+ Plus

Yamaha Ténéré Adventure Tour

Allroad-motoren zijn populairder dan ooit en stiekem dromen we allemaal van een verre reis over hoge bergen, langs fjorden of door de woestijn. Voor wie zo’n ver avontuur (nog) teveel van het goede is, is er nu de T700 Ténéré Adventure Tour, waarbij je in een klein groepje op zo’n prachtige nieuwe Yamaha achter een gids aan over zand- en gravelwegen in Brabant en Limburg rijdt. Avontuur om de hoek dus!

Tja, wie droomt er niet van om in het Frans-Italiaanse grensgebied onverharde bergpassen en oude militaire gravelwegen te rijden, zoals MotoPlus vorig jaar deed met de uitgebreide allroad-test op de Col du Sommeiller (zie nr. 22/2019). Of met je allroad met volle aluminium koffers in het Marokkaanse Erfoud aan de rand van de Sahara te staan. Of ooit een sabbatical te nemen en dan de hele Trans Euro Trail (TET) allroad-route door Europa na te rijden. Maar de harde werkelijkheid is dat dat soort plannen voorlopig vanwege het corona-virus in de ijskast gezet moeten worden, maar gelukkig is er ook in Nederland nog voldoende te rijden en beleven! En als je de weg weet, kan dat zelfs op avontuurlijke onverharde wegen en mooie bospaden. Ook in Nederland zijn immers nog honderden kilometers onverharde openbare weg; alleen al die genoemde TET-route telt in Nederland sinds kort door de hele nieuwe lus door Drenthe al 900 km van het Groningse Bellingwolde naar het Brabantse Reusel (of omgekeerd natuurlijk)!

Voor wie ook wel eens wil proeven aan het avontuur dat allroad-rijden heet, staan er sinds kort vier nieuwe Yamaha T700 Ténéré huurmotoren klaar bij Yamaha exclusiefdealer Van Sleeuwen Motoren in Volkel. Eigenlijk vijf, want ook de gids rijdt op zo’n prachtige nieuwe blauwe allroad. En die gids weet de weg: de dagroute voor deze T700 Ténéré Adventure Tour telt maar liefst 250 kilometer, maar kan naar wens – en afhankelijk van de rijvaardigheid – moeiteloos worden ingekort tot 150 kilometer, door af en toe een lus te laten vervallen of een stukje af te steken. Op die manier kunnen zowel ervaren als onervaren allroad-rijders aan hun trekken komen en een leuke dag beleven. Natuurlijk kun je ook op eigen houtje zo’n Ténéré-allroad huren en op pad gaan, maar volgens het huurcontract mag je individueel niet het terrein in en op onverharde paden komen. En dat mag onder begeleiding van die ervaren gids dus wel. Bovendien kent die gids de allermooiste weggetjes en onverharde paden die er in Oost-Brabant en Noord-Limburg te vinden zijn, zodat je dus lekker relaxed achter hem aan kunt rijden en niet op elke kruising opnieuw staat te zoeken of één pad zes keer op en neer rijdt.
En zeker weten dat je met deze T700 Ténéré Adventure Tour op plekken komt waar je waarschijnlijk nooit bent geweest, waarvan je niet eens wist dat dergelijke plekken in Nederland nog bestonden. Uiteraard zit er af en toe wel een stukje asfalt in de route, dat is in Nederland niet te voorkomen. Maar zelfs dan zijn het vooral hele kleine, smalle wegen die leuk zijn om te rijden en geen afbreuk doen aan de route.
De opzet van de tour is zodanig dat iedereen met redelijke motorervaring uit de voeten zal kunnen. Naar gelang het niveau van het groepje deelnemers kan de route lastiger of juist simpeler worden gemaakt. De bedoeling is vooral dat iedereen volop geniet van de omgeving en van de Ténéré waar je op rijdt. In principe wordt er gereden met minimaal twee en maximaal vier rijders achter de gids aan, en alleen op doordeweekse dagen omdat het dan lekker rustig is op de kleine wegen. Er geldt een all-in totaalprijs van € 250,- per deelnemer; dat all-in slaat dan op de huur van de motor, de benzine, de lunch onderweg en de gids die de groep de hele dag begeleid. Deelnemen met eigen motor is onder bepaalde omstandigheden mogelijk, bijvoorbeeld als twee of drie andere rijders de trip hebben geboekt en nummer vier toch liever met zijn eigen motor mee wil rijden, maar in principe wordt deze allroad-toer dus alleen met de nieuwe T700 Ténéré huurmotoren gereden. Waarbij je deze tour trouwens ook meteen als ultieme proefrit kunt zien: mocht je na afloop besluiten zo’n nieuwe T700 Ténéré te gaan kopen bij een Yamaha exclusiefdealer ergens in Nederland, dan worden de kosten van deze dag in mindering gebracht op de aankoopprijs! Gerard van Sleeuwen kan je daar alles over vertellen als je ’s morgens om 9.00 uur bij hem in de motorzaak verzameld voor de dagtour, of als je daar – waarschijnlijk moe en bezweet, maar zeer enthousiast – aan het eind van de middag weer terugkomt.

