+ Plus

Test 12 paar korte zomerhandschoenen

Sacha de Boer, Erwin Kroll en Piet Paulusma hebben het ons beloofd: er komt zomer! En met temperaturen halverwege de twintig graden wil je liefst zo weinig mogelijk aan je handen hebben. In deze test mogen twaalf korte zomerhandschoenen met elkaar uitvechten wie zich het beste leent voor een zomerse rit richting strand.Het is een heel basale vraag: waarom dragen we eigenlijk handschoenen op de motor? De eerste reactie is al snel: “om geen kouwe klauwe te krijgen!” Dat zou echter betekenen dat je bij warm weer je handschoenen simpelweg in de kast kunt laten liggen. Maar wat gebeurt er dan als je onverwacht afstapt en je blote handen als eerste in contact komen met de ondergrond die geen genade kent, het asfalt? Afhankelijk van de val kan de ernst van de verwonding variëren van het bekende stukje asfalt eczeem tot meer serieuze zaken als kneuzingen, breuken of nog erger. Handschoenen moeten ons dus tegen letsel beschermen, wat voor weer het ook is. Mooi weer rijders hebben namelijk net zoveel kans op een ongewilde touche met het wegdek als racers, toerrijders of woonwerk piloten. Ondanks dat de cijfers soms anders doen vermoeden hebben we gelukkig meer kans op goed weer dan op een ongeluk, zelfs deze zomer, maar desalniettemin staan we bij hoge temperaturen wel voor een dilemma: veilig gekleed op weg en zweten of op beschermingsgebied wat concessies doen en lekker uitwaaien. Er is echter ook een goed alternatief: korte zomerhandschoenen vormen namelijk een uistekend compromis. Zonder lange schachten laten ze de wind lekker in de mouwen blazen en door het ontbreken van een membraan ventileren ze als de beste, moet je de natte handen bij een stortbuitje natuurlijk wel op de koop toenemen. De korte handschoenen zijn zelfs letterlijk actief ademend. Natuurlijk is een allround toerhandschoen de eerste keuze voor het betere reiswerk en zijn volledig gepantserde racehandschoenen pure noodzaak op het circuit, maar voor korte excursies, ritjes door de stad en als alternatieve toerhandschoenen voor warmere streken, slaan de korte een prima figuur. Immers, om even te shoppen in de stad pak je toch eerder zo’n handig Smartje dan een dikke DAF? Hoeveel veiliger die DAF ook is. Comfort, gebruiksvriendelijkheid en een goede ventilatie zijn doorslaggevende argumenten voor gebruik van deze 12 paar handschoenen. In de basis hetzelfde, maar desondanks probeert ieder model zijn berijder op zijn eigen manier te behagen. De ene presenteert zich daarbij quasi als off- en allroad afstammeling (BMW, Klim, Polo) terwijl anderen zich meer richten op het strakke asfaltwerk en de sportieve insteek kiezen (Alpinestars, Büse, IXS). De rest zou je venijnig kunnen afserveren volgens het credo ‘vlees noch vis’. In ronkende reclametaal ook wel crossover handschoenen genoemd. Laat de reclame maar, wat echt telt is de kwaliteit in de praktijk. Dan kom je weer bij de beschermende functie terecht. De korte handschoenen bedekken in de regel de hand tot aan de pols. Soms behoorlijk krap gesneden (Polo), maar ook zo royaal (IXS) dat het begrip ‘kort’ in ene wel heel erg relatief blijkt. Belangrijk is dat de handschoenen tijdens een val niet van de hand kan glijden. Het heikele punt, waar handschoenen met een lange schacht en robuuste polszekering doorgaans beter tegen zijn uitgerust. En precies bij dit thema komt Spidi niet bepaald florissant voor de dag. De polsriem van de Jab-R is zo elastisch dat de zekering nauwelijks vertrouwen wekt. Andere handschoenen, die eveneens op gebruiksvriendelijk aan- en uittrekken mikken evenals een een comfortabele pasvorm, zoals Macna en Klim, laten met een