+ Plus

Vakantietips voor Europa

Helemaal fit voor het seizoen en in het bijzonder klaar voor de vakantie? Wie gaat toeren door Europa zou zich eigenlijk moeten verdiepen in de belangrijkste regels van de ons omringende landen. Wij zetten ze voor je op een rijtje! Allereerst het goede nieuws: wat betreft het alarmnummer mogen we onszelf ook daadwerkelijk een Verenigd Europa noemen. Waar je ook bent, bel 112 en je wordt altijd rechtstreeks met de reddingsdiensten of politie doorverbonden. En dan nu over naar de minder positieve berichtgeving. Er waren nog een aantal Europese landen, België, Griekenland, Italië en Ierland om precies te zijn, waarmee geen Europees ‘uitleveringsverdrag’ op boetegebied was. Met andere woorden, werd je geflitst dan was er niets aan het handje, enkel wanneer je staande werd gehouden moest je de boete betalen en wel meteen ter plekke, maar sinds januari 2012 krijg je nu ook vanuit die landen netjes een incassobrief met het verschuldigde bedrag thuisgestuurd. Aan dat contante betalen is overigens niet veel veranderd, ook nu nog is het doorgaans zo dat een eventuele boete, ondanks de administratieve samenwerking, direct moet worden voldaan. Met dit nogal onaangename vakantiethema in het achterhoofd is het daarom handig om van tevoren even je licht op te steken over de geldende regels in het land waar je naar toe gaat (en doorheen reist uiteraard). Er zijn namelijk voor bestuurders op nationaal niveau kleine verschillen, die redelijk grote gevolgen kunnen hebben. Zo ligt het maximale promillage in Estland bijvoorbeeld op 0,0. Even een avondje flink doorhalen met je maten kan dus door de restalcohol in je bloed heel vervelende consequenties hebben. En wie is er bekend met het feit dat de maximum snelheid op autosnelwegen in Frankrijk bij regen automatisch van 130 km/uur naar 110 km/uur daalt en je er verplicht ben een alcoholtester bij je te hebben. Dat er, met uitzondering van Duistland, in alle Europese landen een snelheidsbeperking geldt, mag als algemeen bekend worden beschouwd. Dat de strafmaat per land verschilt ook, echter onderschatten veel toeristen hoe groot die verschillen kunnen zijn. Voorbeeld, rij je bij onze oosterburen twintig kilometer per uur te snel, dan mag je ter plekke € 35,- aftikken. Een koopje zo blijkt, want voor hetzelfde vergrijp betaal je in Nederland minimaal € 165,- (exclusief € 6,00 administratiekosten), afhankelijk van het feit of de overtreding binnen of buiten de bebouwde kom (of bij wegwerkzaamheden) plaatsvindt. In Zwitserland wordt deze millimeter teveel gas overigens beloond met een boete van om de nabij de € 140,00, terwijl je in Noorwegen omgerekend € 465,00 betaalt. En het belangrijkste: doen alsof je van niets weet, helpt niets! ________________________________________ [KASTEN BESONDERHEITEN IN EINIGEN LÄNDERN EUROPAS] BIJZONDERHEDEN IN ENKELE EUROPESE LANDEN OOSTENRIJK Op de autosnelweg van de voormalige Donau monarchie geldt overdag een maximum snelheid van 130 km/uur. Tussen 22.00 en 05.00 uur is deze echter gereduceerd tot 110 km/uur, met uitzondering van de A1 van Salzburg naar Wenen en de A2 van Wenen naar Villach. Mocht je ’s nachts een beetje de draad zijn kwijtgeraakt over waar je hoe hard mag rijden, de politie heeft er geen boodschap aan en betalen zul je. Verder ben je ook als motorrijder verplicht een EHBO-kit bij je te hebben en mogen kinderen jonger dan twaalf jaar niet passagieren. Op autosnelwegen is een vignet verplicht, deze is tien dagen geldig en kost voor motorrijders € 4,50 (www.asfinag.at). Het maximale promillage ligt bij 0,5, tenzij je minder dan twee jaar in het bezit van je rijbewijs bent, dan ligt de grens namelijk bij 0,1. ZWITSERLAND Voor de ‘snelste wegen’ van Zwitserland ben je verplicht een jaarvignet aan te schaffen, die momenteel 40 Zwitserse Frank kost, omgerekend zo’n € 31,50. In de zomer van 2011 heeft de regering zich nog gebogen over een plan de kosten op te trekken naar 100 Zwitserse Frank, maar vooralsnog is dit plan nog altijd niet gerealiseerd. Brildragers zijn verder verplicht een reservebril of –lenzen zij zich te hebben, iets dat overigens niet of nauwelijks wordt gecontroleerd. Wat wel meer en meer wordt gecontroleerd is het feit of je navigatiesysteem niet is uitgerust met software die vaste flitskasten verklikt. Is dat wel het geval, dan wordt het een duur grapje. En de hoop dat agenten niet weten om te gaan met dergelijke apparaten is redelijk ijdel, ze worden er namelijk in geschoold. De ‘verklikker’ functie van een navigatiesysteem is overigens in meerdere Europese landen verboden (Frankrijk was bijvoorbeeld afgelopen winter nog veelvuldig in het nieuws), echter wordt er behalve in Zwitserland nergens actief op gecontroleerd. Op de autosnelweg geldt een maximum snelheid van 120 km/uur en met meer dan 0,5 promille alcohol in je bloed mag je niet de weg op. Ook kent het Alpenland zogenaamde ‘Bergpoststrassen’, te herkennen aan blauwe, vierkante borden met een gele posthoorn in het midden. Op deze wegen hebben de lijnbussen van de Zwitserse post altijd