+ Plus

Verkiezing: motor van het jaar 2008

Net als afgelopen jaar brachten de lezers van elf vooraanstaande Europese motorbladen weer hun stem uit in de Europese Motor van het Jaar Verkiezing. 95.203 stemmen werden er – per briefkaart of via internet – uitgebracht op 186 motorfietsen, verdeeld over acht categorieën. De Europese motorrijder koos daarbij in 2008 voor een echte droommachine: de peperdure en gelimiteerde Ducati Desmosedici 16RR MotoGP-replica. De MotoPlus-lezers uit Nederland en België is echter veel meer ‘down-to-earth’: met een minimaal verschil werd bij ons de Kawasaki 1400GTR, pal voor de BMW R1200GS, Motor van het Jaar 2008!De Nederlands-Belgische winst van de Kawasaki 1400GTR mag op zijn minst verrassend genoemd worden. Tot dusver voerden in dit soort verkiezingen steevast de sportieve modellen de boventoon. Sportfietsen zijn ook vaak de visitekaartjes van een merk en worden bovendien met grote regelmaat vernieuwd, waardoor ze ook veel en vaak in de belangstelling staan. En Europees gezien is dat nog steeds zo: met name de motorrijders uit de Zuid-Europese landen en uit het voormalige ‘Oostblok’ kiezen anno 2008 nog steeds nadrukkelijk voor sportmotoren. Vooral in landen als Spanje, Italië, Roemenië, Polen, Kroatië en Hongarije spreken sportfietsen veruit het meeste tot de verbeelding. Opmerkelijk detail daarbij is ook de leeftijd van de motorrijders. Deze is in de ‘oude’ wereld (Nederland, Duitsland, België, Frankrijk) doorgaans boven de 40 jaar, terwijl we zien dat het motorrijden in landen als Roemenië, Polen, Kroatië en Hongarije nog duidelijk iets is van de jongere generatie. Daar ligt de gemiddelde leeftijd ruim 10 jaar lager!Met dat in het achterhoofd is Europese keuze voor de Ducati Desmosedici RR tot Europese Motor van het Jaar niet zo vreemd. Er zijn immers niet veel machines die meer tot de verbeelding spreken dan deze peperdure racereplica. Wie zou hem dus niet willen hebben? Al zal het voor het merendeel bij dromen blijven. Niet in de laatste plaats door de zeer beperkte gelimiteerde oplage waarin deze straatracer geproduceerd wordt.De motorrijders uit Duitsland, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Spanje, Portugal, Hongarije, Polen, Roemenië, Kroatië en Nederland gaven de Desmosedici gezamenlijk ruim 3.141 punten, waarmee hij Europees gezien dus wint voor een andere Ducati: de 1098. Deze machine werd in 2007 nog tot Motor van het Jaar verkozen, maar doet het dus ook in 2008 erg goed. De 1098 eindigt met zijn tweede plaats direct voor twee ‘grootheden’: de 1400GTR van Kawasaki en de Hayabusa van Suzuki.In totaal zijn er ruim 95.000 stemmen uitgebracht, waarvan er ruim 2.200 uit Nederland en België kwamen. De stemmen werden uitgebracht per categorie waarna ook elke categorie op zich werd gewaardeerd middels de vraag ‘Naar welk motortype gaat uw belangstelling uit?’ Door de populariteit van de acht categorieën te vermenigvuldigen met de stemmen van de motorfiets in die categorie ontstond de eindrangschikking.Op de pagina’s 50 en 51 zie je in een grote tabel de keuzes die er per land per categorie zijn gemaakt. Sommige liggen daarbij erg voor de hand en komen overeen met de gemiddelde keuzes, andere zijn juist weer erg verrassend.In drie klassen volgt de MotoPlus-lezer de Europese koers naadloos: de Yamaha T-Max als populairste scooter, de Aprilia RS125 als populairste 125 en de Honda CB1000R als populairste naked-bike. In de overige klassen trekt de motorrijder uit Nederland en België zijn eigen plan. Zo kiest hij voor de nieuwe KTM 1190 RC8 in de sportcategorie, ruim voor de twee Europees geroemde Ducati’s. Zelfs de Triumph 675 wordt bij ons hoger gewaardeerd als die Duc’s!Bij de choppers en cruisers krijgt bij ons de Triumph Rocket III de hoogste eer, waar dat Europees de Harley-Davidson V-Rod is. En met de BMW R1200GS als best verkochte motorfiets in onze regio, is het niet zo vreemd dat deze motor ook bovenaan eindigt in de all-road en off-road-categorie. Europa kiest in deze klasse voor de Hypermotard en valt dus duidelijk meer voor het flitsende sportieve uiterlijk.De Suzuki Hayabusa wint in Europa de all-rounders-klasse, maar moet in Nederland en België