+ Plus

Test Bridgestone S20 Evo en Mitas Sport Force

GETEST MITAS SPORT FORCE
Eerste radiaalbanden uit Slovenië

Mitas? In de offroad-wereld is deze Tsjechische fabrikant van cross-, enduro-, trial- en speedway-banden al lang een begrip. In 2012 namen de Tsjechen de Sloveense scooterbandenspecialist Savatec over. Daar werd de eerste radiaalband van Mitas ontwikkeld, met als doel ‘een radiaalband met zeer goede rijeigenschappen, een hoog comfort en een geringe slijtage tegen een gunstige prijs aan te bieden’. Aldus Mitas-ontwikkelingschef Bojan Rupar. Een stijf karkas moet er voor zorgen dat de rijeigenschappen ook na langere tijd constant blijven. We reden de nieuwe band op een testerrein in Slovenië. We reden op een cirkelbaan, slalom-parcours en een remparcours en daarnaast konden we de gripgrens van de nieuwe Sport Force aan de tand voelen op een speciaal handling-parcours. Bovendien konden we de allround-kwaliteiten testen tijdens een ritje op de openbare weg. Een compleet programma dus! Verder stond een breed scala motoren ter beschikking, uiteenlopend van dikke nakeds, tot allrounders en toerfietsen.
De eerste indruk was overwegend positief. De banden laten zich heel handelbaar van de ene in de andere hellingshoek drukken en de maximale grip onder droge omstandigheden was meer dan voldoende. Pas na een aantal vlotte ronden vertoonden ze lichte slijtagesporen. Ook op de openbare weg beviel de handling van de banden. Wel viel op hobbelige weggedeelten de geringe eigendemping op. Waar de concurrentie middels meerdere rubbercompounds (two-compound) en een steeds groter aandeel silica haar banden optimaliseert voor koude en natte omstandigheden, heeft Mitas bij Sport Force gekozen voor één compound zonder silica. Prijstechnisch komt de Sport Force volgens Rupar dan ook minstens tien procent onder de concurrentie te liggen. Hoe de banden zich bij slijtage houden, weten we later dit jaar na een uitgebreide vergelijkingstest. Ook volgen er bij Mitas later dit jaar radiaalbanden voor allroads en sportieve toermachines en wordt er two-compound-technologie geïntroduceerd.


GETEST: BRIDGESTONE S20 EVO
Fluwelen revolutie

De twee jaar terug gepresenteerde S20 heeft een update gekregen en is tegenwoordig in alle gangbare maten als S20 Evo leverbaar. Met een eerste plaats in onze bandentesten uit 2012 en 2013 stond de S20 al volop in de schijnwerpers, met name vanwege zijn uitstekende allround-eigenschappen. Door de goede feedback gaf de S20 onder alle omstandigheden een goed gevoel, of het nu om sportief gebruik op de openbare weg of om ritten in regen en kou ging. Maar wat slijtage betreft eindigde de S20 bij onze test in 2012 op de laatste plaats, vooral vanwege de achterband.
Dat moet bij de S20 Evo anders zijn. Al jaren wordt er met het gebruik van Multi-compound banden naar een optimaal compromis tussen slijtage en grip gezocht. Waar je bij de S20 en ook de BT-016 Pro keuze had uit twee verschillende rubbercompounds (3LC-technologie), zijn het er bij de S20 drie (5LC-technologie), net als voorheen bij de BT-016 achterband. Daardoor heeft het loopvlak van de achterband vijf loopstroken, te weten een slijtvaste in het midden en twee griprijke per schoudergedeelte. De slijtvaste strook in het midden van de band moet de slijtage bij langdurig rechtuit rijden verminderen. Daarnaast zijn de rubbercompounds gemodificeerd om een hogere bochtenstabiliteit en betere feedback te genereren.
Een exclusieve testrit op het Bridgestone-testterrein in Japan moet verhelderen in hoeverre alle veranderingen, even los van de slijtage, merkbaar zijn. Om de S20, S20 Evo en een band van een concurrerende fabrikant te vergelijken hadden we de beschikking over een BMW S1000RR. Daarmee konden we rijden op cirkelbaan (nat en droog), een handling-parcours (nat en droog) en een snelle oval (droog).
Zowel op het droge handling-parcours als de snelle oval blijkt de bochtenstabiliteit hoger dan die van de S20 en de concurrerende band en bovendien laat de Evo zich net even wat makkelijker in een hellingshoek drukken. Onder natte omstandigheden zijn de verschillen zelfs nog wat groter. Waar in het recente verleden de referentieband en de S20 deze natte test domineerden, doet de S20 Evo er nog een schepje bovenop. Al bij de eerste knik op de bewaterde baan blijkt de feedback over de beschikbare grip beter. Zelfs bij een vlotte rijstijl onder deze natte omstandigheden wordt een slippend achterwiel beter gecontroleerd, terwijl het grensbereik pas laat in zicht komt en erg breed is. De maximale grip onder hellingshoek is eveneens verbeterd. Bij accelereren brengt het slijtvastere loopvlak geen nadelen met zich mee, en vanaf hellingshoeken van meer dan 15° heb je al de beschikking over de zachtere compounds op de schouder van de band.
Hoe de nieuwe S20 Evo zich houdt tussen de deels eveneens verbeterde concurrentie weten we later dit jaar als we een grote vergelijkende bandentest in dit segment achter de rug hebben. Naast droge en natte grip en de slijtage belichten we in die test ook de rijeigenschappen in gebruikte staat.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-