+ Plus

Test winterhandschoenen

Van heet tot koel en van klam tot nat. Wij gingen de bergen in om in het najaar de winterse kou te ervaren. Op een paar bergpassen konden we negen paar winterhandschoenen onder de meest wisselende omstandigheden uitgebreid testen.Arctic, Everest, Pro Winter. Goed gekozen namen, duidelijk met als doel om je als rijder een gevoel te geven van ‘laat de winter maar komen’. Temperaturen onder nul, sneeuw, ijzig snijdende wind? Maakt allemaal niet uit, ik blijf toch wel lekker warm. Dergelijke marketingtechnisch aangestuurde emoties staan echter vaak net zo ver van de realiteit, als een Max Biaggi die op een scooter de winst in het WK Superbike in de wacht sleept.In tegenstelling tot de indrukwekkende naamgeving, houden enkele productontwikkelaars duidelijk nu al rekening met de opwarming van de aarde. Zij gana uit van het idee dat je anno 2008 aan een paar ‘redelijk warme’ handschoenen wel voldoende hebt. Een misvatting natuurlijk, waarbij het naast de isolerende eigenschappen van de handschoen, ook op andere fronten fout kan gaan. Zoals bij de Touring Classic van Hein Gericke. Die is weliswaar ook bij lagere temperaturen best behoorlijk warm, maar word je onverhoopt getrakteerd op een winters buitje, dan koelen de doorweekte handjes alsnog in een rap tempo af. Het omslagpunt voor motorrijder ligt al bij temperaturen onder de tien graden. Door het ‘windchill-effect’ daalt de gevoeltemperatuur dan namelijk bij snelheden boven de 50 km/uur al tot onder het vriespunt. Dat brengt uiteraard het risico tot bevriezing met zich mee en dus is het zaak om extra warme handschoenen aan te trekken. Die hoef je overigens niet te zoeken in de kledingcatalogus voor koelhuismedewerkers, want die dik gevoerde exemplaren houden de handen dan wel warm, maar ze bieden ook weinig grip op het stuur en zijn te lomp voor de bedieningsknoppen. Daarbij bieden dergelijke branchevreemde kledingstukken doorgaans ook maar erg weinig bescherming mocht je toch een keertje onderuit gaan. En waterdicht zijn ze ook vaak niet. Vanwege die veiligheid is het ook verstandig om zelfs onder de meest gure weersomstandigheden, toch te kiezen voor de reguliere vijf vinger handschoenen, in plaats van de zo comfortabel lijkende wanten. Gewone handschoenen geven de grootste bewegingsvrijheid en dragen daarmee ook bij aan de actieve veiligheid. Blijkbaar is dat ook de insteek van Alpinestars. Het bedrijf zet een perfect tegen de regen beschermende, stevig sportieve allrounder in de markt, maar schat het begrip winter daarbij wel op zijn Italiaans in. Dat het verhaal ook wel degelijk kloppend is te krijgen, bewijst BMW met de Pro Winter 2 handschoenen. Het is geen publiekelijk geheim dat de Beierse onderneming op kledinggebied doorgaans de samenwerking aangaat met zeer gerenommeerde kledingspecialisten, die dan exclusief voor het duitse motormerk iets ontwikkeld en fabriceerd. Een tactiek die in dit geval weer duidelijk haar vruchten afwerpt. De Pro Winter isoleert als de beste, is wind- en waterdicht en geeft je desondanks genoeg gevoel om het stuur lekker vast te houden en de schakelaars te kunnen bedienen. Die basisingrediënten zorgen er voor dat een ritje in de winterse kou niet in een hels overlevingsavontuur verandert.________________________________________[KASTEN SO TESTED MOTORRAD]ZO IS ER GETESTDoor weer en windDe twaalf paar handschoenen zijn beoordeeld op een van tevoren vastgesteld aantal criteria, te weten:Pasvorm/draagcomfort (maximaal 25 punten): op een vaste testroute testen we de handschoenen in de praktijk op hun draagcomfort en pasvorm. Zijn de verschillende schakelaars op de smalle straten met de krappe bochten nog steeds goed te bedienen? Hoe gaat het binnenklimaat van de handschoen om met een snelle weers- en/of temperatuursomslag? Zitten er bij het bedienen van koppeling en remhendel geen naden of plooien in de weg? Veiligheid (maximaal 25 punten): elke handschoen is nauwkeurig op zijn beschermende eigenschappen onderzocht. Zijn de