+ Plus

Test 12 allweather combi’s

Fijne motregen in Nederland, kou in de Ardennen, snijdende wind op de Alpenpassen, verlammende hitte op Zuid-Europese kustwegen. Wie veel rijdt heeft een pak nodig dat voorkomt dat een lange tocht in een persoonlijk klimaatdrama eindigt. Wij onderzochten twaalf hoogwaardige allweather-combi’s met een prijs tussen de 500 en 700 euro op hun reiskwaliteiten.Het is het marktsegment waarvan iedereen graag een graantje meepikt. Niet echt goedkoop, maar ook weer niet te duur. En liefst zo veelzijdig mogelijk: geschikt voor zowel de Alpen als de Noordkaap, om lekker te cruisen door mooie landschappen, voor sightseeing in Rome, maar ook voor simpele dagtocht over de Veluwe. Kortom een pak voor alle gelegenheden. Een patentrecept voor ontwerpers is er evenwel niet. Niet helemaal althans, natuurlijk is er die bekende gemene deler die in alle geteste combi’s terug te vinden is: een wind- en waterdicht, ademend membraan. Dat behoort immers hoe dan ook tot de basisuitrusting van een goed allweatherpak. En verder? Verder niet veel, want al bij de protectoren zien we een scheiding van geesten. De meeste fabrikanten zetten in op een strikt noodzakelijke basisuitrusting, hetgeen overeenkomt met CE-protectoren op schouders, knieën en ellebogen. Een rugprotector blijkt er in de meeste gevallen niet af te kunnen. Met opzet, volgens de persvoorlichter van een der fabrikanten, omdat veel motorrijders volgens hem al in het bezit zijn van een losse rugbeschermer. Een extra protector zou daarom geen toegevoegde waarde hebben. De logica achter deze redenatie ontgaat ons echter. Dus om meteen maar even een lans te breken voor de consument: combi’s van dit kaliber moeten standaard zijn uitgerust met een CE-gekeurde rugprotector. Het eventuele dilemma als gevolg van de keus tussen twee rugprotectoren, daar komt de motorrijder zelf heel goed zonder hulp van buitenaf uit. Op het gebied van heupbescherming is er overigens al net zo weinig eenduidigheid. Bij wat extra schuimvulling houdt het doorgaans op, wil je echte protectie, dan zul eerst dieper in de buidel moeten tasten. En dat is toch een wat vreemde benadering van het hele veiligheidsthema. Dat zou hetzelfde zijn wanneer autofabrikanten standaard inzetten op een tweepuntsgordel, want die doet zijn werk ook wel. Een driepuntsgordel of zelfs airbag kan altijd, maar dan moet je er eerst wel flink om zeuren. En uiteraard extra betalen. Een instelling natuurlijk die anno 2010, dertien jaar na de invoering van de eerste protectornorm, toch echt achterhaald is.Ook wat betreft het verbinden van jas en broek wil men het maar niet eens worden. Een ritssluiting rondom heeft natuurlijk zijn voordelen. Niet alleen omdat bij een val de jas niet gevaarlijk naar boven schuiven kan, maar ook bij het dagelijks gebruik heb je er baat bij doordat storende tochtplekken effectief in de kiem gesmoord worden. Bovendien laat een lange rits zich sowieso al sneller en makkelijker bedienen dan een korte, die meestal wat rommelig op de rug is weggewerkt en op de tast ‘ingehaakt’ moet worden.Nu we toch aan het rommelen zijn, daar moet de gemiddelde motorrijder toch wel bovengemiddeld bedreven in zijn. Hoe verklaar je anders dat ritssluitingen vaak van een dergelijk minuscuul lipje zijn voorzien dat je ze zelfs met de dunste zomerhandschoenen aan nog nauwelijks beet kunt pakken. Verbazingwekkend eigenlijk, want diezelfde fabrikanten hebben voor winterse weersomstandigheden ook dikkere handschoenen in hun assortiment en een dergelijk probleem dus makkelijk zelf had kunnen traceren. Rev’it en Dainese hebben overigens wel goed begrepen hoe het moet. Bij alle andere heeft het bedienen van de rits wel wat weg het wereldkampioenschap priegelen met handschoenen. En dat nog een ander puntje van aandacht. Je mag er van uit gaan dat motorkledingontwerpers weten dat de mouwen en broekspijpen voor een honderd procent droge rit over respectievelijk de handschoenschachten en laarzen moeten worden geschoven. Nu lukt dat bij de geteste combi’s in alle gevallen, maar bij sommige combi’s, waar dit gepaard gaat met tergend veel zuchten en steunen, lijkt het louter toeval dat het überhaupt past. Gelukkig is het lang niet allemaal kommer en kwel, er waren ook een aantal zaken die in positieve zin opvielen. Zaken ook die het verdienen om in de nabije toekomst (en hopelijk duurt dat niet al te lang) tot de basisuitrusting van een solide toercombi te promoveren. Zoals bijvoorbeeld