Als MotoPlus op een maandag in mei meerijdt in de Yamaha T700 Ténéré Adventure Tour, begint de dag fris en zelfs met een beetje miezerregen. Gelukkig klaart het in de loop van de ochtend op en rijden we ’s middags in een stralend zonnetje bij een graad of 18. Eigenlijk kon het weer niet beter, want die grijze regenachtige ochtenduren hebben de meeste wandelaars en fietsers op andere gedachten gebracht: die zijn lekker thuisgebleven, zodat we ons op de bospaden en gravelwegen af en toe ‘alleen op de wereld’ voelen. Met hooguit wat aspergestekers op het land of boeren die hun akkers aan het inzaaien zijn. De wandelaars, fietsers en ruiters die we nog wel tegenkomen lijken trouwens in goede stemming en zwaaien vrijwel allemaal vriendelijk terug. De stille uitlaten van de Ténéré’s en onze aangepaste rijstijl (even van het gas af als je ze tegenkomt of inhaalt) kweekt duidelijk veel goodwill. We zien er ook niet uit als heftige, herrieschoppende wildcrossers en bovendien blijkt hier in Brabant en Limburg leven en laten leven gelukkig een aangeboren karaktertrek te zijn.
Vanuit Volkel rijden we ’s ochtends oostwaarts, om bij Gennep de Maas over te steken en vandaaruit – via openbare wegen en paden – langs de rivier en door een mooi bosgebied naar het zuiden te rijden. We passeren de Hertog Jan-bierbrouwerij in Arcen en bereiken zo de veerpont Arcen-Broekhuizen. Normaal gesproken is het bij deze Maas-oversteek altijd een drukte van belang met motorrijders, wandelaars en fietsers, maar de corona heeft ook hier begin mei zijn sporen nagelaten: we staan zowaar alleen met onze drie Ténéré’s op de pont, en in Broekhuizen zijn alle terrasjes aan de Maas uitgestorven.
De route is in de ochtend niet moeilijk, met veel semi-verharde gravelwegen. Op die manier kan iedereen even lekker wennen aan de Yamaha en aan het rijden op het onverhard, waarbij de banden immers wel eens wat schuiven en je de motor veel meer voelt bewegen als op straat. Daar moet je even aan wennen, maar dan kan ook echt iedereen genieten van het rijden met de comfortabele T700’s, die een enorm rijgemak hebben en waarop je eigenlijk niets verkeerd kunt doen. Een betere machine om kennis te maken met het allroad-rijden is er eigenlijk niet. Van Sleeuwen Motoren heeft trouwens één van de machines voorzien van een verlagings-set, mocht de standaard zithoogte van 875 mm teveel van het goede zijn. Verder zijn alle motoren voorzien van de fijne Bridgestone AX41-banden. Deze 50/50-banden (50% terrein en 50% weg) functioneren in de Nederlandse omstandigheden beter dan de standaard-banden.
Langs de westelijke oever van de Maas rijden we weer iets omhoog door het lieflijke Limburgse landschap. Normaal gesproken wordt hier ergens gestopt om op een terrasje te lunchen, maar in deze coronatijd kiezen wij ervoor om even aan te steken bij een tankstation. Niet omdat de Yamaha’s dat nodig hebben (met hun 16 liter tank haal je ook allroad-rijdend moeiteloos 250 km, maar om even een paar flesjes water en wat sandwiches te scoren, die we iets verderop in een bos in de buurt van Meerlo opeten. Persoonlijk is dat ook het liefste wat ik doe tijdens zo’n mooie rijdag; gewoon ergens onderweg op een mooi plekje de motor stilzetten en zelf lekker neerstrijken in het gras om een broodje of een krentenbol eten. Dat is ultiem genieten, daar kan eigenlijk geen driesterren-menu tegenop!

Vanaf Meerlo rijden we met een grote boog om Venray weer westwaarts, richting thuisbasis Volkel. Als we de Noord-Limburgse Maas weer achter ons laten, veranderd ook de bodemgesteldheid: in Brabant rijden we wat meer op echte zandpaden. Dat vraagt ook meer rijvaardigheid: door de droogte zijn veel paden behoorlijk los en mul en dan geldt het devies: gewicht naar achteren om het voorwiel te ontlasten en het gas open houden. Zolang je het tweecilinderblok maar kunt later trekken, snijdt de voorband als vanzelf door het zand en ga je probleemloos rechtdoor. Doe je dat niet, dan wil de voorband zich ingraven en moet je het stuur stevig vasthouden om de goede kant op te blijven rijden. Gelukkig kent onze ervaren gids zijn Papenheimers: hij heeft die ochtend allang gezien wat voor vlees hij die dag in de kuip had en de route – zonder dat wij er iets van merkten – aangepast aan onze rijkunsten. Want één ding staat voorop tijdens deze T700 Ténéré Adventure Tour: iedereen moet onbezorgd genieten! Genieten van de tocht, van de omgeving en van de Yamaha!
Maar ook aan dat genieten komt toch weer veel sneller dan verwacht een eind als we met ruim 235 km op de dagteller via wat boerenlandweggetjes Volkel weer binnenrijden en de parkeerplaats bij Van Sleeuwen Motoren opdraaien. Moe maar voldaan na een heerlijke dag motorrijden. Dit is echt avontuur om de hoek, waarvan je dacht dat zoiets in Nederland eigenlijk niet meer mogelijk zou zijn!

Kijk voor de info op www.vansleeuwenmotoren.nl of www.allroadtours.nl

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.