+ Plus

Test thermo regenkleding

Winterse buien gaan doorgaans niet alleen gepaard met neerslag, maar ook met gure, lage temperaturen. In zulke gevallen ben je maar wat blij wanneer je een regenpak- of broek hebt, die je tegen beide natuurfenomenen wapent. Wij testten acht exemplaren.Dat reguliere regenkleding goed tegen rijwind beschermt, en daarmee samenhangend ook tegen kou, weet iedereen die zich in de zomer al eens in een regenpak heeft gehesen. Binnen enkele minuten is het droge lichaam drijfnat van het zweet. Zakt het kwik echter tot dicht tegen het vriespunt, dan is het isolerend vermogen van ongevoerde regenkleding evenwel onvoldoende om je warm te houden. En dan komt thermisch gevoerde regenkleding om de hoek kijken. Erg ruim is dat aanbod overigens niet, maar toch wisten we de hand te leggen op een tiental regenpakken en –broeken voor een uitgebreide test.Erg praktisch deze kleding dus, maar voor welk type motorrijder is het dan eigenlijk precies geschikt? Simpel, de regenpakken bieden zowel de forens die door weer en wind van en naar het werk rijdt, als de doorgewinterde rijder die zich zelfs door meest onaangename dagen niet van z’n hobby laat afschrikken, uitkomst. Extra prettige bijkomstigheid is dat je nu in de winter gewoon je leren pak kunt dragen, dankzij de extra isolerende laag van het regenpak is het namelijk mogelijk om ook bij lage temperaturen langere etappes te rijden, zonder dat daarbij het lichaam teveel afkoelt.De eveneens geteste regenbroeken met thermovoering, dien je uiteraard alleen te dragen in combinatie met een goed isolerend, wind- en waterdicht jack. De praktische en snel aan te trekken broek wordt dan ook vaak door scooterrijders gebruikt voor de dagelijkse rit naar het werk. Toch hebben ook reguliere motorrijders, met de benen vaak pal in de wind die daardoor snel afkoelen, zeker ook profijt van de warme ‘overtrekken’. In totaal bestaat het testveld uit vier gevoerde regenpakken en vier –broeken, die allemaal werden beoordeeld op de volgende zes criteria:Waterdichtheid (maximaal 30 punten): wellicht de belangrijkste factor voor een behaaglijke, warme rit. Zelfs het kleinste spoortje nattigheid op de huid kan, in combinatie met de rijwind, in een extreem kort tijdsbestek bijzonder veel warmte aan het lichaam onttrekken. Voor deze praktijktest werd een testpersoon in de typerende rijhouding gedurende langere tijd met een brede waterstraal nat gespoten. Pakken en broeken die na tien minuten de boel nog steeds droog hielden, kregen het maximale puntenaantal toegekend.Een trucje dat bijna alle testpersonen tot in de puntjes beheersten. Bijna inderdaad, want de pakken van Germas en Rev’it bleken het toch niet droog te kunnen houden. Oorzaak in beide gevallen was een niet goed doordachte diagonale ritssluiting, waarbij water zich in de zithouding ophoopt in de overlap. Vroeger of later sijpelt het water dan bij dijbeen en/of kruis door de rits heen. Dat een diagonale ritssluiting geen problemen hoeft op te leveren bewijst de Proof Thermo van Motozoom, de overlap daarvan is zo geconstrueerd, dat het water zelfs in de zithouding nog gewoon kan weglopen.Warmte isolatie (maximaal 30 punten): met temperaturen tegen het vriespunt gingen we met een naakte Suzuki Bandit 1200 op weg. Om goed te kunnen bepalen hoe de isolerende werking van de verschillende kledingstukken was, reden we enkel met dunne onderkleding rond. Om een longontsteking te voorkomen bij de broeken uiteraard wel in combinatie met een warm winterjack. Pasvorm (maximaal 5 punten): mouwen, pijpen en torso moeten zowel in de lengte als wijdte voldoende ruim gesneden zijn, zodat het pak of de broek makkelijk over de reguliere motorkleding past. Meest voorkomende pijnpunt: te korte broekspijpen. Dit zorgt ervoor dat in de zithouding de boord soms tot ver over de laarsschacht schuift, wat weer zorgt voor tocht of zelfs doorlaten van water. Ook hier vallen de pakken van Germas en Rev’it weer in negatief opzicht op, met name in combinatie met