+ Plus

TT Assen 2011

De een slaagde er aardig in zijn vreugde te beteugelen, de ander had de grootste moeite zijn woede onder controle te houden: Ben Spies won in Assen zeer overtuigend zijn eerste Grand Prix, terwijl zijn teamgenoot Jorge Lorenzo al in de eerste ronde van zijn Yamaha werd gereden door Marco Simoncelli. De Dutch TT werd er niet spannender van.De contrasten bij het in prachtig wit-rood gestoken Yamaha Team waren groot. Op vrijdag had de imponerend snel rijdende Marco Simoncelli na zijn tweede pole van het jaar nog de grap gemaakt dat hij altijd snel was tot en met zaterdag; dat moest nu ook maar eens gebeuren, vond de veelbesproken Honda-coureur. Dat goede voornemen werd niet gehaald omdat hij in de Strubben – de eerste linkerbocht van het TT-circuit – onderuit ging toen hij Lorenzo binnendoor passeerde en de wereldkampioen in zijn val meesleepte. De withete Spanjaard kreeg zijn Yamaha snel weer aan de praat en reed een fenomenale race die hem nog een zesde plaats opleverde. Lorenzo klokte de twee na snelste ronde van de race en besefte dat hij een kans op een podium verloren had zien gaan. Met een beschadigde achterkant werd Simoncelli in een ernstig uitgedund veld negende. “Ik wilde Lorenzo voorbij en het spijt me dat hij door mij viel”, stak Simoncelli gelijk maar de hand in eigen boezem. “Toch geloof ik niet dat ik een groot risico nam. Ik crashte door een te koude band en met het gas dicht. Ik ben erg teleurgesteld en ik hoop dat ik binnenkort het tij kan keren.”Lorenzo probeerde netjes te blijven. “Natuurlijk wilde hij me niet opzettelijk onderuit rijden, maar volgens mij is Simoncelli zich niet bewust van de risico’s die onze sport kent”, dacht Lorenzo. “Ik had gehoopt dat hij had geleerd van de polemiek die hij zelf gecreëerd heeft en van de crash met (de in Assen nog afwezige) Pedrosa. Maar dat is duidelijk niet zo. Ik heb momenteel geen respect voor hem. Simoncelli denkt dat hij bezig is aan een Playstation-spelletje waarin je niet geblesseerd kunt raken, kunt vallen of je andere rijders kunt blesseren.”De bitterheid van Lorenzo was begrijpelijk, want hij zag zijn achterstand op de als tweede finishende Casey Stoner groeien van 18 naar 28 punten. “Het kampioenschap wordt erg moeilijk. Races winnen is nu mijn enige doel.”Met de crash in de eerste ronde van Simoncelli en Lorenzo was het grootste nieuws van een weinig spannende Dutch TT eigenlijk al verteld. Achter de ijzersterke Spies, die voor het eerst in 2011 vanaf de eerste rij vertrok, Stoner en Andrea Dovizioso, leek de amper van een sleutelbeenbreuk herstelde Cal Crutchlow te sterk voor Valentino Rossi, totdat hij na tien ronden binnen moest komen voor een nieuwe voorband. Rossi erfde zo de vierde plek, op een halve minuut van de winnaar. Voor vijfde man Nicky Hayden had de race geen ronde langer moeten duren, anders was hij gepasseerd door de als een bezeten rijdende Lorenzo. Karel Abraham (door Repsol/Honda-‘one timer’ Hiroshi Aoyama op de curbs gedwongen) en Randy de Puniet crashten al in de openingsronde uit de race en vanwege een schouder uit de kom, het gevolg van een crash in de kwalificatie, haalde Loris Capirossi de wedstrijd niet eens. Het was voor de veteraan de derde keer in tien jaar dat hij na een trainingscrash de race in Assen van de zijkant moest bekijken. De race ontaardde in een weinig opwindende optocht, die de magnifieke prestatie van Spies geen recht deed. De Yamaha-fabriekscoureur ondervond nog de gevolgen van zijn 240 km/u-crash van Silverstone, maar was op twee wielen indrukwekkender dan ooit. Na de eerste ronde had hij al een voorsprong