+ Plus

Tips & Tricks MP 12-2008

GOED AANKLEDEN BIJ REGENHet beste membraam heeft geen enkel nut als het niet op de juiste manier wordt gebruikt. Hieronder een aantal tips om ook onder slechte weersomstandigheden droog op je bestemming aan te komen. Sluit de kraag van het jack goed af. Deze moet dicht tegen de hals sluiten. De kraag mag niet over de helmrand komen, want anders heeft regenwater vrij spel. Draag de mouwen over de schacht van de handschoenen om te voorkomen dat er water van bovenaf in de handschoenen sijpelt. Bij mouwen met een labyrintsysteem moet de schacht tussen de nauw sluitende binnenmouw en de buitenlaag worden geschoven. De pijpen van de motorbroek horen eveneens over de laarzen te vallen. Ga in een winkel rustig met broek op een motor zitten om de beenlengte te checken. De onderkant van de pijp schiet verder omhoog dan je denkt. En tegen regenwater dat aan de bovenkant de laars in komt, is geen enkel membraam opgewassen. Let er tenslotte op dat alle ventilatieopeningen goed zijn gesloten. [Opener!][MRD 11/2008 Seite 136, Kasten Helmanbieter brauchen wir nicht]TIPSBIJ DE AANSCHAF VAN EEN HELMBij de aanschaf van een nieuwe helm gaan veel motorrijders te gehaast te werk. Trek wat meer tijd uit voor deze belangrijk aanschaf en neem ook de onderstaande tips in acht. HELMNORMDe huidige norm is ECE-R 22.05. Aan het ingenaaide label kun je zien welk keurmerk een helm draagt. PASSENKoop nooit een helm zonder te passen. Niet iedere helm is geschikt voor ieder hoofd.PASVORMDe helm mag niet onaangenaam drukken of klemmen, maar mag ook niet te los zitten. Bij helmen met een dikke polstering moet je wat voorzichtiger zijn, aangezien het even duurt voordat deze zich heeft gezet. Draag een helm bij het passen, indien mogelijk, een minuut of twintig. SLUITINGOf je voor een helm kiest met kliksluiting, ratelband of dubbel-D-sluiting is in de eerste plaats een kwestie van persoonlijke voorkeur. Een dubbel-D is slank en zeer licht, maar wat omslachtig in de bediening. Een ratel is comfortabel, maar vraagt nogal wat ruimte en bij een kliksluiting moet je de riempjes nogal eens opnieuw afstellen. PROEFRITTips van anderen zijn goed, eigen ervaringen tien keer beter. Maak hoe dan ook een testrit met de helm op je eigen motor om de geluidsproductie te testen. Vergelijk bij voorkeur meerdere helmen met elkaar. BRILDRAGERSAls je brildrager bent, neem dan de bril mee die je tijdens het rijden draagt. Veel helmen hebben geen ruimte voor de pootjes van de bril. TOCHTMUTSEen tochtmuts is dikker dan je denkt. Trek hem bij het passen dus over je hoofd. ACCESSOIRESSchaf meteen ook een donker vizier of een Pinlock-binnenvizier aan. Informeer ook naar de prijs van vervangende onderdelen, want de prijsverschillen tussen de diverse helmfabrikanten zijn vaak erg groot. PRIJSWie niet zit te springen om het meest actuele replicadesign van de wereldkampioen, kan behoorlijk wat geld besparen. Daarnaast zijn er op grote beursen als de Motorbeurs Utrecht en bij grote dealers vaak enorme opruimacties om de schappen leeg te maken voor nieuwe producten. Wees echter voorzichtig met de goedkoopste helmen van twijfelachtige herkomst. Beschermende werking, onderdeelvoorziening, garantie, u weet wel…. [Bild aus MRD 6/2008 Seite 175, aber ohne Polizist Roland Haider]MUZIEK OP DE MOTORHet gebruik van een i-Pod of andere geluidsdrager in het verkeer is in principe niet verboden. Geen regelgeving dus, maar dat betekent niet dat op dit gebied alles geoorloofd is. De politie kan in bepaalde gevallen namelijk teruggrijpen op Artikel 5 van de Wegenverkeerswet (WvW94), waarin staat dat het een ieder is verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Te denken valt bijvoorbeeld aan situaties waarin voorrang moet worden verleend aan voertuigen van politie, brandweer of ambulance die akoestische signalen voeren. Met de dopjes van een MP3-speler, waarvan het volume vaak er hoog staat om boven wind- en motorgeluid uit te komen, in de oren is het aannemelijk dat deze signalen niet worden waargenomen, waardoor gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan. In dergelijke gevallen ben je dus wel strafbaar mocht het fout aflopen. Tip: wil je toch perse muziek luisteren onder het motorrijden, gebruik dan geen oordopjes maar helmluidsprekers. Deze beïnvloeden de akoestische waarneming een stuk minder. [Bild aus MRD 11/2008 Seite 137 links oben]GETESTCASTROL GREENTEC BIKE CLEANEREen kort ritje in de regen is al voldoende om je motor om te toveren in een onherkenbare modderschuit. Een prima moment om Castrol Greentec Bike Cleaner uit de kast te trekken. Spuit de motor in met dit biologisch afbreekbare reinigingsmiddel, laat het kort inwerken en was hem vervolgens met een zachte spons en warm water. Het resultaat is steevast een zo goed als nieuwe machine! Zelfs hardnekkig vuil verdwijnt zonder problemen en er blijven absoluut geen hinderlijke strepen achter. Castrol Greentec Bike Cleaner is verkrijgbaar bij de beter gesorteerde motorzaken en kost € 15,47. Info: www.castrol.nl [Mit MotoPlus-logo]MotoPlus-oordeel: ZEER GOED[Es fehlen hier noch zwei Adresse bei Anbieter, folgen hoffentlich schnell][Bild aus MRD 9/2008 Seite 146 links oben]REMBLOKKENWanneer heb je voor het laatst de remblokken van je motor gecheckt? Een korte inspectie na iedere 1000 kilometer is voldoende om te controleren of de blokken al dan niet vervangen moeten worden. Wie in plaats van de originele blokken van de motorfabrikant eens een ander merk wil proberen, heeft – voor zover het niet om een heel exotische motorfiets gaat – volop keuze. Voordeel: vervangende remblokken van een ander merk kosten in de regel veel minder dan de originele remblokken. Maar wees er alert op dat de remblokken een goedkeuring voor straatgebruik hebben. Dit kun je herkennen aan een stempel of opschrift (KBA…) op de rugzijde van de remblokken. Aanbieders van remblokken- Alpha Technik, Double R Trading, 0183-610 180, www.doublertrading.nl – AP Racing, Autosportparts, 015-25 74 766, www.autosportparts.nl – Braking, HGA Sport, 0224-541 771, www.braking.nl – Brembo, Hoco Parts, 0342-412 290, www.hocoparts.com – Carbone Lorraine, Motana, 0318-561 280, www.motana.nl – EBC, Roukama Motorparts, 075-64 00 370, www.ebcbrakes.nl- Ferodo, Hoco Parts, 0342-412 290, www.hocoparts.com – Gold Fren, – Lucas, www.lucas-bikersworld.com – Hein Gericke, www.hein-gericke.nl – Saito, www.motozoom.nl – SBS,

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-