+ Plus

WK Superbike Valencia, Spanje 2010

Na zijn eerste WSB-overwinning sinds meer dan een half jaar vertelde Nori Haga dat hij twee scenario’s had gehad: winnen of crashen. De Japanner won de tweede race. De eerste heat was voor Leon Haslam die toch weer de meeste punten pakte en iets uit liep op Max Biaggi. Thuisrijder Joan Lascorz won de Supersport-race voor Ten Kate-rijder Kenan Sofuoglu. Een vijfde positie in de openingswedstrijd – na weer een tegenvallende elfde startplaats – deed veel volgers afvragen of Nori Haga en de ooit superieure Ducati wel de vorm hebben om in 2010 wedstrijden te winnen. Bovendien waren de resultaten van teammaat Michel Fabrizio – twee trainingscrashes, tiende startpositie, crash in de eerste race en een DNF door remproblemen in de tweede wedstrijd – ook weinig hoopgevend. Haga stond bij de herstart van de tweede race (zie WSB Kort) op de tweede rij en moest 1,276 seconde goed maken op Valencia-liefhebber Carlos Checa. Daar slaagde Haga zo waar in en de Japanner zette zichzelf zo toch weer op het lijstje titelkandidaten. “Ik startte goed en kwam naar de vijfde plaats”, vertelde de Ducati-coureur na afloop. “Het was lastig om de jongens voor me te pakken, maar ik bleef doorgaan en in de laatste tien ronden kwam ik dichterbij. Ik dacht niet aan de asfalttemperatuur, de tijden die bij elkaar opgeteld werden; ik dacht aan niets. Mijn enige gedachte was dat ik wilde winnen. Het maakte me niet uit dat ik zou crashen als ik niet kon winnen. Ik denk dat ze me nu wel Mister Valencia mogen noemen.”Ondanks zijn matige seizoensstart scoorde Haga wel punten in alle zes races tot nu toe, met als gevolg dat hij met nog tien raceweekenden nu nog één punt achter de verrassende derde man Carlo Checa staat en 44 punten achter leider Leon Haslam. “Het lijkt er op dat Haslam hetzelfde doet als ik vorig jaar, namelijk finishen en dan vaak op het podium”, analyseerde Haga. “Iemand moest hem stoppen en ik besloot dat ik dat dan maar moest doen. Ik heb ook nog veel frustratie in me van de vorige twee races. Eindelijk heb ik nu mijn eerste overwinning en we beginnen vanaf nul. Mijn seizoen start nu.”Die overwinning van Haga kwam op een circuit waar de Ducati’s altijd snel waren in het verleden. Sinds 2006 won een vertegenwoordiger van de Bolognese fabriek zeven van de tien races. De krappe technische bochten, het relatief korte rechte stuk en het snel veranderende gripniveau passen goed bij het karakter van de Ducati. Voor de eerste keer sinds jaren zag het er echter niet eenvoudig uit voor de Ducati-coureurs. De 1200 cc-twins kampen met een gebrek aan topsnelheid ten opzichte van de steeds sneller wordende 1000 cc-viercilinders. Vorig jaar pakte Haga op overtuigende wijze de dubbel, omdat hij op sublieme wijze door de bochten boenderde en vervolgens zijn bochtensnelheid koppelde aan een goede top op het rechte eind. In 2010 lijken de Ducati-coureurs het echter op circuits met relatief korte rechte stukken als Valencia moeilijk te hebben, iets wat de prestaties van Haga en Carlos Checa des te knapper maakt. Op de vraag of hij meer tijd verloor op het rechte stuk dan vorig jaar wilde Haga echter niet antwoorden. Dankzij zijn vloeiende rijstijl slaagde de dit seizoen helemaal opgeleefde Carlos Checa er in om met een 14 kilometer lagere topsnelheid dan Max Biaggi in de tweede race toch nog op het podium te belanden. “Je moet deze machine heel anders rijden dan al het andere wat hier op het startveld staat”, wist de inmiddels 37-jarige Checa, toch ook tweede op de grid. “We hebben minder topvermogen en dat kan een probleem zijn, maar wij zijn wel snel in het midden van de bocht. Ik heb altijd een goede bochtensnelheid en met dit chassis kan ik rijden zoals ik dat graag wil. Maar ik moet wel toegeven dat ik deze resultaten (met onder meer een overwinning in Australië, red) niet had verwacht. Een paar podiums had ik voor de seizoensstart al mooi gevonden. Want wees eerlijk, met zeven verschillende fabrikanten had ik niet verwacht dat ik steeds voorin zou kunnen zitten.”Toch is Leon Haslam nog steeds de man met de meeste punten. De van de vierde startplaats vertrekkende Alstare/Suzuki-coureur was in de openingswedstrijd de beste. In de vijfde ronde nestelde “The Pocket Rocket” zich aan de leiding en sloeg aanvallen van de sterk rijdende James Toseland en Max Biaggi af. “Ik dacht dat het wel een zware strijd zou worden tot het einde”, aldus Haslam. “En Max was het hele weekend al erg snel. James en Max lieten toch ook zien hoe moeilijk het is om hier te passeren en dat werkte misschien ook een beetje in mijn voordeel. En dat Checa naast de baan kwam, hielp ook. Deze tijden had ik wel de hele dag vol kunnen houden, maar sneller gaan was heel moeilijk geworden. Drie ronden voor het einde begon ik dingen te horen en te ruiken van de motor en ik was blij dat ik de vlag zag.” Net als de andere coureurs kampte Haslam met grip- en chatterproblemen. “Maar ik denk dat de anderen er meer last van hadden. We hebben de machine anders afgesteld, iets minder vermogen en meer koppel, de reden waarom de Ducati’s het hier altijd goed deden…”Haslam pakte dankzij zijn overwinning en een vierde plaats in de tweede race toch weer twee punten extra op Biaggi. “Ik wilde hier wel heel graag voor Max finishen en winnen, want de twee tweede plaatsen achter Max in Portimao waren wel frustrerend. In de tweede race had ik er misschien bij kunnen komen, maar ik had remproblemen waardoor ik niet zo de bocht in kon sturen als ik wel wilde.”