+ Plus

WK Superbike Portimao, Portugal

Van een gevaarlijke outsider voor de titel is Toprak Razgatlioglu binnen enkele WK Superbike-weekends de grote titelfavoriet geworden. De 27-jarige Turk werd na de Superpole-race in Assen niet meer verslagen, en met dertien gewonnen wedstrijden op rij vestigde hij een nieuw ‘all time’-record. Terwijl Razgatlioglu niets fout doet, laat titelverdediger Alvaro Bautista serieus punten liggen. Zijn zeer regelmatig scorende teamgenoot Nicolo Bulega zet de Spanjaard in de schaduw.

Een voorsprong van 64 punten op Nicolo Bulega voor de eerste race op het circuit van Portimao betekende dat Toprak Razgatlioglu sowieso als leider in het kampioenschap zou vertrekken uit Portugal. Die comfortabele buffer had Razgatlioglu opgebouwd dankzij ‘hattricks’ op zijn geliefde circuits van Donington en Most – en dat nadat de Turkse topper ook al in Misano drie maal de beste was geweest. Net als in Misano klokte Razgatlioglu ook in Engeland en Tsjechië nieuwe verpletterende polerecords en met zijn overwinning in de eerste race in Donington zette hij een nieuw persoonlijk record: niet eerder won hij met een marge van 11,3 seconden voorsprong. In vijf van de zes wedstrijden die hij won, zette Razgatlioglu ook de snelste ronde. In die afsluitende race in Most bleef die eer in eigen huis: Michael van den Mark reed op weg naar een vijfde plek de snelste wedstrijdronde. Gestart van een zestiende plaats na een crash in de Superpole, was het Tsjechische weekend met twee negende plaatsen en die vijfde plek voor Van der Mark een geslaagde persoonlijke revanche op een zwaar teleurstellend weekend in Donington, waar hij alleen in de eerste wedstrijd als negende in de top 10 finishte.

Op Donington, waar hij vorig jaar nog de twee lange races won en in de Superpole tweede werd achter Razgatlioglu, bleef Alvaro Bautista nu steken op een derde, vijfde en zesde plaats. In Most was het drama voor de titelverdediger nog groter. Juist nadat hij de eerste dag zeer tevreden had afgesloten, kreeg de Spanjaard een gridpenalty omdat hij in de Superpole Danilo Petrucci in de weg reed. Starten vanaf de tiende plaats had al werk genoeg opgeleverd. Toch was zijn vierde plaats in de eerste wedstrijd zijn beste resultaat van het weekend. In de Superpole-race crashte hij direct nadat hij Bulega van de tweede plaats verdrongen en bij de start van de slotwedstrijd clashte hij voor de eerste bocht met Petrucci, die op zijn beurt moest uitwijken voor Remy Gardner. Bulega deed het met onder meer twee tweede plaatsen in zowel Donington als Most stukken beter.

In Portimao was het wedstrijdbeeld niet anders. Vorig jaar had Razgatlioglu zich in Yamaha-dienst nog het licht uit de ogen moeten rijden voor drie frustrerende tweede plaatsen, omdat Bautista’s Panigale V4R over zoveel meer topsnelheid beschikte op het rechte stuk, in 2024 vecht de Turk niet langer met stompe wapens. In de Superpole reed hij voor het vierde weekend op rij de snelste tijd – en sleepte en passant teammaat Van der Mark naar een erg handige vijfde plaats – maar toch was er bij BMW enige zorg. Na het vallen van de vlag na de eerste vrije training op vrijdag kampte de machine met niet nader genoemde technische problemen en ook in de middag liep de WK-leider tegen mechanische malheur aan. Voor de zekerheid bouwden de technici een wat grotere veiligheidsmarge in. Het leek Razgatlioglu allemaal weinig uit te maken. In de eerste race op zaterdag stelde hij zich aanvankelijk gereserveerd op en liet Alex Lowes en Danilo Petrucci, beiden naast hem op de eerste startrij, aanvankelijk het zware werk doen. In de dertiende van twintig ronden meldde Razgatlioglu zich voor het eerst én definitief op kop. Van der Mark bezette een aantal ronden de derde plaats, maar verloor in de slotfase toch drie plekken. In de laatste ronden was de als zesde gestarte en na de eerste ronde pas dertiende man Bautista Razgatlioglu’s voornaamste tegenstander. De Ducati-coureur finishte op weg naar zijn honderdste WK Superbike-podium op 0,8 seconden, Petrucci binnen anderhalve tel.

Ook in de Superpole-race was Razgatlioglu superieur. Na een ronde kopwerk van de sterk rijdende Petrucci nam de BMW-rijder het initiatief. Met zijn twaalfde overwinning op rij vestigde de wereldkampioen van 2021 een uniek record: niet eerder won een rijder in het Superbike-kampioenschap twaalf opeenvolgende wedstrijden – Jonathan Rea en Alvaro Bautista bleven op een respectabel aantal van elf zeges op rij staan. Bovendien was Razgatlioglu nog niet klaar. Achter zijn rug woedde een bikkelharde strijd, waarbij Petrucci zijn vierde podium van het seizoen pakte met een tweede plaats. Van der Mark verdrong Lowes van de derde plek, maar werd in de slotronde teruggepakt door de Kawasaki-man. Van der Mark miste zijn eerste podium sinds zijn derde plaats in Indonesië in 2021 op slechts een zure 0,021. Achter de zwaar grieperige Bulega finishte zesde man Bautista op 0,8 seconde van Petrucci. Bautista, dit jaar nog niet één maal gestart vanaf de eerste rij, werd gehinderd door een verkeerde bandenkeus.

