+ Plus

Uitlatentest: 7 vervangingsdempers getest

Vervangingsuitlaten zijn populair. Regelmatig wordt een originele uitlaat al bij kilometerstand nul vervangen door een andere. Toch blijken goedgekeurde dempers (met dB-killer) qua topvermogen maar moeilijk te kunnen tippen aan het origineel. Op andere gebieden bieden ze echter veel voordelen. Wij testten zeven vervangings-einddempers op een BMW K1200S.Het is vaak niet zo moeilijk om een reden te bedenken waarom iemand voor een ‘after-market-uitlaat’ kiest, in plaats van een originele uitlaat te kopen. De standaardversies zijn doorgaan lomp, zwaar, heel erg stil of gewoonweg vreselijk duur. Want laten we eerlijk zijn, meer dan duizend euro voor enkel de einddemper (ook nog één van de eerste onderdelen die lelijk beschadigt, als je een klein schuivertje maakt) is een enorme berg geld; financieel zijn de alternatieven van de toeleveranciers in elk geval een heel stuk aantrekkelijker. Daarnaast telt voor velen ook het iets krachtigere of diepere uitlaatgeluid en het lagere gewicht.Voor deze test verzamelden we zeven van die alternatieven, allen goedgekeurd voor straatgebruik en dus voorzien van een EG-keur. Deze zijn er al vanaf net boven de 400 euro. En een heel luxe demper met een strakke titanium jas heb je al vanaf 600 euro.Voor een zo helder mogelijk beeld hebben we daar waar mogelijk gekozen voor een einddemper voorzien van katalysator, aangezien de K1200S daar standaard ook mee uit is gerust. Steeds meer fabrieken van vervangingsuitlaten leveren tegenwoordig ook katalysatoren, zodat de motor met hun uitlaat aan de strenge milieu-eisen blijft voldoen.Tijdens de test werden de volgende aspecten beoordeeld:GEWICHT (15 punten): erg positief is dat de lichtste dempers precies één-derde (!) van het gewicht van de originele uitlaat wegen. Zelfs de alternatieve zwaargewichten wegen nog steeds maar de helft van de standaardpijp. Het gewicht wordt met maximaal 15 van de totaal 100 te behalen punten gewaardeerd. En dat de originele BMW demper er daar nul van weet te scoren, vertellen we bij deze maar vast. 7250 gram is gewoon teveel voor een einddemper!AFWERKING (10 punten): hoe is het met de oppervlakte-afwerking, hoe netjes zijn de lasnaden en zitten er scherpe kanten of hoeken aan de demper?PASVORM & MONTAGE (15 punten): hoe gecompliceerd is de montage? Passen alle onderdelen goed of zit de zaak behoorlijk onder spanning na montage? Puntenaftrek is er ook voor de eenvoudige (en vaak vlijmscherpe) beugels van goedkoop metaal rond de demper, zeker als daar ook nog eens een lastig te monteren slappe rubberstrip tussenhoort. De voorgevormde carbon demperklem van Akropovic is hierbij een voorbeeld voor de rest! TOPVERMOGEN (30 punten): Met de standaard-uitlaat noteerden we 168,8 pk voor de K1200S. Om eventuele hoogvliegers nog wat ruimte naar boven te bieden, wordt die standaarddemper door ons al referentie beloond met 27 van de 30 punten. De vervangingsdempers worden aan de hand van het gemeten topvermogen dus beoordeeld met de standaarddemper als ijkpunt. Op de demper van SR-Racing na, lukt het geen enkele goedgekeurde vervangingsdemper om de waarde van de originele einddemper te overtreffen. KRACHTSONTPLOOIING (30 punten): wat heb je aan meer vermogen, wanneer het er onregelmatig uit komt of maar in een minimaal toerengebied bruikbaar is? De vermogens- en koppelkrommes werden daarom uitgebreid geanalyseerd, waaruit onder andere naar voren kwam dat de GPR-demper het duidelijk minder deed dan het origineel, terwijl die van SR-Racing de zaken opnieuw prima voor elkaar heeft.Tot slot hebben we de uitlatentest afgerond met een tweetal geluidscontroles en het meten van de schadelijke uitstoot. Puur om te kijken of de dempers hun goedkeur waarmaken en wat hun invloed is op de hedendaagse milieueisen. Voor de eindbeoordeling hebben we deze aspecten echter buiten beschouwing gelaten; hier vielen dus geen punten te verdienen. Iedereen kan voor zich dus bepalen hoe belangrijk hij deze