+ Plus

WK Superbike USA en San Marino

Vier races, vier overwinningen: Carlos Checa pakte zowel op Miller Motorsports Park als in Misano de maximale buit. De Spanjaard ging foutloos rond en bouwde zijn voorsprong in het WK alleen maar verder uit. Checa lijkt momenteel de enige te zijn die geen punten morst, want Max Biaggi, Marco Melandri, Eugene Laverty en ook Jonathan Rea liepen – deels fysieke – averij op.Carlos Checa ’s staat van dienst op Miller Motorsports Park is indrukwekkend. De Spanjaard stond er na ijskoude en natte trainingen voor de derde keer op pole, en hoewel Jakub Smrz en het Yamaha-duo Marco Melandri en Eugene Laverty niet alarmerend veel hoefden toe te geven, wist iedereen dat Checa de te kloppen was. Bovendien had de WK-leider na het echec van vorig jaar – toen hij een dubbele zege aan zijn neus voorbij zag gaan door technische problemen – iets recht te zetten. Daarin slaagde hij meer dan uitstekend. De verrassende Troy Corser stormde vanaf de zesde startplaats naar voren, terwijl Checa zich allerminst zorgen leek te maken over een voorzichtige start. Vanaf de zesde ronde leidde hij de race en stond de winnaar vast. Achter hem zorgden de twee teamgenoten Smrz en Sylvain Guintoli op hun 2010-fabrieks-Ducati’s voor vuurwerk, waarbij Smrz uiteindelijk de iets snellere bleek. Voor de Tsjech was het zijn tweede WSB-podium, voor Guintoli was het de eerste keer. Drie Ducati’s op het podium deden oude tijden weer herleven! Grote verliezers in de eerste race waren zonder twijfel Max Biaggi en Jonathan Rea die al in de eerste ronde gezamenlijk onderuit gingen. Rea vertelde later het slachtoffer te zijn van ‘een intimiderende inhaalactie’, terwijl Biaggi de schuld bij de Ten Kate/Honda-rijder neerlegde. Biaggi’s teammaat Leon Camier hield de Aprilia-eer nog enigszins hoog met een vierde plaats, ruim voor Monza-winnaar Laverty. Voor het Ten Kate Team, dat voorafgaand aan de race nog testte op Miller, was de eerste manche een regelrechte ramp, want ook Ruben Xaus crashte in beide races en de elfde positie van Rea in de tweede wedstrijd stemde evenmin vrolijk. In die tweede race had Checa de zaken al direct na de start onder controle en pakte net als in 2008 (toen op een Honda) de dubbel in Salt Lake City. Camier nestelde zich keurig op de tweede plaats en kreeg na zes ronden zijn matig gestarte teamgenoot Biaggi achter zich aan. De Italiaan slaagde er niet om Camier nog van de tweede plaats te verdringen. Laverty versloeg in een rechtstreeks duel om de vierde positie Fabrizio, die in de eerste race onderuit was gereden door Ruben Xaus. Marco Melandri, na Miller nog steeds de nummer 2 in het WK, stelde teleur. In de eerste race werd hij tiende (met een olie lekkende machine) en hoewel hij later op de dag zesde werd voor Guintoli en Smrz, noemde de voormalige MotoGP-coureur de tweede race door problemen bij het ingaan van bochten zijn slechtste van het seizoen. Leon Haslam kende een nog dramatischer weekend, waarin een twaalfde startplek na een crash in de Superpole al weinig goeds beloofde. De vice-kampioen van 2010 werd achtste en dertiende en klaagde het hele weekend over moeilijk berijdbare BMW. Haslam kon zelfs BMW-klant Ayrton Badovini niet bijhouden die zevende en negende werd. Corser, in de eerste race na de vlammende start afgezakt naar de dertiende plaats, Nori Haga en Ruben Xaus crashten allemaal in de tweede wedstrijd. Checa vertrok evenmin uit Amerika zonder crash. “Na de eerste race wilden fans me een vlag geven, maar ik viel om in de diepe blubber naast de baan. Mijn mooiste crash uit mijn carrière”, grinnikte Checa. De revanche na het pijnlijke puntloze optreden van 2010 was zoet, gaf hij toe. Het was niet alleen een dubbele, maar vooral een morele overwinning.”Ook in Misano stond de breedste smile op het gezicht van Checa. Tom Sykes klokte in een natte Superpole de snelste tijd, maar