+ Plus

Vergelijkingstest 7 toermachines

Nee, vampiers hebben zich niet laten zien. Zelfs beren en wolven lieten onze testrijders rustig slapen. Maar het ging bij deze trip met zeven luxe toermotoren naar het Roemeense Transsylvanië dan ook niet om spannende avonturen, maar om fabelachtige ervaringen met de toerbuffels in deze tweedelige test.Het is 17.12 uur en we zitten vlakbij Wenen. De boordthermometer geeft 32 graden aan en we hebben de eerste 1.000 kilometer er bijna op zitten. Veel hulpmiddelen in de riant uitgevoerde cockpits voorzien ons van actuele informatie, en dat alles begeleid door de vrolijke tonen van een Oostenrijks muziekstation op de boordradio’s. De grote motoren snorren tevreden verder met de cruise control op een lekker gangetje van 130 km/uur. Het comfortabele leventje aan boord van dit soort luxe toerbuffels maakt zelfs lange ritten over saaie snelwegen tot een belevenis. Cruise control, radio? Die vinden we op de BMW R1200RT, de Honda GoldWing en de Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited.Maar ook zonder dit soort luxe accessoires weten de Kawasaki 1400GTR, de Suzuki GSX1250FA Touring Edition, de Triumph Sprint GT en de Yamaha FJR1300A de langste afstanden te reduceren tot een plezierritje. Nu bijvoorbeeld, onderweg naar Transsylvanië. Alle machines zijn op dit moment de meest op lange reizen ingestelde machines van hun respectievelijke merken. Machines ook die alle aspecten van het reizen beheersen, van sportief toeren tot super comfortabel kilometers pakken. Ze hebben allemaal ABS en een standaard bagagesysteem. Bovendien is de motorische bandbreedte enorm divers: tweecilinders in V-vorm als boxer, lijnmotoren met drie en vier cilinders en zelfs een zescilinder boxer. Vooral de Honda lijkt met zijn ongeëvenaarde en fantastisch draaiende sixpack van een andere planeet, een motorfiets als van fluweel en zijde. Direct vanaf stationair toerental rolt er maar liefst 135 Newtonmeter aan koppel uit. Ideaal voor wie vooral relaxed wil rijden. En dan dat niet te imiteren geluid, ergens tussen een Porsche en een BMW M3 in. De in de Verenigde Staten gefabriceerde Goldwing is de Queen Mary op wielen en boort een enorm gat in de atmosfeer. Achter de enorme ruit voel je geen enkele turbulentie en een klep in het scherm zorgt voor de nodige goed gedoseerde ventilatie. Kleinere berijders moeten daarbij wel permanent door het plexiglas turen, maar wat maakt het uit? Zolang het maar niet regent. Ook opvallend is het zeer ruime zitcomfort in het brede, diepe zadel, je zit als in een rijdende fauteuil. Erg groot uitgevallen berijders zitten echter wel wat te dicht bij de hoog oprijzende stuurhelften en zullen de geprononceerde lendenondersteuning mogelijk als iets te strak tegen het lichaam ervaren. Voorrijder Rainer op de Harley grijnst tevreden, want de Electra Glide Ultra Limited geeft hem een enorme kick. Het topmodel van de fabrikant uit Milwaukee is een met alle toeters en bellen uitgeruste, gelimiteerde special edition. Een archetype van een motorfiets, deze toercruiser, voor rijgenot in cinemascope. Decent blubbert de 45° graden V-twin, een icoon van een motor, zijn ‘potato-potato’ vanuit twee ongelijke demperuiteinden. De Ultra Limited is voorzien van het 103 cubic inch blok, wat in het metrische systeem overeenkomt met 1.690 cc. De nominaal 84 pk sterke V-twin masseert de ziel en stampt en vibreert met lage frequentie. Hier pompt een groot hart en zorgt een oliekoeler ervoor dat het zijn hoofd koel houdt. Standaard worden hier tevens verwarmde handvatten, cruise control en een verchroomd bagagerek bovenop de topkoffer meegeleverd. Dit 407 kilo zware industriële monument op wielen oogt absoluut tijdloos: chroom per vierkante meter, echt metalen zijschermen en een weelderige ‘batwing’ kuip. Deze in zwart en rood gelakte vleermuisvleugels met geventileerde beenschilden en extreem goed werkende, instelbare rijwind geleiders zijn prefect voor deze reis naar