+ Plus

Test 8 betaalbare textiel combi’s

Zon, droombochten over hemels asfalt, fantastische omgeving: de perfecte motortrip. Maar mocht het weer zich eens een keer niet van zijn meest zonnige kant laten zien, dan moet een goede allround combi, naast een goede bescherming bieden, ook het wassende water buiten de deur houden om de vakantievreugde op peil te houden. Voor sommige high-end outfits al een opgave, dus is zeker de vraag gerechtvaardigd hoe het deze 8 goedkopere outfits vergaat! Het begint natuurlijk bij de motor zelf. Dan komt de helm, daarna de laarzen, handschoenen en het motorpak. Dat is ongeveer de volgorde van investering bij de meeste beginnende motorrijders, of het nu jonge honden betreft of oudere, meer gerijpte heropstappers, die na jarenlange gezinsperikelen, de aankoop van een huis en de daarmee verbonden stress de motor eindelijk weer als mooie vrijetijdsbesteding herontdekken. De een wil alleen maar een beetje rondtoeren, de ander plant meteen een vakantie op twee wielen. Mooi toch? Maar of je nu bij de eerste of bij de tweede categorie hoort, voor beide geldt dat er bij de realisatie van de nieuwbakken hobby eerst nog wel op de kleintjes wordt gelet. Het is vaak toch aftasten of het echt wel zo leuk is en om dan meteen de volle buit ertegenaan te gooien? Liever niet, dus ga je op zoek en weet mogelijk een heel nette occasion te scoren voor weinig. En ook bij de aanschaf van de uitrusting ben je in eerste instantie wat terughoudend waar het op grote uitgaven aankomt. Hoeft ook niet, vroeg of laat stuit je in de één of andere winkel toch wel op een rek met heel betaalbare waterdichte allround textielcombi’s, die volgens de reclameslogan van alle markten thuis zijn. Een jas is een jas en een broek een broek, dus pak je de in jouw ogen mooiste combi tegen de beste prijs van de hanger. De allesbeslissende vraag in deze is dan wel: hoeveel geld moet je eigenlijk uitgeven voor deugdelijk materiaal? Iedere euro gespendeerd aan een outfit die niet past, beschermt of lekker zit is er immers één teveel. Volgens eigen ervaringen en onderzoek kun je met een bedrag rond de 400 euro al een heel eind komen. De markt heeft in deze onderste middenklasse een verheugend breed aanbod aan solide gemaakte combi’s voorhanden, allemaal voorzien van CE-protectoren en goede klimaatmembranen. Een relatief complete uitrusting, die je bij de veel goedkopere aanbiedingen (vanaf 200 euro) met een vaak twijfelachtige veiligheidsuitrusting en ‘ademactieve’ regenbescherming zelden zult aantreffen. Uiteindelijk hebben we 8 combi’s tot 400 euro geselecteerd voor de test, die allemaal hun allround kwaliteiten mogen bewijzen. De eerste indruk na een initiële oppervlakkige kennismaking: goed! Prima kwaliteit materiaal als Cordura en slijtvaste Polyamideweefsels, CE-protectoren op in ieder geval de schouders, ellebogen en knieën, thermovoering en in sommige gevallen ook een uitneembaar membraan. Daarbij rijkelijk veel wijdte verstelmogelijkheden en bovendien een lekker breed matenspectrum, met korte- en lengtematen, bij de meeste fabrikanten. Een mooi ‘all inclusive’ pakket dus, petje af! Dat was in deze prijsklasse overigens in het verleden lang niet altijd het geval. Ook niet onbelangrijk, de combi’s zien er met moderne details, zonder overdreven designs, ook nog eens heel goed uit. Is misschien niet relevant om de test te winnen, maar voor potentiële kopers des te meer. De kandidaten stelden ons dus allerminst teleur en daarom trakteerden wij ze op de optimale omgeving voor de test. En zo ging de reis onder bijna zomerse omstandigheden richting Middellandse Zee. Niet naar strand of zwembad, maar we zochten de bochtige straten en wegen