+ Plus

Tips & Tricks 02-2011

GETEST: MOTORJACKS VOOR STADSGEBRUIKKEKKE JASJESMotoPlus testte een aantal maanden lang twee stadse motorjacks: de IXS Detroit en de Held Hot Spot. Hoe houden deze jacks zich bij intensief gebruik op de motor?Snowboarders zijn de perfecte uithangborden voor de laatste kledingtrends, trends waar het motorwereldje doorgaans een paar jaar achteraan hobbelt. Maar kledingfabrikanten Held en IXS hebben die stijl doorgetrokken naar interessante stadse motorjacks voor de koudere dagen. Eigenlijk mikken beide merken een beetje op jonge scooterrijders die ook snowboarden, maar ook de niet sneeuwliefhebbers onder de motorrijders misstaan deze jacks natuurlijk niet. De vraag is uiteraard hoe deze jacks zich houden bij intensief stadsgebruik en langere forensritten. Zeker aangezien ze beide duidelijk cooler zijn geprijsd dan de peperdure outfits van snowboarders.IXS DETROITMooi op het lichaam gesneden pasvorm, praktische zakverdeling, CE-protectie op schouders en ellebogen (rugprotector optioneel), vuilafstotende bovenlaag en ook waterdicht. Het enige echte minpunt is dat het jack heel dik gewatteerd is. Lekker als het heel koud is, maar boven de 10° Celsius begin je er al snel in te zweten. Qua afwerking valt er op deze Detroit niets aan te merken. Conclusie: modieus, kwalitatief hoogwaardig en gezien de prijs heel goed uitgerust. Afgezien van stads gebruik bij winterse temperaturen te warm voor herfst- en lenteweer.Prijs: € 139,95Info: www.nerons.nl [BU bij IXS jack]Bergruimte voor kleine spullen: veel zakken op de IXS.[in logo]MOTOPLUS-oordeel: VOLDOENDEHELD HOT SPOTZeer goed sluitende kraag (nette weersbescherming voor de hals), aangename katoenen voering en voldoende regenprotectie door een membraan. De afritsbare capuchon (kraagje van nepbont is afneembaar) flappert niet bij gebruik op buitenwegen en daarnaast is het jack ook goed naast de motor te dragen en heeft het veel bewegingsvrijheid. Dat maakt deze Hot Spot tot een aanrader voor stadse motortoeristen, die in het weekend ook graag een afdaling op twee latten maken. Minpuntje: de vakken voor de protectoren voor schouders, ellebogen en rug zijn goed gepositioneerd, maar de bijbehorende CE-protectoren zijn alleen tegen meerprijs leverbaar.Conclusie: veelzijdig motorjack voor (winter-)vrije tijd en stadsverkeer. Aantrekkelijk geprijsd. Prijs: € Info: www.joshaanepen.nl [BU bij Held jack]Stevig: de capuchon zit het Held jack muurvast bevestigd.[in logo]MOTOPLUS-oordeel: GOED[KADERTJE, IN ANDERE VORM DAN RODE KADER IN MRD 26]ONGEVALPROTECTIEOok onze crash test dummy mocht voor deze test nog even in actie komen om het Held jack aan een grondige test bij 80 km/uur te onderwerpen. Resultaat: matige bescherming. De complete zijnaad van het jack scheurde open, waardoor een groot gedeelte ‘huid’ van onze dummy bloot kwam te liggen. Dit soort motorjacks is duidelijk niet geschikt om een crash op hogere snelheid op te vangen (nauwelijks veiligheidsnaden en weinig slijtvast oppervlaktemateriaal). Ze zijn dus maar beperkt te gebruiken als toerjack. Met CE-protectoren is de ongevalprotectie in stadsverkeer (max. 50 km/uur) in ieder geval voldoende, zeker gezien het feit dat de protectoren in beide jacks op de juiste plekken zitten. DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPS15HONDA FMX650 2005-2007In de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hier voor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 15: de Honda FMX650.Toen Honda in 2005 de FMX lanceerde wilde het uiteraard meeliften op de supermoto-hype die in die tijd begon. Geen geknoei meer met dure, lichte straatwielen onder een enduro, maar een kant-en-klare ‘ready to use’ supermoto uit het schap met ook nog eens een aantrekkelijk prijskaartje. Klinkt goed natuurlijk, maar dat pakte in de praktijk helaas voor de FMX650 iets anders uit. De looks waren nog niet eens zo verkeerd, maar de makke zat hem in het 644 cc luchtgekoelde eencilinderblok. Dat was met zijn 38 pk een zwakke broeder. Geen topvermogen, wel koppel. Dat was met 52 Nm bij 4.500 toeren nog niet eens zo heel verkeerd, maar eenmaal boven dat toerental gebeurde er helemaal niets meer. Ook het acceleratievermogen was bijzonder teleurstellend en daar kwamen de