+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 10-2008

Toevallig in het bezit van een MV Agusta, een Benelli 1130, een Aprilia RSV, een BMW K1200, een Buell Thunderbolt of een Ducati 749? Dan kun je op heel eenvoudige wijze je kilometerstand laten ‘corrigeren’, zo ontdekte ik onlangs op internet. Niet alleen bij deze bovengenoemde machines trouwens, want de lijst ‘geschikte motoren’ is in werkelijkheid nog veel en veel langer en telt dik 100 verschillende motormodellen. Bij vrijwel al die machines met een digitaal dashboard is het een kwestie van ‘plug-and-play’ en betaling van wat euro’s om de kilometerstand te laten aanpassen naar je eigen wensen.De reden voor zo’n ‘correctie’ staat natuurlijk als een paal boven water: een machine met 10.000 op de klok levert een hogere (inruil-)prijs op dan eentje met 40.000 op de klok. Om maar te zwijgen van de nog extremere gevallen: een motor met een kilometerstand van een ton vind maar heel erg moeizaam een nieuw baasje, dus als je de kilometerstand wat kunt corrigeren, waarom niet?Het bedrijf dat deze service aanbiedt is volkomen legaal en ze voeren het klusje uit in hun eigen werkplaats, maar kunnen eventueel ook aan huis komen ‘in een auto zonder reclame’. Op hun nette, informatieve website geeft het bedrijf ook een vijftal redenen waarom je de teller zou laten ‘corrigeren’ (zoals: uw oude teller was defect en u wilt de vervangingsteller op de juiste stand laten zetten of er is een andere motor ingebouwd). Ook verzekeren ze dat er op geen enkele manier ooit maar iets van terug te vinden is, omdat de software geheel herschreven wordt. Waarbij ze niet nalaten ook haarfijn te vermelden dat het wettelijk niet verplicht is dat een kilometerteller de juiste stand moet weergeven! Volgens de wet hoeft er eigenlijk helemaal geen kilometerteller op een motor te zitten, dat geldt namelijk alleen voor een snelheidsmeter…Kortom: het ‘terugdraaien’ van een kilometerteller is een fluitje van een cent, geen haan die er naar kraait en je motor wordt ineens zomaar veel meer waard. Maar als je toevallig de koper bent van zo’n motor met een ‘dubbele historie’, dan wordt het toch wel iets anders. Dan voel je je toch vreselijk gepakt, als blijkt dat de juist gekochte motor al veel meer gelopen heeft dan op de teller staat. Alle onderdelen, blok, lagers en slijtagedelen hebben immers al veel meer meegemaakt en kunnen je in de toekomst dus voor onverwachte extra kostenposten plaatsen. Zo bekeken is zo’n ‘tellercorrectie’ dus pure oplichting. Het is dan ook van harte toe te juichen dat de kamerfractie van de PvdA met steun van de VVD en SP dit dus heeft aangekaard bij de regering en een verbod wil op deze wijdverbreide vorm van oplichting. Het schijnt dat er bijvoorbeeld in 2007 met maar liefst 350.000 tellers van auto’s en motoren is geknoeid!Voordat zo’n verbod van kracht wordt en ook daadwerkelijk waterdicht is ingevoerd, moet je als motorkoper dus extra goed uit je ogen (blijven) kijken. Strookt de tellerstand wel met de werkelijke staat van de machine. Vooral kleine puntjes als versleten rubbers op de voetsteunen, handvatten en schakelpedaal, afgesleten lak van zijdeksels en tank, doorgezeten buddyseat en een uitgelubberd contactslot verraden vaak een hoge kilometerstand. En ook een goed bijgehouden en door de dealer afgestempeld en van dagtekening voorzien serviceboekje bij de motor is met deze praktijk in het achterhoofd van grote waarde. Enkel met zo’n boekje kun je de werkelijk historie van een motor nagaan. Sta er dus op dat de dealer alle beurten en werkzaamheden ook netjes vermeld in het serviceboekje of instructieboekje. En bewaar ook altijd een kopie van de rekening, zodat je die kunt overleggen als je je motor eens wilt verkopen. Dat geeft alle partijen meer zekerheid.Eric Bulsink[[bild mitgeliefert, das beste auswahlen]][BU:]Zonder enige schroom bieden diverse bedrijven op internet aan om de kilometertellerstand te laten ‘corrigeren’. Een herleidbare motorhistorie, zoals met keurig ingevulde serviceboekjes, is tegenwoordig dus extra waardevol!

Lees meer over

BMW Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-