de elastische boord van de Vanucci broekdie de laars strak omsluit en voorkomt dat de broek omhoog kruipt. Zo maken tocht en vocht geen kans om naar binnen te sluipen. Prima idee! Datzelfde geldt voor de winddichte stormcuff boorden van het Dane-pak. Een effectieve labyrinthsluiting waarmee de handschoenkappen als het ware in het pak geïntegreerd worden. Welke rits hoort waar? Geen onoverkomelijke horde, maar Hein Gericke maakt het je toch wat makkelijker door aan de voorkant middels verschillende kleuren aan te geven welke delen aan elkaar horen. Klinkt simpel en is het ook, maar wel gewoon een erg goed idee dat best gekopieerd mag worden! Iets dat ook geldt voor de extreem brede reflectiestrepen op jas en broek van Rev’it. Zou mooi zijn als dit letterlijke lichtpunt door andere ontwerpers zou worden overgenomen. Het gros van de motorreizigers bestaat uit meer veelzijdige types, die waarde hechten aan multifunctionaliteit. Goed gevonden dus van Büse, die de thermovoering heeft uitgevoerd als zelfstandig te dragen fleecejack. Spaart bagageruimte en is bovenal gewoon praktisch, zowel bij een uitstapje te voet op een frisse bergpas, als bij een avondje slenteren over de boulevard. Als laatste een echte knaller: de voorsluiting van de Nederlandse Macna jas. Een afneembaar voorpand met tochtvrije kraag die zelfs door de meest hevige hoosbui niet klein te krijgen is, maar daarnaast garant staat voor ruim voldoende toevoer van frisse lucht door de extra ventilatie, als je dit voorpand verwijdert. Tot slot nog een tip als je een pak gaat kopen: neem bij het passen niet alleen ruim de tijd, maar zorg dat je ook je helm, handschoenen en laarzen bij je hebt (of leen ze even uit het aanwezige assortiment). Zo ben je er niet alleen van verzekerd dat de combi ook in volledige uitmonstering nergens knelt, maar kun je ook makkelijk de gebruiksvriendelijk bij het aan- en uittrekken testen. Natuurlijk is het ook raadzaam om met het pak proef te zitten op je (eigen) motor. Dan weet je namelijk pas echt zeker: met deze combi kan ik veilig en comfortabel op weg!________________________________________[KASTEN DER BLICK IM TESTPROTOKOLL]HOE IS ER GETEST?Testrondes op de zonovergoten landwegen van de Provence en wat zwaarder geschut bij de simulatie van regenritten: de combi’s uit de bovenste middenklasse zijn stevig aan de tand gevoeld. Onderstaand een korte toelichting op de verschillende testcriteria.Pasvorm en draagcomfortOp een Honda Transalp en een Kawasaki Z1000 trokken we er op uit en beoordeelden de combi’s, in twee verschillende maten, op hun praktische eigenschappen. Zijn arm- en beenlengte voldoende, knelt de kraag niet, staat er spanning op het rugdeel, knelt het in de knieholtes bij het zitten? En ook een belangrijk punt van aandacht, hangt de combi als een zak om je lichaam of volgt het netjes alle bewegingen van je lichaam bij een rit met veel bochten?VeiligheidHoe is het met de bescherming bij een eventuele crash gesteld? De protectoren, zowel type (zijn het wel ECE-gekeurde protectoren) als de positionering,werden net zo nauwkeurig onder de loep genomen als de verbindingsmogelijkheid tussen jas en broek. En niet te vergeten, hoe zit het met het gebruik van reflectiemateriaal?WeersbeschermingEen goede allweather combi heeft een merkbaar en comfortabel isolerende functie in de winter, terwijl het hartje zomer als een luchtige, goed ventilerende overgooier dienst moet doen. En bovenal natuurlijk voor de volle honderd procent waterdicht is, daarom werd er voor de simulatie van een stevige regenbui een beroep gedaan op een hogedrukreiniger.Afwerking en uitrustingHoe is het gesteld met de kwaliteit? Is er nagedacht over de kleine details als uitvoering van ritsen, zakken etc. En wat wordt er eventueel nog aan extra’s geboden?[Bildunterschrift oben]Wat knelt daar? Bij de uitvoerige praktijktest op bochtige buitenwegen komt ieder knelpunt (mag je letterlijk nemen) meedogenloos aan het licht.[Bildunterschrift unten]De volle laag: regentest met een professionele hogedrukreiniger. Simuleert perfect de kracht waarmee regen tijdens het rijden de combi teistert.