+ Plus

Test 9 waterdichte leren pakken

Wat bescherming en uitstraling betreft zit je met een leren motorpak altijd goed, maar in ene regenbui ben je dan wel aangewezen op een regenoverall. Gelukkig evolueert ook de kledingindustrie en tegenwoordig hebben verschillende fabrikanten inmiddels waterdichte leren combi’s in de rekken hangen. Wij keken bij negen exemplaren of de symbiose tussen veiligheid en bescherming tegen weer en wind geslaagd is. Een test van ‘evolutieleer’ dus. De prijskaartjes van de meeste geteste pakken laat zich lezen als die van de wijnkaart in een exclusief vijfsterrenrestaurant: Rukka 2298 euro, Alpinestars 1899 euro, Stadtler 1599 euro. Ook naast deze dure topmerken hoef je niet op koopjes te rekenen, de instap in het wereldje van waterdichte leren combi’s begint bij de Hein Gericke Oxan 2 met een prijs van net onder de 700 euro, terwijl Triumph en IXS twee combi’s in huis hebben die net een paar tientje meer kosten. De daarop volgende aanbieding, de Tour Cool van Hein Gericke, gaat met zijn 1299 euro al dik door de duizend-euro-grens. Met recht een test dus in de eredivisie van het motorkledingsegment. De vraag is echter of je ook daadwerkelijk het beste van het beste in huis haalt als je zo diep in de buidel tast.Toen Gore-Tex zo’n twee jaar geleden kwam met het nieuwe waterdichte en ademende leerlaminaat, drong zich al het gevoel op dat hiermee de top toch wel was bereikt. Eindelijk was hij er dan, de lang verwachte en gehoopte samensmelting van twee werelden: slijtvast leer met de praktische weerbescherming van een hoogwaardige textielcombi. Maar toen het eerste pak daarmee op de markt kwam, de Rukka Lancelot, en die losjes de 2000 euro-barrière doorbrak, was het meteen al duidelijk dat de klassieke textielcombi voorlopig weinig concurrentie te duchten had. Dan toch maar liever in het uiterste geval je ergens langs de snelweg onder een viaduct in een regenoverall wurmen. Misschien niet zo praktisch, maar wel stukken goedkoper…Gore-Tex mag dan slechts twee jaar geleden met zijn innovatieve leerlaminaat op de proppen zijn gekomen, helemaal nieuw is waterdicht leer echter allerminst. De Stadtler Ocean 2 en BMW Atlantis 4 lieten jaren namelijk al zien dat leer en droog best samengaan. Insiders weten dat dierenhuid ook op natuurlijke wijze tijdens het looien van waterdichte eigenschappen kan worden voorzien en daarvoor niet eerst met teflonfolie behandeld hoeft te worden (zie kader). Het is echter niet zo dat Stadtler en BWM alleen daardoor extra punten scoren. Het zijn ook de imperfecties van de andere testkandidaten die hen de overwinning op punten bezorgen. Op het gebied van klimaatcomfort (waterdichtheid, maar ook ventilatie) en gewicht lopen de membraan laminaten wel voorop, maar wat heb je daar aan wanneer de pasvorm behoorlijk te wensen overlaat en men ook op het gebied van uitrusting de nodige steken laat vallen?Of, wat we vooral bij de relatief goedkopere combi’s in deze test zien, er fouten voorkomen die je zelfs bij textielcombi’s in de discountklasse al niet meer aantreft. Bijvoorbeeld zo’n strakke snit van de mouwen dat het onmogelijk is de manchetten van je handschoenen er onder te stoppen: een basisprincipe dat juist bij elke regenbui van groot belang is, wil je je handen tenminste droog houden.Op het gebied van protectie springt de BMW-combi er uit, al doet het Stadler-pak er niet veel voor onder. Een blik op ons eindoordeel maakt dan ook duidelijk dat je het niet veel beter kunt treffen dan met deze beide outfits. Toch moet Stadler als Beiers familiebedrijf binnenkort wel gaan nadenken over een protector-update. Er staat namelijk een nieuwe EC-richtlijn voor gewrichtsprotectoren op de rol die