van 2,5 seconden op Dovizioso en Stoner; het bumpertje zou alleen maar groter worden toen Stoner zich na een paar aanvallen realiseerde dat Spies de race controleerde. “Ik besef het nog niet helemaal, denk ik. Ik denk dat dat komt door de adrenaline die na zo’n race nog volop door je lichaam stroomt”, vertelde Ben Spies uiterlijk onbewogen na zijn eerste Grand Prix-overwinning. Tweede man Stoner keek vol ongeloof opzij. “Dus nu giert de adrenaline door je lijf? Dan ben ik benieuwd hoe je er uit ziet als dat niet zo is.”Spies zei alleen maar dat hij wist wat er in zijn hoofd omging en dat hij niet de meest extraverte coureur was. “Dit is super speciaal. Dit is mijn grootste overwinning uit m’n carrière, dit is iets wat ik al sinds mijn achtste wilde. Ik ben opgegroeid met het kijken naar mijn helden Kevin Schwantz, Wayne Rainey en Mick Doohan die het hier onder elkaar uitvochten. Het kwam vandaag allemaal bij elkaar. Een vriend van mij was uit Amerika over gekomen en Yamaha viert het vijftig jarig racejubileum; misschien gebeurt het allemaal met een reden. Het was makkelijk en moeilijk tegelijk. Ik wilde leiden voor de eerste linker bocht, want daar was ik niet snel en ik had wel verwacht dat daar iets mis kon gaan. Ik zag op de schermen dat er achter me een valpartij was gebeurd en ik wist toen dat ik moest pushen. De machine was geweldig en toen ik een voorsprong van vier seconden had, mocht ik geen fouten meer maken.” Na een eerste verkenningsronde met regenbanden stapte Spies over op de tweede machine die klaarstond met slicks. “Ik had een softe voorband en na ongeveer tien ronden gaf die even een vreemd gevoel, maar ik kon het gat naar Casey zo houden. Ik ben wel gewend om races te leiden, maar dat is al lang geleden. Toen er nog drie ronden te rijden waren, zat ik te bidden dat het maar niet zou gaan regenen.”Spies memoreerde ook zijn matige seizoensstart, maar hoopte nu op betere tijden. “Ik heb nooit gedacht dat ik mee zou kunnen doen voor de wereldtitel. Dit momentum moeten we nu proberen vast te houden en ons voorbereiden op 2012.”Tweede man Stoner was op vrijdag hard gevallen op een vochtige plek en hield daar een pijnlijke schouder en knie en een verrekte spier aan over. De schouder begon na een rondje of tien op te spelen in de race, vertelde de Australiër. “De schouder deed tien keer meer pijn dan gisteren. Marco en Ben waren het hele weekend al sneller en ik had het moeilijk om na de crash in mijn ritme te komen. Ik verloor veel met remmen en nadat ik mijn rijstijl wat aangepast had, zat Ben al lang in een goede cadans. De eerste drie ronden heb ik voorzichtig gereden, omdat we de linker kant van de band goed op temperatuur wilden hebben. Die tweede plaats kreeg ik door de crash van Marco en Jorge in de schoot geworpen en ik heb de deze race veel aan de stand in het kampioenschap gedacht. Als Jorge niet gecrasht was, had ik meer risico’s moeten nemen.”Terwijl derde man Dovizioso zondebok Simoncelli enigszins in bescherming nam – ‘ik geloof niet dat hij iets vreemds deed, zo’n crash kan gebeuren’- was Stoner minder mild over de actie die zijn TT een stuk makkelijker maakte. “Zoiets is niet slim als je weet dat het je al eerder (in Portugal, FW) gebeurd is. Je kunt een race niet winnen in de eerste ronde. Wel verliezen.”Valentino Rossi trad in Assen aan met een zogenoemde Ducati GP11.1, een machine voorzien van een nieuw blok met de Ducati Seamless Transmission-bak (DST) – een antwoord op Honda’s versnellingsbak – en het frame dat ook hij al testte op de GP12. “Met de GP12 had ik een beter gevoel, maar het is altijd lastig te