kon het in de race Checa niet echt lastig maken. Sykes werd meteen afgelost door Leon Haslam, maar ook die moest snel wijken voor Max Biaggi. Ondanks een zware crash in de tweede vrije training waarbij hij een enkel blesseerde, reed de wereldkampioen een sterke eerste race. Toen Biaggi echter halverwege de race een klein foutje maakte, greep Checa – die nog verontschuldigend een handje opstak – hard in. De Ducati-coureur liet de winst niet meer schieten en Biaggi werd op een seconde tweede, ver voor de onderling vechtende Melandri, Sykes en Laverty. Haslam kwam ten val. Een valpartij van Melandri en Camier zorgde in de tweede race voor een rode vlag, omdat de wedstrijdleiding olie op de baan vreesde. Na de herstart leek Biaggi eindelijk op weg te gaan naar zijn eerste overwinning, maar andermaal maakte de Aprilia-kopman een fout waarvan Checa dankbaar profiteerde. De Spanjaard pakte zo zijn derde dubbel van het jaar. De strijd om de derde plaats was zeer interessant met de sterk rijdende Superstock 1000-kampioen van 2010 Ayrton Badovini en Nori Haga in de hoofdrollen. De Japanse veteraan, niet gefinisht in de openingsrace heroverde in de laatste bochten de derde plek en pakte zijn eerste podium van 2011. Laverty had de derde plaats in handen, maar crashte. Haslam reed ondanks opgerekte banden in zijn arm en een breuk in zijn voet naar de vijfde plaats. Na het rampweekend in Amerika voor het Ten Kate Team werd het in Italië alleen nog maar slechter. “Ik dacht dat het niet erger kon, maar vanmorgen in de warm up kreeg ik mijn antwoord”, verzuchtte teammanager Ronald ten Kate. Jonathan Rea, ook al tijdens de trainingen hard gecrasht, werd in de warm up met 230 km/u van zijn Castrol/Honda gegooid en brak een pols en sleutelbeen en blesseerde een enkel. In de zaterdagtraining kwam ook Troy Corser erg hard te val. De situatie leek aanvankelijk zeer ernstig, maar de taaie Australiër reed daarna nog de zesde tijd in de Superpole. Corser startte echter niet op zondag. Checa was andermaal uitermate tevreden. “In de eerste race was mijn start niet geweldig, terwijl Max wel goed weg was”, vertelde Checa. “Toen ik hem na veel pushen voorbij was, kon ik een klein gaatje slaan. Voor de tweede race koos ik een andere band, want het was erg warm en dat was een goede beslissing. Max en ik hadden een beter tempo dan de rest en toen ik door zijn fout aan de leiding kwam, kon ik wat wegrijden. We wisten na de test in mei dat Misano goed voor ons kon zijn, maar een dubbel had ik hier niet verwacht. Deze overwinningen zijn nog belangrijker voor me dan de twee op Miller. Daar wisten we dat we konden winnen, hier was het bepaald niet eenvoudig.”Biaggi heroverde de tweede plaats in de tussenstand op Melandri. “Op dit moment is dit het beste wat we kunnen doen”, vond de titelverdediger. “Het gat naar Checa in de tussenstand is groot, maar ik weet zeker dat de winnende vorm dit jaar nog weer terugkeert.”Kort• De Supersport-klasse kwam niet aan de start in Amerika. De race in Misano zorgde voor een opmerkelijke ommekeer in het WK. Bij afwezigheid van Luca Scassa – hij mocht niet starten vanwege een eerder niet geoorloofd optreden in Misano – leek Chaz Davies een belangrijke slag te kunnen slaan. De Brit begon voortvarend, maar zag Broc Parkes na een aantal ronden langszij komen. Davies moest het tempo laten zakken en finishte uiteindelijk als zesde, terwijl Parkes zijn eerste overwinning sinds Qatar 2008. De Kawasaki-coureur nam ook de leiding over in het WK van Davies. Fabien Foret pakte een fraaie tweede plaats voor polesitter Sam Lowes in een race die gekenmerkt werd door vele valpartijen.