valzones voorzien van extra voering, protectoren of dubbele lagen materiaal, en zijn de gebruikte materialen ook daadwerkelijk op hun doel berekend? En eveneens belangrijk: is ervoor gezorgd dat een handschoen tijdens een val niet zonder slag of stoot van de hand afglijdt. Afwerking/uitrusting (maximaal 10 punten): wat krijg je precies voor je geld? Zijn de gebruikte basismaterialen geleverd door gerenommeerde bedrijven (Gore, Schoeller etc.), wat is de kwaliteit van het gebruikte leer voor de inzetstukken en zijn er zinvolle extra’s als een vizierwisser, reflectoren of verstelbare schachten aanwezig?Waterdichtheid (maximaal 20 punten): van elk model werden er vier testexemplaren op waterdichte eigenschappen getest. Twee gingen het dompelbad in dat snel kleine en grote lekkages verraad, de overblijvers werden tot aan de rand met water gevuld en moesten dat zien binnen te houden. Isolatie (maximaal 20 punten): buiten de opgedane testervaringen in de bergen, keken we ook hoe goed de handschoenen isoleerden bij hoge snelheden bij een graad of tien op de autosnelweg.[UNTERSCHRIFT KASTEN]Rijden terwijl het droog is, de bevindingen inventariseren in de regen. De herfst in de Alpen laat zich van alle kanten zien.________________________________________[KASTEN HANDSCHUHE IM DETAIL]HANDSCHOEN IN DETAILONDER DE LOEPPas tijdens de praktijktest komen de echte zwakke punten boven drijven, tegelijk echter ook kwaliteiten die zeker het vermelden waard zijn.De labyrintschacht: het membraan laat zich bij de Alpinestars Jet Road GTX eenvoudig onder de boord van de mouw steken. Plooivorming: een slechte pasvorm kan resulteren in dikke plooien, die op den duur kunnen zorgen voor vervelende drukpunten. Foute proporties: te ruim gesneden vingers voelen knap oncomfortabel aan. Zorgen bovendien voor een slechte grip op het stuur. Prima protectie: Dainese levert het bewijs dat veiligheid en een bijzonder goed draagcomfort wel degelijk hand in hand kunnen gaan. Zichtbaarheid troef: de Pro Winter biedt naast de gangbare protectie ook additionele veiligheid dankzij een brede reflectiestrook.Wis en waarachtig: sommige handschoenen hebben een verdraaid handige rubberstrip om onderweg het vizier mee schoon te vegen.________________________________________[KASTEN MASSNAHMEN BEI MINUSGRADEN]WAT TE DOEN BIJ VORSTZWAAR GESCHUTTijdens de echt koude winterdagen met sneeuw en vorst komen zelfs de in de test als ‘zeer goed’ beoordeelde handschoenen aan de grens van hun kunnen. Wat kun je dan nog doen?De achilleshiel van goede winterhandschoenen wordt gevormd door de vijf ‘losse’ vingers die door de rijwind worden gekoeld. En dat merk je direct wanneer het echt koud wordt. Als het vriest, kunnen handschoenen met drie vingers – ook wel heel subtiel ‘varkenspoten’ genoemd – een uitkomst zijn. Elke handschoenvinger herbergt dan twee echte vingers, die samen meer warmte genereren en daardoor een betere buffer tegen de kou vormen. Het is even wennen, maar dan kan de motor met deze handschoenen gewoon bediend worden. Iets dat met wanten (vieer vingers in één ruimte; lastig bij koppelen of remmen) niet vanzelfsprekend is. In praktijk bleken deze extreme winterhandschoenen, zoals bijvoorbeeld de Nordkap X-treme van Dane (€ 89,- bij de MotoPort-zaken), bijzonder goed tegen de kou te beschermen. Hein Gericke heeft met deze Seamless Bonding neopreen overhandschoenen (€ 40,-) een meer basale oplossing in huis, die meer geschikt is voor natte dagen net boven het vriespunt. Een goede tip en bovendien financieel ook aantrekkelijk is een simpele extra binnenhandschoen, die functioneert als een thermische buffer. En mocht je eigen centrale het helemaal niet trekken, dan moet er bij gestookt worden. Elektrisch verwarmde handschoen bieden in dergelijke gevallen uitkomst. Interessant daarbij zijn bijvoorbeeld de elektrische handschoenen van Baehr of dit exemplaar van Held, waarbij een losse accu is weggewerkt in de schacht. [UNTERSCHRIFTE]De drie-vinger-techniek: neopreen overhandschoenen (links) als extra isolatielaag of de ‘varkenspoten’ (onder) voor de echt koude dagen.Praktisch: verwarming met een accu. Dat scheelt een hoop gepruts aan de boordbedrading.