zeggen of dat door het blok of door het chassis komt”, vertelde Rossi. “De beslissing om dit te doen is genomen na de test met de GP12 in Mugello. Ik heb bij Felippo (Preziosi, technisch brein bij Ducati Corse) gepusht om zo snel mogelijk met nieuwe spullen te doen. De resultaten met de GP11 zijn minder dan verwacht en de GP12 is al vanaf de eerste test in Jerez beter op alle fronten waar we met de GP11 worstelen. De motor is stabieler, heeft een andere druk aan de voorkant, beweegt minder met het accelereren en heeft meer grip achter. Felippo zei dat het misschien een risico is om te proberen, maar ik wilde graag.” De DST-versnellingsbak moest volgens Rossi goed zijn voor ongeveer 0,2 seconde tijdwinst bij het accelereren. moet een directe verbetering betekenen. “De bak van de GP11 is langzamer dan die van de Yamaha M1 van vorig jaar.” En wat als hij voor het einde van het jaar door de voorraad blokken heen zou zijn? “Dan starten we achteraan. De GP11 is niet de goede kant op ontwikkeld. Na 2007 heeft de Ducati steeds minder gewonnen. Volgens mij is de motor aan het einde van zijn ontwikkeling. Dit levert ons dit een tijdswinst van zes maanden op, ook met het oog op 2012.”In de regen van donderdag was Rossi goed voor een tweede plaats, op de droge baan strandde de zevenvoudig Assen-winnaar op een uitermate teleurstellende elfde startplaats. Hoewel hij in de natte warm up de snelste tijd klokte, baalde Rossi van de regen, omdat hij nog genoeg testwerk te verrichten had in de twintig minuten. De race verliep echter boven verwachting met de vierde plaats als resultaat. “Het ging vandaag een stuk beter dan op vrijdag. We kijken nu een stuk optimistischer naar de komende wedstrijden”, vertelde Rossi. “Vanmorgen probeerden we een andere setting die mijn gevoel achter verbeterde en ik kon ook harder de snelle bochten in. Daar zijn we blij mee, maar helaas hebben we die oplossing te laat gevonden. Als we dit eerder hadden geweten, had ik op de tweede rij kunnen staan. Daarom moeten we onze manier van werken veranderen. Maar we kunnen er niet onderuit dat we nog steeds veel te ver achter de kop zitten. We moeten de grip voor flink verbeteren. We krijgen niet genoeg warmte in de band, waardoor die niet genoeg grip heeft bij het remmen en afdraaien.” Noodgedwongen reed Rossi – net als veel collega’s – met een soft compound voorband. De banden waren in Assen een zeer ‘hot item’. Cal Crutchlow, slachtoffer van een lowsider in Silverstone, bracht de gevoeligheid van de Bridgestones op vrijdag ter sprake in de Safety Commission. “Hoe veel rijders moeten nog botten breken voordat Bridgestone iets gaat doen”, vroeg de Brit zich hardop af. “Ik crashte in Silverstone in mijn derde ronde, ‘off gas’. De banden hebben te lang nodig om op te warmen. We moeten een bredere range banden hebben, meer keus. Bridgestone doet geweldig werk, want de banden blijven tot de laatste ronde goed. Maar ik zou liever een band hebben die sneller opwarmt en dan langzaam afbouwt (zoals de Pirelli’s in het WK Superbike, FW). We moeten nu ook met de harde compound rijden als we bang zijn dat we niet genoeg softs overhouden.”Ook Casey Stoner spaarde Bridgestone niet. “In het verleden kreeg ik te horen dat ik de enige rijder met klachten was. Dat is niet zo. Het verschil tussen de twee bandenopties die we nu hebben, is te klein. Toen de bandenregel er nog niet was, kenden we dit probleem niet met de Bridgestones.” Stoner was ook na de race nog erg kritisch. “Ik heb al wel eens met betere banden gereden. Persoonlijk denk ik dat er niet hard genoeg gewerkt wordt aan de banden. We moeten