voorrang. NOORWEGEN Het maximale promillage in dit Scandinavische land ligt bij 0,2 promille. Net zo laag – waarschijnlijk om een wat pijnlijk treffen met elanden tot een minimum te reduceren – ligt ook de maximum snelheid op autosnelwegen: slechts 90 km/uur mag je er. Op veel plekken mag je echter toch harder, verkeersborden vertellen je waar precies. DUITSLAND Voor motorrijders het land der verademing. Onbeperkt gassen op de snelwegen en een maximum snelheid van 100 km/uur op secundaire wegen. Echter zijn er op beide relatief veel snelheidsbeperkingen (bij kruisingen bijvoorbeeld 70 km/uur) waar doorgaans veel wordt gecontroleerd. De boetes in Duitsland zijn in vergelijking met Nederland relatief laag, zeker wat betreft het overschrijden van de maximum snelheid. Er wordt echter doorgaans van voren geflitst, ook fijn om te weten. Bij zwaardere overtredingen (onder meer bumperkleven) is de Duitse hermandad heel wat minder mild, zo komt een overschrijding van de maximum snelheid met meer dan 40 km/uur (snelweg, 30 km/uur bebouwde kom) je te staan op een rijverbod van één maand. Het maximum promillage is er 0,5 promille. Ook niet algemeen bekend, je bent verplicht een geel/oranje hesje bij je te hebben die je in geval van pech kunt dragen. ZWEDEN Ook hier ligt de promillagegrens op 0,2 promille, gelukkig zijn ze er wat maximum snelheid op autosnelwegen betreft wel een stukje losser dan in het buurland, je mag er namelijk 120 km/uur rijden. Overigens is de Zweedse mijl circa 10 kilometer lang. FINLAND Maximum promillage van 0,5 en niet harder op de autosnelweg dan 120 km/uur. DENEMARKEN Wat betreft alcohol in het bloed ligt de grens op 0,5 promille en ook qua maximum snelheid op de autosnelweg zijn de Denen met 130 km/uur redelijk tolerant. ESTLAND Rijden (z)onder invloed: in Estland geen aperitiefje of glaasje wodka bij de lunch, het maximale promillage bedraagt 0,0! De maximum snelheid op autosnelwegen bedraagt 110 km/uur, tenzij je beginnend bestuurder bent (iedereen die minder dan twee jaar in het bezit van zijn/haar rijbewijs is), dan mag je maximaal 90 km/uur rijden. LETLAND Niet meer dan 0,2 promille alcohol in het bloed, maximaal 110 km/uur op de snelweg. LITOUWEN Iets verder zuidwaarts in de Balkan mag er weer iets meer gedronken worden (uiteraard niet raadzaam), tot maximaal 0,4 promille. De maximum snelheid op autosnelwegen is afhankelijk van het jaargetijde: van november tot en met maart ligt de bovengrens op 110 km/uur, van april tot en met oktober een verkoelende werking van de rijwind tot maximaal 130 km/uur. Wie echter minder dan twee jaar in het bezit is van zijn/haar rijbewijs, mag nergens in Litouwen sneller dan 70 km/uur. In de Balkan zijn er autosnelwegachtige vierbaanswegen met twee rijbanen in dezelfde rijrichting. Deze vallen wettelijk gezien onder autosnelwegen, maar zijn daarmee absoluut niet vergelijkbaar. Niet alleen zijn er onder meer bushaltes en zebrapaden, ook alle voertuigen (dus ook paard en wagen) mogen gebruik maken van deze wegen. Houd ook rekening met het feit dat de regels met betrekking tot verkeerslichten net even anders zijn. Mag je hier met oranje nog doorrijden, in de Balkan mag je bij oranje licht de kruising niet meer over. BELGIË Ook hier moet je als motorrijder een verkeershesje bij je hebben, verder geen bijzonderheden. Maximaal 0,5 promille is geoorloofd en op de snelweg geldt een maximum snelheid van 120 km/uur. FRANKRIJK Frankrijk mag je op de autosnelweg (nagenoeg overal tol) met maximaal 130 km/uur doorkruisen, bij regen wordt deze echter automatisch gereduceerd tot 110 km/uur. Diezelfde maximum snelheid is ook van kracht voor bestuurders die minder dan twee jaar hun rijbewijs hebben. De promillage grens ligt bij 0,5 en vanaf 1 juli van dit jaar ben je ook als buitenlander verplicht een alcoholtester bij je te hebben. Deze koop je voor een appel en een ei bij tankstations (of in Nederland bij de apotheek). Wie zelf geen tester bij zich heeft krijgt vanaf november 2012 een boete van elf euro. GROOT-BRITTANNIË Nu wordt het wat ingewikkeld. In het Verenigd Koninkrijk rijdt men immers aan de linkerkant van de weg. Dat betekent onder meer dat rotondes tegen de klok in worden genomen. De praktijk leert dat je deze manier van rijden redelijk snel oppakt, het gevaar schuilt hem voornamelijk in het verder rijden na een korte pauze. Wees daar bedacht op! De snelheidlimieten zijn aangegeven in ‘miles per hour’, rij je met navigatie dan kun je dit op je systeem instellen. Anders: binnen de bebouwde kom maximaal 48 km/uur (30 mp/h), daarbuiten 96 km/uur (60 mp/h) en 112 km/uur (70 mp/h) op de snelweg. ITALIË Op de autosnelweg geldt een snelheidslimiet van 130 km/uur. Motoren met minder dan 150 cc cilinderinhoud zijn echter niet toegestaan op de snelweg, ongeacht hoe snel ze kunnen. Het maximale promillage bedraagt 0,5, ben je echter 21 jaar of jonger of beginnend bestuurder, dan ligt deze bij 0,0. Nagenoeg overal in Italië moet er op snelwegen tol worden betaald, hoeveel kun je vinden op w

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-