+ Plus

Yamaha XV1900 Midnight Start

Compacttest Yamaha XV1900 Midnight StartSterallures Er schijnt een nieuwe ster aan de Cruiser-hemel: de Yamaha XV1900 Midnight Star. Cilinderinhoud genoeg, vermogen en koppel in overvloed, en dat alles ingebed in een licht aluminium dubbel wiegframe. Bij Toyota denk je al gauw aan Corolla, Prius, Yaris of Avensis. Allemaal goede auto’s natuurlijk, maar wel met een beetje flets imago. Daarvan was Toyota zich terdege bewust en riep daarom voor de luxere uitvoeringen een nieuwe merknaam in het leven: Lexus. Wat de autobouwers uit het land van de rijzende zon kunnen, kunnen wij ook – moeten ze bij Yamaha gedacht hebben. In het cruisergekke Amerika althans. En juist daarom wisselen alle door Yamaha geproduceerde cruisers – van de kleine XVS650 tot de Road Star Warrior – in de Verenigde Staten van naam: Yamaha wordt simpelweg Star. Daarmee houdt het niet op. De dikste machine van Star gaat in de USA als Roadliner door het leven, terwijl diezelfde Yamaha-telg voor Europa is omgedoopt tot XV1900 Midnight Star. En om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, presenteerde Yamaha (alias Star) de Midnight Star (alias Roadliner) in Palm Springs Californië zonder merkembleem. Tank, zijkanten, klepdeksel – nergens een verwijzing naar de afkomst of cilinderinhoud van deze zwaarlijvige tweewieler. Wel rijkelijk aanwezig zijn talrijke chroomstrips en -accenten die doen denken aan de jaren ’30. Eigenlijk refereert het hele design aan dit decennium. De enorme verchroomde koplamp huist tussen de dikke schouderbladen van de massieve voorvork. Het achterspatbord, de tank en de richtingaanwijzers lopen naar achteren spits toe, als waren het de helmen van snelheidsrecordjagers uit vervlogen tijden. Zonderling? Trendy? Wie het weet mag het zeggen. Opvallend doet het in ieder geval wel! En dat doet het blok in deze context eigenlijk niet. Waarom ‘slechts’ een XV1900, als de concurrentie al machines met minimaal een volle twee liter cilinderinhoud op de markt heeft? “Rijd nou eerst maar eens!”, beantwoordt de licht geïrriteerde Yamaha-vertegenwoordiger onze vragen. Toch zou de luchtgekoelde 48º graden V-twin best een opgeboorde broer kunnen zijn van het Warrior 1700cc-blok. De 100 paardenkrachten bij 4250 tpm en het dikke koppel van 168 Nm bij slechts 2250 tpm, doen echter vermoeden dat de Japanse technici heel wat meer werk hebben verricht dan alleen het simpel vergroten van de cilinderinhoud. Ook gezien de prestaties op papier: deze tweecilinder heeft aan de stijve getallen te zien zelfs nog heel wat meer in zijn mars dan de V-twin van de MT-01. Het gaat wat ver om alle wijzigingen op te sommen, maar hier volgt de essentie van de renovatie: grotere, gesmede zuigers van 100 mm doorsnee en een slag van 118 mm maken een cilinderinhoud van 1854 cm³. De grotere in- en uitlaatkleppen (respectievelijk 36 en 31 mm) staan in een kleinere hoek ten opzichte van elkaar. De inlaatkanalen hebben hierdoor een betere doorstroming met een effectievere cilindervulling tot gevolg. Twee bougies per cilinder zorgen voor een efficiëntere verbranding en de uitlaat is, net als bij Yamaha’s supersports, voorzien van een Exup-klep, die met name bij lagere toerentallen voor een hoger koppel zorgt. Het is aan de uitermate licht bedienbare en goed te doseren koppeling te danken, dat de XV1900 niet bij de geringste draai aan het gas weg katapulteert. Hij accelereert moeiteloos onder een duister stampend applaus en wint bij iedere verhoging van het toerental machtig aan snelheid. Over gebrek aan power kan werkelijk niemand klagen, ongeacht het toerental, ongeacht de versnelling. De beslissing voor het passende toerental, ligt volledig in handen van de bestuurder. Van het rustig toeren door het landschap vergezeld van een rustgevende polsslag, tot een stevige tred onder begeleiding van een vette beat met bijkomende subtiele massage: alles is mogelijk. Het is de technici bovendien goed gelukt om irritante vibraties in te dammen door middel van een ingenieus balanceersysteem. Eigenlijk is er maar één punt van kritiek, en dat betreft de versnellingsbak. Gezien het enorme koppel was een overdrive zeker geen overbodige luxe geweest. De Midnight Star is een kolossale verschijning die met zijn formaat direct respect afdwingt. Toch is de 320 kilogram zware machine bijzonder gemakkelijk in de omgang. De geringe zithoogte en het lage zwaartepunt – niet in de laatste plaats te danken aan het lichte aluminium dubbele wiegframe – zorgen voor een onverwachte manoeuvreer- en handelbaarheid van de Japanner. De voor cruisers uitzonderlijke gewichtsverdeling van 49,6% voor en 50,4% achter, pakt in de praktijk heel goed uit. Door de neutrale rijeigenschappen is de XV makkelijk te controleren en ondanks de comfortabele afstelling van de veerelementen is sturen kinderlijk eenvoudig. De vierzuiger remklauwen bijten gewillig toe in de 298 mm remschijven in het voorwiel en manen deze zware jongen kordaat tot stoppen. Daarnaast doet ook de achterrem effectief mee. De Midnight Star staat voor €16.999,- in de winkel. Een behoorlijk fors bedrag, maar daarvoor krijg je wel een machtige V-twin die je op verschillende fronten telkens weer weet te verrassen. Is het niet het buitengewoon rustige lopen van het imposante blok, dan is het wel het moddervette koppel dat bij iedere draai aan het gashendel weer een glimlach op je gezicht tevoorschijn tovert. TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA XV1900 MIDNIGHT STAR MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 48º V-motor, balansassen, twee onderliggende tandriem aangedreven nokkenassen, vierkleppen per cilinder, hydraulische klepstoters, tuimelaars, klepbediening via stoterstangen, wet-sump-smering, injectie Ø 43 mm, geregelde katalysator, 450 watt dynamo, accu 12V/12Ah, hydraulisch bediende meervoudige natte koppelingsplaten, vijfversnellingsbak, tandriemaandrijving. Boring x slag 100,0 x 118,0 mm Cilinderinhoud 1854 cc Compressie 9,5:1 Max. vermogen 73,5 kW (100 pk) bij 4250 tpm Max. koppel 168 Nm bij 2250 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 46 mm, aluminium swingarm met monoschokdemper en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 320 mm, tweezuiger-remklauw. Aluminium gietwielen 4.00 x 18; 5.50 x 17 Bandenmaat 130/70R18; 190/60R17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1715 mm, balhoofdhoek 58,8º, naloop 152 mm, veerweg v/a 135/110 mm, zithoogte 735 mm, tankinhoud/reserve 17,0/3,0 liter. Garantie 2 jaar Kleur rood, zwart Prijs €16.999,- INFO Yamaha Motor Nederland B.V., tel. 020-654 60 00, www.yamaha-motor.nl De spits aflopende richtingaanwijzers en spatbord zijn een ode aan de jaren ’30. Historisch ogende richtingaanwijzers in een chromen omlijsting. En dat is niet het enige chroom dat er aan de XV1900 blinkt.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-