+ Plus

Tips & Tricks MP 8-2008

De waterdichte leren combi komt er aan. MotoPlus maakte een testrit met een prototype van Gore-Tex. Een pak voor alles of in goed Engels: ‘one leather, all weather’. Met dit statement wil klimaatexpert Gore-Tex de markt voor leren motorkleding flink op de kop gaan zetten. Met de komst van een waterdicht leerlaminaat moet het traditionele regenpak zich flink zorgen gaan maken. MotoPlus kon het nieuwe materiaal, verwerkt in een niet voor de markt bestemd pak van Gore-Tex, uitvoerig testenop het Spaanse circuit van Calafat. En de eerste indrukken zijn zonder meer overtuigend: het water druppelt snel van de compleet geperforeerde buitenlaag af, en zelfs bij gematigde temperaturen van 10° Celsius vallen er geen onderkoelingsverschijnselen te bespeuren. Ook als er zeer sportief wordt gereden, overheerst het aangename gevoel. Had je hetzelfde gedaan in een normaal leren pak met daar overheen een regenpak, dan was je ongetwijfeld flink aan het zweten gekomen. Dat maakt dit leerlaminaat, dat straks door zeven kledingfabrikanten (zie kader) kan worden gebruikt, ook bijzonder interessant voor de racerij. Het schijnt dat BMW haar endurance-teams al van het nieuwe Gore-leer gaat voorzien. ALLES OP EEN RIJTJE…• Om het leer waterdicht en tegelijkertijd ademend te maken, wordt het bekende klimaatmembraam van Gore-Tex tussen het leer en de voering verlijmd. • Voor sportief gebruik is het laminaat ook te combineren met geperforeerd leer.• De eerste praktijktest met een prototype van Gore-Tex was veelbelovend.• Zeven kledingfabrikanten gaan leren kleding met het nieuwe laminaat aanbieden. De prijzen beginnen bij € 1000,-.• BMW Motorsport wil haar endurance-teams van Gore-leer gaan voorzien. [Text bei Jacke][Pfeil Links]Lichaamsvocht[Pfeil Rechts]Bescherming tegen regen en windBIJ WIE?Zeven kledingfabrikanten gaan aan de slag met het nieuwe leerlaminaat van Gore-Tex. Een daarvan is het Finse Rukka dat met de Lancelot het duurste pak in huis heeft. Het jack is er voor € 1198,50,- en de bijbehorende broek voor € 999,-. Beduidend goedkoper is Hein-Gericke, maar bij de PSX combi (jack € 599,95, broek € 449,95) is het nieuwe laminaat alleen in de valzones verwerkt. De rest van het pak is voorzien van een waterdicht textiellaminaat van Gore-Tex. Dainese deed in 2002 al de nodige ervaring op met een voorloper van het Gore-leerlaminaat, maar het is vooralsnog onduidelijk wanneer de Italianen met iets nieuws komen. Verder rookt het inmiddels ook flink op de ontwikkelingsafdelingen van Alpinestars, IXS, Kushitani en Stadler. Tijdens de Intermot in Keulen, herfst 2008, wordt er waarschijnlijk het een en ander gepresenteerd. Rukka Lancelot: € 2197,50 Hein-Gericke PSX Gore-Tex Pro Shell: € 1050,-[ZWEITE SEITE TIPS & TRICKS]MET HANDEN EN VOETEN PRATEN?We hebben allemaal wel eens met de handen in het haar gestaan om in het buitenland iets duidelijk te maken. Want hoe leg je nu uit dat je twee aparte bedden wilt, terwijl de eigenaar naar een prachtig tweepersoonsbed blijft wijzen? Een papiertje opzoeken en een pen en dan een tekeningetje maken? Er is een erg handig fotoboekje op de markt, waarin je met behulp van foto’s 1200 voorwerpen en situaties uit kunt leggen. Je wijst ze gewoon aan. Geen dikke woordenboeken meer nodig dus. Het boekje is nog geen halve centimeter dik en 13 cm bij 9 cm groot. Past dus makkelijk in je binnenzak. Het heet “Point it” (Wijs het aan; ISBN978-3-9803130-2-5) en is bij elke goede buitensportzaak te krijgen. [Bilder+Unterschriften][Point-it-1 + Point-it-3, ein Unterschrift]Op vakantie nooit meer met de handen in het haar als je de taal niet spreekt. [MRD 6/2008 Seite 175 rechts unter]5 FEITEN OVER BANDENSPANNING1. Wie zijn banden goed kent, kan al met een druk van de duim merken of de band aan spanning heeft verloren. Tip: je kunt voor iedere rit beter eenvoudig de spanning checken dan helemaal niet. 2. De correcte bandenspanning kan alleen bij een koude band gemeten worden. 3. Een te hoge bandenspanning maakt de motor oncomfortabel en nerveus.4. Een te lage bandenspanning maakt het rijwielgedeelte onnauwkeurig en sponzig. De banden kunnen oververhit raken en op den duur beschadigen. 