+ Plus

Verkiezing Motor van het Jaar 2018

We hadden in het recente verleden wel eens motoren die twee keer onze Motor van het Jaar-verkiezing wisten te winnen, de BMW K1600 en de R1200GS, maar drie keer is een unicum. Die drie zeges komen op het conto van de KTM 1290 Super Duke GT, die na winst in 2016 en 2017 ook in 2018 door maar liefst 5.500 MotoPlus-lezers is verkozen tot Motor van het Jaar 2017. De bijna 90.000 motorrijders die in Europees verband hun stem uitbrachten in ‘Europe’s Motorcycle of the Year’-verkiezing, kozen voor de tweede achtereenvolgende keer voor KTM’s sportieve toermachine. In Nederland liet de KTM in deze populariteitspoll, waarin uit maar liefst 206 motoren, verdeeld over negen categorieën, kon worden gekozen, een stalgenoot, de 1290 Super Adventure S/R, de Honda Africa Twin, de BMW R1200RS en de Kawasaki Ninja H2 SX/SE achter zich.

Een titel prolongeren is in deze Motor van het Jaar-verkiezing al een hele prestatie, maar drie keer achter elkaar die titel pakken, zoals de KTM 1290 Super Duke GT in Nederland doet, is een prestatie van formaat! En ook Europees gezien blijkt deze Oostenrijker een schot in de roos, want voor de tweede achtereenvolgende keer kozen ook de kiezers uit Duitsland, Zwitserland, Spanje, Polen en Finland eveneens voor de 1290 Super Duke GT. Niet zo gek, want de KTM biedt immers een enorm uitgekiend concept met de vette prestaties van een dikke naked bike gecombineerd met een allround-verpakking en -inzetbaarheid. Lekker een sportief rondje knallen op de zondagochtend of bepakt en bezakt op vakantie naar de Alpen, de 1290 Super Duke GT kan het allemaal.
Uiteraard pakte de KTM zowel in Nederland als in Europa de winst in zijn eigen categorie ‘Toer/Sporttoer’, maar die categorie werd door alle kiezers, zowel in Nederland als Europa, ook nog eens aangemerkt als de belangrijkste categorie, wat in de totaalwinst resulteerde. Vergeleken met afgelopen jaar verdrong de categorie ‘Naked Bikes’ trouwens de allroads/offroads van de tweede plek qua belangrijkheid, maar aangezien de naked-categorie de meeste motoren telt en de stemmen dus behoorlijk verdeeld zijn, kan de winnaar van deze categorie, de KTM 1290 Super Duke R, overall geen vuist maken. In Nederland eindigt die Oostenrijker namelijk als zevende in de eindstand en in Europa als tiende. Zowel in ons land als in Europa is de winst van de KTM 1290 Super Duke GT eclatant, met een flinke voorsprong op de directe achtervolgers. In Nederland zijn dat de 1290 Super Adventure R/S uit eigen huis en de Honda Africa Twin, terwijl in Europa de BMW R1200RS en de Honda Africa Twin de ‘runners-up’ zijn.
Kijken we wat nauwgezetter naar de negen categorieën dan is de Toer/Sporttoer-klasse in Nederland net als afgelopen jaar het populairst met 24%, op de voet gevolgd door de Naked Bikes (23,2%) en de Allroads/Offroads (22,2%). Net als afgelopen jaar volgen daarna de Crossovers op respectabele afstand (9,5%) met daarachter de sportmotoren, die met 9,2% wat terrein hebben gewonnen. De Modern Classics hebben met 8,2% daarentegen iets aan populariteit ingeboet en dat geldt met 3,1% ook voor de Choppers/Cruisers. De 125 cc’s en de scooters maken met respectievelijk 0,2 en 0,4% de 100% vol, maar meer dan een rol in de marge is er voor deze minst populaire categorieën dus niet weggelegd.
Ook een prestatie op zich is dat KTM niet alleen de totaalwinnaar in huis heeft, maar liefst ook vier categoriewinnaars, wat de groeiende populariteit van de Oostenrijkers nog maar eens onderstreept. De 1290 Super Duke GT en de 1290 Super Duke R noemden we al als categoriewinnaars, maar ook de 1290 Super Adventure S/R (Allroad/Offroad) en de 125 Duke (125 cc) zegevierden in hun klasse.
In de meest populaire categorie, Toer/Sporttoer, pakt de 1290 Super Duke GT dus de winst, voor de BMW R1200RS, de Kawasaki Ninja H2 SX/SE, de Yamaha FJR1300AE en de Kawasaki Z1000SX.

