+ Plus

Test 10 highend combi’s

Moessonregens op Franse snelwegen, vorst in de Pyreneeën en zon in overvloed aan de Middellandse Zee: bij onze toer door Europa krijgen tien hoogwaardige toercombi’s in één week tijd een verscheidenheid aan weertypes voor de kiezen, waar je normaal gesproken een jaar mee kunt vullen. Voor allweather outfits de perfecte omstandigheden dus om te laten zien uit welk hout ze zijn gesneden. Het weer is somber en een druilerige regen daalt op ons neer als we langs de A39, westelijk van de Vogezen, een stop inlassen bij wegrestaurant Jura. De laatste zes uur zijn we getrakteerd op variatie aan regenvlagen, die zelfs door de bevallige weercoryfee Willemijn Hoebert niet gebagatelliseerd kunnen worden tot buitje. Intensieve stortbuien, die het asfalt in een ruisende bergbeek transformeren, of uiterst fijne motregen, die elke denkbare opening van je kleding feilloos weet op te sporen en zelfs door gesloten ventilatieopeningen van de helm weet te dringen. Ook bij een aantal van de testcombi’s heeft nu te kampen met ernstige problemen: kwelwater in de kraag, een frontrits die de handdoek in de ring gooit of een te krappe overlap tussen jas en broek met als gevolg een onheilspellend en vochtig gevoel in de buikstreek. En we moeten nog 500 kilometer! Wanhopige telefoontjes naar het thuisfront moeten uitsluitsel geven of het baggerweer blijft aanhouden of dat verderop – hopelijk – de zonnekoning weer regeert. De smartphones maken overuren, hebben allemaal echter dezelfde, desastreuze boodschap: trek de kraag maar tot aan de oren op, beter wordt het niet. De eindspurt wordt zo tot een harde testcase voor zowel mens als machine. Tijdens de tot noch toe afgelegde kilometers zag het er allemaal wat dat betreft een stuk zonniger uit. Weliswaar overheerste nergens echt de zon, maar tijdens de trip richting Marseille, Barcelona en door de Pyreneeën weer terug kregen we toch alle denkbare weersomstandigheden voorgeschoteld waar je normaal gezien tijdens een heel motorseizoen van Pasen tot oktober aan blootgesteld wordt. Korte maar hevige regenbuien, dan weer volop zon tijdens het cruisen langs de mediterrane kusten, koude en winderige etappes tijdens het bergbeklimmen in de Pyreneeën. Geen van de premium combi’s, met prijzen tussen de 800 en meer dan 2200 euro, liet zich daarbij echt van een slechte kant zien. Iets dat ook mag worden verwacht van outfits in deze prijsklasse natuurlijk. Een grote verrassing was het stabiele optreden ook niet, de eerste indruk van de combi’s was simpelweg goed, een gevoel dat bij elke gereden kilometer ook werd bevestigd. De fabrikanten in deze prijsklasse draaien duidelijk al een tijdje mee, weten kwalitatief hoogwaardige materialen te combineren met een uitstekende pasvorm en prima draagcomfort. En toch kunnen we in dit testveld niet spreken van eenheidsworst, integendeel zelfs. Sommige fabrikanten bijvoorbeeld, kiezen qua design nog altijd voor een wat conservatie benadering. Hein Gericke is daar een goed voorbeeld van. De Duitsers borduren qua design voort op de klassieke toercombi zoals we die eigenlijk al tientallen jaren kennen. Je voelt je erin misschien een beetje als een pluizig ingepakte teddybeer, maar over gebrek aan comfort heb je niet te klagen. Dat komt mede omdat Hein Gericke inzet op een aantal geraffineerde detailoplossingen, zoals de hoog sluitende stormkraag, die wind en regen effectief weet af te remmen. Het geheel is constructief zo doordacht, dat je de kraag met behulp van een magneetsluiting met één hand makkelijk en snel kunt afsluiten. Bij andere