlichting is fraai verwerkt in het aanwezige kuipwerk, met aan de voorzijde een nieuwe symmetrische ledkoplamp met dagrijverlichting.
De SuperSport 950 heeft verder een nieuw trellis frame, enkelzijdige aluminium swingarm, 43 mm Marzocchi upside-down voorvork, monoschokdemper van Sachs, Brembo-remmen en nieuwe drie-spaak-velgen. Rollen doet de nieuwe 950 op Pirelli Diablo Rosso III’s met aan de voorkant een 120/70ZR17 en achter een 180/55ZR17. In totaal is de nieuwe SuperSport 950, met een rijkaargewicht van 210 kilo, 1 kilo lichter dan zijn voorganger.
Naast de standaard SuperSport 950 is er ook een SuperSport 950S. Deze motor is verder aangekleed met volledig instelbare 48 mm Öhlins upside-down voorvork,, een volledig instelbare Öhlins monoschokdemper en een duosit-cover. Verder zijn de wielen voorzien van Ducati-rood velglint.
De Ducati SuperSport 950 zal verkrijgbaar zijn in de kleur Ducati Red. Bij de SuperSport 950S is er de keuze uit Ducati Red en Arctic White Silk. De prijzen beginnen bij € 16.190,00 (BE: € 13.990,00) voor de 950 en € 18.190,00 (BE: € 15.690,00)voor de 950 SP.