+ Plus

Tips & Tricks MP 18-2011

DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPSIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hiervoor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 1: de BMW C1.Toegegeven, je moest over een gezond zelfbewustzijn beschikken of een extroverte inslag hebben om met een mobiliteitsconcept als de BMW C1 de weg op te gaan. Niet opvallen lukte namelijk niet met de C1. Niet in Nederland in ieder geval. Woonde je in een metropool als Parijs, dan was het een ander verhaal. Daar zag je op bijna iedere kruising een door het Italiaanse Bertone gebouwde scooter met dak. Daar keek niemand van op. Maar ja, Frankrijk is ook het land waar ze auto’s als de Citroën 2CV en de Renault R4 op waarde weten te schatten. In tegenstelling tot Parijs, waar de C1 doorgaans werd bemand door een modegevoelige yup, waren het in Nederland vaak 40- tot 60-jarige heren, vaak zijn gekleed in niet al te modieuze nylon windjacks. Dat dit heerschap in een soort van toilethouding zat vastgesnoerd maakte het er in visuele niet beter op. Maar toch, na een kilometertje of honderd in het zadel van de C1 had je hem als handig stadsvervoer zeker niet meer willen missen. Het rijwielgedeelte scoorde naar scooterbegrippen zeker niet slecht, de remmen waren top, de prestaties lang niet gek, het verbruik gunstig, er was veel bergruimte (zeker met topkoffer), de afwerking was netjes, de veiligheid was met kreukelzone en rolbeugel in orde en je kon legaal zonder helm rijden. Wat wilde je nog meer? Dat dachten ze bij BMW ook, maar de realiteit was anders. Ruim 33.500 C1’s gingen er wereldwijd van de hand, maar dat was in de ogen van de Duitsers te weinig en dus werd in de herfst van 2002 de stekker uit het C1-project getrokken. Maar hoe geniaal het concept was, er viel ook wel wat op aan te merken. De automatisch middenbok bijvoorbeeld. Klonk fantastisch op papier, maar was in de praktijk een ergernis. En mocht de bestuurder zonder helm op pad, een passagier (die niet onder het dak zat) moest wel een helm op. Daarnaast was de C1 enorm gevoelig voor zijwind, stuurde hij zwaarder dan conventionele scooters en waren de werkplaatskosten schrikbarend hoog. Maar zoals het gaat met flops: inmiddels is een C1 een cult en hebben liefhebbers er een schep geld voor over. [MRD 16 s. 50]TOP & FLOPACTIERADIUSWaar zat die verrekte tankdop ook al weer? Wie slechts zelden een stop bij de pomp hoeft te maken, zou zomaar eens kunnen vergeten waar de benzine ook al weer in moet. We gaan het hebben over actieradius, met alle uitschieters naar boven en naar beneden. 600 kilometer op een tank, maar wie dat wil halen moet zelfs in het zadel van een comfortabele Honda Pan European zitvlees kweken. Tja, en heb je een Harley Sportster Forty-Eight, dan leer je het lokale pompnetwerk snel kennen. Niet dat de Harley benzine slurpt, maar met krap acht liter gaat er gewoon niet veel in het minuscule tankje. De meeste andere bewoners van het rode rijtje zijn nagenoeg allemaal notoire grootverbruikers. De hier genoemde waarden zijn gebaseerd op het verbruik op de MotoPlus-testronde bij een rustige rijstijl. [groen]Theoretische actieradiusHonda Pan European 617 kmMoto Guzzi Stelvio 1200NTX 614BMW R1200GS Adventure 600Suzuki V-Strom 650 564Yamaha XT660Z Ténéré ABS 548BMW R1200RT 