beduidend strenger uitvalt dan de huidige norm en de Stadler protectoren voldoen momenteel weliswaar aan de huidige norm, maar restkracht is op het randje. Wil dit prestigieuze merk in de top blijven meedraaien, dan zal er moeten worden geïnvesteerd in een nieuwe generatie protectoren.We sluiten deze test echter af met een aanbeveling die ook in elk willekeurig sterrenrestaurants geldt: niet alleen naar het prijskaartje kijken, maar vooral ook uitvoerig proeven. Mocht je interesse hebben in een waterdicht pak dan is goede voorlichting en uitvoerig passen echt noodzakelijk. Smaken verschillen immers!________________________________________[KASTEN MRD SEITE 102, KLIMAMEMBRAN-TECHNIK IM DETAIL]MEMBRAANCONSTRUCTIES ONDER DE LOEPLAMINAAT OF LINERHet onderscheid in prijzen van de door ons geteste combi’s doen al wel vermoeden dat niet alle fabrikanten dezelfde weg bewandelen. Daarbij kiest de één voor een arbeidsintensievere en duurdere oplossing dan de ander.De voordeligere waterdichte leren pakken hebben een zogenaamde Z-liner-constructie, tussen het leer en de binnenvoering zit een soort waterdichte en ademende regenjas verwerkt. Een relatief eenvoudige fabricagemethode die de prijs flink drukt. Een echte laminaatconstructie zit duidelijk ingewikkelder in elkaar. Het membraan wordt direct op het leer gelijmd en aan de binnenkant afgewerkt met een extra laag ter bescherming van de flinterdunne folie. Een tijdrovend klusje, zeker omdat alle naden gelijmd (in vakjargon getaped) moeten worden om een 100 procent waterdichtheid te garanderen. Voordelen van deze laminaat-constructie: het pak zit strakker en is aanzienlijk lichter. En bovendien zorgen perforaties in het leer op warme dagen voor extra ventilatie, terwijl de winddichte binnenlaag beschermt tegen afkoeling.________________________________________[KASTEN MRD 103- WAS IST HYDROPHOBES LEDER] WAT IS HYDROFOOB LEER?MANIEREN VAN AFDICHTENEr zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en BMW en Stadtler kiezen zonder twijfel de meest voor de hand liggende: een gesloten buitenlaag waar het water vanaf parelt. Een duidelijke zaak, deze combi’s hebben een waterafstotende behandeling ondergaan, de expert spreekt dan van hydrofoob leer.Ook in de productomschrijving van de pakken van Alpinestars, Hein Gericke en Rukka staat dat ze gemaakt zijn van hydrofoob leer, dat terwijl het leer is geperforeerd en dus waterdoorlatend is. Kan dat eigenlijk wel? Ja, want de waterafstotende eigenschappen worden al tijdens het looien, in dit geval bij het vettingsproces tijdens de nalooiing, aan het leer meegegeven. Hierbij wordt de vezelstructuur van het leer zo aangepast dat het zich niet meer vol water kan zuigen, een eigenschap die ook voor een geperforeerde leren combi belangrijk is. Door het leer aansluitend met een klimaatmembraan te lamineren wordt de eigenlijke waterdichtheid bewerkstelligd.[Bildunterschrift]Ondanks perforaties toch waterdicht? Beide leersoorten zijn hydrofoob behandeld en nemen geen vocht op.________________________________________[KASTEN MRD SEITE 104; LEDER RICHTIG PFLEGEN]LEER GOED ONDERHOUDENWASH AND GOWintertijd is onderhoudstijd: vooral nu zou de leren combi, met of zonder membraan, van insectenresten en/of straatvuil moeten worden ontdaan. Heel ingewikkeld is tegenwoordig gelukkig niet: gewoon protectoren eruit, pak in de wasmachine, speciaal leerwasmiddel in het zeepbakje en een veilig wasprogramma (bijvoorbeeld wolwas) kiezen. Nog een keer extra naspoelen en klaar ben je. Bij de speciaalzaak kan je zelfs voor leren membraankleding geschikte wasmiddelen krijgen, bijvoorbeeld Goropol van Leder Fein (www.leder-fein.at)Is het pak schoon dan moet het drogen, en dat gaat het beste door het op te hangen in een warme, goede geventileerde ruimte. Verwarming, felle zon of kachel is hierbij absoluut taboe! Wanneer het leer nog een tikje vochtig is, vet je het dunnetjes in zodat het mooi soepel blijft. Daarnaast kun je het leer ook nog spaarzaam behandelen met impregneermiddelen, die het pak extra beschermen tegen vocht en vuil. Tip, veel informatie over de eigenschappen en het onderhouden van leer vind je op https://leder.startpagina.nl.