+ Plus

Tips & Tricks

RENÉ VAN BENTHEIM – HET BUITENLAND

Dit jaar ben ik voor het eerst een keer naar Noord-Duitsland geweest, naar Mecklenburg/Vorpommern. We waren daar nog niet eerder geweest en op het internet had ik enkele leuke routes gevonden. Het gebied is erg glooiend, uitgestrekt met enorme graanvelden, en bij tijd en wijle erg bosrijk. Gezien het aantal waarschuwingen ook erg wildrijk daar in de bossen, en we werden dan ook in de ‘middle of nowhere’, midden op de dag, geconfronteerd met een roedel reeën, die kort voor ons op hun gemakkie de weg kruisten. We reden gezien de aard van de weg (veldkeien uit de tijd van Napoleon) gelukkig bijna stapvoets dus konden we genieten van dit natuurschoon. Het gebied ligt in de voormalige DDR en dat is met name te zien aan de enorme boerderijen en daarbij behorende voertuigen. Bij het tegenkomen van een combine werd deze voorafgegaan door het bekende gele busje met oranje lampen die ons het trottoir op joeg. Daarachter een machine van zeker 4 meter breed met daarachter zijn maaitrommel of hoe zoiets ook heten mag, van zeker een meter of tien.
Rijdend in dat gebied en genietend van de omgeving vielen mij enkele zaken op die ik jullie niet wil onthouden. Ik heb al vaker in Duitsland rondgereden en ook dan vielen me enkele verschillen in infrastructuur op. In Nederland kom je ze bijna niet meer tegen, de zogenaamde Y-aansluitingen. T-splitsingen waarvan de zijpoot schuin van links of rechts komt en aansluit op de doorgaande weg, of een aansluiting in een bocht van de doorgaande. Veelal hoef je komend van die zijpoot op geen enkele manier te vertragen om de doorgaande weg op te rijden. Ook rijdend op de doorgaande weg zie je dan slecht waar de zijpoot aansluiting heeft (navigatie wil hierin wel eens helpen).
Het gevaar van bovenstaande situaties, die we in Nederland amper kennen, is dat je plotseling vanaf een zijweg de doorgaande (voorrangs)weg op rijdt voordat je er erg in hebt. Rijdend op de (voorrangs)weg zou het kunnen dat je verrast wordt door een voertuig dat zonder te vertragen plotseling jouw voorrangsweg op rijdt. Zeker nu het allemaal weer begroeid is en de gewassen hoog staan, is niet altijd van tevoren goed te zien hoe het met ander verkeer in de nabijheid van de kruising is gesteld.
Binnen de bebouwde kom met de wat grotere door verkeerslichten geregelde kruispunten viel me het volgende op: sta je in een vak voor linksaf en de lampjes worden groen, dan gaat vaak ook het recht doorgaande verkeer rijden. Wel iets om rekening mee te houden, omdat in Nederland bijna bij alle voorsorteervakken voor linksaf een beschermde rijrichting geldt. Hiermee bedoel ik dat je van de overkant van de kruising dan geen verkeer hoeft te verwachten. Het verkeerslicht is dan uitgevoerd met een pijl in het lampglas.
Oppassen dus. Geef jezelf even een halve dag de kans om te wennen aan deze voor ons vreemde situaties. Er zijn speciale buitenlandtrainingen die aan dit soort situaties ook aandacht besteden. Wellicht een leuk cadeau.
Oh ja, snelheidscamera’s, die in Duitsland altijd van voren flitsen, hebben blijkbaar soms ook een hulpje die van de achterkant gelijktijdig een notitie maakt. Bij thuiskomst lag er in ieder geval post met daarin een ‘Anhorung im Bussgeldverfahren’. Een foto met duidelijk herkenbaar mijn helm en het juiste kenteken. Zal wel geld gaan kosten ben ik bang. Een gewaarschuwd mens….

René van Bentheim is docent rijopleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties

 

 

Gerelateerde artikelen

TopTest Moto Guzzi V100 Mandello

TopTest Moto Guzzi V100 Mandello

reactie(s) - 2 februari, 2023

Moto Guzzi ziet de nieuwe V100 Mandello als de bekroning op de eerste 100 jaar van het roemruchte merk. Is de ...
Compacttest Aprilia RS125 GP Replica

Compacttest Aprilia RS125 GP Replica

reactie(s) - 2 februari, 2023

Oeh, een Aprilia RS125 GP Replica in een test. Alleen al van die naam gaat het hart van de menig adolescent véél ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-