+ Plus

Tips & Tricks MP 16-2008

Betere protectie tegen verwondingen. Meer en meer bedrijven richten zich op de ontwikkeling van een airbag voor motorrijders. Toch staat de ontwikkeling van de airbag voor motorrijders nog in de kinderschoenen. Bij de meeste systemen die nu op de markt zijn wordt de airbag door middel van een koord geactiveerd. Maar of deze systemen in het ergste geval ook echt voldoen, wordt door experts betwijfeld. Het grootste nadeel is dat het in werking treden bij een dergelijke mechanische bediening vaak toch net te lang duurt. Bovendien kan het gebeuren dat de airbag niet wordt opgeblazen als de rijder bij een val niet los komt van de motor. Daarom richten fabrikanten hun aandacht nu vooral op elektronisch aangestuurde systemen. Bijzonder uitgekiend is het Dainese project ‘D-Air’, dat al in de racerij is uitgetest. Momenteel werken de Italianen hard aan een straatversie, die logischerwijs op andere ongevalsituaties moet zijn afgestemd dan de raceversie. In het systeem is een stuureenheid verwerkt die middels data-recording het rijproces in de gaten houdt en in het geval van een ongeluk de in het jack ondergebrachte airbag activeert. De straatvariant komt vermoedelijk volgend jaar op de markt. Info: www.dainese.com.Al op de markt, althans in Spanje, is de airbaghelm van APC. Bij dit systeem zit de stuureenheid op de motor en als het een ongeluk registreert wordt binnen 0,15 seconde een airbag rond nek en hals opgeblazen. Deze helm kost in Spanje € 829,- en moet binnen afzienbare tijd ook zijn weg naar andere Europese landen gaan vinden. Info: www.apcsystem.com [Unterschriften][Links]De APC-helm met ingebouwde airbag. De stuureenheid heeft een plek op de motor. [Rechts]D-Air van Dainese. De airbag is ondergebracht in de hump op de rug. [MRD 16/2008 S. 121 oben]VERKLAARD: DE ECE-STICKER IN DE HELM? In mijn nieuwe helm staat op het kinbandje een hele riedel cryptische cijfer- en lettercombinaties, maar ik kan nergens een concrete verwijzing naar de huidige keurnorm ECE 22-05 vinden. Klopt dat?Die reeks cijfers en letters lijkt in eerste instantie inderdaad knap verwarrend en een letterlijke weergave van de norm zul je ook niet tegenkomen. Toch is de ECE-norm makkelijk uit deze wirwar te herleiden, want de cijfer- en lettercode moet namelijk beginnen met een verwijzing naar de ECE-norm (1) waarnaar de helm is gekeurd. In het voorbeeld voldoet de helm dus aan de ECE 22-05-norm. Na deze tweecijferige normcode volgt een homologatiecode, die de helm tijdens de testen is toebedeeld (2). In welk land de helm is gekeurd, is af te leiden uit de omcirkelde E met toegevoegd cijfer (3). Voor de fabrikantcode (4) staat een verwijzing naar de kinprotectie (5). Bij een ‘P’ is deze aanwezig en waar protectie ontbreekt (bij jet- en veel systeemhelmen) staat een ‘J’ of ‘PN’. [Text bei Bild]1De ECE-norm2Homologatienummer3Verwijzing naar het land van keuring4Fabrikantcode5Verwijzing naar kinprotectie [MRD 16/2008 Seite 120 rechts oben]KLEDING VOOR KINDERENNEW KIDS ON THE BIKEStap je samen met je kinderen op de motor, bezuinig dan niet op goede beschermende kleding voor het kostbare kroost. De keuze in maten vanaf 116 is inmiddels behoorlijk ruim. De kleinste maat kinderlaarzen is in de meeste gevallen maat 30, helmen zijn er vaak al in de maat XXS en handschoenen zijn er tegenwoordig al in maatje 4XS. Let er bij textielkleding op dat het niet alleen wind- en waterdicht is, maar ook geschikt is voor de langere toerritten. Vervang waar mogelijk de protectie op schouders, ellebogen en knieën door CE-protectoren. Deze zijn meestal tegen meerprijs verkrijgbaar. [Unterschrift]Kinderkraam: de Junior combi van Büse. [MRD 16/2008 Seite 120 unten. Nur Bild Sturz verwenden]GESCHEURD LEERMotorkleding biedt momenteel (nog) geen 100% ‘rondom-protectie’. Vooral bij raceongelukken op hoge snelheden zijn forse beschadigingen aan leren pakken nauwelijks te vermijden. Probeer na een val in ieder geval nooit zelf het pak op te lappen met tape of draad, want alleen specialisten hebben de beschikking over de juiste garen, leer en stretchstof. Bezuinig je daar op, dan kan het je bij een eventuele volgende val duur komen te staan. In principe is het aan te raden om