________________________________________[KASTEN DAS MUSS EINE GUTE REISEKOMBI LEISTEN]HIERAAN MOET EEN GOED ALLWEATHERPAK VOLDOENWeerbeschermingEen waterdichte buitenlaag hoort bij de basisuitrusting. Erg praktisch voor warme zomerdagen is een geheel uitneembaar membraan. Deze moet je dan natuurlijk niet vergeten mee te nemen, want anders is het zwemmen geblazen als je wordt overvallen door een zomers hoosbui.VentilatieOnmisbaar bij toeren over warme boulevards, maar dan moeten de ventilatieopeningen wel op zinvolle plekken (vooral schouders, borst, mouwen en bovenbenen) zijn aangebracht.IsolatieAbsoluut onmisbaar is een warme voering wanneer je bijvoorbeeld eens over hoge bergpassen gaat. Ideaal is een uitneembaar (fleece)jack dat tevens dienst kan doen als zomerjasje wanneer je ’s avonds op het terras zit.WijdteverstellersZonder de thermovoering wil een combi door de wijdere pasvorm al gauw gaan flapperen. Let er daarom op dat de wijdteverstelling praktisch uitgevoerd en goed te bedienen is, maar bovenal functioneel.BoordenHandschoenschachten horen in de mouwen, de broekspijpen over de laarzen! De boorden moeten dus niet alleen ver genoeg open kunnen, maar ook weer net zo strak dicht.KraagIs de kraag te laag of te wijd uitgesneden, dan komen wind en water daar binnen. Een te hoge kraag daarentegen schuurt vaak langs je helm, of is irritant bij je hals. Zet daarom bij het passen een helm op en draag een col.SluitingenOmslachtig te sluiten of rommelig uitgevoerde ritsen aan de voorkant leiden gauw tot nalatigheid bij het dichtdoen van de jas, waardoor je bij regen al snel nattigheid zult voelen.VerbindingsritsEen rondom lopende rits aan jas en broek is het beste, maar bij veel textielcombi’s ontbreekt deze nog al eens. Niet comfortabel en erg onpraktisch: korte ritsen of drukknopen.________________________________________[KASTEN DAS KLIMA? PRIMA ]GOED GEREGELDVertrouwd beeld: op de parkeerplaats pelt men eerst de jas uit en daaronder verschijnt dan een totaal met zweet doordrenkt T-shirt. Katoen is absoluut taboe wanneer je de voordelen van een goed klimaatmembraan volledig tot hun recht wilt laten komen. Goede ‘technische’ onderkleding neemt vocht namelijk niet op, maar leidt het weg naar plaatsen waar het makkelijk kan verdampen. Zo blijf je droog, en niet minder belangrijk, ook fris. Tip voor de winter, draag dan twee lagen onderkleding over elkaar dragen, de ruimte tussen beide kledingstukken functioneert in dat geval als een bijzonder effectieve extra isolerende laag.________________________________________[KASTEN TEXTILKOMBIS RICHTIG PFLEGEN]ONDERHOUD VAN EEN COMBIWassen lijkt voor sommige motorrijders nog altijd taboe, waarschijnlijk een erfenis van de vele broodje aap verhalen over membranen die na een wasbeurtje in ene niet meer waterdicht bleken. Een wijdverbreid misverstand, want juist een membraan verdient de nodige aandacht omdat vuil en stof de flinterdunne en daardoor kwetsbare folie behoorlijk kunnen aantasten. Een wasbeurt kan de waterdichtheid juist weer herstellen! In principe geldt wel dat je beter wat vaker met weinig wasmiddel kunt wassen, dan andersom. Een blik op het etiket zegt het al: bijna elk pak kan tegenwoordig in de wasmachine, het beste met speciale vloeibare reiniger voor (membraan-)motorpakken. Voor het wassen wel eerst alle protectoren verwijderen en zorgen dat het bakje voor het wasmiddel vrij is van zeepresten. Voorwasmiddelen of wasverzachters kunnen een membraan aantasten, niet gebruiken dus! Een extra spoelbeurt na het wassen zorgt ervoor dat alle zeepresten verdwijnen. Als het wasvoorschrift het toestaat gewoon het gewassen kledingstuk in de droger doen, dat frist net als strijken de impregneerlaag weer op. Anders een paar dagen lekker uithangen op een stevige hanger. Het kan geen kwaad om het pak aan de buitenkant na een wasbeurt weer te behandelen met speciale impregneerspray, die de buitenlaag ook al waterafstotend maakt. In principe hoeft dit niet vanwege het waterdichte membraan, maar zo voorkom je dat de buitenlaag zich vol water zuigt en je pak loodzwaar wordt in een regenbui.________________________________________[KASTEN GANZ SCHÖN SCHLAGFERTIG]OP ALLES VOORBEREIDWie als verstokte leerjunkie op een geven moment toch kiest voor een textielcombi, zal vol schrik vaststellen dat er weliswaar protectoren aanwezig zijn, maar dat deze bij ongecontroleerd afstappen zomaar van hun plek kunnen glijden. En inderdaad: het gevaar dat de protectoren kunnen verschuiven en de te beschermen lichaamsdelen opeens bloot liggen, is zelfs bij de duurste textielcombi’s niet denkbeeldig. Niet de bedoeling, zeker als je weet dat het niveau van de ingebouwde protectoren zelf erg hoog is. De theoretisch beschermingsfactor gaat alleen in rook op wanneer een protector niet op de goede plaats zit. Vaak kun je met behulp van wijdteverstellers de elleboogbeschermers prima op hun plek houden, anders wordt het wanneer knie- en schouderprotectoren verschuiven. Mocht dat het geval zijn, dan hier een kleine tip voor een stukje persoonlijke finetuning: haal alle protectoren gewoon uit de jas en schaf een goed passend protectorvest inclusief rugbeschermer aan. Kost wat, maar zit comfortabel en, veel belangrijker, de pasvorm en plaatsing van de protectoren is gegarandeerd goed.