+ Plus

Tips & Tricks

Steeds meer wegbeheerders zijn ook ecologisch bezig. Wegbermen worden steeds minder of niet gemaaid, met uitzondering van de eerste kleine meter vanaf de wegkant. Nadeel van deze werkwijze is dat op veel plaatsen in de zomer het zicht op zijwegen in het buitengebied ook minder gaat worden. De begroeiing wordt maar hoger en hoger.

Lees dit hele artikel inclusief de foto’s in ons digimagazine

Als motorrijder hebben wij daar wat minder last van, omdat we vaak hoger zitten dan de gemiddelde automobilist. De automobilist is echter juist degene die ons in de meeste gevallen tegen het dek rijdt. Iets om rekening mee te houden. De doorsnee automobilist heeft door deze hogere begroeiing dus minder zicht, met name in de breedte, terwijl wij als motorijder toch al gauw wegvallen tegen de achtergrond. Ook door ons redelijk kleine en smalle silhouet verdwijnen we achter bijvoorbeeld de voorste raamstijl of telefoon/navigatie. Ik kwam onlangs nog eens weer een bestuurder tegen van een kleine auto. Deze man had tegen zijn toch al niet al te grote voorruit onder zijn binnenspiegel een navigatiesysteem geplakt en daarnaast nog een telefoonhouder met telefoon, waardoor zijn zichtoppervlak naar voren met een derde werd verminderd. In het naderen van een rotonde kreeg ik al het gevoel dat deze man mij niet had gezien. Mijn vermoeden werd bevestigd door het feit dat hij zonder blikken of blozen voor mij de rotonde oprolde, mij toen pas zag en schrok. Door de situatie vooraf in te schatten en een scenario te bedenken voorkom je dat jij diegene bent die schrikt en mogelijk onderuit gaat.
Het gaat hierboven dus weer eens over zien en gezien worden. Tijdje terug moest ik weer eens periodiek worden gekeurd voor mijn rijbewijs. Omdat ik alle categorieën bezit is dit iets wat elke vijf jaar moet gebeuren. Ik heb er de leeftijd voor zeg maar. De keuringsarts van het CBR vertelde me na de ogentest dat ik nog over een prima stel kijkers beschikte. Tussen neus en lippen door vertelde hij dat hij ook mensen keurde, waarvan het zicht en gezichtsveld behoorlijk minder was dan het mijne. De eisen zijn echter zo dat ook die goedgekeurd moeten worden. Die mensen zijn dus ook in het bezit van een geldig rijbewijs en rijden rond.

 

Gelukkig komen er steeds meer hulpmiddelen in auto’s, die deze mensen kunnen helpen om veilig aan het verkeer deel te nemen. Ik wil nog wel even het woordje kunnen benadrukken. Niet iedereen is namelijk op de hoogte van de huidige systemen in de auto en kan ze dus ook niet op de juiste manier gebruiken. Systemen worden soms deels uitgeschakeld, omdat men het bijbehorende waarschuwingssignaal irritant vindt of niet op de hoogte is van het belang. Met onze tweewielers valt dit nog wel mee, hoewel ook hier steeds meer ADAS-systemen worden geïntroduceerd. In mijn ogen niet allemaal even noodzakelijk of nuttig, maar dat riep ik vroeger ook over handvatverwarming en cruise control.
Het afnemen van je zicht gaat heel geleidelijk en begint al vanaf je twintigste levensjaar. Het gaat zo geleidelijk dat je gaat compenseren, zonder dat je het in de gaten hebt. In al die jaren dat ik dit werk doe, zijn er diverse studenten op mijn advies naar de vakman geweest om het zicht te controleren. Vaak bleek de afwijking maar gering, maar op snelheid wil je graag zo vroeg mogelijk je info verzamelen en verwerken. Met bril, sterkte 0.5 of 1, merkten ze dan dat het rijden een stuk relaxter werd.