Transsylvanië.Onder insiders staat Roemenië bekend als een paradijs voor endurorijders, maar het moet toch raar lopen als we niet ook met onze fantastische toermachines in Dracula’s voetsporen kunnen treden. Bochtenplezier op het hoogste niveau verwachten we van de Roemeense Karpaten, de Transfăgărăsan moet één van de mooiste passen van Europa zijn. Over een lengte van 92 kilometer overwint deze pasweg een hoogteverschil van liefst 1.600 meter. De pas kwam ooit voorbij in het autoprogramma Top Gear en daarin werd gezegd dat het vanuit de lucht lijkt alsof iemand van de meest fantastische bochten van alle circuits ter wereld een soort Carrera speelgoed racebaan voor volwassenen in elkaar heeft geknutseld en in het landschap gedeponeerd. Dat wordt ons doel, daar willen we heen! Dus laten we Wenen links liggen.Verder dus. Sven heeft de cruise control van zijn BMW ingeschakeld en heeft zo zijn handen vrij om tijdens het rijden te eten en te drinken. De Beierse supertoerder kent een lange traditie. De R100RT van 1978 wordt beschouwd als de aartsvader van alle moderne toermotoren met koffers en volle kuip. Voor 2010 is dit concept met de 1.200-boxer behoorlijk onder handen genomen. Cilinderkoppen met dubbele bovenliggende nokkenassen geven de boxer meer pit en een grotere topprestatie, 108 echte paardenkrachten. Een klep in het uitlaatsysteem maakt de klank wat ronder, niet meer zo blikkerig. Wanneer Sven de nieuwe en stabielere ruit in zijn bovenste stand zet, heerst windstilte en kan hij op de snelweg rustig naar de radio luisteren.De RT is een 282 kilo zwaar feelgood pakket, met in dit geval als extra’s de ‘safety’ en ‘touring’ pakketten. Daarin zitten onder andere cruise control, een verwarmde buddy (net als bij de Goldwing afzonderlijk voor rijder en passagier), elektronisch instelbaar rijwielgedeelte (ESA) en ABS.Dat alles zit ook standaard op de Kawasaki 1400GTR uit 2010 met bovendien nog een volledig integraal remsysteem en een benzinebesparende injectiemodus. De 1.352 cc viercilinder heeft een mooi diep geluid en de 155 pk sterke en 314 kilo zware powertoerder ligt heel strak op de weg. Even wennen is de vermogensopbouw van de sterkste machine uit de tekst, want zo geweldig zijn de doortrekwaarden op papier niet. De laagste versnellingen zijn koppelbegrensd, terwijl de zesde versnelling toerenbegrensd is. Vooral niet te snel willen zijn dus. Op de snelweg voelde de GTR wat wiebelig en alleen in de vijfde versnelling weet hij echt van wanten. Het rijwielgedeelte weet veel weg te slikken, hoewel wat meer feedback geen kwaad zou kunnen. Maakt verder niet uit, want de 1400GTR is een geweldige kilometervreter. Comfortabel, snel en met goede windbescherming. Ruit omhoog en rijden maar!Qua concept en prijs lijkt de Kawasaki min of meer op de Yamaha FJR1300A, met juwelier Johan in het zadel. Net als de Kawasaki zet ook de 144 pk sterke FJR een ruime 300 kilo op de schaal, heeft de Japanner cardan, een elektrische ruit en een fantastische zit. Johan is blij met de overzichtelijke en mooi opgebouwde cockpit, in één blik te overzien. De ruit werkt helaas niet optimaal. In de laagste stand komen je schouders vol in de wind te liggen en helemaal omhoog produceert hij lichte turbulentie. Daarbij wiebelt hij behoorlijk labiel in de rijwind, wat je bij deze degelijke motor helemaal niet verwacht. Zo zacht als een turbine klimt de viercilinder omhoog in toeren, ook na negen jaar is dit nog steeds een bewezen krachtige motor. Minder zijn de forse trillingen bij een gangetje van 130 km/uur in de vijfde en hoogste versnelling. Op buitenwegen met veel schakelen en wisselende toerentallen stoort het zenuwachtige vibreren nauwelijks, maar op de snelweg krijg je al gauw last van een verdoofd gevoel in je handen. Had hij maar een zesde versnelling….Stefan, in het zadel van de Triumph Sprint GT, heeft een ander probleem. Met zijn lengte van 1.87 meter krijgt hij via het windscherm van deze nieuwe sporttoerder