5. De basis is altijd de opgave van de motor- en/of bandenfabrikant. Lichte rijders kunnen de spanning wat verlagen, zwaardere rijders verhogen. Speelruimte: maximaal 0,5 bar. [MRD 7/2008 Seite 121 oben]MOTORPAK EN HELM REINIGENNiet alleen de motor heeft zorg en onderhoud nodig, minstens net zo belangrijk is een kritische blik op kleding en helm. Een moderne helm van fiberglas heeft weliswaar minder te lijden van UV-straling dan een thermoplast of polycarbonaat, maar zal hoe dan ook een keer vervangen moeten worden. Een goede indicatie daarvoor is de staat van de voering, want als deze te ruim is geworden, sluit de helm niet goed op het hoofd meer aan. Na een ongeluk is het trouwens sowieso raadzaam om afscheid van een helm te nemen. Verder kan het geen kwaad om de helm van tijd tot tijd intensief te reinigen. Meestal is de voering uitneembaar en kun je hem in de wasmachine stoppen. Ook zijn er veel desinfecterende voeringreinigers te koop (v.a. ongeveer € 4,-). Controleer ook de staat van de kinsluiting en let op de toestand van het vizier. Als er krassen op zitten, kan het vizier in de prullenbak en is het tijd voor een nieuw exemplaar. Handig voor onderweg zijn de speciale vizierreinigingsdoekjes die je zo in de zak van het motorjack kunt steken. Heeft het leren pak een uitneembare voering? In de wasmachine er mee! Het leer zelf kun je reinigen met een speciale leerzeep die je bij iedere motorzaak wel kunt kopen (v.a. ongeveer € 10,-). Laat het pak na de wasbeurt aan de lucht drogen. Glad leer moet dun worden ingevet, nubuck en veloursleer moet worden geïmpregneerd. Textiel pakken kunnen ook in de wasmachine, maar dan moet je uiteraard wel de protectoren verwijderen en geen wasverzachter gebruiken. Na het drogen kan het pak weer worden geïmpregneerd. Hiervoor zijn diverse sprays in de handel. Al naar gelang het materiaal kunnen ook laarzen en handschoenen zo worden gereinigd. [Unterschrift]Waterdichte textielcombi’s moeten regelmatig gewassen en geïmpregneerd worden. Heldere blok door het vizier? Exemplaren met krassen kunnen in de prullenbak. [Bild aus MotoPlus 5/2008 Seite 22 oben. Helm ausvergrossern] DONKERE VIZIEREN, TOEGESTAAN OF NIET?Uit Engeland en ook Italië zijn verhalen bekend dat moderne ECE-gekeurde helmen met een sterk getint vizier niet zijn toegestaan, terwijl dit in andere landen geen problemen oplevert. Maar hoe zit het nu precies? Helmen moeten in Europa volgens de actuele ECE-R 22.05-norm zijn goedgekeurd. Daarbij kan een fabrikant zelf beslissen of een helm met of zonder vizier (bijvoorbeeld een jethelm) wordt gekeurd. Dat kun je als klant gemakkelijk checken aan de aanwezigheid van een keurnummer op het vizier. Voordeel: zelfs bij het gebruik van een donker vizier verliest de helm zijn toelatingskeur niet. In Nederland wordt een helm trouwens als geheel gekeurd, dus met vizier. Zowel op de helm als op het vizier is dan het keurmerk ‘E4’ te vinden. Volgens de ECE moet de ‘lichtdoorlatendheid’ bij de vizierkeuring onder een bepaalde waarde blijven. Hierdoor vallen sterk getinte of spiegelende vizieren dus buiten de boot. Maar dat betekent nog geen man overboord, want de ECE biedt voor deze vizieren een uitweg in de vorm van het voorgeschreven opschrift ‘Daytime use only’. Gebruik overdag is hiermee dus toegestaan, maar dit kan dus per land anders worden geïnterpreteerd. Een schemergebied dus. [Nachstes Heft]5 FEITENOVER REMVLOEISTOF 1. Bij krachtige remacties (afdaling van een bergpas, circuittraining) kan de remvloeistof een temperatuur van meer dan 200° Celsius bereiken.2. Door atmosferische vochtigheid dringt er in ieder remsysteem water binnen, dat door de remvloeistof wordt opgenomen en zo een nadelige invloed heeft op de remwerking. 3. De remvloeistof moet volgens opgave van de fabrikant regelmatig worden ververst. Doe dit in het uiterste geval eens in de twee jaar. 4. Remvloeistof is agressief en kan lak, rubberleidingen en kunststof delen aantasten. Spoel deze delen direct met overvloedig water af als er wordt geknoeid. 5. Remvloeistof van het type DOT 5 (op siliconenbasis) mag nooit met de typen DOT 3, 4 of 5.1 (op glycolbasis) worden vermengd en ook niet worden afgevuld in de voor deze typen vloeistof vrijgegeven remsystemen.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-