+ Plus

Voorbereiding Heroes Legend

Op 22 oktober gaat onder de Eiffeltoren in Parijs de vierde editie van Heroes Legend Rally van start. Deze ‘Classic offroad to Dakar’ eindigt zeventien dagen later bij het legendarische Lac Rose. MotoPlus-medewerker Tonny van der Spoel rijdt de rit dit jaar mee en is achter de schermen al bijna een jaar bezig om alles te regelen. Hij zet op een rij wat er zo allemaal bij komt kijken om deel te nemen aan een zware buitenlandse rit.Tijdens een toertocht van onze lokale motorclub meldt mijn maatje Jaco Duijst vorig jaar plotseling dat hij zich heeft ingeschreven voor de Bivouac-Bivouac van de Heroes Legend Rally. Over de Heroes legend werd al enkele keren eerder in MotoPlus bericht (zie nr. 19/2006 en 24/2008 en www.heroeslegend.com), dus het kwartje viel direct en spontaan ontstond bij mij het idee om met hem mee te gaan. Dus zelf ook deel te nemen aan zo’n ‘Afrika-rally’. En de Bivouac-Bivouac is weliswaar geen wedstrijd en mijd de allerzwaarte stukken in het terrein, het blijft wel een stevige rit van 7.000 km in ruim twee weken, door geaccidenteerd terrein. Bovendien hangt er een flink prijskaartje aan: het inschrijfgeld voor een motorrijder bedraagt ongeveer 4.500 euro en daar komt nog ongeveer 2.000 euro bij voor onder meer de benzine en de terugvlucht van Dakar naar Nederland. En dan heb je natuurlijk nog een geschikte en goed geprepareerde all-road-machine nodig. Geen avontuur dus, waar je dus zomaar even ja tegen zegt. Daar moet ik na mijn eerste spontane reactie toch maar eens even een nachtje over slapen. En niet te vergeten: overleggen met het thuisfront Dat thuisfront geeft me meteen groen licht en met nog voldoende vakantiedagen achter de hand is ook die horde snel genomen. Dus mail ik de Heroes-Legend-organisatie maar eens en kom zo in contact met de goedlachse Dakar-veteraan Eric Verhoef. We spreken af tijdens een algemene informatieavond en met zijn enthousiasme weet Verhoef mijn laatste bedenkingen te weerleggen, zodat de kogel door de kerk gaat en ik vanaf dat moment op de deelnemerslijst sta voor de rit die 22 oktober start bij de Eiffeltoren in Parijs en 7 november finisht in de Senegalese hoofdstad Dakar.Als die beslissing is genomen, begint het natuurlijk eigenlijk pas. Ik rij weliswaar veel motor, maar in principe alleen op het asfalt. Ik moet dus gaan zoeken naar een geschikte motor en heb ook nog een jaartje om wat ervaring op te doen in het terreinrijden. Bovendien moet ik op zoek naar goede kleding en sponsors om de zaak financieel dragelijk te houden.Omdat ik via mijn motorhobby ook betrokken ben bij enkele organisaties die door middel van het motorrijden een bijdrage leveren aan het welzijn van de medemens in minder ontwikkelde landen, ontstaat al snel het idee om mijn deelname aan de Heroes Legend te koppelen aan een goed doel. En mijn all-road-motorfiets na de Bivouac-Bivouac-rit in Afrika achter te laten, zodat hij daar dienst kan gaan doen als motorfiets voor doktoren in de rimboe. Ik kom onder meer via de VMTC Motary in contact met de Stichting Care Foundation The Gambia (www.carefoundationthegambia.nl). Het plan is om na de finish in Dakar door te reizen naar Gambia, om mijn all-road-motor af te leveren bij een ziekenhuis in het dorp Jiboro in Gambia, net over de grens met Senegal. Het verzorgingsgebied van dat ziekenhuis omvat ongeveer 20.000 mensen, die allen in een zeer uitgestrekt gebied leven. Een terreinmotor betekent voor de artsen een stap voorwaarts om patiënten in het moeilijk begaanbare achterland te bezoeken en zo goede gezondheidszorg te kunnen verlenen.Na wat lijntjes uitgezet te hebben, vind ik via via een bedrijf dat mij voor dit doel een gebruikte BMW F650GS wil schenken, maar verder anoniem wenst te blijven. Dat is natuurlijk een geweldig gebaar en ik grijp dit aanbod dan ook met beide handen aan. De Heroes Legend-organisatie organiseert de rally nu voor het derde jaar. Achter de organisatie zitten enkele grote namen, zoals de Franse rallylegende (en negenvoudig