op om de textieloutfits aan een uitgebreide praktijktest te onderwerpen. Belangrijkste daarbij: pasvorm en draagcomfort tijdens het rijden. Zoals je mag verwachten bieden de textielen outfits (in elke prijsklasse) een hoge mate aan comfort. Dat is ook één van de belangrijkste redenen waarom veel opstappers ze verkiezen boven de wat stuggere leren kleding. Op enkele uitzonderingen na (Grand Canyon, IXS en Modeka) schitterden de testkandidaten inderdaad met een drie- tot viersterren comfort. Het is met name lovenswaardig hoe sommige fabrikanten er in zijn geslaagd om een lekker strakke snit (voor een optimale veiligheid) te combineren met een hoge mate aan bewegingsvrijheid. De ‘hobbezak’ snit, tot voor een aantal jaren geleden in deze prijsklasse nog gemeengoed, lijkt wat dat betreft tot het verleden te behoren. En nog meer goed nieuws, grote missers bij de waterdichtheidtest waren er ook niet, een enkele uitzondering (IXS) daargelaten. Ook over de klimaatregulerende eigenschappen van de membranen (waterdichtheid, ventilatie) viel nauwelijks iets te klagen. Weliswaar presteren echte Gore-Tex combi’s hier beter, die kosten echter ook al snel het dubbele. Zeker de outfits met een uitneembaar membraan bleken uistekend geschikt voor verkoelende zomerse toeren. Alles ‘hosanna in den hoge’ dus? Niet helemaal, er moet ergens bespaard worden en helaas is het standaard protectorenpakket, zoals ook uit vorige praktijktests al bleek, weer het kind van de rekening. Een geïntegreerde rugprotector zoek je vergeefs, en datzelfde geldt ook voor CE-gekeurde heupprotectoren. De wel aanwezige gewrichtsprotectoren presteren, met uitzondering van de bijzonder slechte Grand Canyon beschermers, weliswaar binnen de CE-norm, maar echte hoogvliegers zijn het niet. Eclatante missers tijdens de test zien we ook bij de positionering van de protectoren: door een te wijde snit op valgevoelige plaatsen verschuiven protectoren en bieden daardoor bij een eventuele valpartij nauwelijks bescherming. Dit kan dus veel beter, tegen dezelfde ook nog. In tegenstelling tot een hoogwaardiger uitrusting, hoeft een betere pasvorm immers geen extra kosten met zich mee te brengen. Iets meer aandacht voor de pasvorm zou daarmee zomaar kunnen resulteren in onnoemlijk meer rijplezier. Een investering die loont dus! ________________________________________ [KASTEN SO TESTED MOTORRAD] ZO TEST MOTOPLUS DE TOERISTISCHE AANPAK Draagcomfort: met 18° en volop zon probeerden we op een extreem bochtenrijke bergweg in Zuid-Frankrijk, met afwisselend langzame en snelle gedeelten, zowel de pasvorm, bewegingsvrijheid als de (ventilerende) werking van het membraan. Door verschillende rijhoudingen te proberen lieten zich duidelijk de onderlinge verschillen merken. Veiligheid: zijn valgevoelige lichaamsdelen voldoende beschermd door protectoren en/of verstevigd met extra slijtvast materiaal? Niet onbelangrijk, hoe is het met de positionering en fixatie van de protectoren gesteld en zijn er kwalitatief goede materialen gebruikt. De protectoren zelf werden in een laboratorium aan een schokabsorptietest (conform CE-norm) onderworpen. Weersbescherming: niet goed afsluitende boorden, kraag en/of taille met ongewilde tocht tot gevolg resulteert in puntenaftrek. Datzelfde geldt voor missers bij de waterdichtheidtest, waarvoor een tien minuten durende regenbui werd gesimuleerd. Uitrusting/afwerking: wat krijg je nu eigenlijk voor je geld? Welke materialen (weefsels) zijn er in het pak verwerkt, zijn er voldoende zakken aanwezig, hoe is het met de afwerking van de naden gesteld, werken de ritsen goed? Et cetera, et cetera… [UNTERSCHRIFTE] Onder de hamer: deels erbarmelijke waarden bij de