________________________________________CONCLUSIEGeen enkele twijfel, het niveau van de meeste geteste pakken is uitzonderlijk hoog. Daarom is het des te ergerlijker dat enkele supercomfortabele combi’s het op het gebied van waterdichtheid zo laten afweten. En daarbij gaat het lang niet altijd om de kwaliteit van de gebruikte membranen, maar veel meer om slecht geconstrueerde ritssluitingen en overslagen die slecht hun werk doen. Uiteindelijk hebben maar vier van de twaalf combi’s het volledig droog weten te houden tijdens onze test. Een belabberde score, waar toch echt iets aan moet veranderen!________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]ALPINESTARS Scout TouringImporteur: Alpinestars, www.alpinestars.comPrijs: jas € 298,95, broek € 219,95, set € 509,90Maten: jas S tot 4XL, broek S tot 3XLKleuren: zwart/antraciet, zwart/beige, zwart/witGewicht: 3,8 kg (maat L)PASVORM EN DRAAGCOMFORTOver het geheel erg strak en weinig flexibel. Knelt bij de kraag en snijdt in de oksels. Zowel jas als broek kruipen tijdens het rijden ver naar boven en beginnen vanaf 130 km/uur te flapperen.VEILIGHEIDSchouders, ellebogen en knieën zijn van CE-protectoren voorzien, bescherming is verder optioneel uit te breiden naar borst, rug en heupen. De brede reflectiestreep op de broek wordt voor een groot deel door de jas overlapt. Erg goed daarentegen de rondlopende verbindingsrits.WEERSBESCHERMINGDe uitneembare thermovoering heeft een prima isolerende werking als het echt koud is. De ventilatieritsen functioneren daarentegen maar matig. Handschoenschachten en laarzen laten zich goed in de mouwen en broekspijpen onderbrengen, maar bij de regentest sijpelde er binnen de kortste keren behoorlijk veel water naar binnen via de rits aan de voorzijde.UITRUSTING EN AFWERKINGKwalitatief geen zwakke punten, hoewel de broek de uitstraling van een gevoerde regenbroek heeft. Behalve de regenkraag weinig extra’s.CONCLUSIESportief gesneden combi zonder echte highlights en zonder echt comfort. Kleine extra’s zoals de geïntegreerde thermokraag irriteren bij het aantrekken door de gecompliceerde bediening. En bij de regentest geeft de frontritssluiting het veel te gauw op.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Goed zichtbare reflectiestrip, die helaas grotendeels door de jas wordt afdekt. De goede wijdteverstelling maakt dan weer wat goed.________________________________________BÜSE STX ProImporteur: Büse, tel. +49 (0)24-711 2690, www.buese.comPrijs: jas € 299,95, broek € 229,95, set € 529,90Maten: jas 48 tot 64, broek in diverse lengtematen verkrijgbaarKleuren: zwart/antraciet, zwart/grijsGewicht: 4,1 kg (maat 52)PASVORM EN DRAAGCOMFORTComfortabele zit, maar over het geheel genomen zou het pak iets strakker op het lichaam gesneden mogen zijn. Erg storend: de jas kruipt tijdens het rijden naar boven.VEILIGHEIDProtectoren zouden schouders, ellebogen en knieën moeten beschermen, maar dekken maar gedeeltelijk af en verschuiven gauw. Rug- en heupprotectie zijn optioneel. Goed zijn de zeer opvallende reflectiestrepen en volledig rondlopende verbindingsrits.WEERSBESCHERMINGTegen koude wind ben je met deze Büse combi dankzij het geïntegreerde fleecejack zeer goed beschermd, ook omdat de kraag winddicht afsluit. Op het gebied van ventilatie is het evenwel behelpen geblazen. Dat is echter nog niet eens de grootste makke, die komt namelijk op naam van de waterdichtheid. Bij de regentest kwam het water door een slecht geconstrueerde frontsluiting naar binnen.UITRUSTING EN AFWERKINGNaast de hoogwaardige materiaalmix van cordura en een klimaatmembraan van sympatex vertoont deze combi ook praktische details als goed bruikbare, waterdichte zakken en de door de bank genomen goed te bedienen wijdteverstellingen.CONCLUSIESolide gemaakte toercombi, die op het gebied van uitrusting en afwerking weet te overtuigen. Echter ook een die het gebied van klimaatbeheersing door de mand valt en wel vooral door de bijzonder slechte score bij de regentest. Ventilatiemogelijkheden voor hete zomerdagen ontbreken.