+ Plus

Vergelijkingstest Harley-Davidson V-Rod Muscle – Suzuki M1800R

Power en prestige. Suzuki’s succesvolle 1800 Intruder neemt het op tegen de rechtsreeks van de dragstrip afgeleide Harley V-Rod Muscle. Beide machines leveren een dikke 120 pk vermogen, verpakt in een vette cruiser-outfit. Past dit smaakvolle powerpakketje beter bij een boulevardsprint of bij een kwart mijl op de dragstrip? Is dit echt of neemt mijn fantasie een loopje met me? Begint het asfalt in de spiegels nu werkelijk op te krullen? Draait de aarde echt wat sneller om haar as wanneer het gas van deze twee powercruisers tegelijkertijd vol wordt opengedraaid? Wat de Harley-Davidson V-Rod Muscle en de Suzuki M1800R Intruder hier op tafel gooien is in ieder geval gigantisch. Vloeistofgekoelde V-twins met een korte slag, vier bovenliggende nokkenassen, veel vermogen en eveneens veel gewicht en koppel. Een bovenmodale 348 kilo en een beloofde 160 Nm voor de Sumo-Suzi en een iets vriendelijke 307 kilo en 115 Nm voor de Amerikaan. Gewaagde combinaties!Maar de in 2001 mede door Porsche ontwikkelde ‘60° Revolution-motor’ voor de oer-V-Rod heeft met 1.247 cc een probleempje als het gaat om longinhoud, zeker vergeleken met de imposante 1,8 liter inhoud van de Suzuki V-twin. De Japanner mag dan ook graag een beetje pronken. Zo schieten de grootste in serie geproduceerde zuigers door de in een hoek van 54° gepositioneerde cilinders: 112 millimeter doorsnee per stuk! Iemand nog peultjes? De Intruder blubbert sonoor en ultradiep voor zich uit en produceert stevige basklanken uit de gestapelde dubbelloops kanonnen aan de rechterzijde. In de neutraalstand klinkt de machtige machinekamer als een schoepenrad: woep, woep, woep, woep. Ronduit indrukwekkend. Met een licht slippende koppeling schiet de Intruder ongeduldig en gretig als een uitgehongerde wolf naar voren. Oeps, praktisch vanaf stationair toerental rukt er al een machtige 130 Nm koppel aan de armdikke krukas. Eigenlijk is het volstrekte waanzin om dit blok volgas naar voren te jagen. Als je de indrukwekkende 56 millimeter gaskleppen sluit, bijvoorbeeld voor een bocht, reageert de V-twin tamelijk hard op het gas als je de kleppen weer opent. Daarnaast zijn er ook een duidelijke cardanreacties voelbaar: de achterzijde komt bij gas geven omhoog en voelt dan ook wezenlijk harder aan. Een echt lifteffect. Op de Harley gaat het er allemaal net iets gemoedelijker aan toe. De Amerikaan hangt zachter aan het gas, loopt door de tandriemaandrijving als aan het bekende postbode-elastiek, terwijl je de aanwezigheid van de bepaald ook niet kinderachtige 105 millimeter zuigers nauwelijks opmerkt. Naast de Intruder hoor je aan boord van de V-Rod nauwelijks de eigen motor. Stil is prima, maar de Harley zou zijn mond best wat meer mogen roeren. Iedere John Deere tractor klinkt beter. Desondanks is de 1.250 cc V-twin rollend motorisch erfgoed. Deze T-bone steak op twee wielen maakt ronduit gelukkig, want ook de Harley trekt er vanaf stationair toerental al ongemeen hard aan. De V-Rod Muscle doet zijn naam in alle opzichten eer aan en zet de spieren flink aan het werk. Goed vasthouden dus! Wheelie-gevaar? Bij beide machines nagenoeg uitgesloten. Bij accelereren en doortrekken in de vijfde en hoogste versnelling houdt de Harley de dikke Suzuki op afstand. En dat met ‘slechts’ tweederde van de cilinderinhoud. Respect. Het extra gewicht en de lange overbrenging doen de Intruder hier de das om. Daarentegen werkt alles op de Harley zwaar: gas, koppeling, versnellingsbak. Maar wat maakt het uit, op de kwart mijl heeft de V-Rod de neus vooraan. Dat telt! Bovendien ziet de ‘VRSCF’ er uit of ‘ie rechtstreeks van de dragstrip komt. Lang, smal en vlak. De matzwarte lak contrasteert mooi met het vele gepolijste en geborstelde aluminium, zoals bijvoorbeeld de swingarm. Wat de markante ‘Muscle’ van de standaard V-Rod onderscheidt? Een ander zadel en een vlakker stuur, waar de bekabeling mooi doorheen loopt. Cool en clean. Daarnaast heeft de Harley aan beide zijden langgerekte uitlaatdempers met een vierkant eindstuk. Andere verschillen zijn de gegoten vijfspaaks wielen en de dragstyle spatborden. Voor beperkt in afmeting, maar aan de achterzijde zondermeer weelderig. Ook exclusief voorbehouden aan de V-Rod Muscle zijn de diep naar onder doorgetrokken luchtinlaten van de airbox. En de aankleding van de radiateur mag er