Dakar-winnaar) Stephane Peterhansel en de Nederlanders Eric Verhoef, Roel den Braven en Henk Verschuren. Allen gepokt en gemazeld in vele rally’s en ritten door Afrika. En allen ook graag bereid om hun kennis te delen met amateurs die ook ‘once in a lifetime’ zoiets meewillen maken. De Heroes Legend-organisatie brengt dat in de praktijk door in de maanden voor de daadwerkelijke rit regelmatig seminars te organiseren, waar je als deelnemer veel kennis kunt opdoen. Zo is er een seminair over de preparatie van je motorfiets, over de navigatie met GPS en roadbook en over de zoektocht naar sponsoring. Want de meeste deelnemers moeten ook op zoek naar sponsoren in de vorm van geld of materiaal en kleding. Ik breng dat laatste meteen in de praktijk door de stoute schoenen aan te trekken en diverse bedrijven te benaderen. Dat is trouwens al een avontuur op zich! Maar het beste blijkt te zijn om je hart te volgen en enthousiast en eerlijk te zijn. En ook voor jezelf reëel te zijn: wat kun je een sponsor bieden? Natuurlijk, een sticker is zo op de motor geplakt, maar hoeveel mensen zien die sticker? En wat ga je als deelnemer er aan doen om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen die sticker wèl zien? Zorg dat je – voordat je een bedrijf benaderd – zelf al antwoorden op deze vragen hebt, anders worden het doorgaans hele korte gesprekken. En bedenk dat sponsoring op dit nivo voor 95 procent gunning is.Ik weet toch een aantal goede contacten te leggen en één ervan, het in BMW’s gespecialiseerde Huijsmans Service Center uit Nieuw-Vennep, is bereid om mijn F650GS kosteloos te prepareren voor zijn tweede leven in Afrika. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de wensen van het ziekenhuis in Gambia, die er nadien immers nog jaren plezier van hopen te hebben. Zo wordt de GS onder meer voorzien van een extra dik (lees: crashbestendig) aluminium stuur, aluminium koffers, brede voetsteunen en een koplampbeschermer. Ook wordt de motor middels folie ambulancegeel van kleur. Dat kan straks meteen als ondergrond dienen voor de in Gambia aan te brengen ambulancestickers. Daarnaast krijgen de stickers van de diverse sponsoren en toeleveranciers een mooi plekje op de motor.Eén van die stickers is van Continental banden. Voor zo’n trip door Afrika moet je immers goed nadenken over de bandenkeuze: de rit gaat immers niet alleen over asfalt, maar ook door verschillende soorten terrein met zand en stenen. De stoere Continental TKC80 zijn hier erg geschikt voor, zeker als ze worden voorzien van extra dikke binnenbanden die niet snel lek raken.De KNMV verzekeringen doen ook een duit in het zakje en een tweede anonieme gulle gevers doet een leuke bijdrage voor de aanschaf van reserve-onderdelen, zodat de machine in Gambia ook goed onderhouden kan worden.Maar niet alleen de machine moet geprepareerd worden, ook de mens. Ik mag me daarbij gelukkig prijzen met de hulp en coaching van Eric Verhoef en ‘Desert Fox’ Arjan Brouwer van de gelijknamige motorzaak in Putten. Beiden hebben immers een schat aan ervaring, opgedaan tijdens hun jarenlange deelname aan onder meer de echte – en loodzware – Dakar-rally. Zij weten dus als geen ander wat me te wachten staat. Wat kom je tegen, waar moet je rekening mee houden, waar loeren de gevaren, welke kleding en uitrusting kun je het beste gebruiken? Het zijn allemaal vragen die me regelmatig door het hoofd spoken en ik bel regelmatig met ze als ik weer eens een ‘mentale hindernis’ zie opdoemen.Daarbij blijft het niet alleen bij theorie, maar ook het terreinrijden zelf wordt flink geoefend. Zo laat Arjan mij en mijn BMW F650GS alle hoeken van een zandgroeve in het Limburgse Landgraaf zien en ook een aantal opgespoten en braakliggende terreinen rond de Veluwe kennen inmiddels geen geheimen meer voor mij, nadat ik daar de hele zomer aan het oefenen ben geweest.Al dat rijden ging wel gepaard met vallen en opstaan en het is me al snel duidelijk dat mijn lichamelijke conditie ook op een hoger peil gebracht moet worden. Als je immers lekker