het volle pond van de rijwind in zijn nek.Een uurtje zonder col en je krijgt zelfs hartje zomer een stijve nek. Maar het windscherm van de Triumph is, net als die van de Harley met zijn naar boven toe sterk vervormende rand, helaas niet verstelbaar. Omdat Stefan lange armen heeft, storen de relatief diep liggende stuuruiteinden hem nauwelijks. Maar bij lage snelheid als de rijwind nog geen tegendruk geeft, komt er veel gewicht op de polsen te liggen. De Triumph triple is een ware prachtmotor! Hij blinkt uit met zijn gasaanname en lage verbruik – lager dan bij zijn voorganger, de Sprint ST – en zijn aparte geluid. De motor blaast, rochelt en dreunt heerlijk voor zich uit. De kleinste motor van de zeven meet weliswaar ‘slechts’ 1.050 cc, maar verwent zijn rijder met een lineaire prestatieopbouw en gaat ervandoor als een op hol geslagen cheeta.Na de Kawasaki en de Yamaha scoort de Triumph het derde topvermogen met zijn 130 pk en bovendien accelereert de Brit na de twee Japanners ook als beste. Dat je hem daarvoor wat steviger moet aansporen, is voor de driecilinder geen punt. Maar al onder 4.000 toeren voelen de vibraties al ergens tussen net voelbaar en nogal onprettig aan. Dan kennen we wel soepelere en zachtere driepitters. De Suzuki GSX1250FA Touring Edition wordt door een echte krachtpatser aangedreven. Hij begint al laag in de toeren, produceert op papier slechts 98 pk, maar zet in de praktijk 108 volbloedjes aan het werk. Daarbij verwent de viercilinder met een zachte gasaanname en de beste doortrekwaarden, hij blijft maar gaan. Een kleine draai aan het gas en de verre horizon komt weer een stukje sneller dichterbij. Keerzijde van de medaille: de Suzuki moet wel steeds door zijn klein uitgevallen tank als eerste stoppen om te tanken. Daarbij gaat hij al op reserve als er nog genoeg benzine voor een dikke 80 kilometer in de tank zit en er zit geen teller voor de resterende kilometers in de eenvoudige cockpit. Het opdringerige knipperen van het reservelampje maakt je dan knap nerveus, waardoor Georg steeds veel te vroeg richting tankstation stuurt.Misschien maar goed ook, want de te kleine ruimte voor je dijen doet al na anderhalf tot twee uur sturen je achterste behoorlijk opspelen. En het wat ongelukkig gekromde stuur bezorgt je op den duur zere handpalmen. Eigenlijk is de GSX een Bandit 1250 met volle kuip en een ongewijzigde viercilinder aan boord, maar het stuur staat wel drie centimeter lager. Als TE-versie verandert de GSX met zijn Givi koffersysteem, topkoffer, variabele ruithoogte en tankpad in een low budget toermotor. Het is dan ook een echte prijsvechter met een uitgebreid zorgpakket. Van deze versie wordt maar een beperkte oplage aangeboden, dus alle andere GSX-adepten zullen de gewenste extra’s apart moeten aanschaffen, waardoor alles weer een stuk duurder wordt.We zijn inmiddels Hongarije binnen gereden en dat betekent dat we buiten de Europese Unie zijn. Geld wisselen, roken en nieuwe vignetten kopen. Twaalf euro voor tien dagen. “Toerrijders zijn rokers, drinkers en tankers”, weet Dave, onze fotograaf. In goed Nederlands: het gaat hem allemaal te langzaam, dus we gaan snel weer op weg. De plaatsnamen op de wegwijzers zijn onuitspreekbaar: Fertöszenmiklós, Skezesféhervar of Hódmezövásárhely. Bloedrood zakt bij de Hongaarse hoofdstad Boedapest de zon in de Donau. Om 8.15 uur heeft ook de navigatie van de GoldWing dat door en hij geeft aan: ‘zonsondergang’ (letterlijk!). Het scherm van dit mulifunctionele instrument schakelt over op nachtmodus. Voor een meerprijs van 3.100,- bovenop de basisprijs van bijna € 33.000,- heb je dit navigatiesysteem er bij, inclusief airbag. De eerste 1.000 kilometers zijn ontspannen onder de wielen door gerold, tijd om een hotel op te zoeken. De hotelzoekfunctie van een Garmin navigatiesysteem stuurt ons over diepe zandwegen naar een hotel dat helemaal niet meer bestaat. Al snel heeft de ruim 400 kilo zware Honda zich ingegraven en blijft