510Kawasaki VN900 Classic 488Honda CBF600S 476Kawasaki Versys 475Triumph Sprint GT 465[rood]Theoretische actieradiusHarley-Davidson Sportster Forty-Eight 156 kmAprilia Dorsoduro 1200 ABS 200Yamaha Vmax 200Aprilia RSV4R 227KTM 990 Supermoto R 227Benelli TnT R160 229Harley-Davidson Sportster XR1200X 246MV Agusta F4 250Aprilia SMV750 Dorsoduro ABS 250Ducati Hypermotard 1100 Evo SP 253[MRD 16. s 61 onderaan]MATERIAALKUNDEWAT IS WAT?Niet te koud, niet te warm, droog blijven en bij een val schade aan lijf en leden voorkomen. De eisen die aan synthetische motorkleding worden gesteld, zijn niet bepaald misselijk. Zo moet de buitenstof van een textiel pak in zeer hoge mate scheur- en slijtvast zijn. Het weefsel mag pas boven een temperatuur van 200° Celsius smelten en moet bij voorkeur ook waterafstotend zijn. Normaal gesproken worden er textielvezels van 500 tot 1000 D gebruikt. Die ‘D’ staat voor de maateenheid ‘Denier’ en becijfert het gewicht in gram van iedere 9.000 meter draadlengte. Bekende merknamen op dit gebied zijn Cordura (garen uit gesneden en opnieuw gesponnen polyamide-vezels), Kevlar (Aramide-vezels met een smeltpunt van 450° Celsius), Keprotec (elastisch mengweefsel van Kevlar en Polyamide) of Armacor (Kevlar-Cordura-mix van Gore-Tex). Klimaatmembranen zijn microporeuze (Gore-Tex) of gelamineerde foliën (bijvoorbeeld Sympatex), die waterdampmoleculen doorlaten (ademingsactief) maar waterdruppels van zich af laten glijden. Ze worden in textiel motorkleding ofwel in meerdere lagen direct met de buitenstof verlijmd (laminaat) of (vaak met zomerkleding) los tussen buiten- en binnenstof gehangen (Z-liner). De binnenstof moet voor draagcomfort en isolatie. Basismaterialen: polyester of polyamide. [BU beeld links]Close-up van een Gore-Tex membraan, vreemd maar waar: de vele gaten houden je droog. [tekening midden, met de klok mee]Z-liner-constructieRegenHuidZweetVoeringMembraanBuitenstofWind[tekening rechts, met de klok mee]Laminaat-constructieRegenHuidZweetVoeringBuitenstof + membraanWind[MRD 17 s. 110 midden]GETEST: DAYTONA TRANS OPEN GTXOP AVONTUURToegegeven: het ziet er stoer uit op een dikke GS of Super Ténéré, echte offroad-laarzen. Maar aangezien ze in de regel niet waterdicht zijn, heb je er niet zo veel aan op lange reizen. Daar zijn gewone toerlaarzen dan weer beter tegen opgewassen, maar die missen dan weer het vaste gevoel op onverharde etappes. Maar er zijn ook laarzen die het beste van twee werelden verenigen, deze Daytona Trans Open GTX bijvoorbeeld. De laars is opgebouwd uit 2,8 millimeter dik rundleer en voorzien van stevige zolen met metaalbeslag op de neus, een waterdicht en ademend Gore-Tex membraan en een spatwaterdichte bovenrand. Dat biedt zelfs op de meest inspannende rijdagen meer dan voldoende comfort. De Trans Open GTX is er in de maten 38 – 49 en kost € 329,95. Info: www.nerons.nl Prijs: € 329,95[in logo]MotoPlus-oordeel: zeer goed [Beeld: 008 + 013]SMEREN WAS NOG NOOIT ZO MAKKELIJKHet smeren van de ketting van een motor met middenbok is een koud kunstje, maar zonder dat kleinood is het een ander verhaal. Dan heb je toch al snel twee man nodig of je staat in je eentje eindeloos heen en weer te rollen om iedere schakel van een vers laagje kettingvet te voorzien. Maar voor die laatste groep heeft Powerplus Tools nu