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Twee sterke punten: handschoenen laten zich uitstekend in de mouw wegwerken en het fleece binnenjack kan apart gedragen worden.________________________________________DAINESE 500 GT/D-SystemImporteur: Dainese, www.dainese.comPrijs: jas € 309,00, broek € 219,00, set € 528,00Maten: jas 44 tot 64, broek 44 tot 60Kleuren: zwart, zwart/grijs, zwart/blauw, zwart/rood, zwart/antraciet, antracietGewicht: 3,9 kg (maat 52)PASVORM EN DRAAGCOMFORT Top, deze combi draagt lekker strak, is goed getailleerd en zit bijzonder comfortabel, zonder dat het ergens onaangenaam nauw aan te voelen.VEILIGHEIDOp schouders, ellebogen en knieën zijn goed aansluitende CE-gekeurde gewrichtsprotectoren aangebracht. De rugprotector optioneel, protectoren voor de dun gevoerde heuppartijen helaas niet. Jas en broek kunnen met een rondlopende rits verbonden worden. Wat minder: reflecterende logo’s zijn niet zo heel goed zichtbaar.WEERBESCHERMINGDe windbescherming is onder meer door de aangenaam hoge, dicht aansluitende kraag uitstekend en bovendien is ook de isolerende werking van de uitneembare thermovoering top. Ventilatieopeningen helaas alleen aanwezig op de bovenbenen, maar wel met goede werking. Een stuk minder, de waterdichtheid. De gebrekkig uitgevoerde frontsluiting houdt het water niet buiten.UITRUSTING EN AFWERKINGEenvoudig van opzet, maar in detail weet deze combi met zijn functionele extra’s (ritssluitingen, wijdteverstelling) en mooie afwerking een goede sier te maken.CONCLUSIEPrettige, nauw aansluitende en absoluut comfortabel dragende combi met uitstekende windbescherming, excellent gepositioneerde protectoren en de mooiste afwerking. Jammer van de miserabele waterdichte eigenschappen.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Warm-koud: temperatuurschommelingen laten zich dankzij de ventilatieopeningen (links) en afneembare thermokraag prima beheersen.________________________________________POLO Pharao III RallyeImporteur: Polo Expressversand, tel. +49 180-522 5785, www.polomotorrad.dePrijs: jas € 299,95, broek € 249,95, set € 549,90 (exclusief verzendkosten)Maten: jas M tot 3XL (heren), S tot L (dames), broek S tot XXL (heren)Kleuren: zwart, zwart/grijs, zwart/rood, wit, zwart/blauw/witGewicht: 5,4 kg (maat L)PASVORM EN DRAAGCOMFORTDe combi oogt niet alleen wat lomp, zo draagt het ook. Het pak knelt iets onder de oksels en op de rug en voelt over de hele linie gewoon dik aan.VEILIGHEIDNaast de gebruikelijke protectoren op schouders, ellebogen en knieën is bij de Pharao III Rallye ook de rug voorzien van een CE-protector, heupprotectie is optioneel. Behalve bij de onaangenaam drukkende elleboogprotectoren is de positionering verder wel goed. Jas en broek kunnen alleen via een oncomfortabele rugflap of korte ritssluiting verbonden worden. Goed is de opvallende reflectie inzet op de rug.WEERBESCHERMINGBij de waterdichtheidtest viel de wijd uistaande en lage kraag op, waar water de jas in sijpelde. Ook de wind weet via deze plek zijn weg naar binnen te vinden. Verder is de combi voldoende geïsoleerd en zijn bijvoorbeeld de zachte boorden bijzonder comfortabel. Ook goed, effectieve ventilatie.UITRUSTING EN AFWERKINGHoogwaardige, gelamineerde ritssluitingen en veel zakken. En niet minder belangrijk, nette afwerking.CONCLUSIEVrolijk uitgevoerde toercombi in globetrotterstijl. Ziet er zwaar uit en zo voelt het ook tijdens het dragen. Weet vooral door zijn uiterlijk en vele praktische details punten te scoren, maar levert bij de factor weersbescherming weer in.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Zijkoffers en tanktas vol? Geen probleem, de rest van je spulletjes kan je overal in de Pharao III Rallye kwijt.________________________________________LINDSTRANDS Graffiti/GIImporteur: Pebeo Agency, tel. 0575-461 348, www.jofama.se Prijs: jas € 299,00, broek € 269,00, set € 568,00Maten: jas S tot 3XL, broek S tot 2XL (heren)Kleuren: zwartGewicht: 5,0 kg (maat L)PASVORM EN DRAAGCOMFORTAl direct na het aantrekken merk je dat de snit wat aan de wijde kant is, gaandeweg het rijden ontpopt de combi zich dan ook als een fladderaar. Zelfs de uitgebreide stelmogelijkheden helpen in dat geval niet om het Lindstrands pak strak te laten zitten.VEILIGHEIDSchouders, ellebogen, heupen en knieën zijn van CE-protectoren voorzien, maar die missen helaas een stabiele zit. Een rugprotector is optioneel. Jas