In absolute verkoopaantallen is het supersport-segment al lang niet meer toonaangevend in de motorwereld, maar high-tech superbikes blijven toch een beetje het visitekaartje van het technisch kunnen van een motorfabrikant. Veel van de technieken die je op deze, veelal exclusieve, machines tegenkomt, vinden vroeger of later ook hun weg naar andere modellen van een fabrikant. Afgelopen jaar eindigde de peperdure Ducati 1299 Panigale R Final Edition en die krijgt dit jaar een natuurlijk opvolger in de vorm van de nieuwe Ducati Panigale V4/S met zijn gemeten 214 pk sterke V4-blok (zie ook de test van deze nieuwe Panigale, die je vanaf pagina 38 in deze MotoPlus kunt lezen). De 1299 Panigale R Final Edition blijft voor veel MotoPlus-lezers toch nog een soort van droommotor, gezien de tweede plek van de bloedrode V-twin in deze categorie. Derde is de BMW S1000RR, die daarmee een plekje verliest ten opzichte van vorig jaar, voor de vernieuwde Yamaha YZF-R1/M en de BMW R nine Racer, geen echte superbike natuurlijk, maar wel een machine met prachtige klassiek sportieve lijnen.
Een close-finish in de categorie chopper/cruiser met slechts een miniem verschil tussen de winnende Ducati Diavel/Carbon en de Triumph Bonneville Bobber Black, overigens dezelfde nummers één en twee als afgelopen jaar. En ook op de derde plek zien we een oude bekende: de Ducati XDiavel, wat nog maar eens onderstreept dat de MotoPlus-lezers in deze categorie vooral een sportieve voorkeur hebben. Verder in de top vijf: de Harley-Davidson Fat Boy en de Indian Scout/Bobber.
Eén van de populairste categorieën, zeker gezien de verkoopaantallen, is die van de allroads, waar overigens ook offroad-modellen onder vallen. BMW’s R1200GS wist hierin jarenlang te domineren, wat gezien de verkoopcijfers niet zo gek is natuurlijk, maar langzaam maar zeker komen er kleine scheurtjes in het GS-bastion. Moest de Duitser vorig jaar de winst in deze categorie al aan de Honda Africa Twin laten, dit jaar is het de KTM 1290 Super Adventure S/R die de meeste stemmen in deze klasse weet te verzamelen en daarmee de Africa Twin naar plek twee verwijst. Ook in het overall-klassement scoort KTM’s Adventure uitstekend met een tweede plek. Wel ruim achter de winnende 1290 Super Duke GT, maar toch. De BMW R1200GS, de Adventure-variant, zakt dit jaar opnieuw een plekje naar plaats drie, op enige afstand gevolgd door de nieuwe Triumph Tiger 1200XR/XCx en de Ducati Multistrada Enduro Pro.
De Yamaha Tracer 900 is sinds de invoering van de Crossover-categorie (bedoeld voor allroads en supermoto’s met kleine wielen en gewone straatbanden) in 2016 heer en meester in deze klasse en 2018 vormt daarop geen uitzondering. De Ducati Multistrada, de nieuwe 1260-uitvoering welteverstaan, en de BMW S1000XR hebben achter de Yamaha van plek gewisseld, terwijl een andere Ducati, de Hypermotard/SP, en de Yamaha Tracer 700, het kleine broertje van, de eerste vijf machines in deze categorie vervolmaken.
Ook in de zwaarbevochten categorie naked bikes trekt er wederom een KTM aan het langste eind, en net als afgelopen jaar is dat de 1290 Super Duke R, het naakte broertje van de 1290 Super Duke GT dus. Dat de nakeds in de totaaluitslag slechts een bescheiden rol spelen, komt door het feit dat de naked bikes de grootste categorie vormen in de Motor van het Jaar-verkiezing en er mede daardoor heel gespreid wordt gestemd. Ook de nummer twee in deze categorie is dezelfde als een jaar geleden: de Yamaha MT-10/SP. De derde plek is eveneens voor een Yamaha, de voor dit modeljaar vernieuwde MT-07, die de Ducati Monster 1200S/R verdringt. De Italiaan valt trouwens behoorlijk terug naar een tiende plek. De top vijf wordt dit jaar gecompleteerd door de Kawasaki Z900 en de Honda CB1000R.
Kawasaki’s Z900RS maakte eerder dit jaar een uitstekende entree en dat is ook de MotoPlus-lezers niet ontgaan, want de subtiele vingerwijzing van de Japanners naar de legendarische Z1 900 uit de jaren zeventig, komt met stip op de eerste plek binnen in de categorie Modern Classics. De Z900RS laat de BMW R nine T en de Triumph Thruxton/R, die vorig jaar nog zegevierde in deze categorie, ruim achter zich. De top vijf wordt vol gemaakt door de Ducati Scrambler Classic/Café Racer en de Yamaha XSR900.
Ook in de lichtste categorie, de 125’s, voert KTM de boventoon. Net als het afgelopen jaar zegeviert hier namelijk de KTM 125 Duke en staat er met de RC125 nog een tweede Oostenrijker in de top vijf van deze in Nederland en ook in Europa niet heel populaire categorie. Achter de 125 Duke legt de Aprilia RS125 Replica SBK beslag op de tweede plek, voor de Yamaha YZF-R125, de Yamaha MT-125 en de al genoemde KTM RC125.
De laatste categorie in de Motor van het Jaar 2018-verkiezing is die van de scooters en daarin laat de Yamaha Tmax, dit keer de DX-variant, zijn concurrenten opnieuw ver achter zich. Direct achter de Yamaha hebben de elektrische BMW C-Evolution en de C650 Sport/650GT van plek geruild, vergeleken met de uitslag van vorig jaar. Net als in 2017 maken de Vespa GTS Super 300 en de Honda Integra S de top vijf vol.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-