een handig hulpje in de vorm van het rollenbankje PP-T0415 (€ 27,50,-). Even het achterwiel er op rollen (voorwiel kan natuurlijk ook als je het wilt reinigen), motor op de zijstandaard, wiel draaien en smeren maar. Het bankje is lekker compact (30x23x4 cm) en licht (2,4 kg) en daardoor makkelijk op te bergen. Het kan een gewicht dragen van 800 kg, dus ook met een zware allroad kun je er mee uit de voeten. Info: www.powerplustools.eu [mrd 19 S. 110]GETEST: S100 GEURVERWIJDERAARHoe gewoontjes het € 2,95 kostende 40-ml-flesje er ook ziet, het resultaat dat met de huid- en milieuvriendelijke inhoud wordt geboekt is verbluffend. De geurdeeltjes worden door dit product op enzymenbasis bij een hand- of machinewas volledig afgebroken, waardoor je lange tijd gevrijwaard blijft van vervelende luchtjes aan textiel en leren motorkleding. Het klimaatmembraan wordt niet aangetast door deze geurvreter en blijft zijn werking gewoon behouden. Info: www.s100.nl [in logo]MotoPlus-oordeel: ZEER GOED[Beeld 002 of 003]GETEST: BEL-RAY BLUE-TAC KETTINGSPRAYKettingspray, staat daar tegenwoordig niet heel van in het schap? Inderdaad, je zou door de bomen het bos haast niet meer zien, maar toch is Bel-Ray er met het nieuwe Blue-Tac in geslaagd om daar een prima nieuwe spray aan toe te voegen. Deze volledig synthetische spray heeft uitstekende hechtingskwaliteiten, waardoor het lang blijft zitten en ook bij het langdurig rijden van hoge snelheden niet snel van de ketting wordt geslingerd. Te dik oogt de spray daardoor in ieder geval niet. Eenmaal uit de bus en op de ketting zie je de spray zich makkelijk een weg tussen de rollen en plaatjes van de ketting zoeken, waardoor ook het ‘binnenwerk’ van de ketting voldoende smering krijgt. Bel-Ray Blue-Tac is geschikt voor O-, X- en XW-ring kettingen en kan tevens voor een ritje naast het asfalt worden gebruikt. Een 400 ml spuit bus kost € 14,55 en een handig meeneembusje van 175 ml is er al voor € 10,70. Info: www.hocoparts.com [IN LOGO]MotoPlus-oordeel: GOED[MRD 17 s. 41]TOP & FLOPRIJKLAAR GEWICHTWord je dik van all-inclusive? Dat zou je zomaar kunnen gaan denken als je een van alle extra’s voorziene Honda Gold Wing of Harley Electra Glide Ultra Limited op de weegschaal zet. Het lijstje zwaargewichten wordt goed bevolkt door cruisers, maar dat valt ook te verwachten als stalen spatborden, brede en dikke sofa’s en een hele riedel chroom tot de standaard uitrusting horen. Tja, dan schiet het gewicht de hoogte in. Eencilinders zijn het stempel boerenvervoer al lang ontgroeid, leveren meer dan voldoende pit en zijn eerste keuze als je een lichte en wendbare motor op de wielen wilt zetten. Maar ook Ducati weet hoe je kilo’s moet afschudden en laat zien dat een dikke twin al lang niet meer loodzwaar hoeft te zijn. Dat de lichtste viercilinders supersports zijn, zal niemand verrassen. Wie op sportief vlak succes wil boeken, moet immers niet alleen sterk maar vooral ook licht zijn. Een combinatie, die trouwens een paar stuivers kost. [Groen]Rijklaar gewicht volgetankt*KTM 690 Enduro 152 kgBMW G650 Xchallenge 159Husqvarna SM630i.e. 159KTM 690 Duke 160Ducati Monster 696 185Honda CBR600RR (zonder ABS) 188Yamaha XT660X 188Ducati Hypermotard 796 190Suzuki GSX-R600 190Triumph Daytona 675/Street Triple/R 190[rood]Rijklaar gewicht volgetankt*Honda