dikke onderkleding. De Spidi Gargoil doet zich hier op een positieve manier gelden, met name door de prima zit en het hoog doorlopende achterpand.Afwerking/uitrusting (maximaal 15 punten): hoe goed zijn de afzonderlijke exemplaren afgewerkt en hoe rijk is de uitrusting? Wat dat laatste aangaat gelden zaken als aanwezige protectoren, protectorvoorbereiding, reflecterende delen, uitvoering van de aanwezige ritsen, wijdteverstelling en nog veel meer. Bij de pakken valt de Polo Snowtrooper op door de speciale zakken voor optionele protectoren, bij de broeken is het andermaal de Spidi die z’n neus naar voren steekt met protectoren bij heup en knieën, evenals opvallende reflecterende delen.Gebruiksvriendelijkheid (maximaal 10 punten): zowel aan- als uittrekken met laarzen aan mag geen probleem zijn. Na wat oefening en met geworstel van de benen bleek dit met alle broeken en pakken geen probleem. Ook beoordeeld, het fixeren van de wijdteverstelling van de boorden, evenals dat van de ritsen of broekriem.Rijeigenschappen (maximaal 10 punten): tijdens een testrit over landwegen en de autosnelweg, met snelheden tot 150 km/uur, keken we naar de praktische kwaliteiten van de verschillende kledingstukken. Bij de broeken alweer een hoofdrol voor de Spidi Gargoil, die dankzij de gripvolle zit en flappervrije eigenschap de volle tien punten krijgt toegekend. Bij de pakken loopt wederom de robuuste Polo Snowtrooper vooraan. Over het algemeen bleken overigens alle kandidaten over prima rijeigenschappen te beschikken.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE] GERMASAlaskaImporteur: Max Motorsport, info@maxmotorsportcollection.com/tel. 045-535 4035, www.maxmotorsportcollection.comMaten: S tot en met XXXLKleur: zwart/antracietPrijs: € 79,95PLUSHoudt het lichaam aangenaam warm; reflectiebiezen bij het bovenlichaam; zowel een buiten- als binnenzak; ook met laarzen aan makkelijk aan en uit te trekken; boorden van broekspijpen met ritssluiting; klittenbandsluitingen en elastische boorden goed vast te zetten; kraag sluit nauw af; goede rijeigenschappen met weinig neiging tot flapperen.MINBij waterdichtheidstest blijkt al na één minuut dat het pak bij dijbeen en kruis water doorlaat als gevolg van een ondeugdelijke constructie van de diagonale ritssluiting; benen zijn veel te kort; geen protectoren en ook geen voorbereiding daarop d.m.v. speciale zakken; geen wijdteverstelling aan de boorden van de mouwen, enkel fixeerbare elastieken.CONCLUSIEDe zwakke schakel wordt duidelijk gevormd door het feit dat de Alaska niet waterdicht bleek, anders had het pak beduidend hoger in de eindklassering gestaan. Het regenpak biedt wel bij kou een merkbare extra isolerende laag, jammer daarbij is dat de benen aan de erg korte kant zijn.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende________________________________________LOUIS [[LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]]Proof Thermo NeonImporteur: Motozoom, tel. 0900 – 2941199 (0,45 pm), www.motozoom.nlMaten: XS tot en met XXXLKleur: zwart/geelPrijs: vanaf € 69,95PLUSAbsoluut waterdicht; isoleert als de beste; redelijk tot goede pasvorm; goed zichtbare kleurstelling, met daarnaast zeer opvallende reflectiebiezen; ook met laarzen aan makkelijk aan en uit te trekken; strak afsluitbare boorden van broekspijpen en mouwen; goede rijeigenschappen met weinig neiging tot flapperen.MINGeen protectoren en ook geen voorbereiding daarop d.m.v. speciale zakken; slechts één binnenzak; gesloten kraag drukt bij een sportieve houding.CONCLUSIEDe Proof Thermo houdt het niet alleen warm en droog, maar is dankzij zijn opvallende kleurstelling in combinatie met felle reflectiebiezen ook het best zichtbaar van alle testexemplaren. Om het drukken van de kraag te voorkomen, kun je eenvoudigweg één maar groter nemen.