aspecten vindt.De geluidstests bestonden uit een statische en dynamische meting. Bij de statische meting wordt een geluidsmeter op een afstand van 50 centimeter achter het eindpijpje van de demper gezet. Vervolgens wordt het toerental van de motor verhoogd tot de helft van het aantal toeren dat de motor draait bij het bereiken van het topvermogen. De K1200S behaalt zijn maximum vermogen bij 10.250 tpm en dus werd deze statische meting gedaan bij 5125 tpm. Deze statische meting kan ook door de politie langs de kant van de weg worden uitgevoerd, als er twijfels bestaan over de legaliteit van jouw uitlaat.In feite is deze statische meting bedacht omdat de dynamische meting, zoals die in Nederland wordt uitgevoerd door het RdW bij een kentekenkeuring, veel tijd, apparatuur en een geschikte omgeving vraagt. Bij een dynamische meting rij je met de motor over een twintig meter lange strook, waarbij in het midden een microfoon staat opgesteld. De testrijder komt aanrijden met een snelheid van 50 km/uur en geeft aan het begin van de meetstrook vol gas, waarna hij het gas vol open houdt tot aan het einde van de meetstrook. Je meet dus het geluid van een volle acceleratie en er worden vier runs gemaakt: twee keer van links en twee keer van rechts, waarbij steeds weer één run in de tweede en één in de derde versnelling. Het afgeronde gemiddelde van deze vier metingen vormt het eindresultaat.De schadelijke uitstoot werd met een sonde in de uitlaat gemeten bij een toerental van 2.250 tpm, waarbij de voor Euro3-voertuigen bepaalde maximale CO grenswaarde van 0,3 % de grens vormt.Tot slot nog een opmerking over de prijs van deze vervangingssystemen. Deze is ook niet meegenomen in de eindbeoordeling. Daarvoor liggen de mogelijke koopmotieven van een andere uitlaat te ver uiteen en per slot van rekening mag iedereen zelf mag weten hoeveel hij aan zijn motor wil spenderen voor een optische, akoestische of gewicht-verbetering.[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLEN]BMWOriginele K1200S einddemperImporteur: BMW Motorrad Nederland, tel. 070-416 32 22, www.bmw-motorrad.nlMantel: roestvrij staalPrijs: € 1020,-Varianten: geenPLUSNormzettend wanneer het op vermogen en koppel aankomt; geluidsproductie bij statische meting net binnen de opgegeven waarde; erg goede emissiewaarden; perfecte pasvorm; meest eenvoudige montage; zeer goede afwerking.MINGeluidsproductie bij dynamische meting boven de opgegeven waarde; extreem zwaar; volumineuze demper; erg hoge prijs.CONCLUSIE. De originele uitlaat is in vergelijk met de aftermarket-dempers monsterlijk groot en erg zwaar. Qua vermogen valt zo’n originele demper niet eenvoudig te verbeteren. Opmerkelijk was trouwens wel dat zelfs deze originele demper in feite al teveel geluid maakte bij de dynamische geluidsmeting. Daar tegenover scoort hij met voorbeeldige emissiewaarden.BMW K1200S origineel124,2 kW (168,8 pk) bij 10.200 tpm132 Nm bij 8.300 tpmVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm________________________________________AKRAPOVIC SP SeriesImporteur: GP Products, tel. 0416-66 06 63, www.gpproducts.nl Mantel: titaniumPrijs: € 535,50Varianten: carbon € 535,50PLUS Vermogens- en koppelopbouw tot 10.000 tpm nagenoeg identiek aan het origineel; geluidsproductie bij statische meting binnen de tolerantiegrens; goede emissiewaarden; zeer gering gewicht; beduidend slanker dan het seriemodel; perfecte pasvorm; meest eenvoudige montage dankzij voorgevormde carbon klem; voorbeeldig afgewerkt.MIN Marginaal minder vermogen; geluidsproductie (evenals origineel) bij dynamische meting boven de norm; montage van het originele hitteschild niet meer mogelijk.CONCLUSIE Ondanks dat deze Akrapovic iets topvermogen moet toegeven op de originele uitlaat, overtuigt hij met een kwalitatief hoogwaardige afwerking, gering gewicht en perfecte montage. Een absolute aanrader en de winnaar van deze test.Akrapovic121,9 kW (165,8 pk) bij 10.100 tpm132 Nm bij 8.300 tpmBMW origineelVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm________________________________________GPR Grand Prix EvolutionImporteur: verkrijgbaar bij diverse Nederlandse motorzaken, Info: tel. +39 02-98 11 20 58, www.gpr.itMantel: titaniumPrijs: € 597,00 Varianten: geenPLUSKeurige emissiewaarden; laag gewicht; mooie ranke uitlaat; goede pasvorm.MIN Enig vermogens- en koppelverlies ten opzichte van het origineel; geluidsniveau ook bij statische meting te hoog; veel lawaai tijdens het rijden; demperklem erg eenvoudig en rubber tussen beugel en demper is te kort; lelijke lasspettersCONCLUSIEVoor wat betreft de emissiewaarden doet de GPR het goed en bovendien is het gewicht extreem laag. Helaas produceert de GP Evolution wel veel geluid. En dat dat geen garantie is voor meer vermogen laat de grafiek zien.GPR119,6 kW(162,7 pk) bij 10.000 tpm128 Nm bij 8.500 tpmBMW origineelVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm________________________________________LASER HotCamImporteur: Jama Engineering, tel. 0186-646 464, www.laserexhausts.comMantel: titaniumPrijs: € 689,-Varianten: Oval zonder katalysator € 409,- en HotCam zonder katalysator € 569,-PLUSVermogensopbouw tot 10.000 tpm nagenoeg gelijk aan die van het origineel; geluidsproductie bij statische meting binnen de tolerantiewaarde; duidelijk lichter en minder volumineus dan het origineel; goede pasvorm; keurig laswerk.MINMinder topvermogen dan originele demper; bij lage toeren iets minder koppel; evenals origineel bij dynamische meting geluidsproductie boven de norm; ondanks optionele katalysator is CO-uitstoot niet binnen de grens; scherpe kanten aan de eenvoudige demperklem; montage van het originele hitteschild niet meer mogelijk. CONCLUSIEHet unieke tri-oval design maakt de montage van de brede klem er niet makkelijker op, maar dat is dan ook de enige kanttekening bij de netjes afgewerkte HotCam. Het verlies aan topvermogen is in praktijk niet of nauwelijks merkbaar.Laser122,2 kW (166,2 pk) bij 10.100 tpm132 Nm bij 8.300 tpmBMW origineelVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm________________________________________LEOVINCE SBK Evo2 Oval Importeur: Roger Erzeel, tel. +32 (0)2-569 5805, www.leovince.comMantel: aluminiumPrijs: € 327,25Varianten: titanium € 452,20 en carbon € 432,00PLUSGeluidsproductie bij statische meting binnen de grens; duidelijk lichter en ranker dan het origineel; goede pasvorm en eenvoudige montage; bijzonder goede afwerking; mooi laswerk.MINIets lager topvermogen en minder koppel dan het origineel; bij dynamische meting geluidsproductie (evenals origineel) hoger dan toegestaan; ondanks katalysator CO-uitstoot niet binnen de grens; demperklem erg eenvoudig; montage van het originele hitteschild niet meer mogelijk.CONCLUSIEDe goedkoopste demper uit deze test is fantastisch mooi afgewerkt. Het gewicht is laag en de montage is erg eenvoudig. Op het gebied van prestaties, geluidsproductie en emissiewaarden is de SBK evenwel minder dan het origineel.Leovince120,8 kW (164,3 pk) bij 10.100 tpm130 Nm bij 8.400 tpmBMW origineelVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm________________________________________SR-RACING VervangingsdemperImporteur: wordt direct af-fabriek uit Duitsland geleverd, tel. +49 8252-90 55 40 of via www.sr-racing.de.Mantel: roestvrij staal.Prijs: € 559,86 (exclusief portokosten)Varianten: titanium € 612,85 (exclusief portokosten)PLUSZowel vermogen als koppel hoger dan het origineel; geluid bij statische meting binnen de tolerantiewaarde; duidelijk lichter en minder volumineus dan het origineel; zeer goede afwerking en pasvorm; eenvoudige montage; mooie lasnaden.MINGeluid bij dynamische meting duidelijk boven origineel; geteste demper is officieel slechts conform Euro2 en de CO-uitstoot is niet binnen de grens; simpele demperklem; montage originele hitteschild niet meer mogelijk. CONCLUSIEDe fantastisch mooi afgewerkte SR demper presteert als enige beter dan de originele, maar produceert daarbij wel teveel geluid. Er is een nieuwe