[Bildunterschrift]Onderhoud voor de tweede huid: leerwasmiddelen en impregneersprays. Tip: altijd spaarzaam opbrengen!________________________________________[KASTEN MRD SEITE 106 – SO TESTET MOTORRAD]ZO TESTEN WEBIJ WEER EN WINDPassen en keuren van verschillende maten, praktijktest met een Triumph Thunderbird over landwegen en de snelweg, simulatie van een stevige regenbui onder de douche en tot slot de test van de protectoren in het lab.In deze vijf categorieën moeten de kandidaten laten zien wat ze in huis hebben. Gebrekkige protectoren resulteren in aftrek van punten, net als slecht gepositioneerde protectoren, gebreken in de pasvorm en uitglijders tijdens de waterdichtheidtest. Ook is er kritisch gekeken naar de verbindingsmogelijkheid tussen jas en broek, iets dat alleen BMW en Stadtler uitstekend hadden opgelost.[Bildunterschrift]Het basiskamp: in het leer hijsen, rijden, noteren en weer omkleden.________________________________________[RESERVEKASTEN MRD SEITE 107 – WASSERDICHT INS NEUE JAHR]KWESTIE VAN SLUITINGGore-Tex heeft met zijn leerlaminaat de markt stevig in beweging gezet en steeds meer leveranciers zetten nu in op dit innovatieve materiaal. Bijvoorbeeld Held met het leren jack Rezzato, waarbij de fabrikant bovendien ook nog inzet op een volledig niet sluittechniek, namelijk de lockout-rits: er grijpen niet langer losse tandjes in elkaar, maar twee lange profielstrips, zoals je ook wel zit bij plastic zakjes. Dit sluitmechaniek bleek in een test absoluut wind- en waterdicht. Ook IXS maakt gebruik van deze lockout-rits en wel bij haar Cancun jack, daarnaast is er ook nog de Kirov, een jack gemaakt van een textiel en leer mix. Het IXS programma wordt voor 2010 bovendien ook nog uitgebreid twee Gore-Tex leren broeken. Ook de ingenieurs van Dainese hebben het gelamineerde leer omarmt en ontwierpen een in vergelijking voordelige combi: de tweedelige Verbier is al verkrijgbaar vanaf 1.148 euro.[Bildunterschrift]Dainese Verbier: voordelige instapper in de wereld van het waterdichte leer.Ook Held zet in op de know-how van Gore-Tex, met innovatieve lockout-rits.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ALPINESTARS 365 GORE-TEXImporteur: Alpinestars, tel. +39-042 35286, www.alpinestars.comPrijs: € 999,95 (jas); € 899,95 (broek)Maten: 48 t/m 60Gewicht*: 4,9 kgUitrusting: jas en broek van rundleer met Gore-Tex laminaat; vaste binnenvoering; jas voorzien van uitneembare thermovoering en zachte kraag; broek met uitneembare thermovoering; vier waterdichte buiten- en drie binnenzakken.Bescherming: CE-protectoren op schouders, ellebogen en knieën, valbescherming op rug en heupen, optionele CE-gekeurde borstprotector.PLUSRealistische maatvoering; protectoren exact gepositioneerd, kunnen niet verschuiven; waterdicht; aangenaam geïsoleerd; brede en duidelijk zichtbare reflectiebiezen; huidvriendelijke voering; mooi afgewerkt.MINLage kraag zonder wijdteverstelling; knelt licht in de oksels en bovenarmen; manchetten te nauw voor handschoenen met lange schacht; werking ritsen omslachtig, ritslipje moeilijk beet te pakken.CONCLUSIELichte toercombi met veel sportieve extra’s en een solide uitrusting voor gebruik in weer en wind. Wat betreft de protectorenuitrusting valt er duidelijk nog winst te behalen.