zonder middenbok rechtop staan. Met vereende krachten trekken we hem weer vlot. En dus rijden we net als vroeger zonder navigatie naar het stadscentrum van Kecskemet om op de bonnefooi kamers te zoeken voor zeven motorrijders, passagier Michelle en fotograaf Dave. Het wordt laat, knus en gezellig. De volgende morgen gaan we verder over buitenwegen en eindelijk krijgen we dat echte vakantiegevoel. De poesta is helemaal vlak en uitgestrekt, er zijn nauwelijks bochten. Hagedissen schieten over het kokend hete asfalt en links en rechts strekken eindeloze velden met manshoge zonnebloemen zich uit. In de steden spreiden de klassieke gevels uit de keizertijd hun charme tentoon, met vlak daarnaast de saaie communistische prefab seriebouw. Welkom in het land van tegenstellingen. Lada’s. Wartburgs en Trabantjes ontmoeten Porsche Cayennes en Simsons en Jawa’s staan naast moderne GSX-R’s. Grensovergang Gyula, geen probleem en we zijn in Roemenië aangekomen. Voor ons ligt onbekend en onaangetast het grootste land van zuidelijk Europa. In de dorpen zitten de mensen voor hun huizen. Oud of jong, ze zwaaien enthousiast naar ons. Ook als we stoppen voor de lunch, inclusief drank voor vijf euro, is er geen sprake van afgunst. Meer van echte bewondering.Het leven in Transsylvanië speelt zich op straat af. Kippen, ganzen, koeien en varkens lopen los rond en de boeren en boerinnen keren het hooi nog met de hand. Een vreedzaam en rustig landschap. Geen idylle maar meer een betoverende en poëtische wereld, een reis terug in de tijd. Achter de stad Ineu vormt het Apuseni gebergte de horizon. De weg gaat omhoog met zachte buigingen en de eerste echte bochten. Elke hellingshoek, hoe klein ook, waarin de RT en de Sprint GT zich het gemakkelijkst laten vallen, is meer dan welkom.Bij de Triumph verbaast ons dat niet echt, hoewel de Brit met zijn 270 kilo niet eens echt licht is uitgevallen. Ook zijn wielbasis van 154 cm is niet echt spectaculair. Acht centimeter meer dan zijn voorganger, de duidelijk meer sportief uitgevallen Sprint ST. Daarnaast staat de fijner aansprekende en beter afgestelde vork van de GT een beetje steiler en is zijn naloop wat korter. Eigenschappen die zijn handling nog op goed niveau weten te houden. Het blijft ons verbazen, hoe lichtvoetig Sven de BMW door de bochten stuurt. Door het hoge en brede stuur laat de luxe toermachine zich kinderlijk gemakkelijk omleggen, waarbij er overigens wel continu vibraties in de handvatten voelbaar zijn. Ondanks zijn vorstelijke uitrusting weegt de RT maar vier kilo meer dan de minder handelbare en met volle uitrusting 278 kilo wegende GSX. De BMW en de Suzuki hebben exact dezelfde wielbasis met slechts 1485 mm tussen voor- en achterwiel.De GTR en de FJR zijn geen uitblinkers als het gaat om handling. De beide Japanners halen geen voordeel uit hun kilo’s. Nog meer lichaamsinzet vragen de beide Amerikaanse bolides. Toch is de GoldWing sensationeel goed uitgebalanceerd voor zijn gewichtsklasse. Een goedmoedige gigant. Door de beide aan de zijkant geplaatste koelers kon de zescilinder verder naar voren opschuiven. Bij deze kolos is de balans dan ook dik in orde.We passeren boerenkarren met paarden ervoor en bruingebrande tractorbestuurders met ontbloot bovenlijf. Om in te halen moet Rainer op de Harley twee versnellingen tegelijk terugschakelen, in zijn zes wil het gewoon niet opschieten. En dat ondanks de 1.600 cc inhoud; elke 600 kan dat beter! Tja, dat krijg je met 80 echte paardenkrachten, 400 kilo gewicht en een ellenlange overbrenging. Maar goed, het is natuurlijk niet de bedoeling een zware toermotor stotterend tegen zijn begrenzer aan te laten lopen. Maar te lang is te lang. Het zij zo, de Electra Glide is nu eenmaal een echte ‘glider’, waarop je gewoon wat meer de tijd moet nemen. Dus waar hebben we eigenlijk het over, toeren is toeren toch?Op de internationale route naar Sibiu is het gebeurd met de dromerij. Lange rijen vrachtwagens rijgen zich