en broek koppel je aan elkaar middels een uitstekende rondlopende verbindingsrits, wat daarentegen mist zijn opvallende reflectiestrepen voor deze nogal zwarte combi.WEERBESCHERMINGDe Outlast voering laat zich aangenaam dragen, maar isoleert matig, niks voor koukleumen dus.De ventilatie daarentegen functioneert weer erg goed. waar het evenwel mis gaat is bij de ristsluiting voor, al bij het kleinste buitje dreigt er water naar binnen te komen.UITRUSTING EN AFWERKINGPraktische zakken, goed te bedienen ristsluitingen en een uitstekende, robuuste kwaliteit.CONCLUSIEDe als pluche aanvoelende toercombi doet het vooral hartje zomer erg goed door zijn prima ventilatie. Groot minpunt blijft wel de ruime snit, met flapperneiging bij hogere snelheden tot gevolg. De zeer gedetailleerde uitrusting is dan wel weer goed.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Nogal duidelijk: lange ritsen zorgen voor veel frisse lucht en prima comfort bij het aantrekken van de laarzen.________________________________________MACNA Geo/ Ranger [LOGO MOTOPLUS KOOPTIP] Importeur: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.comPrijs: jas € 299,00, broek € 269,00, set € 568,00Maten: jas S tot 3XL, broek in diverse breedte- en lengtematen verkrijgbaarKleuren: zwart/grijs/wit, bruin/wit/beige, zwart/rood/wit, neongeel/zwart/beigeGewicht: 4,5 kg (maat L)PASVORM EN DRAAGCOMFORTMinpunt is het nogal omslachtige aantrekken, de voorsluiting blijkt rommelig en de magneetsluiting van de kraag springt steeds open. De dikke boorden van de mouwen (mede veroorzaakt door het ver doorlopende waterdichte membraan in de mouwen, een groot pluspunt!) maken het insteken van de handschoenschachten wel een tikje lastig. De pasvorm is goed uitgevallen, alleen zou de broekband wat hoger mogen.VEILIGHEIDStandaard programma hier, CE-protectie op schouders, ellebogen en knieën die erg goed op de gewrichten aansluiten. Rug- en heupprotector zitten in het accessoireprogramma. Verbinding van jas en broek alleen mogelijk door een korte rits. Uniek en excellent: opvallende reflectieprints en een optioneel reflecterend vest.WEERBESCHERMINGHet meest veelzijdige pak uit de test: houdt goed warm, doorstaat de waterdichtheidtest met vlag en wimpel en kan door zijn uitneembare membraan en afneembare front omgetoverd worden tot een extreem luchtige zomercombi.UITRUSTING EN AFWERKINGVeel extra’s en mooi afgewerkt. Bovendien een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding!CONCLUSIEBehalve wat ingewikkeld aan- en uittrekken onder de streep een zeer geslaagd motorpak. Is op koude dagen net zo praktisch als in de zomerse hitte en staat ook bij stevige buien zijn mannetje. Niet de winnaar, wel onze kooptip![Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Ventilatie in optima forma, niet alleen bij 140 of 160 km/uur stroomt frisse lucht door de jas (links). De wat dikke boorden door de ver doorlopende membraanvoering bemoeilijken het onderstoppen van de handschoenen.________________________________________HEIN GERICKE Journey II GTXImporteur: Hein Gericke, tel. 020-411 9269, www.hein-gericke.nl Prijs: jas € 329,95, broek € 229,95, set € 599,90Maten: jas 50 tot 60, broek 48 tot 58Kleuren: zwartGewicht: 4,1 kg (maat 52)PASVORM EN DRAAGCOMFORTBij het aantrekken zit de Journey nog enigszins comfortabel, maar tijdens het rijden knelt en wringt het toch ietwat. Storend daarbij zijn de nauwe kraag en de naar boven kruipende broekspijpen.VEILIGHEIDHier scoort het Hein Gericke pak wel punten: naast schouders, ellebogen en knieën is ook de rug van een CE-protector voorzien, op de heupen daarentegen zijn ze optioneel. Positionering over het geheel in orde en de jas en broek kunnen door een rondlopende rits verbonden worden. Enige minpuntje is het de magere reflectie.WEERBESCHERMINGBij de waterdichtheidtest geeft deze combi geen krimp, ook de zakken bleken honderd procent waterdicht. Isolerende werking is uitstekend, alleen in de mouwen is een klein beetje tocht voelbaar. Ventilatieopeningen op armen en rug doen ook goed hun werk en voorkomen een warmteophoping in de zomer.UITRUSTING EN AFWERKINGVeel en mooie standaardoplossingen, maar weinig highlights. Dat kleine beetje extra ontbreekt een beetje.CONCLUSIEGemiddelde, eenvoudige combi die vooral door de uitstekende weersbescherming hoog scoort, evenals door de standaard bijgeleverde CE-gekeurde rugprotector. Maar uiteindelijk ontbreekt het aan een duidelijke pasvorm en biedt hij weinig extra’s.