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Valt echt op: brede reflectiestrepen aan jas en broek.________________________________________BMW Atlantis 4Importeur: BMW Nederland, tel. 070-413 3222, www.bmw-motorrad.nl Prijs: € 810,00 (jas); € 650,00 (broek)Maten: 48 t/m 60 / 98 t/m 118 en 25 t/m 32 (heren); 36 t/m 46 (dames)Gewicht*: 5,2 kgUitrusting: jas en broek van hydrofoob rund- en nubukleer; geen membraan; vastgenaaide binnenvoering; vier waterdichte buiten- en twee binnenzakken.Bescherming: CE-protectoren op schouders, ellebogen, heupen, knieën en rug; optionele CE-stuitprotector.PLUSErg goede pasvorm; anatomisch gevormde protectoren knellen niet, zijn goed gepositioneerd en verschuiven niet; zakken met goed bruikbare ruimte; soepel lopende ritsen met gebruiksvriendelijke lip; drukknopen sluiten licht; zachte, goed aansluitende kraag; stabiele aan het leer genaaide verbindingsrits.MINWeinig reflectiemateriaal; geen thermovoering dus op koude dagen niet of beperkt bruikbaar; broekspijpen erg kort, glijden bij sportieve zit ver omhoog.CONCLUSIESoepele toercombi van heerlijk zacht nubukleer met het draagcomfort van een aangename pyjama. Uitstekende protectoruitrusting, daarentegen mager gebruik gemaakt van reflectiemateriaal.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[Bildunterschrift]Rits open, rits dicht: appeltje eitje dankzij gebruiksvriendelijke ritsen.________________________________________HARLEY-DAVIDSONFXRGImporteur: Harley Davidson Nederland, tel. 071-581 3737, www.harley-davidson.nl Prijs: vanaf € 900,00 (jas); vanaf € 555,00 (broek) Maten: S t/m 5XL en lange model L tot 3XL (jas); 32/30 en 34/44 (broek)Gewicht*: 5,7 kgUitrusting: jas en broek van rundleer met Schoeller C-Change membraan in Z-liner constructie; vaste Coolmax binnenvoering; uitneembaar separaat bruikbaar thermojack; geïntegreerde niergordel; ventilatieritsen in jas en broek; jas met twee waterdichte buiten- en vier binnenzakken met organizerfunctie; geïntegreerd brilpoetsdoekje.Bescherming: CE-protectoren bij schouders, ellebogen, heupen, knieën en rug.PLUSZacht, extreem soepel leer; gemakkelijke instap in broek door lange ritsen; waterdicht.MINMatige pasvorm; lage, wijd uitstaande kraag; lekwater dringt door in broekzakken; nauwe manchetten; korte verbindingsrits; omslachtige ritsen en drukknopen; protectoren verschuiven.CONCLUSIEGemakkelijke combi voor maximaal plezier bij het cruisen. Bescherming tegen de elementen is okay, maar pasvorm, draagcomfort en de grootte van de protectoren is niet conform de geldende standaard.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Alles een eigen plek! Voor motorrijders met een organizer fetisj.________________________________________HEIN GERICKE Oxan IIImporteur: Hein Gericke Nederland, tel. 020-411 9269, www.hein-gericke.nlPrijs: € 399,95 (jas); € 299,95 (broek) Maten: 48 t/m 58 (heren)Gewicht*: 6,6 kgUitrusting: jas en broek van hydrofoob rundleer met Sheltex klimaatmembraan in Z-liner constructie; vaste binnenvoering; uitneembare thermovoering in jas en broek; vier buiten- en drie binnenzakken. Bescherming: CE-protectoren bij schouders, ellebogen, knieën en rug; optionele CE-heupprotectoren.PLUSPrima isolerende eigenschappen; ventilatieritsen aan voor- en achterkant; waterdicht.MINKnelt bij bovenarmen en oksels; protectoren weinig aangenaam en verschuiven makkelijk; grote, plankharde rugprotector; kleine en moeilijk bereikbare lip van de rits; ritsen aan de manchetten drukken; lastig sluitende drukknopen; korte mouwen met nauwe manchetten; extreem zwaar gevoel; stijve, wijd uitstaande kraag.CONCLUSIEVoordeligste combi uit de test waarvan het draagcomfort door de knelpunten nogal wat te wensen overlaat. De uitgebreide serie protectoren ontbreekt het nogal aan comfort en pasvorm.