ook wezen. Net mini-bobsleetjes en duidelijk forser dan die van de standaard V-Rod. Zondermeer bijzonder is de luchttechniek van de Amerikanen met het druppelvormige koplampglas, LED-knipperlichten in de spiegelsteunen en een smal LED-achterlicht met geïntegreerde knipperlichten. Een echte blikvanger is de uit een stuk metaal gefreesde aluminium kroonplaat. Maar aan metaal lijkt sowieso geen gebrek in het land van de onbegrensde mogelijkheden. Alles doet enorm massief aan. Ronduit jammer is dat de vele hoogwaardige en exclusieve details lelijk contrasteren met liefdeloos kleinigheden als de goedkope duovoetsteunen en corrosie en roest op verborgen plekjes. De XXL-Suzuki glijdt sinds 2006 met zijn weelderige design door tijd en ruimte. De power-look is tot in de kleinste details doorgevoerd, geaccentueerd door vette rondingen. Deze King Kong der Nippon-cruisers blik boos om zich heen door de gestroomlijnde ‘lampenkap’ rond de koplamp. Maar het is allemaal plastic en zeker geen geen ‘premium’ om er maar eens een graag gebezigde marketingterm tegenaan te gooien. Op de Suzuki is het vooral gelakt en verchroomd kunststof dat je tegemoet glimt, tot aan het enorme achterspatbord toe. Maar dat neemt niet weg dat het hoe dan ook een imponerend gevoel is om het op hoge risers geplaatste en iets naar beneden gebogen stuur van de Intruder stevig in de knuisten te klemmen. Beide cruisers zijn met een zithoogte van slechts 70 centimeter echte diepladers. Om deze reuzen na een bocht weer in het loodrechte te krijgen, is kracht en daadkracht nodig. Bizar: de 41 kilo lichtere Harley is moeilijker rechtop te zetten, te manoeuvreren en te verplaatsen dan de Suzuki. Op de Intruder schuif je je achterste comfortabel in het brede cowboy-zadel, terwijl de benen behoorlijk uit elkaar worden gedrukt door de enorme benzinetank met 19,5 liter inhoud. De voeten vinden ver naar voren een plek op de voetsteunen. Nonchalant is hier het juiste woord. De Harley doet er niet veel voor onder, alhoewel de tank duidelijk smaller bouwt doordat de benzine onder het zadel huist. Je hoeft geen Lange Jan te zijn voor de V-Rod, maar enige lengte is niet verkeerd, want de sierlijke Harley voelt langer aan dan de Suzuki. De uiteinde van het gesmede stuur staan ver weg, waardoor je de armen flink moet strekken. Zo ver zelfs, dat je de buitenste hand bij keren op de weg slechts met moeite aan de stuurhelft kunt houden. Troost: bij iedere stop heb je al snel een schare bewonderaars om de Muscle staan. Ironie van het lot: uitgerekend deze twee nekkendraaiers beschikken over ronduit beroerde duoplekken. Dat kun je natuurlijk oplossen door naar plekken te sturen waar niemand op je wacht. De Harley doet dat heel stabiel en voelt haast stijf aan. Beide cruisers hebben een wielbasis van dik 1.700 millimeter en dat betekent dat de voorwielen gevoelsmatig ergens bij de horizon hun rondjes draaien. De voetsteunen van de Intruder krassen al snel hun handtekening in het asfalt, eerder in ieder geval dan die van de Amerikaan. Maar de Suzuki blijft er onverstoorbaar mee op koers. In het krappere bochtenwerk voelt de Japanner qua handelbaarheid zelfs beter aan dan de Harley. De V-Rod Muscle heeft in dat bochtenwerk een beetje de neiging om de bocht in te vallen, terwijl je tijdens het insturen het gevoel krijgt dat de banden te zacht zijn en het balhoofdlager versleten. Dat moet je als rijder dus corrigeren.De Suzuki laat zich daarentegen al snel van de wijs brengen door langsgroeven en ander asfalttechnisch ongemak. De Intruder volgt deze sporen net zo hardnekkig als een stalker zijn zo begeerde prooi. Dat zou aan de dikke 130-voorband kunnen liggen. Achter overspant een Dunlop D221 de immense 8,5 inch velg. De Harley gooit achter dezelfde afmeting aan rubber in de strijd, maar dan in de vorm van een Elite III van Dunlop. Vlak en breed als bij een sportauto. Aan de voorzijde worden de rubberhonneurs waargenomen door een voor dit segment sportieve Dunlop D208FA in de maat 120/70-90. Het stalen dubbel wiegframe heeft mooie, extreme knikken zonder lelijke lasnaden en kreeg zijn vorm met behulp van hoge waterdruk (hydroforming).Ondanks de krappe veerwegen (voor een hele 74 millimeter en achter 102 millimeter) slaan voor- en achtervering niet snel door. Een geslaagde combinatie. De Intruder voelt tijdens de eerste kilometers een tikje comfortabeler aan, maar de