+ Plus

Trialcursus Alex van den Broek

Op de Motorbeurs Utrecht deed hij ons weer versteld staan van zijn capriolen en evenwichtskunst. De trialshow van achtvoudig Nederlands Kampioen Alex van den Broek werd door vele duizenden beursbezoekers bekeken. Naast deze shows, en zijn deelname aan diverse extreme-wedstrijden als de Redbull Rumaniacs, de Erzberg en Hell’s Gate, organiseert Van den Broek ook basic trialcursussen. Het team van MotoPlus maakte onlangs zo een leuke en bijzonder leerzame trialdag mee. Als we aankomen op het trialterrein van de Motor Trial Club Oost-Brabant in Schijndel, heeft Alex van den Broek zijn spulletjes al klaar staan: de tanks van de zes mooi – bijna nieuwe – Montesa-Honda viertakt ‘lesmotoren’ zitten vol en op het grasveld heeft Alex de pionnen voor diverse oefeningen al uitgezet. Zijn korte introductieverhaaltje verteld Alex gemoedelijk balancerend op een stilstaande motorfiets. Alleen dat is al jaloersmakend: die man moet wel een zeer goed werkend waterpas in zijn hoofd hebben, want stilstaand balanceren lijkt hem geen enkele moeite te kosten. Daarna mogen we zelf aan de slag: een half uurtje proeven, wennen aan de bijzondere machientjes en de eerste oefeningen doen. Als gewone motorrijder moet je vooral wennen aan het feit dat je op een trialmotor eigenlijk alleen maar kunt staan op de voetsteunen en je bovendien niets tussen je benen hebt zitten. Die eerste basisoefeningen zijn enkele slalommen, achtjes draaien binnen krap neergezette pionnetjes en simpelweg rechtuit over een smalle, vijf meter lange plank rijden. Ons evenwichtsgevoel maakt overuren, net als de vingers waarmee je remt en koppelt. Het lijkt allemaal zo simpel, een beetje rond tokkelen met een heerlijk plonkende trialmotor onder je, maar hoe meer je gaat nadenken tijdens het sturen en balanceren, hoe moeizamer het zelfs lijkt te gaan. Het één worden met de machine en niet meer na hoeven denken om een simpel bochtje te draaien, dat valt nog heus nog niet mee. Terwijl de ervaren motorrotten onder ons ingespannen oefenen, neemt Alex twee niet-motorrijders van onze groep even apart. Zij krijgen een spoedcursus ‘opstappen en wegrijden’ en zowaar rijden ze binnen een kwartiertje zo weg met de trialmotor, alsof ze nooit anders gedaan hebben. De 73 kilo wegende machine is makkelijk te controleren en voelt ene beetje aan als een overmaatse mountainbike. En wie kan fietsen en een beetje gevoel voor gashendel en koppeling heeft, rijdt dus zo weg op een trialmotor. Mede omdat het motorblokje heel erg soepel is en je eigenlijk stationair weg kunt rijden. Opmerkelijk. Na de eerste kennismaking is het even tijd voor een pauze en legt Alex de volgende oefeningen uit. Rode koppen onder de helmen verraden dat motorrijden met 10 a 20 km/uur ook best heel erg inspannend kan zijn, wie had dat vooraf gedacht… Alex geeft tips over het kort afdraaien en het spelen met je lichaamsgewicht. Door het lichaam zoveel mogelijk rechtop te houden, maar de trialmotor juist tussen je benen heen en weer te laten bewegen en plat in een bocht te duwen, wordt je draaicirkel ineens veel kleiner. Een voor een worden alle deelnemers even door hem ‘in het goede spoor’ gezet met aanwijzingen en instructies. Nooit geweten dat zacht rijden ook zo leuk kon zijn! Na een koffiestop stapt Alex zelf ook op en rijden we met de fluisterstille trialmotoren achter hem aan over het mooie Schijndelse trialterrein. De eerste echte berg zand met een klein afstapje schrikt nog even af, maar al snel doorkruisen we met ons zevenen het hele terrein: Alex voorop als een moederkloek, met zes kuikentjes achter zich aan waggelend. Zelfs de rijders zonder motorrijbewijs hebben een fantastische dag en rollen zo mee over de zandbulten en betonnen afstapjes. De moeilijkheidsgraad neemt langzaam toe en bij enkele moeilijkere passages zet Alex vlug zijn eigen motor aan de kant om assistentie te verlenen en de laatste aanwijzingen te geven. Voor de echter trialrijder zal ons ‘gestuntel’ ongetwijfeld lachwekkend zijn, maar voor ons gemengde clubje met vooral wegmotorrijders en enkelen zonder motorervaring is het een enorme belevenis om zo spelenderwijs op de vierkante meter bezig te zijn met het motorrijden. En bovendien lekker actief je rijvaardigheid bij te schaven. Na afloop is iedereen het er over eens dat het trialrijden toch een machtige leuke hobby is. En bijzonder leerzaam bovendien, want zelfs de ervaren rotten voelen na een dagje spieren waarvan ze het bestaan niet wisten. Iedereen heeft op een hele leuke manier aan zijn eigen rijvaardigheid kunnen werken. Trialrijden wordt wel eens de hogeschool van de motorsport genoemd en dat kun je na een cursusdag van Alex van den Broek alleen maar beamen. Trialen vormt een bijzonder goede basis voor motorrijden of welke vorm van motorsport dan ook. Bovendien is een trialcursusdag van immer vriendelijke en lachende Alex van den Broek een geweldig leuk dagje uit, dus ideaal om eens met een groepje vrienden, met je motorclub, met je bedrijf of als familieuitje te boeken. Leuk en leerzaam gaan niet vaak zo geweldig mooi samen! TRIALCURSUS MET KORTING VOOR ABONNEE’S Normaal gesproken kost de geheel verzorgde eendaagse trialcursus van Alex van den Broek € 145,- per persoon, inclusief het gebruik van een moderne Montesa-Honda trialmotor, koffie/thee en de lunch. Kijk voor meer informatie op www.alexvandenbroekevents.nl. MotoPlus-abonnee’s kunnen deze trialcursus nu echter met ca. 50% korting boeken voor slechts 75 euro! Meldt je daarvoor aan via een mail aan alex.broek@zonnet.nl en zet er duidelijk bij dat je een MotoPlus-abonnee bent en gebruik wilt maken van de abonnee-aanbieding. Meld je wel snel aan, de uiterste inschrijfdatum is 1 mei 2012 en het aantal beschikbare plaatsen niet onbeperkt.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...