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Hierin staat de Oxan niet alleen: dunne, nauwelijks zichtbare reflectiestrepen.________________________________________HEIN GERICKE Tour Cool GTXImporteur: Hein Gericke Nederland, tel. 020-411 9269, www.hein-gericke.nl Prijs: € 699,95 (jas); € 599,95 (broek) Maten: 50 t/m 60 (heren)Gewicht: 5,5 kgUitrusting: jas en broek van hydrofoob rundleer met gelamineerd Gore-Tex membraan; vaste binnenvoering; uitneembare thermovoering in jas en broek; vier buiten- en twee binnenzakken. Bescherming: CE-protectoren bij schouders, ellebogen, knieën, heupen en rug.PLUSWaterdicht; compleet protectorenpakket; handschoenschachten passen prima onder de wijd uitstaande manchetten.MINMet gebogen armen knellen de mouwen aanzienlijk, dwingt je tot een starre, onbeweeglijke basishouding; slecht bedienbare ritsen; schurende protectoren; kraag drukt op het strottenhoofd; buitenzakken moeilijk bereikbaar; verbindingsrits weinig gebruiksvriendelijk; weinig reflectiemateriaal gebruikt.CONCLUSIEEen hoogwaardige bescherming tegen de elementen en omvangrijke veiligheidsuitrusting maakt nog geen goed pak. Deze combi ontbreekt het vooral aan een goede pasvorm en aangenaam draagcomfort.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Dubbel is beter: absoluut waterdichte ritssluiting van de jas.________________________________________IXS Inari / TurkuImporteur: Nerons Benelux, tel. 036-547 1573, www.nerons.nl Prijs: € 419,95 (jas); € 359,95 (broek) Maten: 48 t/m 64 (jas); 48 t/m 56 en 62 t/m 64 (broek)Gewicht*: 5,5 kgUitrusting: jas en broek van hydrofoob rund- en nappaleer met Solto-Tex membraan in Z-liner constructie; vaste binnenvoering; jas met uitneembaar thermovest; zes buiten- en twee binnenzakken.Bescherming: CE-protectoren bij schouders, ellebogen en knieën; valbescherming op rug en heupen, CE-rug- en heupprotectoren optioneel.PLUSSoepel leer, draagt als vrijetijdskleding; soepel lopende metalen ritsen; jas met effectieve thermovoering; lange ventilatieritsen.MINLekkage via rits; lekwater dringt door in broekzakken; zichtbaar kwaliteitsverschil tussen het leer van de verschillende maten; protectoren verschuiven makkelijk; te nauwe manchetten; drukknopen springen makkelijk open; geen reflectiebiezen.CONCLUSIE:Toercombi met een echt vrijetijdskarakter. Zit eigenlijk net iets te losjes en bovendien ontbreekt het in de praktijk aan solide, goed passende protectoren en effectieve weersbescherming.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Duidelijk een zwak punt: tocht en vocht dring door bij de hals.________________________________________RUKKA MerlinImporteur: Hoco Parts, tel. 0342-412 290, www.hocoparts.nl Prijs: € 1.249,00 (jas); € 1.049,00 (broek) Maten: 46 t/m 62 (heren)Gewicht*: 5,5 kgUitrusting: jas en broek van hydrofoob rundleer met Gore-Tex laminaat en warmtewerende werking; vaste binnenvoering; jas met uitneembaar thermovest en afneembare stormkraag; vier waterdichte buiten- en drie binnenzakken. Bescherming: CE-protectoren bij schouders, ellebogen, heupen en knieën; backpad op rug.PLUSComfortabele snit; uitstekende pasvorm; zeer licht draaggevoel; waterdicht; zachte kraag vormt met extra stormkraag zeer effectieve bescherming tegen kou en nattigheid; mouwen zeer goed met lange en dikke handschoenboorden te combineren; brede en zeer opvallende reflectiestrepen; soepele ritsen; brede overlapping van jas en broek.MINProtectoren voelen minder comfortabel aan.CONCLUSIEComfortabel toerpak dat ook bij een sportievere houding zeer prettig zit, iets dat met name te danken is aan de anatomisch gezien prima snit. Daarnaast ook een zeer rijke (protectoren) uitrusting.