GETEST: HALVARSSONS MORA JACK EN MALUNG BROEK
Scandinavische kwaliteit
Ruim een jaar geleden werd de motorkleding van de merken Lindstrands en Halvarssons overgenomen door de Finse Duell-groep, bekend als sponsor van het KTM Moto2- en Moto3-raceteam. Als importeur en distributeur van motoronderdelen, accessoires en kleding zorgt Duell er nu voor dat de kwalitatief hoogwaardige Scandinavische kledingmerken ook weer in Nederland verkrijgbaar zijn.

De Mora jas en Malung broek vormen de topmodellen van het stijlvolle Halvarssons. Het multifunctionele textiele motorpak – met lekker veel zakken om je telefoon en papieren ‘op je lijf’ mee te kunnen nemen – heeft mede door de uitritsbare Outlast-voering met een Dryway-membraan – een breed inzet gebied. Met de voering in jas en broek kun je namelijk lage temperaturen én zware slagregens het hoofd bieden. Rits je de voering eruit (met ook aan het einde van de mouwen en broekspijpen een fijne rits, zodat de voering dus altijd goed op zijn plaats blijft zitten als je het pak uittrekt), dan wordt het pak een heel stuk ‘luchtiger’ en ideaal voor zomerse ritten. En dat laatste geldt helemaal als je achter de megakuip van een BMW R1250RT zit. Want als het om pure ventilatie gaat, is een ‘vast ingebouwd’ waterdicht membraan (direct laminaat) toch altijd een soort sta-in-de-weg voor het echte ‘doorwaaien’. Zonder Gore-Tex-, Sympatex- of Dryway-laag (of welke mooie namen er ook allemaal voor hetzelfde flinterdunne waterdichte nylonlaagje worden bedacht) is het echt veel koeler, luchtiger en prettiger in een motorpak. Bovendien is dit Halvarssons-pak ook nog voorzien van diverse extra ventilatieritsen die als een soort luchthapper opengezet kunnen worden. Ook heeft het pak een ontluchting in het rugpand, zodat de rijwind je jas aan de achterkant weer kan verlaten en dus ook echt verkoelend werkt omdat het dan letterlijk een doorwaai-pak is.
Maar er zit natuurlijk ook een keerzijde aan deze medaille: wat als je onderweg tijdens een zomerse rit toch wordt overvallen door een regen- of onweersbui? De waterdichte laag ligt dan immers met de voering thuis… Onderweg onder een viaduct de voering er weer inritsen is ook geen optie, daarvoor moet je immers eerst je hele pak uitrekken. Gelukkig is de buitenlaag van dit pak ook gemaakt van een waterdicht DWR-textiel, met eveneens behandelde en waterdichte Nubuck-stukken op schouders, ellenbogen en knieën. Dus ook zonder voering blijkt het pak voor een gewone zomerse bui keurig waterdicht. Al zouden we de voering er wel inritsen als je het vooruitzicht hebt een hele dag in de regen te moeten rijden.
Veiligheid wordt in Scandinavië natuurlijk altijd met hoofdletters geschreven, en dat geldt ook voor dit motorpak. Vele delen van jas en broek zijn vervaardigd van zeer slijtvast Hi-Art-textiel, waardoor ook de buitenlaag CE-gecertificeerd is in de klasse AA. Daarnaast zitten er op de schouders, ellenbogen, knieën en rug CE-goedgekeurde protectoren. Voor de veiligheid (maar ook tegen de kou) kan de jas met een stevige lange rits helemaal rondom aan de broek vast geritst worden.
Deze Halvarssons-combinatie heeft ons afgelopen zomer weten te overtuigen. Het is in de praktijk een mooi, heerlijk dragend en zeer multifunctioneel motorpak. De prijs van 699 euro voor de jas en 499 voor de broek is zeker niet weinig, maar het kan de vergelijking met andere high-end motorkleding op alle vlakken doorstaan. Info: www.duell.eu

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-