aaneen en hun roetpluimen bestaan niet bepaald uit fijnstof, maar voelen eerder aan als briketten. Johan en Rainer zijn met hun open helmen al gauw helemaal zwart in hun gezicht. De ene inhaalmanoeuvre volgt op de andere. Nu is het moment aangebroken voor de FJR, de GTR en de GSX. Gas geven en wegwezen of in de meeste gevallen een tandje terug schakelen. Sibiu, Europese culturele hoofdstad van 2007 heeft zich flink opgedoft. Een éénpersoons kamer in het goede Silva hotel kost rond de 30 euro. We ontmoeten er een Duitse predikant die toevallig ook motorrijder is en hij geeft ons een aantal goede tips. En hij opent deuren voor ons. Dankzij zijn hulp mogen we bij hoge uitzondering ’s nachts op het schilderachtige centrale plein van Sibiu foto’s maken. De volgende ochtend gaan we naar het mooie Astra openluchtmuseum. Het is het grootse van Roemenië en ligt vlak voor de poorten van de stad. De Transfăgărăsan-pas zal nog even moeten wachten, want het regent in de bergen. Dus gaan we eerst het laagland verkennen en bezoeken één van de best bewaarde burchten van Transsylvanië in Cisnădie. In een voorstad van Sibiu, waarvan de hoofdstraat uit wiebelende kinderkopjes bestaat, raken we totaal verdwaald. Als de vriendelijke plaatselijke veldwachter ons met de woorden “very bad road” de weg wijst, nemen we dat laconiek op. Maar een dergelijke waarschuwing kan je in Roemenië maar beter niet in de wind slaan, want drie kilometer verder houdt de weg gewoon op en komen we in diep uitgesleten sporen terecht. Hadden we maar een paar enduro’s….De Harley verliest hier de veer van zijn jiffy. Als enige van de zeven heeft hij geen middenbok, dus moet er gerepareerd worden. Het beste gaat het hier de RT af met zijn elektronisch instelbare rijwielgedeelte. “In iedere boxer zit wel iets van een GS”, stelt Stefan lachend vast en rijdt gewoon door. Als je al zijn eigenschappen bij elkaar optelt, is de BMW ongetwijfeld de beste motor van de groep. Maar hoe houden de Beier en de zes andere kandidaten zich staande in de bergtest op de Transfăgărăsan en in de afzonderlijke beoordeling op reisgeschiktheid? Je leest het in het tweede deel van deze test in MotoPlus 21. De BMW springt er uit met zijn goede blok, geweldige uitrusting (tegen meerprijs, dat wel) en de beste windbescherming. Het handige elektronisch verstelbare rijwielgedeelte heeft veel reserve. Qua functionaliteit sluit de Harley de gelederen; te weinig kracht en stabiliteit. Maar het charisma van dit rijdende monument is onovertroffen. Relaxed, stijlvol, een belevenis voor alle zintuigen. Ook de bijzonder comfortabele Yamaha doet het goed. Jammer alleen dat de FJR ondanks alle innovaties en updates van de laatste jaren nog steeds geen zesde versnelling heeft. De Kawasaki voelt net zo vertrouwd aan, maar is iets minder handelbaar. De ‘kleine’, sportief toeristische Triumph met zijn geweldige driecilinder houdt zich prima staande. Echt enthousiast worden we van de luxe van de weelderige Gold Wing. Waar zitten de koelkast en de sauna? Ondanks zijn geweldige doortrekvermogen is de extreem voordelige Suzuki het minst een groottoerist: eenvoudig geconstrueerd, weinig neutraal rijwielgedeelte, kleinste actieradius en een ongemakkelijke buddy.[Endtext Seite 33]Deel 2 van deze toertest lees je in MotoPlus 21Sibiu, ooit de hoofdstad van Transsylvanië, is bereikt. Nu gaan we de Karpaten doorsteken. Hoe we verder gaan door Walachije en welk eindresultaat de speciale toerbeoordeling oplevert, lees je in het tweede deel.