• Michael van der Mark crashte al in de openingsronde van de Superstock-race en deed het daarna nog een keer. Voor het weekend had de Nederlander echter al het goede nieuws gekregen dat hij met een wild card mag starten tijdens de Dutch TT in de Moto2. Van der Mark krijgt de beschikking over een door Ten Kate opgebouwde machine met een in Italië gebouwd frame. “We willen graag de Moto2-markt ontdekken”, vertelde Ronald ten Kate. “We kijken wat voor volgend jaar onze mogelijkheden zijn om als constructeur in een kampioenschap te starten, misschien het Spaanse of het Italiaanse of misschien het WK, en dan met technische steun van onze mensen. En met normale prijzen. De prijzen die tegenwoordig gevraagd worden, rijzen de pan uit.” Of Van der Mark ook deel uitmaakt van die plannen, wilde Ten Kate niet zeggen. “Michael heeft getest in Assen en hij heeft het daar in ieder geval goed gedaan. We willen kijken of we hier of daar nog een wild card-start kunnen krijgen.”• James Toseland besloot de tweede race in Amerika niet meer te rijden na een vijftiende plek in race 1. Hij hoopte fit te zijn voor de race in Misano. Dat bleek ijdele hoop: de tweevoudige wereldkampioen stond wederom aan de kant en werd vervangen door Lorenzo Lanzi. De Italiaan, een drievoudig WSB-racewinnaar, fungeert ook in Aragon als Toseland stand in. Lanzi werd vijftiende en elfde. • Chris Vermeulen liet de race op Miller schieten, maar meldde zich wel in Misano. De Australiër had op de grid alleen Mark Aitchison achter zich, maar sprokkelde wel in beide races punten dankzij een veertiende en tiende plaats.UITSLAGEN WK SUPERBIKE SALT LAKE CITYRace 11. Carlos Checa (E), Ducati; 2. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 3. Sylvain Guintoli (F), Ducati; 4. Leon Camier (GB), Aprilia; 5. Eugene Laverty (IRL), Yamaha; 6. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 7. Ayrton Badovini (I), BMW; 8. Leon Haslam (GB), BMW; 9. Noriyuki Haga (J), Aprilia; 10. Marco Melandri (I), Yamaha; 11. Maxime Berger (F), Ducati; 12. Joshua Waters (AUS), Suzuki; 13. Troy Corser (AUS), BMW; 14. Joan Lascorz (E), Kawasaki; 15. James Toseland (GB), BMW.Race 21. Checa; 2. Camier; 3. Max Biaggi (I), Aprilia; 4. Laverty; 5. Michel Fabrizio (I), Suzuki; 6. Melandri; 7. Guintoli; 8. Smrz; 9. Badovini; 10. Sykes; 11. Jonathan Rea (GB), Honda; 12. Lascorz; 13. Haslam; 14. Berger; 15. Waters.UITSLAGEN WK SUPERBIKE MISANORace 11. Checa; 2. Biaggi; 3. Melandri; 4. Sykes; 5. Laverty; 6. Camier; 7. Guintoli; 8. Badovini; 9. Lascorz; 10. Berger; 11. Ruben Xaus (E), Honda; 12. Matteo Baiocco (I), Ducati; 13. Alessandro Polita (I), Ducati; 14. Chris Vermeulen (AUS), Kawasaki; 15. Lorenzo Lanzi (I), BMW.Race 21. Checa; 2. Biaggi; 3. Haga; 4. Badovini; 5. Haslam; 6. Fabrizio; 7. Guintoli; 8. Xaus; 9. Lascorz; 10. Vermeulen; 11. Lanzi; 12. Roberto Rolfo (I), Kawasaki; 13. Laverty; 14. Sykes.WK Tussenstand: 1. Carlos Checa, 245 punten; 2. Max Biaggi, 173; 3. Marco Melandri, 150.WK SUPERSPORT MISANO1. Broc Parkes (AUS), Kawasaki; 2. Fabien Foret (F), Honda; 3. Sam Lowes (GB), Honda; 4. David Salom (E), Kawasaki; 5. Ilario Dionisi (I), Honda; 6. Chaz Davies (GB), Yamaha; 7. James Ellison (GB), Honda; 8. Robbin Harms (DK), Honda; 9. Roberto Tamburini (I), Yamaha; 10. Gino Rea (GB), Honda; 11. Florian Marino (F), Honda; 12. Miguel Praia (POR), Honda; 13. Alessio Velini (I), Honda; 14. Roman Stamm (CH), Honda; 15. Alexander Lundh (SWE), Honda.WK Tussenstand: 1. Broc Parkes, 85 punten; 2. Chazvies, 80; 3. Luca Scassa, 70.Bijschriften1Het bijzondere sfeertje op het Amerikaanse Miller Motorsport Park: racen in de besneeuwde bergen.2Checa (7) won alle vier races, zelfs Biaggi moet daar voor buigen.3Naast de baan was het in de USA één grote modderpoel. Dat merkte ook Melandri.4Oudgediende Haga stond in Misano voor het eerst in 2011 op het podium.5Superstock-kampioen van 2010 Ayrton Badovino rijdt sterk in het WSB en houdt de BMW eer hoog. Achter hem BMW’s geblesseerde kopman Haslam.6Het USA-duel tussen Smrz (96), Haslam (91) en Sykes (66).7Ruben Xaus driftend op het randje.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-