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Van kleurcodes voorziene ritsen vergemakkelijken het aantrekken (links). De bediening van ritsen is over het geheel genomen wat rommelig.________________________________________IXS Montevideo/CaracasImporteur: Nerons, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: jas € 329,95, broek € 269,95, set € 599,90Maten: Jas S tot 5XL, broek in diverse breedte- en lengtematen verkrijgbaarKleuren: zwart/grijs, zand.zwart, zand/rood/zwart, zand/blauw/zwartGewicht: 4,5 kg (maat L)PASVORM EN DRAAGCOMFORTPasvorm is nog net okay. De jas zit wel goed, de broek valt aan de bovenzijde nauw uit. Het aantrekken wordt zo een kwestie van geduld.VEILIGHEIDWederom het standaardprogramma: CE-protectoren op schouders, ellebogen en knieën, op rug en heupen zijn ze optioneel. Pluspunten zijn de rondlopende verbindingsrits en de opvallende, brede reflecterende inzetstukken.WEERSBESCHERMINGHier wordt behoorlijk uitgepakt. Effectieve thermovoering voor koude dagen, ruime ventilatieopeningen voor warme zomerritten. Het membraan is in zijn geheel uitneembaar wat de luchtdoorvoer in de zomer bevordert. Minder, tijdens de regentest kroop water door de mouwen omhoog.UITRUSTING EN AFWERKINGMet 15 buiten- en vijf binnenzakken is dit de aanrader voor opbergfanaten. Maar kijk uit, slechts weinig daarvan zijn wind- en waterdicht. De uitgebreide stelmogelijkheden ontbreekt het soms aan praktische bruikbaarheid, de afwerking daarentegen is van het hoogste niveau. CONCLUSIESolide toercombi met een sportieve zit. Is dan wel voorzien van alle opties als het gaat om weerbescherming, maar bij de waterdichtheid laat hij toch wat puntjes liggen. De uitrusting laat weinig te wensen over.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Achter de afneembare zakken zitten luchtige ventilatieopeningen verborgen (links), de wijdteverstelling presenteert zich hier en daar met wat onpraktische details.________________________________________DANE HALSTED/NYBORG III Importeur: MotoPort, tel. 0413-385 853, www.motoport.nl Prijs: jas € 379,00, broek € 279,00, set € 658,00Maten: jas 48 tot 60 (heren), 36 tot 46 (dames), broek 48 tot 64 (heren), 36 tot 48L (dames),diverse lengtematenKleuren: zwart/grijs, zwart/rood, zilvergrijs/zwartGewicht: 3,6 kg (maat 52)PASVORM EN DRAAGCOMFORTUitstekende, anatomisch gevormde snit en mede daardoor een bijzonder hoog draagcomfort. Zit nergens te strak en geen knelpunten te bekennen.VEILIGHEIDCE-protectoren van bijzonder stug hardschuim op schouders, ellebogen en knieën. Hier zou een kleine update geen kwaad kunnen. Protectie op rug en heupen optioneel. Reflectiemateriaal over het geheel behoorlijk karig en verbinding tussen jas en broek alleen via een ongemakkelijk zittende flap of korte rits.WEERSBESCHERMINGDoorstaat de waterdichtheidtest met glans. Is niet alleen zelf absoluut waterdicht, maar voorziet ook in een degelijke onderbrenging van handschoenen en laarzen. Bijzonder pluspunt hier zijn de winddichte, afsluitbare boorden. De uitneembare thermovoering heeft een voldoende isolerende werking, wat wel ontbreekt is een comfortabele ventilatie voor warme zomerdagen.UITRUSTING EN AFWERKINGGoed toegankelijke zakken, praktische wijdteverstelling en dat alles uitgevoerd in een mooie kwaliteit. CONCLUSIESportieve reiscombi die zich in de kijker speelt met een hoge kwaliteit. Laat zich vooral onder slechte weersomstandigheden van zijn goede kant zien. Op het gebied van veiligheid is er op het gebied van protectoren, reflectiemateriaal en verbinding jas/broek nog wel wat ruimte voor verbetering.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Eerst vastmaken en dan pas starten? Dane kiest bij de verbinding tussen jas en broek voor de ongemakkelijke flap (links). Strak aan te trekken: de kraag.