+ Plus

Test 8 paar werkhandschoenen

De frêle handjes van een motorrijder moeten ook wel eens beschermd worden, wanneer mans tweewieler voor de verandering eens een keer stil staat. Wij testten acht paar werkhandschoenen in theorie en praktijk. Een van de meer aangename kanten van het ouder worden, wordt misschien wel het meest treffend omschreven door het volgende gezegde: door schade en schande wijs worden. Waar de gemiddelde jonge hond nog altijd met blote handen te werk gaat, steekt de grijze sleutelaar zijn vingers steeds vaker in een setje beschermende handschoenen. Een doordachte beslissing, want het complexe geheel van vele spieren, gewrichten en zenuwen maken van de hand niet alleen een geniale partner, maar ook een kwetsbare. Beschadiging daarvan kan niet alleen het motorrijden, maar ook de meest normale dagelijkse bezigheden in gevaar brengen. Een beetje doordacht er mee omgaan is dus helemaal niet zo verkeerd. Veel sleutelaars vallen daarbij terug op de handschoenen die de broodheer voor de dagelijkse arbeid ter beschikking stelt. Niet helemaal legaal, maar kostentechnisch gezien een begrijpelijke keuze, die bovendien natuurlijk ook enigszins in het belang van de werkgever is, aangezien het de kans op kwetsuren sterk vermindert. Wie in deze luxepositie verkeert, deert de specifieke uitvoering en opbouw van een handschoen doorgaans maar weinig. Ze zijn kosteloos voorhanden, dat is alles wat telt! Er zijn echter ook tijdgenoten die voor een degelijk paar werkplaatshandschoenen eerst een retourtje richting bouwmarkt moeten maken. Daar aangekomen voelen ze zich staand voor het uitgebreide werkplaatshandschoenen schap vaak als een koe in de boom, volledig hulpeloos. Natuurlijk, passen is geen probleem, maar is de handschoen die het meest prettig zit ook de beste keus? Hoe praktisch is het dan dat we in Europa tegenwoordig voor alles een speciale norm hebben, en dus ook voor veiligheidshandschoenen. Wie veiligheid voor alles hoog in het vaandel heeft staan, zoekt bij de aankoop daarom eerst naar het EN 388 keurmerk ‘hamer op aambeeld’ (staat voor ‘mechanische risico’s, zie ook kader EC-norm voor veiligheidshandschoenen). Daarmee verzeker je jezelf doorgaans van een product uit de tweede van drie beschermingscategorieën, die weerstand biedt tegen ‘gemiddeld risico’s’. De viercijferige code op het keurmerk geeft daarbij het prestatieniveau van de handschoen weer op de verschillende criteria (schuurweerstand, snijweerstand, scheurweerstand en perforatieweerstand). Een handig hulpmiddel, dat echter geen uitsluitsel geeft over het feit of de handschoen wel geschikt is voor het sleutelen aan een motorfiets. Dus terug aan het schap in de bouwmarkt is het na een blik op het keurmerk tijd voor een tweede schifting, waarbij de vraag luidt: lekker strak of luchtig los? Wie voor de eerste soort gaat, komt doorgaans uit bij nagenoeg naadloze exemplaren met elastische boord (vaak van polyamide), die verdacht veel lijken op die handschoentjes die moeders vroeger gebruikte bij het poetsen. Afgezien van het uiterlijk hebben die laatste echter totaal geen overeenkomsten meer met de moderne werkhandschoen. Wanneer een fabrikant namelijk zijn huiswerk goed gedaan heeft, dan hebben de huidige handschoen een verrassend hoge ventilerende werking en zijn ze bijzonder schuurvast. Dankzij de strakke pasvorm geven ze bovendien een heel direct gripgevoel en zijn daarom ook geschikt voor het fijnere sleutelwerk. Wie het graag wat minder condoomachtig heeft, komt doorgaans uit bij een materiaalmix, waarvan het hoofdbestanddeel vaak kunstleer is. Met zaken als voering, versterkingen en dubbel materiaal zien deze er doorgaans bijzonder professioneel uit, het zegt echter weinig tot niets over