passende snit en een strak sluitende polsband zien dat er ook een goede manier is. De meeste verwondingen bij een val betreffen schaafwonden wanneer de handschoenen op het asfalt doorslijt, maar ook gescheurde pezen, kneuzingen en zelfs botbreuken komen regelmatig voor wanneer een handschoen de vrijkomende energie bij een impact niet voldoende absorbeert of teveel vervormt. Daarom zijn extra voering, protectoren en een robuuste constructie van essentieel belang. Zeker wat dat laatste betreft zijn leren handschoenen daarbij duidelijk in het voordeel. Tenminste wanneer het leer van voldoende dikte en kwaliteit is. De sportievelingen uit deze test zitten op dat vlak natuurlijk alleen al genetisch beter in elkaar en zijn daarom veiliger. Maar die veiligheid gaat wel weer ten koste van het draagcomfort. Vooral het aan- en uitrekken kan je op de zenuwen werken. In de dagelijkse praktijk en voor korte ritten in de zomerzon is dat wel het laatste dat je wilt. Een punt dus waar de offroad en crossover handschoenen flink scoren. Die pakken eveneens extra punten bij het thema ventilatie, aangezien de speciale textielweefsels onder de streep unaniem beter ademen dan geperforeerd leer. Teveel ventilatie betekent helaas ook dat een avondritje of toer op pashoogte voor koude handen kan zorgen. En hoe zomers ze ook bedoeld zijn, een beetje toerkwaliteiten moeten ze minimaal toch wel in huis hebben. Prettig daarom om te weten dat er ook kandidaten tussen zitten die van alle markten thuis zijn.________________________________________[KASTEN SO TESTED MOTORRAD]ZO TESTEN WEZONAANBIDDERSDe Côte d’Azur, Zuid-Frankrijk. Prima temperatuurtje en veel zon. De uitgelezen omstandigheden voor de testcrew om op een heuvelachtig traject met veel koppelings- en remwerk het draagcomfort en de praktische eigenschappen (hoe laten schakelaars zich bedienen?) onder de loep te nemen. Maar ook, vormen er zich tijdens het rijden hinderlijke plooien en vouwen? Eveneens werd de ventilatie, isolatie en windbescherming (warmtehuishouding) rijdend getest bij temperaturen tussen de 15 en 25°. Net als bij andere producttesten beoordelen we ook hier weer de afwerking en uitrusting. Wat bieden de fabrikanten voor je zuurverdiende centen? Is het buitenmateriaal kwalitatief goed, zijn de in- of opgezette stukken leer en textiel robuust genoeg? En als het op veiligheid aankomt: zit er op de valgevoelige plaatsen extra voering, protectoren of dubbel materiaal, en is dat materiaal wel van een beetje kwaliteit. En natuurlijk, hoe is de bescherming tegen het afglijden tijdens een val? Een krappe snit en goed sluitende polsband leveren flink punten op. Een viertal criteria waarmee onder de streep maximaal 100 punten te verdienen zijn. De uitslag vind je op pagina 71.[UNTERSCHRIFT IN KASTEN]Praktijktest in Zuid-Frankrijk: het ideale metier voor het beoordelen van zomerhandschoenen.________________________________________[TEXT IN KASTEN ENDWERTUNG]CONCLUSIEDe korte handschoenen zijn gespecialiseerd in warm weer, dus zomerse dagen. Als allround handschoen voor dagelijks gebruik of lange trips is geen van de geteste kandidaten echt geschikt, al was het alleen al omdat de sterk ventilerende handschoenen, uiteraard noodzakelijk voor een zomerhandschoen, niet waterdicht zijn. Ook op veiligheidsgebied kunnen ze nauwelijks aan de volwaardig uitgeruste concurrentie tippen, maar als extra setje in de bagage of als handschoen voor korte trips door bijvoorbeeld stad heb je aan meer dan de helft van de geteste handschoenen een goede tot zeer goede partner. Ongeacht de uitvoering – sport, enduro of crossover – zijn ze allemaal hun geld absoluut waard. De bovenmatig ventilerende exemplaren, die onder extreme zomerse temperaturen absoluut lekker dragen maar daarentegen op veiligheidsgebied steken laten vallen, moet je wel met enige scepsis bekijken.