fit bent, rij je niet alleen veel fijner in het terrein, je kunt eventuele ‘tegenslagen’ ook beter aan. De persoonlijke accu moet dus voor vertrek helemaal vol zijn, dus ben ik al sinds begin dit jaar twee keer per week aan het hardlopen en wordt er door Sportschool GiGa in Ermelo – die ruime ervaring heeft met speciale trainingen voor motorsporters – een programma samengesteld zodat mijn bovenbenen, nekspieren, armen en onderrug flink getraind worden.Motorkledingspecialist Jopa uit Enter zorgt voor een persoonlijk rallypak, waar de logo’s van de sponsoren keurig op staan. Zij leveren ook de toebehoren voor de veiligheid, zoals de bodyprotector en kniebeschermers. Tijdens een extra seminar over de GPS-navigatie kom ik in contact met de bekende GPS-specialist Waypoint uit Notter. Zij leveren tegenwoordig ook outdoorproducten van het Deense merk Wolf Camper in Nederland. Kijk dat komt goed uit, want goede temperatuur- en vochtregulerende onderkleding is van groot belang tijdens een rit door Afrika. Het ene moment rij je immers in de brandende zon, het andere moment kan het bijna vriezen, zeker als het wat bergachtiger wordt. Bovendien gaat de aanlooproute dwars door Frankrijk en Spanje en daar kan het eind oktober ook wel eens minder goed weer zijn… En voor de overnachtingen kan ik ‘hotel Wolf Camper’ reserveren: een makkelijk op te zetten iglotent met dun matje en warme slaapzak…In de praktijk blijkt dat het lezen van het roadbook en het bekijken van de GPS-aanwijzingen onderweg – in het terrein – best wat gewenning vraagt. Eigenlijk moet je die routeaanwijzingen in één oogopslag in je op kunnen nemen, maar voor je het weet zit je zo ingespannen op je GPS te turen dat je de bocht, splitsing of het gevaarlijke punt helemaal over het hoofd ziet. Daar ga ik de komende weekenden nog maar eens extra op oefenen en ook nog een training volgen op het Experience-Island in Loon op Zand.Inmiddels is ook de media in mijn directe omgeving op de hoogte gebracht van het komende avontuur en een uitgebreid interview op een lokale radiozender zorgde voor veel positieve reacties in mijn omgeving.Verder wordt het nu tijd voor de noodzakelijke inentingen en het inslaan van de malariapillen. Ook hebben we van de organisatie inmiddels de speciale aluminium kist thuisgekregen, waarin je alle persoonlijke spullen en onderdelen kunt meenemen, die je overdag niet nodig hebt tijdens het rijden. De tent, reserveonderdelen, gewone kleren en wat reservemotorkleding gaat hierin. Deze kist wordt straks door een vrachtwagen van de organisatie van bivak naar bivak vervoerd. Ik heb de kist thuis inmiddels al een aantal keren in- en uitgepakt. Ik ben toch niets vergeten? Of sleep ik juist niet veel te veel spullen mee? Hoe dan ook, met die kist in huis is duidelijk dat de start echt naderbij komt. Over een goede maand rij ik weg bij de Eiffeltoren, op weg naar de finish in Dakar en daarna naar Gambia voor de overdracht van de BMW. Eind dit jaar hoop ik daarvan verslag te kunnen doen in MotoPlus. Tot dan![[BU]]1Op verschillende plekken in het land heeft de Heroes legend-organisatie informatie-avonden georganiseerd voor een eerste kennismaking.2The ‘Classic offroad to Dakar’ is geen keiharde wedstrijd, maar juist bedoeld voor amateurs die ervan dromen om Dakar te halen.3Bij Huijsmans in Nieuw-Vennep wordt de MW F650GS geprepareerd voor zijn tweede leven.4De machine wordt met folie geel gekleurd, met het oog op zijn toekomst als ambulancemotor in Gambia.5Op de motorbeurs in Utrecht staat de F60GR op de Heroes Legend stand en ontmoeten we een doktor van het ziekenhuis uit Jiboro, die straks met deze BMW in Gambia gaat rijden.6Eric Verhoef tijdens het seminar over de GPS-navigatie tijdens de rally.7Niet alleen de machine is belangrijk, ook de conditie moet op peil gebracht worden.8Veel rijden in het terrein om ervaring op te doen.9Net echt: het woestijngevoel op de Veluwe…10En helemaal klaar voor de start: de avontuurlijke trip kan beginnen!

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-