[Text im Kasten Rumänien Infos – Seite 19]ROEMENIË: HOE EN WAT?Roemenië is een echt paradijs voor motorrijders met schilderachtige dorpjes en onaangetaste natuurlandschappen. Daarnaast lokken de Karpaten als een imposant, rotsachtig hooggebergte met toppen tot boven 2.500 meter en bochtenrijke passen. Bovendien is het prijsniveau voor overnachtingen en eten en drinken erg aantrekkelijk. Wel zijn de wegen deels nog in een slechte staat, een land voor endurorijders dus! Het verdient dan ook aanbeveling om niet te lange routes te plannen. Het Roemeens Bureau voor Toerisme voor de Benelux is helaas m.i.v. juni van dit jaar gesloten, voor informatie kun je terecht in Duitsland, telefoon 0049-8951567687, www.rumaenien-tourismus.de. Hier kun je desgewenst een speciale kaart voor motorrijders aanvragen. Hoofdstad : BoekarestOppervlakte: 238.391 km2 Gesticht in: 1920Valuta: Roemeense LeiInwoneraantal: 21.498.616[Text im Kasten Leistung – Seite 31]Leve de longinhoud: de Honda zescilinder zet een prestatiecurve neer als uit het boekje. Het koppelverloop is grandioos: 135 Newtonmeter bij 2.000 tpm en maximaal zelfs 155 Nm! Daarbij verbleken zelfs de machtige curves van de Harley en de Kawasaki. De Amerikaanse V-twin begint sterk en bereikt al bij 3.700 tpm zijn top. Maar op dit punt wordt hij over de gehele linie overtroffen door de GTR met het op één na sterkste koppel van de zeven. De Kawasaki komt alleen in de vijfde versnelling tot de volle 156 pk, aangezien het toerental in zes wordt begrensd om de 1400 wat te temperen. Ook de Yamaha gaat geweldig van start. Na een kleine rustpauze bij 4.500 tpm beleeft de motor vanaf 5.000 tpm als het ware een tweede jeugd. Na negen jaar nog steeds een beresterk blok! Het koppel van de Suzuki blijft tussen de 3.000 en 6.500 tpm nagenoeg constant en met zijn gelijkmatige vermogensafgifte is hij zelfs sterker dan de robuuste BMW. De golvende prestatiecurve van de BMW stoort niet tijdens het rijden. De wat subtielere Triumph heeft als kleinste motor natuurlijk de hoogste toerentallen nodig, maar hij verwent zijn berijder met een lineaire vermogensopbouw en veel draaiplezier. [blauw]Kawasaki 1400GTR114,6 kW (156 pk) bij 9.000 tpm138 Nm bij 7.400 tpm[groen]Yamaha FJR1300A101,3 kW (138 pk) bij 8.000 tpm132 Nm bij 6.700 tpm[geel]Honda GoldWing81,0 kW (110 pk) bij 5.600 tpm155 Nm bij 4.200 tpm[braun]BMW R1200RT79,5 kW (108 pk) bij 7.600 tpm113 Nm bij 6.100 tpm[licht blauw]H-D Electra Glide Ultra Limited59,0 kW (80 pk) bij 5.200 tpm124 Nm bij 3.700 tpm[licht bruin]Suzuki GSX1250FA79,5 kW (108 pk) bij 8.800 tpm112 Nm bij 3.500 tpm[BU’s][p. 20][links beeld bus weglaten][midden]Redding van schipbreukelingen: de navigatie heeft onze testrijders doelgericht in diep zand doen belanden. Met vereende krachten wordt de Honda vlot getrokken.[rechts]Steeds weer hetzelfde: de Suzuki moet als eerste tanken. Ook omdat zijn grote reserve zijn berijder vroegtijdig zenuwachtig maakt.[p. 21 boven]BMW R1200RTLucht/oliegekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, boring x slag 101,0 x 73,0 mm, cilinderinhoud 1.170 cc, max. vermogen 81,0 kW (110 pk) bij 7.750 tpm, dragende aandrijfunit, deelintegraal remsysteem met ABS, banden 120/70ZR17 en 180/ZR17, zithoogte* 830 of 850 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 282 kg, max. belading* 213 kg, tankinhoud 25 liter, service-interval 10.000 km.PRIJS TESTMOTOR NL € 20.353,- / B € 18.890,- * MotoPlus-meting[onder]Zeven op een rij. Zelfs dom kilometer vreten is met deze toermotoren gewoon leuk.[p. 22][boven]HARLEY-DAVIDSON ELECTRA GLIDE ULTRA LIMITEDLuchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, boring x slag 98,4 x 111,1 mm, cilinderinhoud 1.690 cc, max. vermogen 62,0 kW (84 pk) bij 5.010 tpm, stalen dubbel wiegframe, ABS, banden 130/80B-17 en 180/65H-16, zithoogte* 750 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 407 kg, max. belading* 210 kg, tankinhoud 23 liter, service-interval 8.000 km.PRIJS TESTMOTOR NL € 32.725,- / B € 28.720,-* MotoPlus-meting [onder]Welkom in Roemenië! Echt motorvriendelijk: een verplicht vignet geldt alleen voor auto’s. Vanaf nu is toeren voordelig….[p. 23][bij bovenaanzichten motoren]DE WERKPLEKKENHet vogelperspectief laat zien hoe de brede kuipen van de BMW, de Harley en de Honda de rijder uit de wind houden. In de taille is de 421 kilo zware Honda het smalst van allemaal. Ook de Kawasaki en de Yamaha schermen hun berijder erg goed af. Dat doen de Suzuki en de sportief smal opgebouwde Triumph wat minder.