constant aanwezige trillingen en de door een uiterst kleine benzinetank zeer geringe actieradius nog bij. Deugden had de FMX ook, maar de lekker lange veerwegen, de ruime grondspeling en het in vergelijking met de meer hardcore KTM’s en Husqvarna’s hogere veercomfort konden niet voorkomen dat de FMX650 in 2007 na een korte carrière door de zijdeur afging. [Beeld: Honda_FMX650][Uit MRD 1/2011 s. 101, beeld rechts onder]GETEST: KERN-STABI 2039.1 PADDOCKSTANDEr zijn goedkopere paddockstands te vinden, maar deze 2039.1 van Kern-Stabi is zijn geld absoluut waard. De stand heeft vele doordachte details, zoals een enorm gebruiksvriendelijke hoogte- en breedteverstelling. Daarnaast is deze bijna 6 kilo wegende 2039.1 erg stabiel en is de vormgeving doordacht en sleutelvriendelijk. Het lievelingetje van iedere werkplaats….KLEUREN: rood/zilver, zilver en zwartPRIJS: € 99,45 (bok: €55; stang € 19,50; V-adapters € 24,95) INFO: www.motorcentervenlo.nl [in logo]MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED[onderstaande bij test paddockstand plaatsen]8 TIPS VOOR HET JUISTE GEBRUIK VAN EEN PADDOCKSTAND1. Gebruik de bok alleen op vaste ondergrond. Gras, zand en kiezels = nee. Beton en asfalt = ja.2. Geen scheve zaken! Als de motor scheef staat, kan ‘ie al bij het minste of geringste omvallen. De ondergrond moet altijd vlak zijn.3. Voorrem met elastiek of een riempje fixeren, anders kan de motor omvallen als je de bok positioneert.4. Maak de swingarm schoon. De adapters van universele stands kunnen makkelijk wegglijden op olieachtig of vervuild oppervlak.5. Bescherm de swingarm. Plak de kettingzijde van de swingarm af om te voorkomen dat de swingarm beschadigd raakt als je het achterwiel demonteert en de ketting er op valt. 6. Bepaal een basispositie voor de stand. Laat iemand de motor rechtop houden om de optimale hoogte en breedte van de stand aan de motor aan te passen.7. Bouten voor opbokken los draaien. Remklauw, asmoer en veel andere onderdelen zijn veel makkelijker los te draaien (en later weer vast te draaien) als het achterwiel niet vrij in de lucht hangt.8. Bij het eerste gebruik: vraag iemand om even te helpen. Ontwikkel eerst het juiste balansgevoel voor je de motor in je eentje gaat opbokken. [MRD 2/2011 S. 114 MIDDEN LINKS] MOTOROLA DEFY SMARTPHONEKAN TEGEN EEN STOOTJESmartphones hebben een enorme vlucht genomen, maar blijven door de delicate techniek natuurlijk kwetsbaar. Maar met de ‘Defy’ heeft Motorola nu een telefoon die een stevig motoravontuur niet schuwt. Deze smartphone met 5 megapixel camera is stofdicht, krasbestendig en waterdicht. Internet en andere multimedia applicaties kun je via een 3,7 inch touchscreen met hoge resolutie tevoorschijn toveren. Dit scherm is volgens Motorola erg sterk en zou een valpartijtje op moeten kunnen vangen. De ‘Defy’ is er vanaf ongeveer € 300,-. Info: www.motorola.com [MRD 2/2011 s. 114 links boven] GETEST: ALPINESTARS ONE-O-ONEItalianen zijn gek op motorlaarzen die je ook in je vrije tijd kunt dragen. Italiaanse schoenen zijn niet voor niets wereldberoemd natuurlijk. Maar gaan die twee concepten ook samen?Deze robuuste schoen in basketball-look met aansnoerveters en klittenbandsluiting van Alpinestars doet het prima in een stadse omgeving, met of zonder motor. Het loopcomfort is uitstekend en dat geldt ook voor de afwerking van de ‘One-o-one’. Tijdens het rijden drukken of knellen deze lage laarzen geen moment. Schakelen en remmen gaat vooral licht. De in verhouding dikke, maar zachte zool voelt op de voetsteunen evenwel niet zo direct en stevig aan als een normale motorlaars. Ook zonder klimaatmembraan kunnen deze Italianen een klein buitje aan, zonder dat je direct natte onderdanen krijgt. Maar voor lange ritten met slecht weer zijn ze niet geschikt. Aan de andere kant krijg je bij zomerse temperaturen boven de 20° niet snel zweetvoeten, en da’s ook wat waard. Door de bank genomen zijn deze Alpinestars sportieve, kwalitatief hoogwaardige en geschikte vrijetijdsschoenen, die ook op de motor nog heel behoorlijk bescherming bieden. PRIJS: € 109,95INFO: www.alpinestars.com [in logo]MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 2/2011 s. 114 linksonder]

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...