de Honda VFR800 (van oudsher een beetje de belichaming van het all-round-idee) voor laten gaan.En dan hebben we als laatste nog de categorie van de echte toermachines. Daarin werd zowel Europees als bij ons unaniem gekozen voor de Kawasaki 1400GTR. In onze lage landen verzamelde hij zelfs zoveel stemmen, dat de motor ook ‘overall’ winnaar werd. Daarmee mag de Kawasaki 1400GTR zich dus in 2008 Motor van het Jaar noemen! Die keuze is zonder meer een flinke opsteker voor het ‘kleinste Japanse motormerk. Waarbij dat kleinste natuurlijk wel tussen aanhalingstekens moet staan, want op motorvlak is Kawasaki Heavy Industries weliswaar niet de grootste, maar het concern maakt nog héél veel meer dan alleen maar motoren. Denk bijvoorbeeld aan TGV-treinen, supertankers, vliegtuigen, bruggen, waterzuiveringsinstallaties, monorails, helicopters, locomotieven, grondverzetmachines en industriële aandrijvingen. Kijk maar eens op www.khi.co.jp/products en verbaas je over wat ze bij Kawasaki allemaal produceren!Uiteindelijk won de Kawasaki 1400GTR deze eretitel met het kleinst denkbare verschil: op 2.245 stemmen had hij er 5 meer gekregen dan de nummer twee van de lage landen: de BMW R1200GS! Die uitslag toont andermaal de populariteit van deze BMW aan. En de potentie van Kawasaki’s toerbuffel!De Triumph Sprint ST op de derde plaats is de eerste van drie Triumph’s in de top 8 en dat is ook zeer opmerkelijk! Als zesde eindigde immers de Street Triple en als achtste de Tiger. Daarmee is Triumph supergoed vertegenwoordigd in de top van het klassement: het geeft ook goed aan dat het Engelse merk de weg omhoog heeft gevonden en op meerdere fronten een serieuze bedreiging begint te vormen voor de gevestigde orde.Waar Ducati dus op Europees nivo alles en iedereen de loef afsteekt, zien we bij ons Ducati pas op de vierde plaats terug en dan ook nog met de Hypermotard. De 1098 en de Desmosedici komen bij ons nuchtere laaglanders pas op de vijftiende en zestiende plaats.Van de nieuwe Honda CB1000R naked-bike (die binnenkort op de markt komt) wordt erg veel verwacht. Daarvan getuigt de vijfde plaats in deze verkiezingen in Nederland en België. En ook Europees scoort hij nu al een zesde plaats, terwijl de machine nog niet eens geleverd wordt. Blijkbaar heeft Honda duidelijk een nieuwe troefkaart in handen in deze klasse. De tweede Honda zien we op de zevende plaats: die is voor de VFR800 evergreen. Twee toerders, de BMW R1200RT en de Yamaha FJR1300A maken de top tien van de MotoPlus-lezers vol.[[KASTEN Preis-verleih]VALENTIJN DE PATER WINT Z750!Onder alle 2.245 Nederlandse en Belgische inzenders van een verkiezingstemkaart (hetzij per post, hetzij via internet) werd een Kawasaki Z750 verloot. En de gelukkige winnaar werd Valentijn de Pater uit Hendrik ido Ambacht. Daags voor zijn 35-ste verjaardag kreeg Valentijn de nieuwe Z750 overhandigd door Madelon Lucas van Kawasaki Nederland. Valentijn: “Ik dacht eerst dat ik voor de gek gehouden werd en dat er ergens een verborgen camera in mijn huiskamer hing. Ongelooflijk. Wat ben ik blij. Ik reed tot dusver met een Suzuki Bandit 600 en zat eigenlijk voorzichtig te denken aan een gebruikte Honda Hornet. Maar nu ik deze nieuwe Kawasaki Z750 heb gewonnen, ben ik helemaal in de wolken. Wat een droommachine. En wat een droom.”[[Text wird vielleicht nog etwas anders]][[bildunterschrifte]][[bild kawasaki 1400GTR, vielleicht dasselbe Bild was auf den ‘Cover’ gebraucht ist]]Kawasaki 1400GTR: IN Nederland en België gekozen tot Motor van het Jaar 2008[[Static-bild Ducati desmosedici]]Ducati Desmosedici is over heel Europa de populairste motorfiets.[[Bild wird gemacht neben ein 1400GTR]]De uitreiking van de 1400GTR-oorkonde aan Madelon Lucas van Kawasaki-importeur.[[bild BMW r1200GS]]BMW R1200GS als goede tweede, hij kwam op 2.245 stemmen er maar een handjevol tekort voor de winst![[Bild Triumph Sprint ST]]Triumph eindigde met drie modellen (Sprint ST, Street Triple en Tiger) in top 8; een magnifieke prestatie van de Engelse fabriek. [[Bild Honda CB1000R]]Honda CB1000R spreekt veel motorrijders aan en gooit dus nu al hoge ogen in deze verkiezingen.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-