Nieuws

Tips & Tricks

Volgens het woordenboek is beweging het veranderen van plaats, stand of houding. Ook een groep mensen die hetzelfde doel nastreeft noemt men een beweging. Zo zijn de protesterende boeren een beweging. Met hun protesten hebben ze de laatste tijd ook het een en ander in beweging gebracht. Ook brachten ze soms de beweging tot stilstand. Kortom, beweging kan op meerdere manieren worden uitgelegd.

Als ik avonds op de bank naar de tv kijk, zie ik het spinnetje in de hoek van de kamer tegen het plafond niet zitten. Op het moment dat deze spin zich echter aan een draadje laat zakken, valt ‘ie me op. Zo heb ik proefondervindelijk ook ervaren dat als ik rustig tussen de file door rijdend een langzame zijdelingse beweging maak binnen de ruimte die ik heb, de overige bestuurders mij eerder zien naderen en vaak ook ruimte voor me creëren. Niet iedereen natuurlijk. Dat zou een utopie zijn.
Onder het motto ‘Ik sta in de rij, dus jij als motorrijder ook’ blijft die enkeling de ruimte beperkt houden. Gelukkig zijn dat uitzonderingen en verlenen bestuurders wel medewerking en ruimte mits men je op tijd signaleert. Daarbij helpt die beweging dus heb ik ervaren.

Al die beweging heeft soms ook een nadeel. Indien een bestuurder heel vaak beweging ervaart binnen zijn/haar gezichtsveld, kan hij/zij lui worden in het signaleren van beweging in het verkeer. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan de beweging die men in gang heeft gezet door de beweging van onze boeren. De rode zakdoeken aan de auto om te bevestigen dat men solidair is met de boer zag je ineens overal verschijnen. Antennes, spiegels, achterruitenwissers en portiergrepen. Door al die beweging van dat rode stukje textiel in de binnen- en/of buitenspiegel zou het zo maar eens kunnen dat een verkeersdeelnemer met een klein frontaal oppervlak, een voetganger, fietser, of motorrijder, snel over het hoofd gezien zou kunnen worden. De gehele tijd dat ‘geslinger’ voor je neus vind ik niets. Als ik er naar vraag krijg ik wel eens te horen: “Joh, dat zie ik niet eens!”. Maar het is wel iets om rekening mee te houden, lijkt mij. Ik ben toch al voorzichtiger geworden sinds ik begin april over het hoofd ben gezien door een automobilist.

De prachtige zomer is alweer een poosje voorbij en inmiddels is het weer behoorlijk druk op de weg. Na zo’n zomer met erg weinig regen zul je zien dat men de komende tijd weer moet wennen aan motregen, regenbuien en slagregens. Ook wij moeten weer wennen. Ik heb al een paar keer in de vroege ochtend een fleece onder de motorjas gehad en de handvatverwarming aangezet met zomerhandschoenen, terwijl je in de namiddag op weg naar huis 20 graden op je klokkie hebt staan. Dat zorgt dan weer voor een heel andere vorm van beweging, van zweetdruppeltjes die via de ruggengraat naar beneden sijpelen. Beweging genoeg dus…!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Eerste Test KTM 390 Duke

Eerste Test KTM 390 Duke

28 maart, 2024

De KTM 390 Duke is sinds de lancering in 2013 wereldwijd gezien het best verkopende KTM model. Gedurende dat ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-