+ Plus

Warmdraaien MotoPlus 05-2008

Was vroeger inderdaad alles beter? Ik durf dat te betwijfelen. Het was overzichtelijker, dat wel. De wereld was kleiner en het nieuws kwam gedoseerd tot ons via krant, radio of tv. Waar datzelfde nieuws nu als een lawine over je uitgestort wordt.Overzichtelijker was ook de motorwereld en dan doel ik met name op de ‘klassenindeling’. Je had gewone basicmachines, laat ik een Honda CB750 als voorbeeld nemen. In deze nieuwe eeuw noemen we dat een naked-bike, vroeger was gewoon een motor. Punt uit. Als er op die motor toevallig een sportieve stroomlijn en een laag stuur zat was het een sportmotor en met een toerkuip en hoog stuur een toermotor. En stond die op noppenbanden en had’ie hoge spatborden en een cross-stuur, dan was het dus een off-road. Heerlijk, die duidelijkheid.Maar de wensen van de motorrijder worden steeds specifieker en de fabrieken spelen daar maar al te graag op in. Dus worden motorfietsen steeds meer ontwikkeld om de gaatjes in de modellenlijsten op te vullen, waarbij elke motor zijn eigen specifieke gebruiksgebied en doelgroep heeft.De all-road-vergelijkingstest uit het vorige nummer gaf dat ook al aan en toen ik vorige week in Zuid-Afrika een paar dagen met de nieuwe F800GS en F650GS van BMW onderweg was, moest ik er ook weer aan denken. Zeker nadat ik voor mezelf de ontwikkeling van de all-roads eens even op een rijtje zette. Oorspronkelijk waren all-roads in feite dikke, zware off-roads, die door hun formaat en gewicht (en kwetsbaarheid) toch wat minder geschikt waren voor het echte loodzware terreinwerk. Zodoende kwam die naam all-road ook opeens bovendrijven: de nadruk lag op de verharde weg, maar je hoefde niet direct terug te schrikken voor een zandweg of bospad.Anno 2008 is er binnen die all-road-sector echter zo’n verregaande differentiatie doorgevoerd, dat het de aanduiding all-road lang niet specifiek genoeg meer is. Enerzijds vallen er motoren onder met wegbanden en enkel een avontuurlijke look, anderzijds machines waarmee je echt nog de diepe prut in kunt, zoals de KTM 990 Adventure of de nieuwe BMW F800GS. Een beetje rijvaardigheid is dan wel gewenst, maar dat maakt de uitdaging alleen maar groter.Het komt erop neer dat de naam all-road dus voor verbetering vatbaar is. Reis-all-road en terrein-all-road? All-road, on-road en off-road? Of moeten we de autokant achterna, met hun GP (General Purpose, maar in de volksmond verbasterd tot Jeep), hun SUV en hun SAV? Het Duitse woord ‘Reise-enduro’ voor machines als de R1200GS en de Varadero dekt heel goed de lading, maar het is nauwelijks te vertalen. Suggesties en nieuwe namen zijn van harte welkom, stuur ze op of mail ze door.Het brede spectrum van motoren dat allemaal onder die noemer all-road valt, maakt het er voor de koper ook niet makkelijker op. Het is geen kwestie meer van kiezen voor de beste, de snelste, de goedkoopste, de zuinigste of de veiligste motor, het is een eerder kwestie van kiezen voor de all-road die het beste bij jouw rijstijl en jouw gebruik past. Sta je op het punt om zo’n avontuurlijk ogende machine te kopen, stel jezelf dan eerst eens eerlijk de vraag wat je er precies mee wilt gaan doen. Rij je eigenlijk nooit onverhard, ook niet op een zandweg of gravelpad? Of lijkt het je toch nog wel een uitdaging om tot aan de tank door de modder te baggeren? Gebruik je hem vooral voor woon-werk-verkeer, of ga je er mee op kampeervakantie? Als je dat soort zaken voor jezelf helder hebt, wordt de keuze al een stuk eenvoudiger. En beter!Eric BulsinkHoofdredacteur[bu]Onder de noemer all-road worden sterk uiteenlopende motoren verkocht, van toerbuffels tot sportieve dikke terreinmachines. Eigenlijk zou er dus een betere naam bedacht moeten worden, waarin de differentiatie duidelijker is.[[bild beigeliefert, bitte das BMW-logo vom Schulter wegretouchieren]]

Lees meer over

BMW Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-