+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM

Een tijdje terug hebben we in het kader van professionalisering en eigen rijvaardigheid twee dagen met de mannen van de motorvakgroep van de Politieacademie doorgebracht. De eerste dag zijn we in Enschede met trialmotoren bezig geweest en dat was fysiek een behoorlijke inspanning. De dag zat goed in elkaar en iedereen kreeg de mogelijkheid om zijn eigen niveau naar een hoger plan te tillen.
Na afloop was iedereen moe en voldaan en waren we het erover eens dat trial toch wel de basis is om de motorbeheersing op het juiste niveau te krijgen en te houden. Echt een aanrader voor iedere motorrijder! Om de kosten hoef je het niet te laten en je leert een motor bovendien onder moeilijke omstandigheden te beheersen.
Dag twee stond in het teken van rijden met passagier. Met twee docenten op een motor bespraken we diverse verkeerssituaties en ervaarden we zelf wat iets kan betekenen voor een passagier. Sommigen van ons hadden bijvoorbeeld nog nooit achterop gezeten en moesten nu de controle overgeven aan een collega. Ik heb in elk geval meer respect gekregen voor mijn vrouw, die steeds onbevangen en vol vertrouwen bij mij achterop stapt.
Kortom, we hebben we met elkaar twee erg zinvolle dagen gehad, waarbij we van elkaar konden leren. Ik denk dat dit nog te weinig gebeurd. We denken als motorrijder bijna allemaal dat we het wel weten. Maar het is echter heel verhelderend om eens met anderen over motorrijden te praten. Het geeft je mogelijk nieuwe inzichten en zet je weer eens aan het denken.
De afgelopen weken heb ik weer te vaak gehoord dat er een motorrijder bij een ongeval betrokken was. Tijdens deze donkere dagen valt de koplamp van een motor makkelijk weg in het woud van koplampen. Daarnaast hebben we nogal eens te maken met neerslag en soms zijn de bestuurders om ons heen in gedachten op het werk of al thuis. En dan heb ik het nog niet eens over de telefonerende of appende bestuurder. Rijd je ook in de winter door, blijf dan scherp en beducht op de automobilist die jou van de motor wil rijden. Zorg dat je hem gezien hebt en voorkom dat je tegen het wegdek gaat.
En voor dat laatste heb je niet altijd een andere weggebruiker nodig. Een collega die onlangs in alle vroegte met de motor op weg was, kwam tijdens miezerig weer ten val. Hij had zojuist een ander voertuig ingehaald en stuurde vanaf de linker rijstrook weer terug naar rechts. Maar voor hij er erg in had, schoof hij op zijn rug over het wegdek en keek recht in de koplampen van de auto die hij zojuist voorbij was gegaan. Glijdend over het asfalt realiseerde hij zich dat hij niets kon doen en was hij bang dat hij geraakt zou worden door de auto of in de vangrail zou schuiven. Dat gebeurde gelukkig niet, en op wat blauwe plekken na kwam hij er goed van af. Een rijstrook bleek opnieuw geasfalteerd, waarbij de naad tussen de rijstroken met vloeibaar bitumen was opgevuld. Mede ook door het regenwater gleed het voorwiel op de strook weg en smakte de collega tegen het asfalt. Voor een auto is zo’n brede reparatiestrook geen probleem, maar in het geval van een eensporig geval kan het net de oorzaak van een val zijn. In het donker en bij regen zou je dus mogelijk verrast kunnen worden. Misschien dat de wegbeheerder bij dit soort werkzaamheden met beleid wat split in het warme teer kan strooien zodat de wrijvingsweerstand wat beter wordt. Geniet in ieder geval van het rijden en je motor en houd het rubber aan de grond.

René van Bentheim is docent rijopleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...