GoldWing 421 kgHarley-Davidson Electra Glide Ultra Ltd. 407Triumph Rocket III Touring 400Suzuki Intruder C1800R 384Kawasaki VN2000 375Harley-Davidson Road King 373Victory Cross Country 367BMW K1600GTL 357Yamaha XV1900A Midnight Star 346Triumph Thunderbird ABS 338*Motorfietsen vanaf 600 cc; rijwiel- en motortechnische identieke modellen slechts één keer vermeld[MRD 18 s. 37]TOP & FLOPTOPSNELHEIDTwaalf jaar geleden was het de Suzuki Hayabusa die als eerste productiemotor de magische grens van 300 km/uur slechtte en echte superbikes daarmee ver achter zich hield. Destijds had de moeder aller speedbikes genoeg aan 175 pk en zijn nogal onorthodoxe stroomlijn om die snelheid te bereiken. De luchtweerstand neemt immers in kwadraat toe aan de snelheid. Net als Kawasaki’s ZZR1400 is de Hayabusa tegenwoordig begrensd op een snelheid van net tegen die 300 km/uur aan en zijn het juist de superbikes die ongeremd te werk gaan. De BMW S1000RR staat dankzij zijn hoogste litervermogen bovenaan de ranglijst, gevolgd door de slanke en ‘slechts’ 186 pk sterke MV Agusta F4 met zijn uitgekiende aerodynamica. Ook de Kawasaki Ninja 250R moet het van zijn goede stroomlijn hebben en kan qua topsnelheid wedijveren met beduidend sterkere middenklasse cruisers, waar snelheid uiteraard van minder belang is. [groen]Topsnelheid BMW S1000RR* 305 km/uurMV Agusta F4* 303 km/uurKawasaki ZZR1400* 299 km/uurSuzuki Hayabusa* 298 km/uurAprilia RSV4 Factory APRC SE* 297 km/uurKawasaki ZX-10R* 294 km/uurSuzuki GSX-R1000* 292 km/uurMV Agusta F4 RR* 289 km/uurDucati 1198SP* 288 km/uurHonda Fireblade* 287 km/uur*MotoPlus-meting[rood]TopsnelheidKawasaki KLX250 105 km/uurYamaha WR250X 134 km/uurHonda CBR250R 140 km/uurHonda VT750 151 km/uurKawasaki VN900 Custom 154 km/uurMoto Guzzi V7 Classic 155 km/uurYamaha XVS950A Midnight Star 155 km/uurKawasaki Ninja 250R 160 km/uurSuzuki Intruder M800 160 km/uurYamaha XT660Z Ténéré 160 km/uur[MRD 19 s. 51]TOP & FLOPDRAAICIRKELVooruit, achteruit, vooruit, achteruit. Even draaien kan een omslachtig karweitje zijn, zeker als de stuuruitslag van je motor beperkt is. Eenmaal onderweg speelt de draaicirkel geen grote rol meer, aangezien een motor op straat met verrassend kleine stuurbewegingen te sturen is. Maar bij rangeren, parkeren, draaien en zelfs bij scherp afdraaien is een beperkte stuuruitslag onder bepaalde omstandigheden merkbaar. Kleinere motoren zijn ook in dit soort omstandigheden het meest wendbaar, maar zelfs een machtige avonturier als de BMW R1200GS heeft slechts vijf meter ruimte nodig om van rijrichting te veranderen. Beduidend meer ruimte vragen supersports – met name die uit Italië – en een aantal cruisers/choppers. Dat de gigantische Boss Hoss de grootste draaicirkel heeft, zal niemand verbazen. [groen]Draaicirkel in mmYamaha WR250X 4.400 Yamaha XT660X 4.500 KTM 990 Supermoto 4.550Kawasaki KLX250 4.600Honda CBR250R 4.690Aprilia Dorsoduro 1200 4.800BMW R1200GS 4.850BMW G650GS 5.000Honda Transalp 5.000Yamaha MT-03 5.070[rood]Draaicirkel in mmBoss Hoss BHC-3 LS2 9.200 Ducati Desmosedici RR 8.150Benelli Tornado 1130 8.010MV Agusta F4 RR 7.880Bimota DB8 7.760Triumph Rocket III 7.550Honda VT1300CX 7.300Yamaha YZF-R6 6.950Aprilia RSV4 Factory APRC SE 6.920Triumph Thruxton 6.900

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...