een heel andere constructie en compound hebben.”De eerder in Portugal geteste en zeer goed ontvangen banden zouden zo spoedig mogelijk beschikbaar moeten zijn, vond het merendeel van de coureurs. “Die banden zijn prototypes voor volgend jaar en de ontwikkeling en productie van een nieuwe serie een paar maanden naar voren halen, is een enorme klus”, vertelde Bridgestone-woordvoerder Tom Tremayne. “Dat is ons ook verteld”, beaamde Stoner. Op de vraag of hij verwachtte dat er dit seizoen nog wat zou veranderen, was de WK-leider kort. “Ik vrees het niet.”Crutchlow was zeer uitgesproken. “Ik was in Silverstone enorm ‘pissed off’. Wij rijders moeten nu samen een front vormen om voor verandering te zorgen.”Dat bleek een illusie. Op vrijdag bleek dat de kritiek Bridgestone niet onberoerd had gelaten. Vertegenwoordigers van de fabrikant gingen op vrijdag de teams langs met de mededeling dat in Duitsland een vrachtwagen met een extra softe compound klaar stond, maar alle teams moesten daar mee instemmen. Honda ging niet akkoord. Pitstop (in twee delen – vierde en zesde pagina!)• Na de GP van Mugello staat de eerste gezamenlijke 1000 cc-test gepland. Yamaha was aanvankelijk van plan om daar te nieuwe 1000 te tonen. Zondags na de TT meldde de fabrikant zich af. “De motor wel loopt gewoon en er wordt ook mee getest”, aldus Lorenzo’s teammanager Wilco Zeelenberg. “Als Jorge nou nog eens drie keer valt, is het makkelijker om te zeggen dat je je helemaal op 2012 richt”, zegt Zeelenberg met een glimlach. “Maar op dit moment moeten we ook met de 800 verder – die niet slecht is, maar de Honda is momenteel gewoon beter.” Als de Mugello-test niet zou plaatsvinden, zijn er nog mogelijkheden om te testen na de GP’s van Misano, Motegi en Valencia. Ook Honda en Honda en Ducati laten de test schieten. “Wij hebben na de officiële test Mugello al drie dagen gereserveerd voor een sessie”, vertelde Ducati-teammanager Alessandro Cicognani in Assen. “Maar we testen mogelijk niet met Nicky en Valentino.”• John Hopkins rijdt in Brno met een wild card op een tweede Rizla/Suzuki. De Amerikaan, momenteel tweede in het Britse Superbike-kampioenschap achter Shane Byrne, hoopt ook bij de laatste drie GP’s van het seizoen aan te kunnen treden om zo in de picture te komen voor 2012. Karel Abraham (foto) zal er volgend jaar zeker bij zijn. In Assen werd bekendgemaakt dat het Tsjechische team en Ducati hun samenwerking voortzetten.• Casey Stoner (foto) maakt zich zorgen over de toevoeging van de CRT-machines in 2012. “Ik zie al ontploffende blokken en olie op de baan”, zag de WK-leider het donker in. “Ik heb me nog niet echt verdiept in de reglementen, maar als de 800’s nu nog steeds sneller zijn dan de 1000 cc-CRT-blokken, wat moeten die dan volgend jaar?” Stoner gaf toe ook niet het antwoord te hebben op de kleine grids. “Een fabrikant als Suzuki is hier met één rijder, maar ze zouden eigenlijk gedwongen moeten worden om vier motoren op de grid te hebben. Ducati is de kleinste constructeur en zij hebben al zes rijders. Een probleem is ook het feit dat de reglementen te veel veranderd zijn in de laatste jaren. Misschien wordt het anders als de 1000 cc-reglementen lang hetzelfde blijven. Ik vind dat een grid van 25 rijders een mooi aantal.”