achilleshiel van de Japanner is de uit het zicht geplaatste achterschokbreker, die wat gevoelloos werkt en niet fijn aanspreekt. Eenmaal ingeveerd, veert de demper snel en ondermaats gedempt weer uit. De vierzuiger remklauwen gaan een stuk daadkrachtiger te werk en manen de 1800 krachtig tot stoppen, alhoewel niet zo krachtig als bij de eerste modellen. Het latente gevaar van ‘overremmen’ lijkt dus wat afgenomen te zijn. Heeft de nieuwe Intruder misschien andere remblokken?De betere oplossing is standaard ABS op de Brembo’s van de Harley. Dit relativeert meteen ook het stevige prijsverschil tussen de twee een beetje. Daarnaast heeft de Harley natuurlijk zijn imago mee en heeft de Amerikaan een beduidend lagere afschrijving. MOTOPLUS CONCLUSIEWie duwt wie van het bord? Power, prestige en smakelijke lekkernijtjes hebben ze beide. Toch wint de veel lichtere Harley als het gaat om de pure rijprestaties, terwijl de Suzuki het best uit de bus komt als het gaat om sound en gevoel. [In apart kader op laatste pagina]M1800R = M1800R2 IN NEDERLANDDe M1800R Intruder wordt, in tegenstelling tot een aantal andere landen, in Nederland en ook in België niet meer in de oervorm geleverd, maar als M1800R2. Een machine met exact dezelfde techniek en specificaties als de M1800R, maar met als verschil een iets andere koplampstroomlijn en mede daardoor ook een ander dashboard, een beetje à la de V-Rod. De M1800R2 kost € 13.199,-. [Bei Motorrad messungen]MOTOPLUS METINGEN[Benzine verbruik]Harley-Davidson 1 op 16,9Suzuki 1 op 19,6VERMOGENSGRAFIEK¹[ROOD]Harley-Davidson V-Rod Muscle91,2 kW (124 pk) bij 8.200 tpm117 Nm bij 6.600 tpmSuzuki Intruder M1800R88,1 kW (120 pk) bij 6.600 tpm141 Nm bij 4.100 tpmOpvallende: de dorstige Harley is de Suzuki te snel af. Hoe dat kan? Simpel, door 41 kilo gewichtsvoordeel en bovenin meer vermogen. 124 pk’s zijn er nog altijd drie meer dan beloofd in de folder. De vermogenskromme heeft in ieder geval een heel lineair verloop. Beduidend sterker onderin is de Intruder. Desondanks blijft de Japanner met imponerende koppelcurve achter bij de officiële fabrieksopgave. In plaats van 160 Nm rollen er op de vermogensbank ‘slechts’ 141 Newtonmeters uit. Ook de beloofde 125 pk’s worden niet helemaal gehaald. [BU’s][P. 54]HARLEY-DAVIDSON V-ROD MUSCLEBijzonder mooi gemaakt, ook al zijn de cijfers en controlelampjes in het dashboard te klein uitgevallen. De benzinemeter moet je door het forse verbruik goed in de gaten houden. Fraai is de mooie lichttechniek met LED-knipperlichten in spiegelsteunen en smal LED-achterlicht met geïntegreerde knipperlichten in Maserati-stijl. [Technische gegevens]Vloeistofgekoelde tweecilinder 60° V-motor, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, vijfversnellingsbak, tandriem, boring x slag 105,0 x 72,0 mm, cilinderinhoud 1.247 cc, max. vermogen 89,0 kW (121 pk) bij 8.250 tpm, max. koppel 115 Nm bij 6.500 tpm, stalen dubbel wiegframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, ABS, banden 120/70ZR19 en 240/40VR18, wielbasis 1.700 mm, zithoogte* 700 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 307 kg, tankinhoud 18,9 liter.PRIJS: NL € 21.195,- / B € 18.695,-* MotoPlus-meting[p. 55 boven]Deze 100 pk sterke ultralight Flight Design CTSW is met een gewicht van 320 kilo zwaarder dan de Harley, maar lichter dan de Suzuki. [p. 55 onder]SUZUKI M1800RAls je de machtige V-twin de sporen geeft, kun je het naar onderen gebogen stuur maar beter stevig in de knuisten klemmen, want dan gebeurt er wel wat. Het instrumentarium bestaat uit twee delen: de snelheidsmeter en tellers zitten in de tankconsole, de slecht afleesbare LCD-toerenteller en de versnellingsindicator huizen achter de koplampstroomlijn. [Technische gegevens]Vloeistofgekoelde tweecilinder 54° V-motor, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, vijfversnellingsbak, cardan, boring x slag 112,0 x 90,5 mm, cilinderinhoud 1.783 cc, max. vermogen 92,0 kW (125 pk) bij 6.200 tpm, max. koppel 160 Nm bij 3.200 tpm, stalen dubbel wiegframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 130/70R18 en 240/40R18, wielbasis 1.710 mm, zithoogte* 700 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 348 kg, tankinhoud 19,5 liter. PRIJS**: NL € 13.999,- / B € 13.830,-* MotoPlus-meting** In Nederland en België uitsluitend nog leverbaar als M1800R2

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-