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ALPINESTARS GPXImporteur: Alpinestars, tel. +39 04-235 286, www.alpinestars.comPrijs: € 99,95Maten: S t/m 3XLPLUSHoogwaardig rundleer; grote, robuuste hardschalen protectoren met goede pasvorm; uitmuntende bescherming tegen afglijden; voorbeeldig strakke snit en pasvorm; aangenaam draaggevoel; goede warmtehuishouding; netjes afgewerkt.MINOmslachtig te bedienen polsband; pasvorm vraagt gewenning; drukt en knijpt licht rond de gewrichten. CONCLUSIEDuur, maar goed. De lekker strakke pasvorm van de korte GPX in combinatie met het relatief dikke leer en goede protectoren biedt de beste beschermende uit de test. Ook de ventilatie is prima, voor sportief ingestelde rijders van bijvoorbeeld een naked bike daarom een aanrader voor korte excursies op warme dagen. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________BMW Rallye 3Importeur: BMW Nederland, tel. 0800-099 2234 (gratis), www.bmw-motorrad.nl Prijs: € 80,00Maten: 6 t/m 12PLUSLicht, hoogwaardig leer op de handpalm; zeer goede ventilatie, daarom erg geschikt voor extreem warme dagen; goede grip met veel gevoel; grote knokkelprotectoren van stevig kunststof met goede pasvorm.MINKlittenbandsluiting wat omslachtig te bedienen; heel erg op offroad gebruik ontworpen; met temperaturen onder de 20° nauwelijks nog geschikt door extreme ventilatie.CONCLUSIEGS-rijders die regelmatig een uitstapje in het terrein maken zullen de Rallye 3 absoluut op waarde weten te schatten. Allroaders die een meer waarde hechten aan praktische, allround eigenschappen zullen op den duur daarentegen minder gelukkig worden met deze erg luchtige maar nogal eenzijdige handschoen.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________BÜSEShort TrackImporteur: Büse, tel. +49 (0)247-112 690, www.buese.comPrijs: € 79,95 Maten: 8 t/m 13PLUSZeer goede bescherming tegen afglijden; goed gevoerd; praktische gebruik van dubbel materiaal; kevlar inzetstukken; extra kunststofprotector in handpalm; grote hardschalen knokkelprotector met prima pasvorm.MINKrappe instap en moeilijk te sluiten; matige ventilatie; voelt volumineus tijdens rijden; in vergelijking met andere handschoenen enigszins beperkte bewegingsvrijheid.CONCLUSIEWat gebruiksvriendelijkheid betreft enigszins onpraktisch omdat je ze niet even snel aan en uit kunt trekken. Op heel hete dagen bovendien te weinig ventilerend. De sportieve handschoen van stevig leer scoort echter voorbeeldig op het punt van bescherming. Handschoen heeft meer in zijn mars dan enkel korte tripjes. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________DAINESE 2-Stroke Importeur: D’Ieteren Sport, tel. +32 (0)23-671 411, www.dainese.comPrijs: € 69,00Maten: XS t/m XXLPLUSMakkelijk aan- en uit te trekken; prettige pasvorm met veel bewegingsvrijheid; uitstekende grip; eersteklas afwerking; dankzij uitstekende warmtehuishouding ook geschikt voor langere tochten.MINHinderlijke dikke naad bij de vingertoppen; bescherming tegen afglijden net acceptabel, maar zeker niet optimaal omdat de polsband niet strak genoeg afsluit.CONCLUSIEEen gelukte mix van leer en textiel. Duidelijk geënt op offroad gebruik, maar desondanks ook uitgerust met een nodige portie praktische eigenschappen. Comfortabel draaggevoel, prima kwaliteit en een nette prijs. Deze Italo crossover handschoen is een echt zomerhitje.