________________________________________HALVARSSONS Proximo/ZenImporteur: Pebeo Agency, tel. 0575-461 348, www.jofama.se Prijs: jas € 319,00, broek € 279,00, set € 598,00Maten: jas 48 tot 66, broek 48 tot 62 (heren) en 36 tot 46 (dames) endiverse breedte- en lentematenKleuren: zwart/grijs, zwart/wit/roodGewicht: 4,4 kg (maat 52)PASVORM EN DRAAGCOMFORTPrettig en comfortabel zittende broek, maar bij de jas stoort de ruime snit met nogal ver uitstaande schouderpartijen.VEILIGHEIDSchouders, ellebogen, heupen en knieën zijn van goed aansluitende CE-protectoren voorzien, rugbescherming is optioneel. Jas en broek kunnen door een rondlopende rits verbonden worden. Wat minder is het nogal spaarzaam aangebrachte reflectiemateriaal.WEERBESCHERMINGDe hoogwaardige Outlast voering is aangenaam in het dragen, maar is wat betreft isolatie toch ietwat onder de maat. Bij de kraag is er behoorlijk veel last van tocht. Bescherming tegen regen laat te wensen over, er komt water binnen via de frontsluiting, bovendien wordt het ook rond de mouwen en de kraag snel vochtig.UITRUSTING EN AFWERKINGOpvallende details als met rubber gelamineerde, goed vast te pakken ritssluitingen. Zo hoort het!CONCLUSIEOver het geheel genomen een goed zittende toercombi. De jas zit wel iets minder prettig als de heel goed aansluitende broek. Bij ritten in de regen en onder wat koudere omstandigheden biedt de Zweedse combi evenwel weinig reserve. Daar verandert zelfs de degelijke constructie niets aan.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Motorrijders met een voorkeur voor bretels moeten deze Halvarssons nemen. De ventilatieopeningen gaan de concurrentie aan met de tochtige kraag.________________________________________REV’IT Sand [LOGO MOTOPLUS TESTWINAAR]Importeur: Rev’it, tel. 0412-696 732, www.revit.eu Prijs: jas € 299,95, broek € 219,95, set € 519,90Maten: jas S tot XZL (= 4XL), broek in diverse breedte- en lengtematen verkrijgbaarKleuren: zwart/zilver, ziver/rood, zilver/zwart, safari/zwartGewicht: 4,0 kg (maat L)PASVORM EN DRAAGCOMFORTGeweldige snit, zowel jas als broek sluiten goed aan maar knellen nergens. Ongeëvenaard waar het op draagcomfort aankomt.VEILIGHEIDSchouders, ellebogen en knieën zijn van CE-gekeurde, goed gepositioneerde protectoren voorzien, voor rug en heupen zijn deze optioneel. Jas en broek kunnen door een lange rits verbonden worden. De gelamineerde reflectieprints manifesteren zich uistekend in het donker en bij slecht zicht.WEERSBESCHERMINGRegen of zon? Geen enkel probleem voor dit Rev’it pak. Met veel bravoure doorstaat hij de waterdichtheidtest. De uitneembare thermovoering isoleert uitstekend op koude dagen en op warme zomerdagen is het aangenaam toeven door de zeer ruime, effectieve ventilatieopeningen en het uitneembare membraan.UITRUSTING EN AFWERKINGEen veelvoud aan praktijkgerichte details en daardoor een uitstekend optreden in deze vergelijkingstest.CONCLUSIEModieus, sportief, veelzijdig en functioneel. De Rev’it Sand scoort in alle categorieën erg hoog. En het allerbeste komt nog, met een prijs van net geen 520 euro is deze toercombi ook nog relatief voordelig in aanschaf. Zo simpel kan het dus zijn![Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[Bildunterschrift]Door de wijde overslag is de broek erg makkelijk over de schachten van de laarzen te trekken. Opvallende reflectiesignalen aan de achterzijde.________________________________________VANUCCI HiRiderImporteur: Motozoom, tel. 0900-294 1199, www.motozoom.nl Prijs: jas € 369,95, broek € 319,95, set € 689,90Maten: jas 48 tot 58 (heren), broek 36 tot 42 (dames)Kleuren: zwartGewicht: 4,0 kg (maat 52)PASVORM EN DRAAGCOMFORTPresenteert zich als een sportief gesneden, comfortabel zittende combi. Alleen bij het aantrekken wat lastig, je voeten blijven snel hangen in de voering.VEILIGHEIDSchouders, ellebogen en knieën worden door exact gepositioneerde protectoren omsloten, desgewenst ook beschikbaar voor heupen en rug. Klein manco bij de verbinding: waar de broek is voorzien van zowel een lange als een korte rits is aangebracht, tref je bij de jas alleen de korte versie aan. Als compensatie is deze wel erg zwarte combi van opvallende reflectieprints voorzien.WEERSBESCHERMINGDe dunne Outlast voering voelt bij het dragen van dunne onderkleding erg aangenaam aan en isoleert daarbij redelijk. De ventilatie is redelijk effectief, maar minder dan van andere testcombi’s. Bij de waterdichtheidtest drong water binnen bij de frontsluiting.UITRUSTING EN AFWERKINGOnder de simpele constructie houdt zich een volwaardige uitrusting schuil.CONCLUSIEUltrastabiele toercombi gemaakt van prettige dragend, robuust materiaal. Zal door de uitstekende sportieve snit vooral de wat snellere toerrijders goed bevallen. Alleen het niet vlekkeloze optreden bij de waterdichtheidtest doet wat afbreuk aan het verder goede totaalbeeld.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]De boorden krijgen snel ruzie met de handschoenschachten en schuren licht bij de duimen. De broekspijpen daarentegen sluiten wel goed af.

Lees meer over

Honda Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-