testdeelnemers, zoals bij IXS, is het sluiten van de stormkraag vooral een aanslag op je geduld. Tweede punt waar Hein Gericke zich mee in de kijker speelt is de complete protectorenuitrusting, inclusief effectieve heup- en rugprotector. Dat dit bij de voordeligste combi uit de test een vanzelfsprekendheid is, terwijl je er bij andere, aanzienlijk duurdere outfits nog eens extra voor in de buidel moet tasten, moet toch reden tot nadenken geven. Als alternatief voor het oldschool design á la Hein Gericke, zijn er diverse, mooi strak getailleerde combi’s op de markt. Deze zorgen wel dan wel voor een strakke, sportieve zit, door strategisch gebruik van waterdicht stretchtextiel komt een comfortabele pasvorm niet in het geding (bijv. Dainese, IXS en Rukka). Nadeel van de strakke snit is wel dat het gebrek aan lucht tussen lichaam en pak, dat als een extra barrière tegen kou fungeert, een nadelige invloed op de isolerende werking heeft. Iets dat zich met name uitte tijdens de bergetappes in de Pyreneeën. Beduidend sneller dan bij andere combi’s krijgt de kou vat op je lichaam. Overigens bleek dit eveneens een probleem bij een deel van de derde categorie uit de test, de zogenaamde hybride outfits, die zich door het uitnemen (Held, Rev’it) of uittrekken (Touratech) van een aparte Gore-Tex huid in een extreem hoog ventielerende zomercombi laten omtoveren. Behalve de Rev’it combi, die eveneens met een extra thermovoering is uitgerust, is het bij de overige outfits zaak om een extra warme onderlaag mee te nemen. Wie een beetje gevoelig is voor kou, moet zelfs al bij gematigde buitentemperaturen een tweede laag onderkleding (base- en midlayer) aantrekken. Dat betekent natuurlijk extra kosten, maar gezien de prijzen zullen die paar tientjes extra de gemiddelde koper in dit segment ook niet meer afschrikken! ________________________________________ [KASTEN SO TESTET MOTORRAD – SEITE 67] ZO TESTEN WE Pasvorm/draagcomfort (30 punten): onder meer het beoordelen van de maatvoering. Waar knelt de combi, zijn arm- en beenlengtes voldoende gedimensioneerd, knellen de protectoren of schuurt de kraag? Veiligheid (20 punten): voor het geval je mocht vallen. Is de combi met een effectief, uiteraard volgens EN 1621 richtlijn gecertificeerd protectorenpakket uitgerust? Het volle aantal punten wordt alleen toegekend als alle gewrichten (inclusief heupen) en rug beschermd zijn. Weerbescherming (30 punten): de kernvraag bij dit criterium, kunnen de outfits zich weren tegen een vijftien uur durende regenbui? Daarnaast uiteraard ook van belang, hoe is het met de isolerende werking gesteld op koude dagen en met de ventilerende werking wanneer het kwik richting tropische hoogten stijgt? Uitrusting/afwerking (20 punten): met een gemiddelde aanschafprijs van minimaal vier cijfers verwacht je ook een dienovereenkomstige kwaliteit. Dus hoogwaardige materialen in combinatie met doordachte, praktische details. [BILDUNTERSCHRIFT] Zorgt ook tijdens deze test weer voor problemen: de lockout sluiting van Gore-Tex. ________________________________________ [TEXT IM KASTEN PROTEKTOREN IM TEST – SEITE 69] PROTECTOREN IN DE TEST RODESTIFTPOLITIEK IN PREMIUMLAND Bij de voordelige combi’s zijn we er al lang aan gewend: wat betreft bescherming wordt vaak de rode stift gehanteerd. Schouders, ellebogen en knieën worden doorgaans door protectoren met typegoedkeuring volgens de EC 1621-1 beschermd, op heupbescherming daarentegen wordt in de regel net zo vaak bespaard als op een effectief werkende rugprotector volgens de strengere EC1621-2 norm. In plaats van echte protectoren