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Geen kans voor het wassende water: waterdichte stretchmanchetten.________________________________________STADTLER [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]OCEAN IIImporteur: Perier Motorsport, tel. 035-538 1012, www.periermotorsport.nl Prijs: € 1.819,00 (wordt alleen als combi verkocht) Maten: 48 t/m 62, 98 t/m 118 en 24 t/m 30 (heren); 38 t/m 42 (dames)Gewicht*: 5,7 kgUitrusting: jas en broek van hydrofoob rund- en nubukleer; vaste binnenvoering; uitneembaar Gore-Tex binnenpak; vier buiten- en twee binnenzakken. Bescherming: CE-protectoren bij schouders, ellebogen, heupen, knieën en rug. PLUSBijzonder comfortabele pasvorm; ondanks het hoge gewicht en extra binnenpak toch zeer beweeglijk; handige magneetsluiting aan de kraag; waterdicht; erg goede isolatie; absoluut winddicht op de borst; effectieve ventilatieritsen op de mouwen; brede strak aansluitende manchetten.MINWeinig reflecterende delen; omslachtig aan te trekken en te sluiten; korte lipjes van de ritsen moeilijk vast te pakken; zakken te ver naar achteren geplaatst.CONCLUSIESolide toercombi in klassieke stijl. Overtuigt met een stabiele zit bij zowel rustig toeren als een meer sportieve rijstijl. Ook uitstekend op het gebied van weerbescherming en voorzien van doordachte details.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[Bildunterschrift]Dubbele verzekering, naast hydrofood leer een uitneembaar Gore-Tex binnenpak.________________________________________TRIUMPH H2ProtecImporteur: Triumph Nederland, tel. 072-541 0311, www.triumphmotorcycles.nlPrijs: € 449,00 (jas); € 349,00 (broek) Maten: jas S tot 3XL; broek XS tot 3XL (vergelijkbaar met maat 30 tot 42); in diverse lengtes verkrijgbaarGewicht*: 5,7 kgUitrusting: jas en broek van rundleer met No-Name membraan in Z-liner constructie en warmtewerende werking; vaste binnenvoering; jas met uitneembare thermovoering; zes buiten- en vijf binnenzakken. Bescherming: CE-protectoren op schouders, ellebogen en knieën, optionele rugprotector.PLUSSoepel leer; soepel lopende ritsen; grote ventilatieopeningen; zachte zakken; waterdicht.MINProtectoren sluiten niet goed aan en verschuiven makkelijk; jas kruipt tijdens het rijden omhoog; lage wijd uitstaande kraag; drukknopen moeilijk te sluiten; lekwater dringt door in broekzakken; korte verbindingsrits zonder stabiele verankering.CONCLUSIEIn eerste opzet een elegante combi die vooral naast de motor een goed figuur slaat. Op het gebied van protectie ontbreekt het aan een goede en vooral stabiele positionering.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Een echte opsteker voor in de zomer: lange ventilatieritsen.________________________________________[TEXT BEI ENDWERTUNG] CONCLUSIEPetje af: de beste scores voor de oudste concepten in de test. Stadtler en BMW lopen voorop terwijl ze (deels) vertrouwen op oude looitechniek in plaats van het innovatie lamineerproces. Stadler heeft nog een waterdicht Gore-Tex binnenpak, terwijl BMW helemaal afziet van een membraan en volledig vertrouwt op de waterafstotende eigenschappen van het leer zelf. Dat betekent wel dat je het in de zomer moet zien te redden zonder enige vorm van ventilatie. Daarnaast scoren beide pakken met een uitstekende veiligheidsuitrusting, pasvorm en geweldig draagcomfort. Rukka mist het predicaat ‘zeer goed’ op een haartje na, onder meer door het ontbreken van een standaard CE-rugprotector. De pakken in het middenveld ontberen het voornamelijk aan draagcomfort.

Lees meer over

BMW Harley-Davidson Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-