+ Plus

Tips & Tricks MP 10-2010

WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. Merken met de naam Triumph zijn er genoeg. Slechts twee daarvan bouwden motoren, waarvan één tot op de dag van vandaag. Triumph in het Britse Hinckley is – hoe kan het ook anders met zo’n naam – sinds de wederopstanding in 1984 aan de hand van John Bloor een echt succesverhaal. Onafscheidelijk daarmee verbonden is het merklogo in ‘Living Blue’, levendig blauw, met de bekende boog die de R en de H met elkaar verbindt. Al in 1907 waren de letters in het logo al versierd, maar de boog is er sinds 1934. Trouwens: Triumph uit het Duitse Nürnberg, de andere motorfabrikant met dezelfde naam, had ook een boog in het logo. Maar dan aan de bovenzijde. [Opener]USB-VOEDING OP DE MOTORMet het steeds toenemend aantal apparaten dat alleen via USB opgeladen kan worden, zochten we naar een mogelijkheid om dat vanaf de boordspanning van de motor te kunnen doen. De makkelijkste manier is met een Velleman PCMP20 sigarettenaansteker plug. De voordelen zijn de geringe afmetingen en, mogelijk nog belangrijker, de ingebouwde zekering. Nu hebben motoren doorgaans geen sigarettenaansteker, maar aan deze plug kun je makkelijk twee draadjes solderen, waarna je goed met tape omwikkelt. Dit past bij de meeste motoren wel veilig en droog onder het zadel en je kunt het direct met de accu verbinden. Dat maakt de weg vrij voor het opladen van I-pods, telefoons en noem maar op. Het enige nadeel is dat het apparaatje zo altijd onder stroom staat. Een schakelaartje ertussen is daarom wellicht wenselijk. Maar je kan ook nog een stapje verder gaan en de aansluiting onderbrengen in een afsluitbare topkoffer, zodat je bijvoorbeeld veilig een helm met een bluetooth-systeem kunt bijladen. Natuurlijk kun je dan die draden langer maken en via een gaatje in de koffer krijgen, maar dat natuurlijk is wel héél simpel. We wilden het iets mooier doen en begonnen met een verloopplug van Sweex. Deze kun je open schroeven een heeft een controlelampje. Eenmaal open, zie je dat hij nog maar half zo dik is en de elektronica er nog steeds inpast. Soldeer de originele aansluitklemmetjes los van de printplaat en vervang ze door lange draden. In de halve behuizing is zelfs nog plaats voor een schakelaartje. Als het printje weer in de ene helft is gedrukt (en het ledje weer zichtbaar is door het gaatje), moet de achterkant even worden afgedekt. Wij gebruikten een laagje kneedbaar plastic, waarmee ook de draden goed zijn verankerd. Maar je kunt ook volstaan door alleen het printje af te dekken met een stukje tape, want het is in principe toch droog in die koffer. Pas wel op met montagekit: de oplosmiddelen daarin kunnen ook het plastic en de printplaat aantasten. Dit kun je vervolgens aan binnenkant van de topkoffer schroeven met een schroefje dat vanaf de buitenkant in het originele schroefgat van de nu halve verloopstekker gaat. Tip: boor het gat door de kofferwand iets kleiner dan de schroef, dan sluit het lekker strak en waterdicht af. De draadjes doe je in een draadtule die je met een rubbertule door de bodem van de koffer leidt. Ook dat sluit goed af. Wel even opletten hoe je uitkomt, want die draad moet vervolgens ergens zo onzichtbaar mogelijk naar de accu.Natuurlijk moet de koffer er nog steeds makkelijk afkunnen. Maak daarom onder het zadel een stekkerverbinding aan de draden. Wij gebruikten AMP krimpstekkers, maar het kan eventueel ook met een kroonsteentje of een echte connector. Doe dat vanaf de USB-stekker gezien met een mannetje aan de plusdraad en een vrouwtje aan de minkant. Dat heeft twee voordelen: als je het loshaalt, ligt de plusdraad vanaf de accu niet bloot en je kunt de zaak nooit verkeerdom aansluiten, want dat is funest. Dan is het nog slechts een kwestie van alles doorverbinden met de accu. Zet er voor de zekerheid