zitten er vaak dunne foamprotectoren in de daarvoor bestemde zakken, wil je wel optimale bescherming conform EC-normering, dan zul je daarvoor een greep moeten doen in het accessoireschap, uiteraard tegen meerprijs. Een toch wel schokkende constatering is dat van de tien Champions League combi’s minder dan de helft met een volledig protectorenpakket uitgerust is, een armoedige boel. Zeker als je je bedenkt dat de techniek met betrekking tot protectoren zich nog altijd verder ontwikkeld. Er zijn bijvoorbeeld tegenwoordig ook legio standaard borstprotectoren op de markt, maar die zoek je helemaal tevergeefs in deze prijzige liga. De vruchten van het ontwikkelingsproces zie je ook terug in de beschermingsgraad van de protectoren, waarvan de lat inmiddels bijzonder hoog ligt. Zo is de EC-norm voor rugprotectoren bijvoorbeeld opgedeeld in twee gradaties, 1621-1 en 1621-2. Level 1 staat tijdens de schokabsorptietest een maximale energie restwaarde toe van maximaal 18 Kilonewton (kN), bij level 2 is dat slechts 9 kN. Die strenge Level 2 norm wordt echter door alle fabrikanten uit de test (die ook daadwerkelijk een rugprotector standaard meeleveren), met gemak gehaald. Verheugend inderdaad. Toch zijn ook hier onderling grote verschillen merkbaar. In verhouding tot de grootte weegt de Touratech rugprotector bijvoorbeeld maar de helft van die van Rukka, maar bedekt daarbij wel een bijna twee keer zo groot oppervlak, en dat met identieke impactdempende waarden. [TEXTE IN GRAPHIK] Grenswaarde Level 1 Grenswaarde Level 2 Touratech Rukka Kracht in kN Tijd in ms [Bildunterschrift] Twee rugprotectoren op de testbank: de impactdempende waarden zijn nagenoeg identiek, maar worden via verschillende wegen bereikt. ________________________________________ [TEXT BEI ENDWERTUNG] CONCLUSIE Wat een testveld! Bij elkaar opgeteld kosten de tien combi’s van premium fabrikanten dik over de € 12.000,-, maar wat staat daar tegenover? Een blik op de uitrusting laat zien dat in de regel de naaimachines door kwalitatief hoogwaardige hightech weefsels ratelen, terwijl alle fabrikanten wat betreft klimaatcomfort bij regen, wind en zon volledig vertrouwen op het bewezen Gore-Tex membraan, die in het algemeen dan ook meer dan uitstekend functioneert. De kleine kniebuigingen tijdens de vijftien uur durende regentest waren dan ook eerder het gevolg van een constructieve tekortkoming dan van een materiaalfout. Dat de fabrikanten over het algemeen een goed gevoel hebben ontwikkeld voor wat motorrijders van hun kleding verwachten, blijkt wel uit de goede tot zeer goede eindresultaten. Is er dan geen ruimte voor verbetering? Jawel, en wel op het gebied van veiligheid. Een volledig protectorenpakket, inclusief CE-gekeurde beschermers voor heupen en rug, moet in deze prijsklasse onder de standaarduitrusting vallen. Dat financiële besparing in deze geen geldig excuus is, bewijst Hein Gericke. ________________________________________ ALPINESTARS Tech Road Gore-Tex Importeur: Alpinestars, tel. +39 042-35 286, www.alpinestars.com Prijs: € 699,95 (jas) / € 549,95 (broek) / € 1.249,90 (setprijs) Maten: 48 t/m 60 Kleuren: zwart Uitrusting: Gore-Tex membraan, uitneembare thermovoering, afneembare bretels PASVORM/DRAAGCOMFORT Fijne pasvorm en goed geproportioneerd. Het buitenmateriaal overtuigt met zijn uitstekende grip en flappert dankzij praktische wijdteverstellingen ook bij hoog tempo niet. De binnenzijde verwent je met een lekker zachte voering die nauw op het lichaam aansluit. WEERBESCHERMING Doorstaat de 15 uur durende regenbui zonder lekkage, erg effectief is