[onder van boven naar beneden]Het meest praktische van cruise control? Het houdt je hoofd vrij. En ook je handen, want er zijn belangrijker zaken dan sturen.Veldvruchten: de Hongaarse meloenen, gepresenteerd door Veronika (22), doen je naar een gezonde levenswijze verlangen.Toeristisch hoogtepunt: in het jaar 1459 bezocht vorst Vlad III het slot Bran, waardoor de legende van Dracula’s kasteel ontstond.[p. 24 ][boven links]Onze toercolonne voor een schilderachtig decor: Cisnădie met zijn historische uitstraling bevalt ons goed. [boven rechts]Na een ietwat gewaagd offroad avontuur moet de jiffyveer van de Harley worden gerepareerd.[p. 24 onder]HONDA GOLDWINGVloeistofgekoelde zescilinder viertakt boxermotor, boring x slag 74,0 x 71,0 mm, cilinderinhoud 1.832 cc, max. vermogen 87,0 kW (118 pk) bij 5.500 tpm, aluminium brugframe, integraal remsysteem met ABS, banden 130/70HR18 en 180/60HR16, zithoogte* 750 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 421 kg, max. belading* 181 kg, tankinhoud 25 liter, service-interval 6.000 km. PRIJS TESTMOTOR NL € 35.990,- / B € 32.790,- * MotoPlus-meting[p, 25 boven van boven naar beneden]Ontmoeting met één pk. In Roemenië behoren boerenwagens met paarden ervoor tot het dagelijks leven.Of knoflook echt helpt tegen vampiers? Vleermuizen zijn toch totaal ongevaarlijk?[onder]KAWASAKI 1400GTRVloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, boring x slag 84,0 x 61,0 mm, cilinderinhoud 1.352 cc, max. vermogen 114,0 kW (155 pk) bij 8.800 tpm, aluminium brugframe, gecombineerd remsysteem met ABS, tractie controle, banden 120/70ZR17 en 190/50ZR17, zithoogte* 820 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 314 kg, max. belading* 218 kg, tankinhoud 22 liter, service-interval 6.000 km.PRIJS TESTMOTOR NL € 19.998,- / B € 17.190,-* MotoPlus-meting[p. 26]SUZUKI GSX 1250FA TOURING EDITIONVloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, boring x slag 79,0 x 64,0 mm, cilinderinhoud 1.255 cc, max. vermogen 72,0 kW (98 pk) bij 7.500 tpm, stalen dubbel wiegframe, ABS, banden 120/70/ZR17 en 180/55ZR17, zithoogte* 810 of 830 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 278 kg, max. belading* 197 kg, tankinhoud 19 liter, service-interval 6.000 km.PRIJS TESTMOTOR NL € 13.299,- / B € 10.730,-* MotoPlus-meting[Text bij cockpits]DE DASHBOARDSMooie verzameling klokjes. Zeer esthetisch bij de Harley, maar niet in één blik te overzien, met kleine schalen. Dat doen de Honda (met extra navigatie), Kawasaki en Yamaha beter: duidelijk ingedeeld en overzichtelijk. Dat geld ook voor de erg informatieve klokken van de Triumph en de BMW. Op de BMW kun je de functies vanaf het stuur bedienen, bij de Sprint moet je tot in de cockpit reiken. De Suzuki heeft een praktische versnellingsindicator (net als de RT, GTR en FJR) en een overbodig schakellampje.[p. 27]TRIUMPH SPRINT GTVloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, boring x slag 79,0 x 71,4 mm, cilinderinhoud 1.050 cc, max. vermogen 95,6 kW (130 pk) bij 9.200 tpm, aluminium brugframe, ABS, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, zithoogte* 820 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 270 kg, max. belading* 213 kg, tankinhoud 20 liter, service-interval 10.000 km.PRIJS TESTMOTOR NL € 15.440,- / B € 13.490,- * MotoPlus-meting[p. 28]YAMAHA FJR1300AVloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, boring x slag 79,0 x 66,2 mm, cilinderinhoud 1.298 cc, max. vermogen 105,5 kW (144 pk) bij 8.000 tpm, aluminium brugframe, deelintegraal met ABS, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, zithoogte* 790 of 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 305 kg, max. belading* 198 kg, tankinhoud 25 liter, service-interval 10.000 km.PRIJS TESTMOTOR NL € 20.199,- / B € 17.790,-* MotoPlus-meting[onder]Tijdens de eerste dagen stortten de wolken echte plensbuien uit over de sprookjesachtig mooie Transfăgărăsan-pas in de zuidelijke Karpaten.