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________POLO [[LOGO MOTOPLUS TESTSIEGER]]SnowtrooperImporteur: Polo Motorrad, tel. +49 (0)180-522 5785, www.polo-motorrad.deMaten: M tot en met XXLKleur: zwartPrijs: € 79,95 (exclusief € 7,95 verzendkosten, minimum bestelling à € 75,-)PLUSAbsoluut waterdicht; isoleert extreem goed, beste in de test zelfs; redelijke tot goede pasvorm; zakken voor optionele protectoren bij knieën, ellebogen, schouders, heup en op de rug; reflecterende bies op de borst; één buiten- en binnenzak; ook met laarzen aan makkelijk aan en uit te trekken; nauw afsluitbare boorden van de broekspijpen met rits en klittenbandsluiting; wijdteverstelling met klittenband op bovenarmen tegen flapperen; antislip zitpartij die erg veel grip biedt; erg goede rijeigenschappen met zeer geringe neiging tot flapperen.MINGeen protectoren; boorden van de mouwen alleen met ritssluiting, sluiten daardoor niet nauw af.CONCLUSIEDankzij zijn ongeëvenaarde isolerende eigenschappen en het feit dat ‘ie honderd procent waterdicht is, gaat de Polo Snowtrooper er met de winst vandoor. Hij zou haast voor een echte thermo textielen combi door kunnen gaan en is daarom geschikt voor iedereen die vaak lange ritten bij lage temperaturen maakt.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________REV’ITBlizzardImporteur: Rev’it Benelux, tel. 0412 – 696 740, www.revit.nlMaten: XS tot en met XXXLKleur: rood en zwartPrijs: € 99,00PLUSErg nette afwerking; opvallende reflectiebiezen; een buiten- en binnenzak; ook met laarzen aan makkelijk aan en uit te trekken; dankzij robuuste klittenbandsluitingen boorden van broekspijpen en mouwen nauw afsluitbaar; taillegordel; wijdteverstelling met klittenband op bovenarmen tegen flapperen; goede rijeigenschappen met geringe neiging tot flapperen.MINBij waterdichtheidstest blijkt al na drie minuten dat het pak bij dijbeen en kruis water doorlaat als gevolg van een ondeugdelijke constructie van de diagonale ritssluiting; slechts matige isolatie door dunne thermovoering; te korte broekspijpen; geen protectoren en ook geen voorbereiding daarop d.m.v. speciale zakken; verstelwijdte van de kraag te gering.CONCLUSIEDe Blizzard van Rev’it is klein op te vouwen en daarnaast ook erg licht, daarom makkelijk mee te nemen. Door een verkeerde constructie van de diagonale rits biedt hij echter weinig uitkomst wanneer het regent. Dat geldt ook voor de isolerende eigenschappen van het pak tijdens langere ritten, korte toertjes gaat nog, voor lange ritten is het onvoldoende.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende________________________________________GERMASThermoImporteur: Max Motorsport, tel. info@maxmotorsportcollection.com/tel. 045-535 4035, www.maxmotorsportcollection.comMaten: XS tot en met XXXLKleur: zwartPrijs: € 26,00PLUSAbsoluut waterdicht; goede isolerende eigenschappen; uitneembare thermovoering; ook met laarzen aan makkelijk aan en uit te trekken; redelijk tot goede rijeigenschappen; nauw afsluitende boorden van de broekspijpen dankzij rits in combinatie met elastische wijdteverstelling. MINMatige pasvorm met veel te korte pijpen; thermovoering niet aan de broekspijpen te fixeren, erg irritant bij het uittrekken; geen protectoren en ook geen voorbereiding daarop d.m.v. speciale zakken; geen reflecterende delen; geen zakken; enkel elastiek aan de bovenkant.CONCLUSIEWat de prijs betreft een bijzonder aantrekkelijke broek, die zeker voor wat kortere ritten niets tekort komt met betrekking tot warmte en waterdichtheid. Zit je echter wat langer op de motor, dan betaal je uiteindelijk de tol voor de korte broekspijpen in de vorm van koude benen. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________GERMOTDundeeImporteur: Moto Xcite, tel. 053-461 99 89, www.motoxcite.nlMaten: XS tot en met 4XLKleur: zwartPrijs: € PLUSAbsoluut waterdicht; goede isolerende eigenschappen; redelijk tot goede pasvorm; een kontzak; elastische band en koord aan de bovenkant; ook met laarzen aan makkelijk aan en uit te trekken; goede rijeigenschappen; nauw afsluitende boorden van de broekspijpen dankzij rits en klittenbandsluiting.MINGeen protectoren en ook geen voorbereiding daarop d.m.v. speciale zakken; geen reflecterende delen.CONCLUSIEVoor de volle honderd procent waterdicht en tot zeker tot temperaturen rond de vijf graden weet de Dundee de warmte ook nog goed vast te houden. Daarom een prima keus voor gemoedelijke ritje door het achterland of kort woon-werk verkeer.