versie in voorbereiding, die stiller en schoner is. De vraag is of deze ook zo goed presteert. SR Racing124,5 kW (169,4 pk) bij 10.200 tpm133 Nm bij 8.200 tpmBMW origineelVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm________________________________________ARROW Race TechImporteur: DC-Afam NV, tel. +32 9-243 73 90, www.dc-afam.comMantel: aluminiumPrijs: € 485,80Varianten: titanium € 668,30PLUSVermogensverloop haast identiek aan het origineel; in middentoerengebied zelfs iets meer koppel; duidelijk lichter en minder volumineus dan origineel; zeer goede pasvorm; eenvoudige montage; mooie lasnaden op de demper; erg mooi afgewerkt.MINOnderin toeren iets minder koppel dan origineel; door ontbreken van katalysator is CO-uitstoot veel hoger dan toegestaan; klemrubber te kort; laswerk op tussenpijp laat te wensen over; montage van originele hitteschild niet meer mogelijk. CONCLUSIEHet wat ongeïnspireerde laswerk op de tussenpijp valt uit de toon bij de verder hoogwaardige afwerking van de demper, die zelfs een mooie gedraaide aansluitflens heeft. Met de prestaties zit het wel goed, maar de demper produceert teveel geluid en teveel schadelijke uitstoot.Arrow123,9 kW (168,5 pk) bij 10.200 tpm132 Nm bij 8.300 tpmBMW origineelVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm________________________________________MIVV Slip-On OvalImporteur: Motoria Motorcycle Parts, tel. 0342-42 07 02, www.motoria.nl Mantel: titaniumPrijs: € 487, -Varianten: carbon € 463, -PLUSGeluidsproductie bij statische meting binnen de norm; aanzienlijk lichter en slanker dan de originele demper; goede pasvorm; eenvoudige montage; erg mooie afwerking.MINIets minder vermogen en koppel dan origineel; geluidsproductie bij dynamische meting duidelijk boven het origineel; door gebrek aan katalysator is CO-uitstoot veel hoger dan toegestaan; simpele en enigszins goedkoop ogende demperklem.CONCLUSIEVoor een titaniumdemper is de MIVV verbazend goedkoop. De Slip-On Oval overtuigt verder met een erg nette afwerking, laag gewicht en goede pasvorm. Minpunten zijn echter de CO-uitstoot, de stevige geluidsproductie tijdens het rijden en het geringe vermogensverlies ten opzichte van het origineel.MIVV121,1 kW (164,6 pk) bij 10.200 tpm130 Nm bij 8.300 tpmBMW origineelVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm________________________________________ CONCLUSIE In deze uitlatentest kwamen een aantal opmerkelijke feiten aan het licht. Allereerst is het verbazingwekkend dat geen van de geteste uitlaten – inclusief de originele BMW einddemper – de dynamische geluidsmeting succesvol wist te volbrengen, terwijl ze toch als goedgekeurde uitlaten voor er openbare weg te boek staan. Ook frappant is dat afgezien van de demper van SR-Racing geen enkele vervangingsuitlaat leidde tot een hoger topvermogen. Het blijkt met ‘goedgekeurde’ vervangingsdempers dus helemaal niet zo eenvoudig om een fabrieksdemper op het gebied van de prestaties voorbij te streven. Ook komt uit de test naar voren dat bij deze goedgekeurde dempers de katalysator helemaal geen nadelige invloed meer hoeft te hebben op het vermogen. Die mythe kan dus ook naar het rijk der fabelen worden verbannen.In dat kader verzamelden de Arrow en de MIVV bij het onderdeel ‘gewicht’ respectievelijk 11 en 13 punten, maar dat deden ze dankzij het gebrek aan een (zware) katalysator. Om geen appels met peren te vergelijken zijn deze punten dus niet meegenomen in de totaalscore. Til je daar letterlijk niet zo zwaar aan, dan zou de Arrow op de derde plaats terecht komen en Mivv op de vierde. Sommige andere merken laten de keus tussen wel of geen katalysator over aan de koper: Akrapovic en Leovince zijn bijvoorbeeld wel getest en gemeten met een katalysator, maar geven aan dat ze dempers met name in Nederland voornamelijk zonder katalysator worden verkocht.________________________________________[2. grafik] ** gewogen zonder katalysatorlaats hier uw tekst

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.