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________HELD [[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]]SambiaImporteur: JH Sports, tel. 06-5576 1785, www.jhsports.nlPrijs: € 69,95 Maten: 7 t/m 12PLUSGoede bescherming tegen afglijden; functioneel gebruik van dubbel materiaal; versterking op handpalm en aan zijkant; ventilerende hardschalen knokkelprotector; bijzonder gebruiksvriendelijk; ultracomfortabel; voorbeeldige warmtehuishouding; afwerking en uitrusting van hoog niveau.MINValbescherming bij duim enigszins gering.CONCLUSIEOffroad of zomer handschoen? Allebei, de beste allrounder uit deze test komt van Held. De Sambia schittert met een fantastisch draagcomfort en uitstekende bescherming, en ook wat betreft ventilatie, isolatie en windbescherming is hij top. Held levert waar voor je geld, een aanbod waar de zon van gaat schijnen. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________ IXS Carbon Mesh IIImporteur: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nlPrijs: € 64,95Maten: S t/m 5XL; DS t/m DL (dames)PLUSRuim matenspectrum; soepel geitenleer van prima kwaliteit; goede ventilatie door mesh inzetstukken; leren opzetstukken en extra voering aan de vingers.MINHardschalen knokkelprotector schuurt licht; pasvorm en snit niet optimaal; bij temperaturen onder de 20° koelen de vingers snel af.CONCLUSIECompromisloos geënt op zomergebruik, resulteert weliswaar in een fantastische ventilatie op hete dagen, maar gaat ten koste van iets meer allround kwaliteiten. Gezien de prijs had je op het gebied van uitrusting wat meer mogen verwachten. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________KLIM Adventure RallyeImporteur: Pierre Rally Enterprises, info@klimned.nl, www.klimned.nlPrijs: € 79,95Maten: XS t/m 3XLPLUSOndanks lekker strakke pasvorm toch volledige bewegingsvrijheid; eersteklas, direct gripgevoel; goede ventilatie; zeer hoogwaardig, soepel leer op de handpalm; goede bescherming dankzij dubbel materiaal en voering.MINIsoleert onvoldoende voor lange ritten onder de 20°; dikke voering op de handpalm drukt bij langere ritten. CONCLUSIEDe Amerikaanse offroad specialist heeft er iets moois van gemaakt. De superlichte (offroad) handschoen beschikt over een eersteklas ventilatie en zit snaarstrak maar super comfortabel. Met een dergelijke handschoen hoef je het asfalt niet te vrezen. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________KUSHITANI Akira AirImporteur: Motoport, tel. 0413-385 850, www.motoport.nlPrijs: € 54,00 Maten: XS t/m XXLPLUSZeer licht; erg gebruiksvriendelijk bij aan- en uittrekken; goede ventilatie; leren opzetstukken aan zijkant.MINDe voering schuurt wat onaangenaam; duidelijk voelbare naden; knijpt tijdens het rijden; bescherming tegen afglijden door te elastische boord in combinatie met weinig effectieve polsband nauwelijks acceptabel; beschermende eigenschappen onvoldoende; windbescherming minimaal; handen koelen onder de 20° snel af.CONCLUSIEDe Akira Air, de naam zegt het eigenlijk al, presenteert zichzelf als bijzonder luchtig. Dankzij de bijzonder goede ventilatie breekt het zweet je zelfs bij hoogzomerse temperaturen niet, wanneer je niet nadenkt over wat er bij een onvoorziene val kan gebeuren tenminste. De beschermende eigenschappen zijn namelijk slechts minimaal.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________MACNA [LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]MoreneImporteur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.comPrijs: € 39,95Maten: S t/m 3 XLPLUSGrote gevoerde oppervlakken dubbel leer op de handpalm; soepel leer; bovenzijde van dicht, maar elastisch en ventilerend textielweefsel; bijzonder goed werkende polsband; gebruiksvriendelijk.MINDeels hinderlijke naden (wisselend beoordeelt door afzonderlijke testrijders); matige windbescherming, daarom slechts met mate geschikt voor langere toeren.CONCLUSIEDe ene kant leer, de andere textiel: een mix die zich in de praktijk als uitermate praktisch bewijst. De Morene is erg kort van snit, en daardoor ook bijzonder prettig in de dagelijkse omgang, maar desondanks laat deze luchtige Nederlandse handschoen zich ook qua veiligheid van z’n beste kant zien. Door de schappelijke prijs daarom onze kooptip. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________POLO Pharao Crossover PX-1Aanbieder: Polo Expressversand, tel. +49 (0)180-522 5785, www.polo-motorrad.dePrijs: € 49,95 (exclusief € 7,65 verzendkosten)Maten: S t/m XXLPLUSGevoerde oppervlakken met dubbel leer op handpalm; grote hardschalen knokkelprotector; luchtig en licht.MINPlooivorming op de handpalm; minder geslaagde pasvorm, deels te krappe en niet passende snit; leer en textielweefsel van goedkope standaardkwaliteit; matige afwerking; slechte bescherming tegen afglijden; matige bescherming.CONCLUSIEZiet eruit als een stoere crosshandschoen, maar had zich als crossover handschoen toch echt beter op praktische eigenschappen voor alledag moeten focussen. Dat doet de PX-1 niet, hij is te dun en biedt bovenal te weinig bescherming voor een beetje toerhandschoen. Meer ‘show’ dan ‘go’. [Logo MotoPlus]-oordeel: slecht________________________________________SPIDI Jab-RImporteur: Nesmo BV, tel. 035-523 4024, www.nesmo.nlPrijs: € 79,95Maten: S t/m 3XLPLUSGebruiksvriendelijk door makkelijk aan- en uittrekken; prima ventilatie; praktische oppervlakken met dubbel leer aan zijkant en op de duim. MINHinderlijke naden aan de vingers; bescherming tegen afglijden mager door erg elastische polsband; klittenband bij pols te slap; matige uitrusting.CONCLUSIEDe prijs is gezien de wat magere uitrusting en slechts doorsnee afwerking niet echt scherp. Wanneer de temperaturen oplopen is de Jab-R daarentegen een reisgenoot die het hoofd goed koel houdt, de mix van leer en textiel functioneert dan namelijk meer dan prima. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________VANUCCI Summer TouringImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (0,45 c/pm), www.motozoom.nlPrijs: € 69,95 (actieprijs, normaal € 79,95)Maten: S t/m 3XLPLUSStevige, directe grip; makkelijk aan en uit te trekken; eenvoudig en praktisch te bedienen polsband; uitstekende ventilatie; complete uitrusting.MINBescherming tegen afglijden ondanks de relatief lange schacht onvoldoende; isoleert te weinig voor temperaturen onder de 20°; handpalm erg dun gevoerd. CONCLUSIEDe modelnaam mag dan weinig origineel zijn, hij slaat de spijker wel regelrecht op de kop. De Vanucci is puur gericht op zomerse excursies, niets meer, niet minder. Met een betere bescherming tegen afglijden had er een podiumplaats ingezeten. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________[UNTERSCHRIFTE SEITE 70]Openingen in de knokkelprotector zorgen bij Alpinestars voor een prima ventilatie.Nog luchtiger: het uitmuntend opererende 3D meshweefsel van Vanucci voorkomt zweethandjes.Fraai afgewerkte, gevoerde leren opzetstukken beschermen de vingers en knokkel bij Klim.Held vertrouwt op sterk ‘superfabric’ waar het op bescherming van de handpalm aankomt.Dainese daarentegen kiest voor een meer klassieke benadering, dubbel leer op de handpalm.Zit veel te los: de polsband met klittenbandsluiting van Spidi brengt helemaal niets extra’s.Prima: kunstsof sliders en stevige oppervlakken met dubbel leer op de handpalm van Büse.Polo gaat voor de skeleton look, ziet er beangstigend uit. Het dunne weefsel is dat eveneens.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-