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________SPIDIGargoilImporteur: Moto-Matrix, tel. info@moto-matrix.nl, www.spidi.comMaten: XS tot en met XXXLKleur: zwartPrijs: € 124,90PLUSAbsoluut waterdicht; redelijk tot goede isolerende eigenschappen; eersteklas hoogwaardige afwerking; uitneembare thermovoering; knie- en heupprotectoren; opvallende reflectiebies over de totale lengte van beide pijpen; elastisch koord in combinatie met een riem aan bovenkant; dankzij praktische ritsen over de hele lengte van de broekspijpen is het antrekken met laarzen aan een koud kunstje, tegelijkertijd wel weer meer tijdrovend; bijzonder goede rijeigenschappen, broek zit super stabiel en heeft geen enkele neiging tot flapperen.MINGeen zakken; wijdteverstellingen van de boorden van de broekspijpen laat te wensen over.CONCLUSIEEen prima keus voor modebewuste motorrijders, die op zoek zijn naar een regenbroek met een hoogwaardige veiligheidsuitrusting. Ook wanneer je enkel op zoekt bent naar een warme overtrekbroek biedt de Spidi Gargoil uitkomst. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________HELDRicoImporteur: Uvex Sports NL, tel. 078-681 4845, www.held-biker-fashion.deMaten: XS tot en met 5XLKleur: zwartPrijs: € 31,95PLUSAbsoluut waterdicht; erg goede isolerende eigenschappen; redelijk tot goede pasvorm; protectorzakken bij de knieën; reflectiebiezen bij de kuiten; ook met laarzen aan makkelijk aan en uit te trekken; bijzonder goede rijeigenschappen; nauw afsluitende boorden van de broekspijpen met rits en klittenbandsluiting. MINGeen zakken; enkel elastiek aan de bovenkant.CONCLUSIEMotor- en scooterrijders zullen niet alleen blij worden van de bijzonder aantrekkelijke prijs, maar ook van de eigenschappen van de Held Rico. Hij is waterdicht, warm en past goed, en dat is feitelijk alles wat je zoekt in een regenbroek.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________IXSJungleImporteur: Nerons, tel. 036-547 1577, www.nerons.nlMaten: XS tot en met 5XLKleur: zwartPrijs: € 59,95PLUSAbsoluut waterdicht; eersteklas isolerende eigenschappen; bijzonder hoogwaardige afwerking; uitneembare thermovoering; knieprotectoren; opvallende reflectiebies bij de boorden; buitenzak; riemlussen aanwezig; ook met laarzen aan makkelijk aan en uit te trekken; zeer goede rijeigenschappen; wijdteverstelling van de broekspijpen dankzij twee klittenbandsluitingen. MINMatige pasvorm, met name zitgedeelte erg ruim gesneden; enkel elastiek aan de bovenzijde.CONCLUSIEDoor de bijzonder wijde snit laat de Jungle zich erg gemakkelijk over leren of textielen pak trekken. Zelfs bij erg lage temperaturen kun je tot in den treuren rondjes blijven rijden, de broek is niet alleen waterdicht, maar ook nog lekker warm.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________[TEXT BEI FAZIT]CONCLUSIEEen uitslag die zich mag laten zien. Zeker wat betreft de regenbroeken, waar het zelfs de ‘mindere goden’ nog voldoende punten voor het oordeel goed bij elkaar weten te sprokkelen. Allemaal presenteren ze zich als honderd procent waterdicht en bijzonder comfortabel warm, voorop loopt de Jungle van IXS. Deze moet echter in de totaaluitslag toch één puntje toegeven op de overall winnaar, namelijk de Polo Snowtrooper. Dat een diagonale ritssluiting niet alleen voordelen (betere instap) biedt, maar door een foutieve constructie ook eclatante nadelen met zich mee kan dragen, laten de pakken van Germas en Rev’it zien. Water dringt binnen bij dijbeen en kruis en dat is uiteraard verre van de bedoeling van een regenpak. Iets wat voor alle broeken en pakken opgaat: de extra warmte die de kledingstukken met zich meebrengen, doet het welzijn

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-