De laatste race van het weekend leek uit te monden in een rechtstreeks duel tussen de titelverdediger en zijn mogelijke opvolger. Bautista, de laatste coureur die Razgatlioglu dit jaar had verslagen (in de Superpole-race op Assen), werkte zich na weer een mindere start vanaf de achtste plaats door het veld heen en nestelde zich vanaf de achtste ronde achter leider Razgatlioglu. Zeven ronden later passeerde hij de Turk, maar toen die counterde, gleed Bautista onderuit – zijn derde non-score in de laatste vijf wedstrijden. Bulega nam knap de honneurs waar voor het Ducati-fabrieksteam. De regerende Supersport-kampioen voerde één doorkomst het veld aan voordat Razgatlioglu terugsloeg. Bulega’s eindsprint bracht hem tot op 0,035 seconde. Lowes pakte zijn tweede top 3 van het weekend. Van der Mark reed een rondje op kop, maar kon het tempo niet vasthouden. Hij werd in de laatste ronde nog verdrongen van de zesde plaats door Rea.

Met zijn vierde hattrick op rij bracht Razgatlioglu zijn totaal aantal overwinningen in 2024 op vijftien; één meer dan 2022, tot nu het seizoen waarin hij zijn meeste zeges bijschreef. De laatste van het weekend dwong extra respect af. Sinds de zesde ronde reed Razgatlioglu maar met één wing rond nadat de linker was afgebroken na contact met Lowes op het rechte stuk. “Dit was een hele moeilijke race, zeker ook door de harde wind was de machine bepaald niet makkelijk te rijden”, zei Razgatlioglu dan ook na zijn 54e WSB-overwinning. “Maar ik ben blijven vechten. Ik wist dat ik in de laatste sector heel langzaam was, omdat de motor niet goed wilde afdraaien in de laatste bocht. Ik heb alles gegeven en gelukkig hebben we weer gewonnen, ik ben heel blij. Het was een geweldig weekend voor mij en het team.”

Hoeveel Razgatlioglu’s komst naar BMW betekent, blijkt ook wel bij een blik op het constructeurskampioenschp. Ook dat voeren de Duitsers aan. Van de 374 punten die de Duitse fabrikant tot nu toe verzamelde, kwamen er 365 op het conto van Razgatlioglu, BMW’s meest succesvolle WSB-rijder ooit. En Razgatlioglu’s eigen buffer ten opzichte van tweede man Bulega was gegroeid tot 92 punten. Bautista kan met 142 punten achterstand een derde titel op rij vergeten.

In Most en Portimao ontpopte Loris Veneman zich tot een zeer reële kampioenskandidaat in het WK Supersport 300. De 17-jarige rijder uit Dalfsen pakte niet alleen zijn eerste pole in Most, hij won ook beide races. Na een prachtig en slim gereden eerste wedstrijd, vocht Veneman in race 2 om de winst met kampioenschapsleider Inigo Iglesias. De Spanjaard stuurde op het rechte stuk naar de finish Veneman echter gevaarlijk richting de pitmuur. Tè gevaarlijk, oordeelde de wedstrijdleiding en promoveerde Veneman tot winnaar. In Portimao claimde andermaal de pole voor zijn MTM Kawasaki-teamgenoot Mirko Gennai. Op zaterdag voerde hij lang de race aan, maar miste uiteindelijk net het podium, minder dan een seconde achter de winnende Portimao-specialist Gennai.

Veneman kreeg in de slotfase een tik tegen zijn achterwiel van Iglesias, die daarbij crashte. Toen de rijder van het team van Rob Vennegoor in de slotwedstrijd ook nog eens met pech uitviel, kreeg Veneman de kans om zelfs zijn tien punten achterstand in het kampioenschap om te zetten in een voorsprong. Dat lukte Veneman, die achter zijn uitgekookte teammaat Gennai dankzij een hele knappe slotronde tweede werd. Daarmee nam Veneman als nieuwe WK-leider een voorsprong van tien punten op pechvogel Iglesias. Titelverdediger Jeffrey Buis kende weinig geluk in Tsjechië (na een incident een finish buiten de punten en een crash) en in Portugal bleef de KTM-rijder steken op een zevende en zesde plaats. In de stand bezet hij de zevende positie, 66 punten achter Veneman.

Dankzij vijf top 9-resultaten op rij verbeterde Glenn van Straalen zich in het Supersport-kampioenschap naar de achtste plaats. Zijn Ten Kate Yamaha-teamgenoot Stefano Manzi is derde, 41 punten achter leider Adrian Huertas.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...