Willem-Jan Slaman

« Terug naar Mijn Trots
Merken als Kawasaki, Suzuki en Yamaha zijn aan Willem-Jan Slaman niet besteed: “Dat is allemaal dertien in een dozijn.” Nee, voor hem is er eigenlijk maar één merk en dat is Aprilia. Begin dit jaar werd hij de eigenaar van de allereerste Aprilia Tuono 2018 die in Nederland geregistreerd werd, een motor waar hij meer dan trots op is.

“Aprilia en ik zijn een beetje met elkaar verbonden. Ik ben destijds als 19-jarige begonnen op een Kawasaki, maar toen de eerste Aprilia RSV Factory uitkwam, ben ik meteen overgestapt en daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van. Nee, Aprilia is echt mijn merk. De looks gecombineerd met een sterk blok en eigenzinnig karakter, dat vind je alleen bij Italiaanse motoren. En aangezien ik graag de underdog steun, was de keuze voor Aprilia snel gemaakt. Ik heb zelfs een tijdje met een Haga-replica gereden. Die had ik, achteraf gezien, nooit weg moeten doen. Maar ja, dat is nu makkelijk zeggen. Overigens had het weinig gescheeld of ik had hier met een Tuono uit 2017 gestaan. Ik stond begin dit jaar namelijk op het punt een overjarige te kopen, maar dat ging op het allerlaatste moment niet door. Toen is het deze geworden. Niet dat ik dat erg vind hoor, want stiekem is de kleur van dit jaar net weer wat mooier. Daarnaast is het natuurlijk best gaaf om een gloednieuwe motor te rijden. En het is ook nog eens de allereerste die in Nederland op naam gezet is. Toen ik hem bij de dealer kon ophalen, werd ik dan ook ontvangen met een taart.”
“Waarom deze motor dan mijn trots is? Heel simpel: omdat het een onwijs brute machine is waar je alles mee kunt doen. Of het nou een leuke rit met m’n vrouw is, of een week op motorvakantie met vrienden. Hier op rijden is meer dan een leuke tijdsbesteding, het is een belevenis. Rauwe power gecombineerd met Italiaanse looks. Of ik al wat aan m’n motor heb laten veranderen? Twee dingen: het uitlaatsysteem is vervangen door een racesysteem van Akrapovic en er is een GPS-mount opgekomen. Nu is het dus zaak om kilometers te maken. Dat gaat met deze zeker lukken, want het verbruik is boven verwachting goed. Er zit namelijk een 18 liter tank op waardoor ik makkelijk 250 kilometer kan rijden. En ik ben echt geen zuinige rijder. Daarnaast vind ik het heerlijk om lange ritten te plannen en rijden. Afgelopen jaar nog ben ik met vier vrienden naar Dubrovnik in het zuidelijke puntje van Kroatië gereden. Dat was een geweldige ervaring! Niet in de laatste plaats omdat we tijdens die trip ook Sarajevo en Mostar in Bosnië en Herzegovina hebben bezocht. Heel indrukwekkend, kan ik iedereen aanraden. Alles wat je uit de geschiedenis kent met eigen ogen zien. Dat was echt een belevenis. Meest bijzondere was misschien wel de overnachtingsplek die we zo’n 100 kilometer boven de Plitvice-meren in de bergen hebben aangedaan. De eigenaar, een soort kunstenaar, had plaatselijke gerechten voor ons gemaakt en we sliepen in grote wijnvaten waar hij tweepersoonskamers in had gemaakt. Heel gaaf.”
“Of een sportieve naked als een Tuono zich leent voor dit soort trips? Jazeker! Ok, in een land als Kroatië kun je wat makkelijker uit de voeten met bijvoorbeeld een BMW GS. Maar ik hou wel van een uitdaging. Daarnaast doet zo’n motor uit Beieren me gewoon niks. Overigens gaat het met het de Tuono alweer een stuk comfortabeler dan met de RSV Mille’s die ik hiervoor reed. Een wat rechtere zithouding en toch even veel lol uit het blok. Ik bestempel mezelf dan ook zeker als een sportieve rijder, maar niet als een snelle rijder. Geef mij maar bochten. Heel veel bochten. In één streep naar de 300, daar doe je me absoluut geen plezier mee. Daar zit geen voldoening in.”
Nadelen aan deze motor? Die zijn er niet. Nou, misschien dat Aprilia niet zo’n bekend merk is. Echt zonde als je het aan mij vraagt, want ze bouwen prachtige motoren. Aan de andere kant heeft het ook tot gevolg dat mijn Tuono wat exclusiever is dan een ‘doorsnee’ naked. Dat bevalt me ook wel. Zo weet ik zeker dat ik sowieso de komende vier jaar op een opvallende machine met open race-uitlaat rij. Dat is best kicken. En daarna? Dat zien we dan wel. Aprilia kennende hebben ze dan vast weer een nieuwe topmotor in het gamma.