de functionaliteit. Om de ergonomische kwaliteiten van de verschillende testhandschoenen te beoordelen, schakelden we de hulp in van een ergotherapeute met als specialisme de hand. Niet onbelangrijk, ze is fervent motorrijdster (BMW R1100GS en KTM EXC350) en weet als geen ander waaraan de motorrijder wordt blootgesteld. Het aanbod aan werkplaatshandschoenen is werkelijk oneindig, maar met een beetje basale kennis en vooral proefondervindelijk vaststellen, filter je er zonder veel problemen al snel een passend setje voor jezelf uit. En dat doorgaans ook nog tegen een heel schappelijke prijs. Een investering dus die zich altijd loont, het belangrijkste stuk gereedschap in de werkplaats zijn immers nog altijd je handen. Wees daar zuinig op! ________________________________________ [KASTEN EC-NORM VOOR VEILIGHEIDSHANDSCHOENEN] EC-NORM VOOR VEILIGHEIDSHANDSCHOENEN DUIDELIJKHEID IN ÉÉN OOGOPSLAG Wie zijn handschoenen wil verkopen als een product dat bescherming biedt tegen fysische en mechanische gevaren, kortweg veiligheidshandschoen, moet deze daarvoor laten keuren bij een onafhankelijk, gecertificeerd keuringinstituut (in Nederland TNO) conform de EN 388 richtlijn. Interessant voor de koper: de vier cijfers onder het hamer/aambeeld embleem verraadt het beschermingsniveau van de handschoen met betrekking tot de volgende vier criteria: schuurweerstand, snijweerstand, scheurweerstand en perforatieweerstand. Het bereik loopt van 0 tot 4 (bij snijweerstand tot 5), waarbij geldt dat hoe hoger het getal, hoe hoger het prestatieniveau. [TEXT IN ZEICHNUNG] FYSISCHE/MECHANISCHE RISICO’S EN 388 Schuurweerstand Snijweerstand Scheurweerstand Perforatieweerstand Hoe hoger het cijfer, hoe hoger de beschermingsgraag ________________________________________ [KASTEN SO TESTED MOTORRAD] ZO TESTEN WE DE KEUZE IS REUZE Het aanbod aan werkplaatshandschoenen is op z’n zachtst gezegd nogal uitgebreid. We zijn daarom bij de koop heel selectief te werk gegaan, waarbij we de testmonsters verkregen via de meest gangbare verkoopkanalen, ofwel online shops, de automaterialenhandel en verschillende bouwmarkten. Daarbij lag de focus met name op modellen, die er voor Jan Modaal als ‘motorfietsvriendelijk’ uitzagen. Aansluitend ging het met de testmonsters allereerst naar de ergotherapeute, die de ergonomische aspecten van de handschoenen onder de loep nam. Naast dit theoretische deel, werden natuurlijk ook de praktische kwaliteiten beoordeeld, en wel in onze eigen werkplaats. Daarbij werd onder andere gekeken naar de volgende eigenschappen: fijne sleutelwerk, omgang met vettig/glad gereedschap, sleutelen aan natte onderdelen en de drogende eigenschappen wanneer volledig nat geregend. [BILDUNTERSCHRIFT] Aan keus geen gebrek, niet het prijskaartje maar pasvorm en beschermende eigenschappen moeten de uiteindelijke keus bepalen. ________________________________________ [TEXT BEI ENDWERTUNG] CONCLUSIE Ondanks dat er puntentechnisch wel degelijk een winnaar naar voren komt, is het raadzaam om goed naar de toegekende punten bij de verschillende criteria te kijken, om er zo wellicht je eigen favoriet uit te filteren. Een eenduidige aanbeveling geven is namelijk moeilijk in dit geval. Sleutelaars die bijvoorbeeld niets op hebben met rubber handschoentjes, kunnen al een groot deel van het testveld wegstrepen. En voor wie de beschermingsgraad doorslaggevend is en niet de ergonomie of praktische eigenschappen, voldoet een blik op het EN-keurmerk. Kortom, deze test vormt een uitstekende leidraad bij een eventuele aankoop, de persoonlijke voorkeur doet de rest. Eén ding liet zich overigens wel ontegenzeggelijk vaststellen: de prijs zegt helemaal niets over de kwaliteit. ________________________________________ [KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE] EJENDALS Tegera 5117 Fabrikant: Ejendals, www.ejendals.com Gekocht voor: € 9,95 Maten: 7 t/m 11 Materiaal: synthetisch met polyester voering, elastische boord met klittenbandsluiting Normering: categorie 1, beschermingsniveau verschillende criteria niet aangegeven Wasvoorschrift: geen CONCLUSIE Bijzonder comfortabel, zeer aangename voering en een goede tot zeer goede pasvorm. Het gripgevoel is ondanks de relatief dikke, goed isolerende voering verrassend goed, en ook de bewegingsvrijheid aan de pols is zelfs met gesloten polsriem nog uitstekend. De grip op vettig gereedschap is daarentegen wat minder. De binnenhand is weliswaar waterafstotend, via de vingers dringt echter direct water binnen. Verder een werkelijk fenomenale afwerking, de prijs-kwaliteitverhouding is wat dat aangaat helemaal goed. Een uitstekende ‘winterhandschoen’ voor het sleutelen op koude dagen. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ FERDY F. 1930 Non-Slip Fabrikant: Ferdy F., www.ferdyf.com Gekocht voor: € 21,99 Maten: S t/m XXL Materiaal: 42% synthetisch leer (Clarino), 34% spandex, 16% silicon, 3% PVC, 3% badstof, 2% neopreen Normering: categorie 2, beschermingsniveau 3131 EN 388 Wasvoorschrift: wasmachine tot 30° CONCLUSIE Extreem comfortabel, de 1930 Non-Slips doen je meteen denken aan je favoriete paar gympies. Zeer mooi geconstrueerde handschoen gemaakt van veel verschillende materialen, die nuttig zijn gebruikt. Geen storende versterkingen en daardoor ook een prima bewegingsvrijheid. Een kleine faux pas bij de pasvorm, qua verhoudingen klopt de snit van de vingers niet helemaal. De handschoen biedt weinig grip op vettig gereedschap en ook komt er makkelijk water binnen bij de vingers. De afwerking is voldoende tot goed, de prijs wat aan de hoge kant. Desondanks toch een aanbeveling voor diegenen die zijn gereedschap schoon en vetvrij houdt. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ GRIFFY 1706 Fabrikant: Griffy, www.leipold-doehle.com Gekocht voor: € 9,99 Maten: 7 t/m 11 Materiaal: 60% leer, 40% katoen, klittenbandsluiting bij pols Normering: categorie 2, beschermingsniveau 2112 EN 388 Wasvoorschrift: niet wassen CONCLUSIE Hoog draagcomfort, dat enkel inboet door merkbare naden aan de binnenkant, maar verder biedt de handschoen een direct, helder gevoel en eveneens een hoge mate aan bewegingsvrijheid. Dankzij de textiele bovenhand bovendien ook prima ventilerend. De pasvorm is niet helemaal optimaal, de snit van de duim is iets te lang. Zeer goede grip op vettig gereedschap en slechts licht binnendringen van water. Door het hoge leer aandeel voelt de handschoen na opdrogen tijdelijk wat stug aan. Voor de liefhebber van klassieke leren werkhandschoenen een bijzonder aangenaam geprijsde verschijning. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ HI-Q Werkhandschoen Fabrikant: Polo Motorrad & Sportswear, www.polo-motorrad.de Gekocht voor: € 9,95 Maten: M t/m XXL Materiaal: 50% kunstleer, 35% spandex, 10% elastiek, 5% PVC, klittenbandsluiting bij pols Normering: geen Wasvoorschrift: wasmachine koud (max. 20°) CONCLUSIE Heel makkelijk aan en uit te trekken met een prima draaggevoel op de huid, hoge mate aan comfort en een zeer goede bewegingsvrijheid. Snit van de duimen is echter veel te lang en ook op andere fronten kloppen de proporties niet (valt te klein uit), dat gaat ten kosten van een direct gripgevoel. Grip op vettig gereedschap is gemiddeld en bovendien dringt er direct water binnen bij de vingers. Afwerking is redelijk tot goed, het is vooral de gebrekkige snit die een veel betere eindklassering in de weg zit. Desondanks wel een solide alleskunner. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ MECHANIX Original Fabrikant: Mechanix, www.mechanix.nl Gekocht voor: € 25,00 Maten: 8 t/m 12 Materiaal: binnenhand imitatieleer (60% nylon, 40% polyurethaan), bovenhand van spandex, imitatieleer, elastiek, polyester binnenvoering, klittenbandsluiting bij pols Normering: categorie 2, beschermingsniveau 2121 Wasvoorschrift: wasmachine 30° CONCLUSIE Zeer makkelijk aan en uit te trekken dankzij een optimaal gepositioneerde klittenbandsluiting aan de binnenzijde van de pols. Prima draagcomfort met aangenaam draaggevoel op de huid en helder gripgevoel. De snit is voor verbetering vatbaar, sterke plooivorming op de handpalm, terwijl de vingers te weinig zijn voorgevormd. Bijzondere goede grip op vettig gereedschap en redelijk resistent tegen water. Ook de afwerking is van hoge tot zeer hoge kwaliteit. De duurste handschoen uit de test is absoluut goed, maar maakt zijn cultstatus slechts ten dele waar. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ OX-ON Zanic 3 Fabrikant: Saekko Industries Denemarken, www.ox-on.com Gekocht voor: € 14,95 Maten: 9 t/m 11 Materiaal: 45% kunstleer, 20% polyurethaan, 20% spandex, 8% neopreen, 5% lycra en 2% PVC, klittenbandsluiting bij pols Normering: categorie 1 Wasvoorschrift: niet wassen CONCLUSIE De wat kinderlijke kleurtjes mogen dan wat licht irriteren, op alle andere fronten speelt de bontgekleurde Deen echter dankzij een zeer geslaagde materiaalmix en constructie zijn troeven uit: goede snit, uitstekende proporties, prima pasvorm en een hoge mate van draagcomfort. De bewegingsvrijheid en het gripgevoel zijn verrassend goed, iets dat je gezien de redelijk robuuste opbouw niet zou verwachten. Met vettig gereedschap weet de Zanic 3 echter maar weinig raad, water dringt daarentegen slechts in lage mate bij de vingers binnen. Onder de streep een sympathieke alleskunner: typisch Deens dus. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ POWER GRAB Kev 4 Fabrikant: Towa Corporation, www.towagloves.com Gekocht voor: € 9,90 Maten: 7 t/m 11 Materiaal: naadloos gestikt kevlar weefsel met latex coating Normering: categorie 2, beschermingsniveau 2444 EN 388 Wasvoorschrift: niet wassen CONCLUSIE Zeer grof met grip gevoel en een nogal onaangenaam draaggevoel op de huid. In de basis kloppen de proporties en de pasvorm is dan ook redelijk. De handen voelen echter al snel warm en klam aan, vooral bij langere werkzaamheden is het draagcomfort allesbehalve optimaal. Wel netjes afgewerkt en helemaal waterdicht, maar daarentegen geen stevige grip op vettig gereedschap. Wie een wat kritischer blik op de beschermingsniveaus werpt, weet waar de kracht van de Kev 4 in schuilt: snijweerstand, scheurweerstand en perforatieweerstand. Voor klusjes aan scherpe, spitse onderdelen een aanrader derhalve. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ ROTHEWALD Werkhandschoen Fabrikant: Detlev Louis, www.motozoom.nl Gekocht voor: € 19,95 Maten: M t/m XL Materiaal: bovenhand van 50% nylon, 40% polyester en 10% spandex, binnenhand van 60% nylon en 40% polyurethaan, klittenbandsluiting bij pols Normering: geen Wasvoorschrift: handwas CONCLUSIE Aan- en uitrekken gaat wat omslachtig, bovendien kloppen de proporties niet helemaal, de handschoen knelt zowel aan de boven- als onderzijde. Dat leidt vroeg of laat tot licht opzwellende handen, waarbij zowel draagcomfort als bewegingsvrijheid flink in het geding komt. De Rothewalds krijgen maar moeilijk vat op vettig gereedschap, maar zijn daarnaast wel volledig waterdicht. Bouwwijze, afwerking en mix van materialen is in de basis eigenlijk helemaal prima, maar het is de pasvorm waardoor deze werkhandschoen van Duitse makelij beneden het gemiddelde eindigen. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-