________________________________________[KASTEN PROBLEME MIT KLIMAMEMBRANEN]MEMBRAAN-PROBLEMENNatmakers: verwarmde handvatten en kachelsOpgelet! Bij gebruik van verwarmde handvatten kan de temperatuur tussen handvat en handschoen duidelijk boven de lichaamstemperatuur van 37° komen te liggen. Dit heeft tot gevolg dat de partiaal- of deeldruk aan de buitenkant van het membraan hoger is dan binnen in de handschoen. En hier gaat het mis, want een waterdicht membraan werkt altijd maar één kant op. Alleen waterstofmoleculen kunnen er namelijk doorheen, waterdruppels niet. Die waterstofmoleculen gaan echter altijd van warm (hoge druk) naar koud (lage druk). Wanneer het dan buiten de handschoen warmer is dan in de handschoen, werkt het membraan dus precies de verkeerde kant op en zal de natte waterdamp juist in de handschoen trekken. Dit verschijnsel noemt men ook wel ‘reverse transmission’! Exact hetzelfde effect treedt ook op wanneer je tijdens een koffiepauze je doorweekte handschoenen op een radiator of kachel legt. Buiten de handschoen is op zo’n moment warmer dan in de handschoen en al het water op de buitenkant van de handschoen verdampt en het vocht trekt in de tot dan toe nog gewoon droge binnenvoering. Wil je de handschoenen toch te drogen leggen, prop dan de binnenzijde van de handschoen vol met kranten, papieren handdoekjes of keukenpapier dat al het vocht direct absorbeert. ________________________________________[KASTEN ENDWERTUNG, TABELLE ALS EXCEL DATEI VORHANDEN]CONCLUSIEEen lichtend resultaat met hier en daar een schaduwrandje. Op de Arctic handschoenen van Probiker na, lukt het geen van meer aantrekkelijk geprijsde handschoenen om te concurreren met de bewezen en van kwalitatief hoogwaardig materiaal gemaakte handschoenen uit het duurdere segment. Heb je een hekel aan koude handen, dan is het sowieso aan te bevelen om te kiezen voor de meer gerenommeerde merken, temeer omdat die ook op het gebied van veiligheid prima scoren. Verheugend is bovendien dat draagcomfort en waterdichtheid bij nagenoeg alle geteste exemplaren voorbeeldig is.________________________________________[UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ALPINESTARSJet Road GTXImporteur: Alpinestars, www.alpinestars.comPrijs: € 139,95Maten: S t/m 3XL Kleuren: blauw, rood, zwartPLUSZeer goede pasvorm, sluit naadloos aan; prima bescherming tegen verlies bij val; goed gepositioneerde knokkelprotector; schacht met labyrintsluiting.MINIsolatie laat zelfs bij milde temperaturen al duidelijk te wensen over met koude vingers tot gevolg.CONCLUSIEEen perfecte, lekker nauw aansluitende waterdichte allrounder. De benaming winterhandschoen is echter iets teveel eer.[Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE________________________________________[[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]]BMWPro Winter 2Importeur: BMW Nederland BV, tel. 0800-099 22 34, www.bmw-motorrad.nlPrijs: € 105,00Maten: 6/6,5 t/m 12/12,5Kleuren: zwart met zilvergrijsPLUSBeste isolerende eigenschappen van het hele testveld; erg goede snit en dito draagcomfort; grote reflectiebiezen; rubberen vizierwisser; afwerking van topniveau. MINOpgegeven maten kloppen niet (ze zijn een maat te groot); klittenbandsluiting kan niet strak genoeg worden aangetrokken.CONCLUSIEEen lichte, moderne motorhandschoen van de hoogste kwaliteit. Is warm, waterdicht en bovendien ruim uitgerust, de terechte testwinnaar.[Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED________________________________________DAINESESprog-SImporteur: Arie Molenaar Motors, tel. 030-688 12 28, www.ariemolenaarmotors.nlPrijs: € 129,00Maten: XS t/m XXLKleuren: zwart met blauw, grijs of roodPLUSPerfecte positionering van knokkelprotector; goede isolatie; erg goede bescherming tegen verlies bij een val; netjes afgewerkt; goede grip; uitstekend draagcomfort.MINDe binnenvoering verschuift bij het uittrekken.CONCLUSIEModieus, sportief en toch geschikt voor het koude deel van het jaar. Niet goedkoop, maar het geld absoluut waard.[Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED________________________________________DIFIPalmar AXImporteur: MotoPort, tel. 0413-38 58 50, www.motoport.nlPrijs: € 33,50Maten: XS t/m 3XLKleuren: zwartPLUSComfortabele snit; veruit de goedkoopste handschoenen uit de test; reflectiebiezen.MINErg slecht beschermd tegen afglijden bij een val; extra dikke voering en protectoren ontbreken volledig; snel last zweethanden; matige isolatie; niet helemaal waterdicht.CONCLUSIEEen plus voor de pasvorm, maar dan houdt het ook op. Waterdichtheid, veiligheid en uitrusting laten te wensen over.[Logo MotoPlus]-oordeel: MATIG________________________________________HALVARSSONSNew ManImporteur: Pebeo Agency, tel. 06-30 37 36 16, www.jofama.sePrijs: € 69,00Maten: 7 t/m 14Kleuren: zwartPLUSOok verkrijgbaar in grote maten; goede grip; aangename klimaat-regulering dankzij Outlast binnenvoering.MINPuntenaftrek voor slechte bescherming tegen afglijden bij een val; matige isolatie.CONCLUSIENiet warm genoeg voor de echte winter, desondanks wel een goede allrounder met een prima prijs-kwaliteitverhouding.[Logo MotoPlus]-oordeel: GOED________________________________________HEIN GERICKETouring ClassicImporteur: Hein Gericke NL, tel. 076 – 514 95 52, www.heingericke.comPrijs: € 59,95Maten: XS t/m XXSKleuren: zwartPLUSSoepel, hoogwaardig leer; heel goed gepositioneerde knokkelprotector; goed grip.MINGaat letterlijk nat bij de waterdichtheidtest; de polsband met drukknopen is erg omslachtig; onvoldoende bescherming tegen afglijden bij een val.CONCLUSIEStijlvolle, sportieve en aantrekkelijk geprijsde lederen handschoen. Enkele duidelijke zwakke eigenschappen kosten hem veel punten.[Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE________________________________________HELDEverestImporteur: Uvex Sports NL, tel. 078-681 4845, www.held-biker-fashion.dePrijs: € 83,95Maten: 7 t/m 12Kleuren: zwart met grijsPLUSPrima pasvorm; uitstekend draagcomfort met heel goede klimaat-regulering; rubberen vizierwisser; hoogwaardige materialen.MINGeringe lekkage bij waterdichtheidstest; onder de 10° niet warm genoeg meer; binnenvoering verschuift.CONCLUSIENiet al te dure handschoen, die het op geen enkel front echt slecht doet, behalve wat zijn isolerende eigenschappen betreft. Verder prima allrounder.[Logo MotoPlus]-oordeel: GOED________________________________________IXSNarvikImporteur: Nerons BV, tel. 036-547 15 77, www.nerons.nlPrijs: € 89,95Maten: XS t/m 5XLKleuren: zwartPLUSIn veel maten verkrijgbaar; slimme schachtafdichting; uitstekende isolerende eigenschappen; vizierwisser; veel bewegingsvrijheid ondanks dikke voering; solide afgewerkt; goede bescherming tegen afglijden bij een val.MINHield het niet helemaal droog bij de waterdichtheidtest.CONCLUSIEEen bijzonder hoogwaardige, goed afgewerkte en ruim uitgeruste winterhandschoen voor een heel nette prijs. De veer die hij bij de waterdichtheidtest laat kost hem de overwinning. [Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED________________________________________[[LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]]PROBIKERArctic IIImporteur: Motozoom, tel. 0900 – 294 11 99 (0,45 pm), www.motozoom.nlPrijs: € 49,95 Maten: 3XS t/m 3XLKleuren: zwartPLUSZeer breed matenspectrum; goede pasvorm; prima bescherming tegen afglijden bij een val dankzij strakke pasvorm en effectieve polsband; goede schachtafsluiting.MINRedelijk snel last van zweethanden.CONCLUSIEUitstekende kwaliteit tegen een meer dan prima prijs. Niet perfect, maar voor koude dagen zeker een goede keus, daarom onze kooptip.[Logo MotoPlus]-oordeel: GOED________________________________________[UNTERSCHRIFT SEITE 119]Bij het rijden van bergpassen zijn warme winterhandschoenen zelfs in het voor- en najaar geen overbodige luxe.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-