Nieuws

WK Superbike Mandalika, Indonesië

Met slechts twee resultaten leverde Alvaro Bautista in de WK Superbike-ronde in Indonesië toch maar twee punten in op topscorer Toprak Razgatlioglu. De regerend kampioen ging in de korte Superpole-race onderuit, maar was in de beide andere wedstrijden wel te sterk voor iedereen. Michael van der Mark zag een sterk optreden in een anticilmax eindigen.

Door het zeer sporadische gebruik van het Manadalika International Street Circuit op het eiland Lombok is de praktijk dat het asfalt op de eerste dag eerst schoon gereden dient te worden. Maar het gehele weekend blijft de ideale lijn op de 15 meter brede baan verraderlijk smal. Dat leidde onvermijdelijk tot crashes, waarvan ook Alvaro Bautista (op vrijdag en zondagochtend) en Michael van der Mark het slachtoffer werden. De Nederlander was in de slotrace na een matige eerste bocht net gepasseerd door Danilo Petrucci en Iker Lecuona, waarna hij iets naast de schone lijn het gas iets te ver opende.

Die actie resulteerde in Van der Marks tweede highsider van het seizoen; in Australië vloog de BMW-rijder in de eerste natte wedstrijd torenhoog van zijn machine. De wedstrijdleiding zwaaide de rode vlag, maar Van der Mark ontbrak met gebroken middenhandsbeentjes in zijn linker pink en ringvinger bij de herstart. De coureur realiseerde zich dat hij een reële kans op een fraaie klassering had laten liggen. Vanaf een tiende startplek reed hij op zaterdag namelijk zijn beste race sinds zijn laatste podium in 2021, ook op Mandalika. Van der Mark kwam de eerste ronde na een verkeerde inschatting in de eerste bocht pas als veertiende voorbij start en finish, maar werkte zich zeer knap naar voren om één seconde achter vijfde man Petrucci te worden afgevlagd. In zijn laatste ronde klokte de Rotterdammer zijn snelste raceronde, goed voor de derde tijd overall. Er had mogelijk nog meer ingezeten dan die zesde plaats als hij enkele ronden voor het eind in duel met Jonathan Rea niet nogal bruut was geblokkeerd door de zesvoudig wereldkampioen. Maar terwijl een woedende Scott Redding zijn BMW met een kapotte radiateur voortijdig binnen parkeerde, kon Van der Mark tevreden zijn met zijn optreden. “Ik heb 21 ronden lang genoten, ik voelde me goed en de motor voelde ook goed aan”, luidde Van der Marks analyse. “P6 is niet slecht, maar ik denk dat er nog meer ingezeten had gezien de pace die ik had.”

Ook in de tien ronden van de Superpole-race liet Van der Mark zich van zijn beste kant zien door van de twaalfde naar de achtste plaats te sturen. Daarmee was hij andermaal de beste BMW-rijder. In de zondagmiddagmiddagwedstrijd ging het echter fout. Ondanks de tegenslag klonk Van der Mark niet erg aangeslagen. “Het is hier moeilijk passeren, maar die achtste plaats in de Superpole was niet verkeerd. Mijn start voor de laatste wedstrijd was goed, maar ik had wat moeite met terugschakelen en dat kostte me plekken. Ik probeerde kalm te blijven, want ik wist dat ik met mijn band aan het eind van de race goed zou zitten.” Zo ver kwam het dus niet. “Ik stuurde in en was de achterkant finaal kwijt. Jammer, want ik denk dat ik het goed had kunnen doen. Maar het is zoals het is.” De dubbele vingerbreuk moest over zes weken geheeld zijn als in Assen de volgende wedstrijd wordt verreden. Andermaal kenden de BMW-mannen weinig geluk, met als grote pechvogel Loris Baz. De Fransman ging eerst door een zeer agressieve Petrucci onderuit met Alex Lowes in de voortijdig afgevlagde Superpole-race en na de herstart reed Lowes vol tegen zijn been, toen hij het uitstak voor een rechter bocht. Baz tokkelde terug naar de pits, waarna artsen een gebroken linker onderbeen en een fractuur in de enkel constateerden.

Vorig jaar vierde Alvaro Bautista zijn wereldtitel in Indonesië. Dit seizoen maakte hij minstens zo veel indruk. De Spanjaard passeerde in de openingsrace na vier ronden polesitter en kopstarter Toprak Razgatlioglu en zette de Turk op een achterstand van bijna vijf seconden. Diens teamgenoot Andrea Locatelli claimde de laatste podiumplaats. In de ingekorte Superpole-wedstrijd verdrong Jonathan Rea de wereldkampioen van de tweede plaats, waarna Bautista op het vuile deel van de baan ten val kwam. Razgatlioglu won in zijn honderdste Yamaha-optreden zijn eerste race van het seizoen. Met Locatelli zorgde hij voor de eerste Yamaha-dubbel sinds Donington 2021. Lowes nam de derde plaats van de worstelende Rea over.

De rode vlag door Van der Marks crash – Philipp Oettl kon de glijdende BMW niet ontwijken – was een gelukje voor Bautista, die zich inmiddels van de tiende naar de plaats had opgewerkt. In de voorlaatste van de resterende veertien ronden passeerde hij zijn leidende teammaat Michael Ruben Rinaldi. Die maakte in de laatste kilometers nog een fout, waardoor Razgatlioglu en Honda’s Xavi Vierge hem nog voorbij staken. Razgatlioglu, die vorig jaar een hatrick scoorde op Mandalika, klom door zijn twee tweede plekken en de winst in de Superpole-race achter de ijzersterke Bautista naar de tweede plaats in de tussenstand. In dat klassement bezet Rea slechts de zesde plaats, 66 punten achter Bautista. In 2021 won Rea nog de twee verreden races in Indonesië, dit jaar markeerde met een magere negende plaats in de eerste race, een vierde plek in de Superpole-wedstrijd en een crash in de slotrace zijn slechtste weekend sinds zijn komst naar Kawasaki in 2015. Op zaterdag werd de Noord-Ier al drie plekken teruggezet op de grid vanwege gevaarlijk rijden in de Superpole. “Het was enorm lastig om iemand op acceleratie te passeren of met het remmen. Ik reed soms boven mijn krachten om maar bij te kunnen blijven”, gaf de gefrustreerde Rea toe.

In de Supersport-klasse kende Glenn van Straalen weinig geluk. Op zaterdag werd de EAB-coureur in de strijd om de vijfde plaats van zijn machine gereden door Nicolo Bulega. De dubbelwinnaar van Australië werd niet bestraft voor die actie. Van Straalen finishte nog als elfde. Een dag later crashte de Yamaha-rijder al in de tweede ronde na een slechte start. De 19-jarige Can Öncü won op zaterdag zijn eerste World Supersport-zege voor Federico Caricasulo en Niki Tuuli. Op zondag troefde Caricasulo Ten Kate Yamaha-rijder Stefano Manzi af in de laatste ronde. Bulega werd derde.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...