2009 Yamaha YZF-R1
Speculeren hoeft niet meer, Yamaha heeft de 2009 YZF-R1 inmiddels vol in de schijnwerpers geparkeerd. En hoe! De nieuwste R1 leunt dichter dan ooit tegen de MotoGP aan. Gebleven zijn uiteraard de elektronisch gestuurde inlaatkelken (YCC-I) en gaskleppen (YCC-T), maar helemaal nieuw en tamelijk revolutionair voor een in serie geproduceerde motorfiets is de van de YZR-M1 GP-racer geadopteerde ‘crossplane’ krukas met een onregelmatige ontstekingsinterval van 270° – 180° – 90° – 180°. Een zet die volgens Yamaha vooral de vermogensontplooiing van het nieuwe, 182 pk sterke blok ten goede moet komen. De ultramoderne vierpitter heeft daarnaast drie verschillende injectiemappings en wordt omarmd door een nieuw en stijver Deltabox frame. Opvallend is dat Yamaha niet à la R6 heeft gekozen voor een laag gepositioneerde uitlaatdemper, maar vasthoudt aan de twee hooggeplaatste exemplaren. Die ogen vooral van achteren erg bruut en sluiten mooi aan op de agressief gelijnde nieuwe jas van Yamaha’s high-tech hardloper.
Meer over de bijzondere techniek achter de nieuwe R1 lees je in MotoPlus nummer 18, maar in dit filmpje legt niemand minder dan MotoGP-coureur Colin Edwards alvast het een en ander uit.