wel een zwevende zekering tussen van 1 Ampère. [BU’s][40]De Velleman plug is een beauty: heel klein én al intern gezekerd![5]De halve behuizing van de Sweex plug met inhoud. [19]De behuizing, ingekort en voorzien van schakelaar klaar voor montage. Nog wel een zwevende zekering plaatsen![24]En zo ziet het er gemonteerd en al uit. Altijd oplaadstroom voor je I-Pod, telefoon of helm. GETEST: RICHA SPACE TANKTASCOMPLETE ALLESKUNNERVoor het meenemen van wat spullen is de tanktas nog steeds een prima alternatief. Op de nieuwe Honda VFR1200F gebruikten wij deze magnetische Richa Space tanktas: met zijn stroeve bodemplaat van 25 x 30 cm past hij bijvoorbeeld perfect op het smalle metalen tankdeel van de VFR: de magneten zorgen ervoor dat hij werkelijk muurvast kleeft en een extra veiligheidsband onder het balhoofd door (deze had iets langer gekund) zorgt daarbij voor de ultieme zekerheid dat je de tas niet kunt verliezen.De mooie tanktas biedt niet alleen veel ruimte in het via een harmonicarits te vergroten hoofdcompartiment, maar heeft daarnaast twee ruime en goed toegankelijke zijvakken voor je papieren en spullen die je snel bij de hand wilt hebben. Bovenop de tanktas zit verder een afneembaar doorzichtig vak voor een landkaart of routebeschrijving. Ben je moderner ingesteld en rij je altijd met GPS, ook dan is deze tanktas een aanrader: in het bovenvak zit namelijk een uitklapbare GPS-houder, waarin alle gangbare navigatiesystemen passen. De afleesbaarheid hiervan is door het plastic venstertje wel iets minder, maar het kan wel en op die manier wordt je motor niet ontsiert door een lelijke GPS-montagebeugel. Ook kun je hier trouwens prima je telefoon of MP3 in kwijt: een draaddoorvoer zorgt voor de snoeren.Ook tijdens een lange regenrit bleek de Richa Space behoorlijk waterdicht; als extra is echter een losse regenhoes meegeleverd, evenals een schouderband.Al met al waren wij na het gebruik van deze Richa weer helemaal overtuigd van het nut van een goede tanktas. Al blijft het met magnetische tanktassen als deze wel altijd goed opletten voor vuil dat aan de bodemplaat kleeft en je benzinetank onherroepelijk beschadigd. Zorgvuldig wegleggen en schoonpoetsen voor plaatsing op je motor is dus een must, zoals bij alle magneettanktassen!PRIJS: € 119,-INFO: www.grandcanyonbike.eu[Im Logo]MOTOPLUS-OORDEEL: ZEER GOED[Afbeelding 003]De universele Richa Space past perfect op het smalle metalen tankdeel van de VFR1200F. [Afbeelding 009]In het bovenvak zit een uitklapbare GPS-houder.[Uit MRD 9/2010 s. 122 linksboven]GETEST: SCHUNK KETTINGSMERINGSMEREN ZONDER SMERENOf je de ketting nu traditioneel met een spuitbus kettingvet smeert of met een automatisch smeersysteem, je blijft afgeslingerd kettingvet tegenkomen op het achterwiel of de swingarm. Bij het Duitse Schunk hebben ze daar nu iets op gevonden met een automatisch smeersysteem dat smeert zonder te smeren. Kan dat? Ja, dat kan. Het geheim daarvoor ligt besloten in een achter aan de swingarm gemonteerde houder, waarin een smeerblok op grafietbasis zit. Geen geknoei met vet dus, want de olie- en vetvrij gesmeerde ketting blijft mooi ‘schoon’ en er wordt ook niets afgeslingerd. Daarnaast is het systeem ook nog heel gebruiksvriendelijk, want een smeerblok moet een dikke 6.000 kilometer mee kunnen gaan, zonder afstellen. Het systeem is leverbaar voor de meest uiteenlopende motoren, van een BMW S1000RR tot bijvoorbeeld een KTM SX-F450 crosser, en kost € 149,90. Een los smeerblok kost € 34,99. Alles is te bestellen via de webshop van Schunk: www.carbonforbikes.com. Je moet voor bezorging naar Nederland alleen even € 14,95 verzendkosten bij de prijs optellen. PRIJS: € 149,90INFO: www.ingenieurparadies.de/de/ipar/31886. [Im Logo]MOTOPLUS-OORDEEL: ZEER GOED

Lees meer over

BMW Honda Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...