“Leon was erg sterk in de eerste race en toen ik eindelijk voorbij Toseland was, was het niet meer mogelijk om met hem in gevecht te gaan”, deed Biaggi zijn verhaal. “In de tweede race had ik last van vibratie onder hellingshoek. En als je hier niet op precies de goede manier een bocht kunt nemen, ga je steeds wijd.” In de voorlaatste ronde plaatste Biaggi nog een laatste aanval op Haga, maar een angstaanjagende tankslapper kostte hem tijd en mogelijk de zege. “Nori had meer grip dan ik, maar ik wilde het toch proberen. Die tankslapper kostte me misschien 0,2 seconde, misschien was het te veel.”Joan Lascorz was de derde winnaar in drie Supersport-races. De Spanjaard moest in de training nog geneoegen nemen met een tweede tijd achter Eugene Laverty. In de wedstrijd betaalde de polesitter na vijf ronden kopwerk echter een hoge prijs voor een verkeerde bandenkeus en zakte af naar een teleurstellende vijfde positie. Lascorz profiteerde optimaal van Laverty’s problemen en reed naar een terechte zege, waarmee hij ook de leiding in het WK overnam van Kenan Sofuoglu. De Ten Kate/Honda-coureur was in een heftig gevecht verwikkeld met Triumph-rijder Chaz Davies. Het kostte de ex-wereldkampioen te veel tijd om voorbij de Brit te komen, vond hij na afloop. Sofuoglu’s teamgenoot Michele Pirro kwam ten val, maar pakte zijn machine weer op en finishte als elfde. Daarmee was de tweede Ten Kate-coureur één na laatste in een sterk uitgedund veld. Ook Katsuaki Fujiwara, vierde op de grid, crashte. Voor de Kawasaki-coureur was het al de tweede crash in drie races. WSB Kort• James Toseland was door sommige critici al afgeschreven na twee minder geslaagde raceweekenden. In Valencia stond de ex-wereldkampioen in de eerste race sinds Brands Hatch 2007 weer eens op het podium. Terwijl Toseland elektronica had geïntroduceerd die raakvlakken toonde met het systeem dat hij in de MotoGP had gebruikt, wilde het team na twee flinke highsiders een andere weg in slaan. Het nieuwe systeem minimaliseert wheelspin. Tijdens de trainingen kon Toseland geen lange runs maken, omdat hij veel te testen had. Daarnaast wordt de Brit nog steeds geplaagd door de handblessure die hij in Australië opliep. Toseland rijdt nog steeds met pijnstillers. • Toselands teamgenoot Cal Crutchlow knalde van een vijftiende plek in de kwalificatie naar de snelste tijd in de Superpole. Het was Crutchlows tweede pole op rij, maar in de races stelde hij teleur met een zevende en negende plaats. Crutchlow klaagde over een gebrek aan grip. “Het lijkt wel dat wij daar meer last van hadden dan de concurrentie”, dacht de Supersport-wereldkampioen van 2009. • De tweede Superbike-race werd na drie ronden gestaakt door een angstaanjagend “freak accident” waarbij Vittorio Iannuzzo en Vermeulen-vervanger Simon Andrews waren betrokken. Op het rechte stuk knalde Iannuzzo met bijna 300 kilometer per uur achterin Andrews. Die knalde op volle snelheid in de pitmuur en bleef vervolgens lange tijd roerloos liggen op het asfalt. Iannuzzo bleef op de been, maar viel vervolgens in de grindbak. Uiteindelijk bleken de verwondingen verbluffend mee te vallen. Andrews brak twee botjes in zijn voet en Iannuzzo en kneusde zijn rechterhand en enkele ribben. • In de openingsrace verraste Troy Corser met een vierde plaats. De BMW-rijder lag zelfs enige ronden aan de leiding en miste in zijn dertigste race voor het merk uiteindelijk het eerste BMW-podium op 0,6 seconde. Na afloop van het 2009-seizoen testte BMW met onder meer Barry Veneman maar liefst zeventien dagen, waarbij vooral aan elektronica en tractie werd gewerkt. “Ik heb nu een betere verbinding tussen gas en motor en dat ligt mij beter”, legde Corser uit. “Voorheen kon ik slides niet goed opvangen en moest ik van het gas. Eén snelle ronde lukte wel.” In Valencia kreeg Corser een nieuw blok en andere elektronica. “Nu heb ik ook onderin wat vermogen, eerst voelde de motor als een tweetakt met veel piekig power bovenin.” In de tweede race kwam Corser niet verder dan de twaalfde plaats, een seconde achter teamgenoot Ruben Xaus. OpenerNori Haga leek in Valencia weer uit het dal te zijn gekropen. Hij versloeg in de tweede race Max Biaggi (3) en Carlos Checa (7). HaslamLeon Haslam pakte zijn tweede overwinning van het jaar. James Toseland (52) kwam voor het eerst sinds Brands Hatch 2007 weer eens op het podium. Haga_gridVanaf een elfde startplaats reed Haga in de tweede race naar de winst. CorserNog niet eerder zat Troy Corser zo dicht bij het podium als in de eerste race. Hij leidde de race zelfs, maar kwam 0,6 seconde te kort voor de derde plaats. VegenHet was alle hens aan dek na de bizarre botsing tussen Iannuzzo en Andrews in de tweede race. De marshals moesten een enorm oliespoor verwijderen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-