schokabsorptietest. De bocht ronden: hier tellen met name bewegingsvrijheid en draagcomfort. ________________________________________ [KASTEN FAZIT] CONCLUSIE In de lagere middenklasse kunnen ook veeleisende toerrijders en vakantiegangers heel goed slagen. Driekwart van de geteste combi’s zet onder de streep gewoon een goed resultaat neer door een heel redelijk compromis tussen veiligheid, draagcomfort en weerbescherming te bieden. Waren ze ook nog uitgerust met premium protectoren, dan hadden ze zich zelfs zomaar kunnen meten met de veel duurdere outfits uit het hoge segment. Neem bijvoorbeeld de testwinnaar Hein Gericke, die met zijn moderne snit en goede uitrusting en afwerking een uitstekende reisgenoot in huis heeft. Doorgaans zijn het vooral kleine missers en/of tekortkomingen die een beter resultaat in de weg staan. De scores ‘goed’ en ‘voldoende’ zijn echter ook precies dat wat je mag verwachten van outfits met een dergelijke prijs, en omdat de uitrusting nagenoeg bij allemaal op hetzelfde niveau zit, verdienen ze allemaal een pasbeurt. Bij IXS (weersbescherming) en met name Grand Canyon (veiligheid) is er ruimte voor verbetering. ________________________________________ [KASTEN AUFFÄLLIGKEITEN IM DETAIl] DIT VIEL OP HUISWERK GEDAAN? Het is weliswaar niet echt een rib uit je lijf, maar de verwachtingen zijn desondanks hoog. Van een toercombi verwacht je toch wel praktische detailoplossingen, een hoge functionaliteit en solide materialen. Kortom een goed doordacht totaalconcept. Dat maakt het des te aangenamer om in de prijsklasse rond de € 400,- te gaan shoppen, waar je als beginner door de bank genomen weinig reden tot klagen hebt. [Unterschrifte] Büse: da’s duidelijk, voorkomt dat mobieltje en portemonnee ongewild gaan zwemmen. Difi: twee verbindingsritsen waarvan enkel de korte versie past. Nagenoeg nutteloos dus. Grand Canyon: de extreem elastische wijdteverstelling schiet zijn doel totaal voorbij. Hein Gericke: afneembare stormkraag, zit perfect en biedt uitstekende weersbescherming. IXS: mobiel vriendelijk, de GSM zak is naast goed gepositioneerd ook nog groot genoeg. Modeka: gripvol geperforeerd leer op de broekspijpen zijn een echte toegevoegde waarde. ________________________________________ [KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE] BÜSE Torino / Bormio Importeur: Büse, tel +49 (0)247 112 690, www.buese.com Prijs: vanaf € 179,95 (jas); vanaf € 169,95 (broek) Kleur jas: grijs/rood, grijs/zwart en lichtgrijs/grijs/zwart Kleur broek: zwart Maten: XS t/m 8XL in zowel korte- en lengtematen (jas); 48 t/m 64 in zowel korte- als lengtematen (broek) PLUS Strakke, goed gelukte snit; ruime overlap van jas en broek; afsluiting boorden perfect; veel opbergruimte dankzij tassen en speciale vakken; goed bereikbare en prima werkende ritssluitingen; schokabsorptietest met een voor deze klasse bovengemiddelde score. MIN Knieprotectoren zitten te hoog en bieden daardoor onvoldoende bescherming; te korte snit van de broekspijpen; water dringt door bij de kraag; te elastische verbinding tussen jas en broek. CONCLUSIE Pasvorm en draagcomfort weten over de gehele linie te overtuigen, en toerrijders zullen ook de praktische details op waarde weten te schatten. Een solide totaalpakket die het hele jaar door behaagt, en dat tegen een heel redelijke prijs. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ DIFI Avatar AX / Harrison Importeur: MotoPort, tel. 0413-385 850, www.motoport.nl Prijs: € 199,95 (jas); € 179,95 (broek) Kleur jas: zwart, zwart/rood en zwart/wit Kleur broek: zwart Maten: S t/m 4XL (jas); XS t/m 4XL zowel in korte-, lengte- als damesmaten (broek) PLUS Slijtvast weefsel; strakke, lichaamseigen snit, die desondanks tijdens het rijden de bewegingsvrijheid nauwelijks beperkt; perfecte positionering van de protectoren die de gewrichten optimaal omsluiten; waterdichtheidtest zonder echte problemen doorstaan; isolerende werking en klimaat regulering goed; gebruiksvriendelijke labyrinth sluiting voor; functionele klittenband wijdteverstelling; lange ritsen bij broekspijpen. MIN De schokabsorberende eigenschappen voor verbetering vatbaar; te elastische verbinding tussen jas en broek, bij een val kan de boel verschuiven; wijdteverstelling mouwen redelijk nutteloos. CONCLUSIE De uitstekende pasvorm en weersbescherming maken de combi tot een prima partner voor het betere toerwerk. Jammer dat Difi bij de protectoren en het textielweefsel enigszins de hand op de knip heeft gehouden. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ GRAND CANYON Roadmaster / LCR2 Importeur: IGM Trading, tel. 074-291 7700, www.grandcanyonbike.eu Prijs: € 179,00 (jas); € 129,00 (broek) Kleur jas: grijs/zwart Kleur broek: zwart Maten: XS t/m 4XL (jas); XS t/m 4XL zowel in korte-, lengte- als damesmaten (broek) PLUS Protectoren omsluiten de gewrichten prima; waterdichtheidtest zonder problemen doorstaan; praktische ‘Napoleon’ insteekzakken op beide borsthelften erg praktisch. MIN Desastreus optreden bij de schokabsorptietest, reguliere CE-protectoren op schouders en ellebogen die de CE-norm overschrijden en niet gecertificeerde protectoren op de knieën met een miserabele werking; onpraktische wijdteverstelling op de armen, voering en membraan verschuiven; omslachtige klittenbandsluiting aan de voorzijde; ruime pasvorm, jas bolt op tijdens het rijden. CONCLUSIE De low budget aanbieding uit de test laat het helaas op verschillende fronten afweten. Zowel pasvorm als draagcomfort zijn maar matig, maar veel erger is het gesteld met de veiligheid door volledig falen van het protectorenpakket. [Logo MotoPlus]-oordeel: slecht ________________________________________ HEIN GERICKE [[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]] York / Touring Importeur: Hein Gericke NL, tel. 020-4119269. www.hein-gericke.nl Prijs: € 199,95 (jas); € 159,95 (broek) Kleur jas: blauw/zwart, grijs/zwart en zwart/grijs Kleur broek: zwart Maten: S t/m 3XL (jas); 48 t/m 58 in zowel korte- als lengtematen (broek) PLUS Zeer hoog draagcomfort; efficiënte wijdteverstelling van de armen voor het fixeren van de elleboogprotectie; afneembare stormkraag met perfecte zit; goede schokabsorptiewaarden; waterdichtheidtest perfect doorstaan; grote en praktische buitenzakken; kleur gecodeerde labyrinth ritssluitingen; goed omsluitende protectoren. MIN Sluiting van de broekband met slechts één drukknoop; taillewijdte niet verstelbaar; lichte plooivorming op de borst door iets te wijde snit; isolerende werking bij dijbenen matig. CONCLUSIE Goede weerbescherming, comfortabele pasvorm en een solide uitrusting met praktische details zoals een goed werkende stormkraag. Voor beginnende motorrijders die veel outfit voor weinig geld willen een prima investering. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ HELD 4Touring / Nelix Importeur: JH Sports, tel. 0547-850 527, www.jhsports.nl Prijs: vanaf € 189,95 (jas); vanaf € 139,95 (broek) Kleur jas: zwart, zwart/wit/grijs, zwart/rood/wit/ en zwart/grijs Kleur broek: zwart Maten: S t/m 10XL (jas); XS t/m 7XL in zowel korte-, lengte- als damesmaten (broek) PLUS Uitstekend matenspectrum; goede afsluiting boorden dankzij brede klittenbandsluiting; praktische borstzak voor een snelle greep naar de papieren; afgedekte drukknopen aan de voorzijde; schokabsorptie- en waterdichtheidtest goed doorstaan; goede waterafstotende werking. MIN Proporties kloppen niet helemaal, daardoor pasvorm en draagcomfort weinig overtuigend; broek is te strak gesneden; hakerige ritsen; omslachtige haaksluiting broekband; positionering van de protectoren niet optimaal; verschillende knelpunten., CONCLUSIE De lage prijs is verheugend, het draagcomfort daarentegen is wat minder verheugend. Voor langere motorvakanties eigenlijk minder geschikt, als allrounder voor het kortere werk echter wel prima. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ IXS Tornado / Nairobi Importeur: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 189,95 (jas); € 179,95 (broek) Kleur jas: zwart, zwart/blauw, zwart/geel, zwart/rood en zwart/wit Kleur broek: zwart Maten: XS t/m 5XL (jas); S t/m 5XL in zowel korte- als lengtematen (broek) PLUS Schokabsorptiewaarden in orde (ondanks dat de CE-knieprotector niet juist was gecodeerd); wijdteverstelling armen dient ook ter fixatie van de elleboogprotectoren; solide en lange verbindingsrits; grote opzetzakken op de broek zijn praktisch. MIN Lengtesnit valt te lang uit; bij hoger tempo ontstaat er tocht; bij zomerse temperaturen te weinig ventilatie met zweterig binnenklimaat als gevolg; misstappen bij de waterdichtheidtest, water dringt door bij de kraag (te wijde en diepe snit) en het kruis; materiaal en afwerking goedkoop. CONCLUSIE De te ruime pasvorm is niet meer van deze tijd. Ondanks goede features als de lange verbindingsrits en zakken op de broek nauwelijks geschikt voor lange toeren, wel voor de kortere ritjes. [Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende. ________________________________________ MODEKA Finn Importeur: Motorkledinglijn, tel. 073-599 6174, www.motorkledinglijn.nl Prijs: € 189,95 (jas); € 169,95 (broek) Kleur jas: zwart, grijs/zwart en beige/zwart Kleur broek: zwart Maten: S t/m 4XL evenals damesmaten (jas); XS t/m 3XL in zowel korte- als lengtematen (broek) PLUS Protectoren met in vergelijking bovengemiddeld goede schokabsorptiewaarden; waterdichtheidtest zonder noemenswaardige problemen doorstaan; praktische, opgenaaide zakken op de broek; hoogwaardige opzetstukken van geperforeerd leer; zachte kraagrand; aangenaam hoge snit van de broek in het stuitbereik. MIN Matige pasvorm; hoog gewicht; geringe waterdoordringing bij de mouwboorden; omslachtig te bedienen labyrinth ritssluiting; geen goede positionering van de protectoren, met name op de knieën. CONCLUSIE Goede protectoren, rijke uitrusting en een prima afwerking: een combinatie die direct uitnodigt tot kopen. Tijdens het rijden temperen het hoge gewicht en de wat mindere pasvorm de euforie enigszins. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende ________________________________________ RICHA Beta / Monsoon Importeur: IGM Trading, tel. 074-291 7700, www.grandcanyonbike.eu Prijs: vanaf € 199,00 (jas); vanaf € 159,00 Kleur jas: zwart Kleur broek: zwart Maten: S t/m 12XL (jas); XS t/m 12XL in zowel korte- als lengtematen (broek) PLUS Zowel bij de waterdichtheid- als schokabsorptietest goed optreden; goede klimaat regulerende werking; aangename thermovoering; buitenzakken met veel volume; strakke, lichaamseigen pasvorm; zachte kraagrand. MIN Slechte positionering van protectoren op schouders en knieën; te korte verbindingsrits tussen jas en broek die ook nog defect blijkt; materialen en afwerking benedengemiddeld; haaksluiting broekband al na een paar keer verbogen; wat minder draagcomfort; knelt op de heupen. CONCLUSIE Boven de streep: prettig strakke pasvorm met standaard een uitgebreid CE-protectorenpakket voor een goede veiligheid. Onder de streep: gering draagcomfort en weinig hoogwaardige materialen. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...