een leren pak na ieder val helemaal na te laten kijken. Het pak moet ook van binnen grondig worden gecheckt, omdat ook de plekken die niet direct zijn geraakt een opdonder gehad kunnen hebben. Dit zijn dan automatisch de zwakke plekken bij een eventuele volgende buiteling. Laat reparaties bij voorkeur uitvoeren door gespecialiseerde bedrijven die een samenwerkingsverband hebben met de grote producenten. Zij kunnen vaak met het originele materiaal vakkundige reparaties uitvoeren. Zit er bijvoorbeeld een klein gat in de arm, dan moet in feite het complete armgedeelte worden vervangen. Dat is niet meestal niet goedkoop, maar het pak is daarna weer zo goed als nieuw en beschermt weer optimaal. Bekende adressen voor reparatie van leren motorkleding zijn:- Damen Leathers, 076-542 30 00, www.damenleathers.nl – Verheul Leathers & Motorcycle Gear, 0546-64 16 89, www.verheul.nu- MJK Leathers, 0165-31 46 27, www.mjk.nl – De Zilveren Naald, 0318-51 17 18, www.dezilverennaald.nl [Aus MRD 17/2008. Seite 120 – 121 unten]MOTORPROTECTORENOmgevallen bij het opbokken, een onschuldig glijpartij, lakschade door bagage. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar de gevolgen kunnen aardig in de papieren lopen. Toch kun je een motor op verschillende manieren beschermen tegen dit kostbare ongemak. Effectieve bescherming tegen schade aan frame, kuipwerk, tank en carter als gevolg van een kleine uitglijder of omvallen bieden crashpads. Deze paddenstoelvormige protectoren (v.a. € 35,-) worden vaak direct aan de motor geschroefd of met een extra dempende bevestigingsplaat gemonteerd. Ook nuttig: crashpads die door de voor- en achteras kunnen worden geschoven. Valbeugels hebben eigenlijk alleen nut bij omvallen. Bij een serieuze valpartij kunnen deze beugels, die grofweg tussen de € 100,- en € 400,- kosten en direct op het frame worden gemonteerd, door hevelwerking de schade juist verergeren. Veel enduro’s worden af-fabriek voorzien van eenvoudige kunststof carterprotectie, schijnprotectie natuurlijk. Deze kun je beter vervangen door een dikkere, stabiele aluminium carterplaat (v.a. € 100,-). Ritsen van motorkleding en ook zadeltassen kunnen lelijke krassen in de lak veroorzaken, iets war voorkomen kan worden met zelfklevende transparante folie (ongeveer € 5,-). Let er wel op dat de folie UV-bestendig is en bij gebruik op de tank ook benzinebestendig is. Op de tank kun je natuurlijk ook kiezen voor een tankpad (v.a. € 10,-). Vroeger werden niet alleen de voorvorken van crossers en enduro’s beschermd door een harmonica-achtig rubber, maar ook die van veel straatmotoren. Tegenwoordig kom je deze vorm van vorkprotectie niet veel meer tegen. De huidige protectoren zijn een stuk kleiner, eenvoudig te monteren en kosten rond de € 10,-. [MRD 14/2008 Seite 137 oben] EERSTE HULP NA EEN ONGEVALStabiele zijligging, hoe ging dat ook al weer? De helm afnemen. Moet die niet opblijven dan? Eigenlijk zou iedere motorrijder moeten weten hoe je in het geval van een ongeluk moet handelen. • Sluit de plek van het ongeval af. Er moet immers niet nog meer mis gaan.• Nooddiensten alarmeren. Het juiste nummer is 112. Geef nauwkeurige aanwijzingen: Waar is de hulp nodig (plaats, straat), hoeveel personen hebben hulp nodig, welke verwondingen zijn zichtbaar?• Verzorg de gewonden. Maak daarbij onderscheid tussen aanspreekbare en bewusteloze personen, de laatste categorie heeft voorrang. Zoek in het geval van een motorongeluk ook altijd in de directe omgeving van het ongeval naar eventuele duopassagiers. • Controleer de gewonden op bloedingen. Probeer deze waar mogelijk te stelpen met drukverband (schoon stuk stof, geen papieren zakdoek). • In stabiele zijligging leggen. Been buigen, arm aan dezelfde kant boven het hoofd strekken, lichaam op de kant van het gekromde been draaien en daarbij hoofd en nek stabiliseren. Leg het hoofd in de nek en de kin op de rug van de hand. [Unterschriften][Bild Links]Het afnemen van de helm gaat het best met twee personen, waarbij er één het hoofd en de nek ondersteunt.[Bild Rechts]Bij de stabiele zijligging is het belangrijk dat de mond van het bewusteloze slachtoffer het laagste punt van het lichaam is.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-