+ Plus

Tips & Tricks MP 13-2008

Veel motoren hebben een zadelhoogte van ongeveer 800 mm. Hoewel dat niet alles zegt, beperkt dat de keuze voor veel kleinere motorrijders behoorlijk. Voor eeuwig veroordeeld tot een chopper of een (te) lichte fiets? Nee, er komen steeds meer goede verlagingssets. Voor kleinere motorrijd(st)ers is het altijd oppassen geblazen als er onderweg gestopt moet worden. Elk niet opgemerkt kuiltje betekent al een groot risico en kan zomaar in een knullige, horizontale expeditie eindigen. Het verlagen/uithollen van het zadel kan voor veel verbetering zorgen, maar het beste resultaat bereik je met andere veerelementen en dempers. Goedkoop is het zeker niet, maar het zet wel serieus zoden aan de dijk. We lieten een BMW R1150RT voorzien van Wilbers vering (HK Suspension, 0413-25 60 80, www.hksuspension.nl) en daarmee ging de zithoogte een forse 50 mm omlaag! De ingreep is bij een dergelijke BMW relatief simpel. Door het Teleleversysteem hoef je slechts de bestaande veerpoten uit te wisselen voor andere: een kwestie van vier bouten. Je zou het ook zelf kunnen doen, maar dan moet je wel kunnen lassen. De jiffy moet namelijk een stuk worden ingekort. De meesten zullen het modificeren daarom toch aan een dealer overlaten. Overigens biedt BMW nu ook af fabriek al een deel van hun gamma verlaagd aan. Dat is weliswaar goedkoper dan de circa € 1.300,- die de set van Wilbers kost, maar het is minder flexibel en dat beperkt je mogelijkheden bij verkoop. En je loopt het genot van veel betere dempers mis. De onderdelen zien er in de regel gelikter uit dan de originele elementen en zijn bovendien vaak beter instelbaar. De verlaging van de R1150RT kan in de praktijk een wereld van verschil maken, want een rijder met kleinere onderdanen zal zich in het zadel stukken zekerder voelen. Niet alleen in het verkeer, maar ook bij manoeuvreeracties. Bovendien zijn de stuureigenschappen door de nieuwe veerelementen er op vooruit gegaan. De RT ligt mooier op de weg, blijft merkbaar beter in balans bij lange doordraaiers en reageert minder op kleine oneffenheden. Helaas heeft de verlaging ook nadelen. Theoretisch zouden bijvoorbeeld de cilinders van de boxer eerder aan de grond kunnen komen en bij het oprijden van een stoeprand wordt de onderkant van de kuip eerder geraakt. Ook oliepeilen kan verschillend per fiets iets ingewikkelder zijn. Bij deze R1150RT is dat overigens niet merkbaar. De lichte hoek die de motor nu maakt, vind je amper terug in de stand van de olie achter het peilglas. Dat wordt mogelijk anders als de jiffy nog verder zou worden ingekort. Maar het echte nadeel is dat je de middenbok eigenlijk niet meer kunt gebruiken, want de motor moet immers vijf centimeter hoger van de grond worden getild. Met zijn tweeën kan het nog net, maar… don’t try this at home! En dat is wel het moment dat je dat zou willen doen. Bijvoorbeeld om de fiets in de schuur met een motoboy te draaien. Gelukkig is die ook in een lange uitvoering voor een chopper te koop waar je de hele fiets oprijdt. Dat werkt ook goed. Ook schoonmaken wordt anders: je bent gewend dat je makkelijk even een wiel kan ronddraaien. Nu moet je de fiets even een stukje doorrollen. Of anders met de wielen op een stevig rijtje stoeptegels zetten zodat de middenbok weer wel te gebruiken is. Ook je dealer krijgt met die middenblok te maken bij de service. Maar heeft die het spul er niet zelf onder gezet? [Kasten]MEER MOGELIJKHEDENNaast Wilbers zijn er natuurlijk nog tal van andere aanbieders van verlagingsets: – Hyperpro, 0183-67 88 67, www.hyperpro.com – SO Products BV, 074-384 23 55, www.so-products.com – MDI, 0486-41 53 30, www.mdi-online.nl – Lucas, www.lucas-bikersworld.com [Bilder und Unterschriften][Verlagingsset BRO 057A und Verlagingsset BRO 051a bei einander, 1 Unterschrift]Het resultaat van de ingreep liegt er niet om: het zadel zit 5 cm dichter bij de grond en dat is te zien. [Verlagingsset BRO 007a]Het verschil tussen de originele veer (links) en de kortere vervanger in beeld. [MRD 13/2008 Seite 132, rechts unten]TIPSBIJ DE AANSCHAF VAN LAARZENEen nauw en goed sluitende laars beschermt bij een val en verhoogt het comfort. Om te voorkomen dat de laars aan de bovenzijde flappert of juist op onaangename wijze druk op de kuit uitoefent, is het verstandig om te kiezen voor een laars met een verstelbaar kuitgedeelte. Een goed gevormde hak verbetert de grip op de voetsteun en verhindert dat de voet naar voren schuift.Enkel- en scheenbeenprotectie beschermt bij ongeval en zijn derhalve onmisbaar op een laars. Een versterkt teengedeelte is ook mooi meegenomen. Veel textiel in een laars is weliswaar goed voor de luchtdoorvoer, maar biedt in het geval van een schuiver minder bescherming dan leer. Voldoende bewegingsruimte in het enkelgedeelte is belangrijk voor het rijcomfort en voor een goede bediening van rem- en schakelpedaal. Test waterdichte laarzen meteen na aankoop op hun waterdichtheid door ze in een bad te dompelen. Zijn ze niet helemaal waterdicht, dan kun je in de meeste gevallen rekenen op coulance van de fabrikant. Draag je de laarzen ook bij lage temperaturen, pas ze dan met een paar dikke sokken. Voelt het te krap aan, dan wordt de doorbloeding beperkt en dat leidt tot koude voeten. Let er bij sportlaarzen op dat de zogeheten ‘toe sliders’ op de juiste plek zitten en verwisselbaar zijn. GETESTALPINESTARS BIONIC FLAK VEST Naast de conventionele rugprotector is het vest met geïntegreerde rugprotector aan een behoorlijke opmars bezig. Het Italiaanse Alpinestars haakt daar op in met dit Bionic Flak Vest, waar in feite het CE-protectieschild van de Bionic Race Back Protector in is verwerkt. Het vest is makkelijk aan te trekken, met een rits te sluiten en te gebruiken onder een textiel jack of een leren combi of ééndeler. Het grote voordeel ten opzichte van een normale rugprotector is dat het vest strak aansluit op het lichaam en niet verschuift, ook niet als je er bijvoorbeeld de raceoverall overheen trekt. Een minpuntje is dat je het vest – zeker als je het onder een leren pak draagt – altijd voelt zitten, waar je van een normale rugprotector doorgaans al snel niets meer merkt. En uiteraard is het al snel zweten geblazen als het kwik zomerse temperaturen bereikt. Tenslotte nog een tip: neem je leren pak mee naar de winkel als je van plan bent een protectievest aan te schaffen. Op dit vest zitten namelijk ook borstprotectoren en daardoor wordt alles net even wat dikker dan bij een normale rugprotector. Het Bionic Flak Vest kost € 179,95. Info: www.alpinestars.com [Im Logo]MotoPlus-oordeel: goed [Bilder: BIONIC FLAK VEST BLACK und BIONIC FLAK VEST BLACK BK]

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-