[p.29][bij endantriebe]EINDAANDRIJVINGDe BMW, Honda, Kawasaki en Yamaha hebben een onderhoudsvrije cardan. De GTR en de RT hebben een reactiestang om de cardanreacties in te dammen, terwijl de GoldWing en de FJR hier een langere swingarm voor hebben. Door de riemaandrijving heeft de Harley nauwelijks last van lastwisselreacties. De kettingaandrijving van de Suzuki en de Triumph hebben wel onderhoud nodig. [onder, van boven naar beneden]Straten? Welke straten? Zodra je van de hoofdwegen af gaat, hebben mens en machine heel wat te lijden. Met de excenter is het spannen van ketting van de Triumph eenvoudig. Maar wel lastig als je op reis bent en de anderen al aan het bier zitten….Praktisch: de secondenteller op de stoplichten in Sibiu laat zien hoe lang het nog duurt voor het licht op groen gaat. [p. 31]Toerconcepten ontmoeten elkaar. De BMW is vooral functioneel, de Suzuki economisch en de Harley en de Honda emotioneel.[Texte im Kasten Punktewertung – Seite 32]MOTOPLUS BEOORDELINGAANDRIJVINGOud maar ervaren: het uit 2001 stammende blok van de Yamaha FJR1300 overtuigt. Hij biedt top rijprestaties. De kriebelende vibraties van de viercilinder bij 130 km/uur gaan irriteren. Nog steviger dan de FJR trekt alleen de ‘slechts’ 98 pk sterke Suzuki door. De GTR accelereert beter en deelt bovendien de hoogste topsnelheid met de Yamaha. De score van slechts één punt voor het doortrekken van de Harley is geen drukfout: het hoge gewicht, het laagste vermogen en een ellenlange eindoverbrenging spelen de Amerikaan parten. De Triumph heeft een geweldig blok, de Honda een zijdezacht exemplaar. WINNAAR AANDRIJVING: YAMAHARIJWIELGEDEELTEHier neemt de BMW afstand. Net als de Triumph met zijn uitstekende rechtuit stabiliteit is de BMW mooi handelbaar en niet van zijn lijn af te brengen. Daarnaast biedt hij met de optionele elektronisch instelbare vering absoluut topcomfort, ook met passagier. Dat geldt ook voor de GoldWing. Op deze 420 kilo zware mastodont merk je niet eens dat er iemand achterop zit. Wel raakt de Honda onder hellingshoek als eerste het asfalt. Helemaal onderaan staat de Harley met zijn zachte, op comfort gerichte, maar wel labiele chassis. In het middenveld bevinden zich de Yamaha en de Kawasaki. De Suzuki komt wat stuurprecisie en stabiliteit tekort.WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: BMWPRAKTIJKDe Kawasaki, Yamaha en BMW bieden uitstekend zitcomfort. Op de Harley is het zeer relaxed rijden, maar de rem- en koppelingshendels zijn niet echt ergonomisch. Een passagier zit op de GoldWing en de Electra Glide als in een fauteuil. Jammer alleen, dat de toegestane extra belading van de Honda met 181 kilo wat laag is uitgevallen. Hier scoren de RT, GTR en Sprint GT het hoogst, maar op de Triumph zit een passagier niet lekker. Wat betreft uitrusting scoren BMW, Kawasaki en Yamaha de meeste punten. Daarbij heeft de RT de grootste actieradius, in tegenstelling tot de Suzuki met zijn veel te vroeg oplichtende reservelampje. WINNAAR PRAKTIJK: BMWVEILIGHEIDVan hoog niveau: ABS is bij dit soort toerbuffels vanzelfsprekend en daar komt ook nog een perfect regelgedrag bij. Alleen het ABS van de Triumph zou misschien wat fijngevoeliger mogen ingrijpen. De remwerking op zich (remweg en benodigde krachtopbouw) is bij alle deelnemers uitstekend, zelfs de Harley remt goed met zijn Brembo stoppers. Fading-gevaar bergaf bij de Kawasaki.WINNAAR VEILIGHEID: BMWKOSTENEen klein wondertje: mobiliteitsgarantie (net als bij BMW), een naar verhouding laag benzineverbruik en redelijke inspectie- en onderhoudskosten (voordelige verzekeringsklasse) schuiven op dit punt de Harley naar voren.WINNAAR KOSTEN: HARLEY-DAVIDSONBESTE PRIJS-KWALITEIT-VERHOUDING: SUZUKIDaar valt geen speld tussen te krijgen: de Suzuki GSX1250FA Touring Edition staat voor een echte vechtprijs bij de dealer.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-