• In de week voor de TT kregen de Moto2-teams Speedmaster, BQR, Forward, Paddock GP, Kiefer en Marc VDS te horen dat ze volgend jaar toegelaten mogelijk een MotoGP-start kunnen krijgen. Stefan Kiefer van Kiefer Racing vertelde in Assen dat hij alleen met Stefan Bradl naar de MotoGP wil en alleen met een geleaste Honda. “Wij hebben met Honda gepraat en Stefan heeft al met zijn vader onderhandeld”, aldus Kiefer. “Het is afhankelijk van het budget, maar momenteel schat ik onze kansen 50-50 in. Gaat Stefan niet mee, dan blijven wij in de Moto2.” Ook Daniel Epp van Paddock GP wil alleen met Tom Lüthi naar de MotoGP met een lease-Honda RCV, hoewel er geruchten circuleren dat Honda slechts vijf RCV’s (twee voor Repsol, twee voor Gresini en een voor LCR) wil inzetten. BQR lijkt een samenwerking aan te gaan met FTR dat een Kawasaki-blok in haar eigen frame hangt. Op zaterdag werd bekendgemaakt dat IRTA en Dorna hun samenwerking met vijf jaar verlengd hebben. Dorna-baas Carmelo Ezpeleta (foto) vertelde tijdens die persconferentie ook dat hij in 2012 maximaal 22 rijders op de grid verwacht. • Michael Bartholemy van het Marc VDS Team is minder enthousiast over het gezamenlijke project met chassisbouwer Eskil Suter en BMW dan enige tijd geleden. Tijdens een test in Mugello was Mika Kallio op de Marc VDS Suter/BMW beduidend langzamer dan de Ducati GP12. “Ik ben niet teleurgesteld over Suter of BMW, ook niet over de ontwikkeling van de machine, maar als er minder elektronica beschikbaar zou zijn, zouden we de goede kant op gaan”, aldus Bartholemy. “Alles blijft echter hetzelfde en de MotoGP-machines krijgen er ook nog 200 cc bij. De CRT-rijders zullen dan dus heel moeilijk mee kunnen komen. En welke sponsor raakte gemotiveerd van weer een laatste plaats? De mijne in ieder geval niet.” Bartholemy schat een budget van 3,5 tot 4 miljoen voor een team met één rijder nodig te hebben. “Het probleem is de elektronica, de injectie en de banden die we moeten gebruiken. Met de elektronica komen we niet mee. Wij zijn nu al acht maanden bezig en we hebben nog acht maanden voor het nieuwe seizoen. Als je nu nog moet beginnen, ben je te laat.” Half juli neemt het Marc VDS Team een beslissing over de voortgang van de Moto1-plannen. Bartholemy is ook met Honda in gesprek over een satelliet-RCV. • Mika Kallio (foto) testte de Suter/BMW op Mugello en was wel degelijk gecharmeerd van de machine in directe vergelijking met de Ducati die hij in 2010 reed. “Ik had een minder uitgebalanceerde machine verwacht”, vertelde de Fin. “Mijn eerste indruk was dat hij veel handelbaarder was dan de Ducati van 2010. De grip achter was ongelooflijk, eigenlijk zelfs te veel, want ik kon niet sliden. Maar het is makkelijker om grip te verminderen dan om het te vinden.” Kallio vertelde wel potentie te zien in de machine. Wel behoeft het blok aanpassing, merkte hij. “Ik weet niet precies welke ‘spec’ ik heb gereden, maar het koppel was erg goed. Aan het topvermogen moet nog wel gewerkt worden.” Uitslag MotoGP1. Ben Spies (USA), Yamaha; 2. Casey Stoner (AUS), Honda; 3. Andrea Dovizioso (I), Honda; 4. Valentino Rossi (I), Ducati; 5. Nicky Hayden (USA), Ducati; 6. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 7. Colin Edwards (USA), Yamaha; 8. Hiroshi Aoyama (J), Honda; 9. Marco Simoncelli (I), Honda; 10. Toni Elias (E), Honda; 11. Alvaro Bautista (E), Suzuki; 12. Hector Barbera (E), Ducati; 13. Kousuke Akiyoshi (J), Honda; 14. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; DNF. Randy De Puniet (F), Ducati. WK Tussenstand: 1. Casey Stoner, 136 punten; 2. Jorge Lorenzo, 108; 3. Andrea Dovizioso, 99.

Gerelateerde artikelen

Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Vergelijkingstest 3 power nakeds

Vergelijkingstest 3 power nakeds

3 oktober, 2024

Deze naked bikes behoren tot de sterkste motoren die je gewoon in de winkel kunt kopen. Dat is echter slechts een ...
Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-