de afneembare met fleece gevoerde stormkraag. Door de ver naar beneden doorlopende thermovoering heb je geen last van tocht op de rug. VEILIGHEID Goed gepositioneerde, prima aansluitende protectoren beschermen schouders, ellebogen en knieën. Heupen, borst en rug zijn ter bescherming enkel dun bekleed en kunnen enkel tegen meerprijs met CE-gekeurde protectoren worden uitgerust. UITRUSTING/AFWERKING Grote zakken aan jas en broek bieden veel opbergruimte, zijn echter niet waterdicht. De klittenbandsluitingen zijn omslachtig te bedienen. CONCLUSIE Top afgewerkt, hoogwaardige materiaalkeuze en doordacht gemaakt. De Alpinestars combi overtuigt als vlotte toercombi voor verre reizen met een fijne, comfortabele voering voor zowel koude als natte dagen. Op hete zomerdagen irriteert de mindere ventilatie. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ DAINESE Tundra/Tracker Gore-Tex Importeur: D’ieteren Sport, tel. 0032 23671411; www.dainese.com Prijs: € 629,00 (jas) / € 339,00 (broek) / € 968,00 (setprijs) Maten: jas 44 t/m 64 / broek 48 t/m 64 Kleuren: zwart, zwart/rood en grijs/blauw Uitrusting: Gore-Tex membraan, uitneembare thermovoering, extra thermokraag PASVORM/DRAAGCOMFORT Behalve de voor een aantal van onze testrijders te kort uitgevallen broekspijpen verder een overtuigend prettige zit met een comfortabele voering. Bijzonder mooi opgelost is de wijdteverstelling op de bovenarm met verticale ritssluitingen. WEERBESCHERMING Ondanks thermovoering en extreem hoog sluitende kraag is de isolerende werking onder 10° onvoldoende. Geen problemen daarentegen bij de langdurige regenritten of, dankzij effectieve ventilatieopeningen van de broek, op erg warme dagen. VEILIGHEID Goed zittende protectoren op schouders, ellebogen en knieën, alle andere kwetsbare delen (rug, borst en heupen) kunnen enkel tegen meerprijs CE-beschermd worden. UITRUSTING/AFWERKING Tot in het kleinste detail mooi en hoogwaardig afgewerkt. Scoort niet alleen met grote zakken, maar ook met goed te bedienen ritssluitingen en drukknopen. CONCLUSIE Toercombi met verfrissend, slank en modern design. Laat geen steken vallen bij langdurige regenritten en toont zich ook bij hoge temperaturen van zijn beste kant. De isolerende werking op koude dagen laat wel te wensen over. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ DANE Nordborg/Lyngby GTX Importeur: Motoport Nederland, tel. 0413-385 850, www.motoport.nl Prijs: € 699,00 (jas) / € 499,00 (broek) / € 1.198,00 (setprijs) Maten: jas 48 t/m 60 / broek 48 t/m 62, plus korte- en lengtematen / dames 34 t/m 46 Kleuren: zwart Uitrusting: Gore-Tex membraan, uitneembare thermovoering PASVORM/DRAAGCOMFORT Door wat ruwe buitenlaag en drukkende protectoren levert hij wat in met betrekking tot het draagcomfort. Scoort echter wel met een prima pasvorm dankzij onder meer goede arm- en beenlengtes. Broek bovendien in tussenmaten verkrijgbaar. WEERBESCHERMING Overtuigt zowel bij aanhoudende als bij zonneschijn. Houdt water en kou efficiënt buiten de deur, zou echter met een iets hogere (thermo)kraag nog wat meer comfort kunnen bieden. VEILIGHEID Omvangrijk pakket met CE-gekeurde protectoren op alle gewrichten en de rug. Enkel de heupen moeten het met een foam schijnprotector zien te redden, tenzij je extra investeert in een CE-exemplaar. UITRUSTING/AFWERKING Mooi afgewerkt, maar het praktisch gebruiksgemak boet wel in door slecht toegankelijke zakken, omslachtig te bedienen ritsen en zwaar lopende ventilatieopeningen (lockout sluiting). CONCLUSIE Omvangrijk uitgeruste allweather combi, die regen en kou probleemloos baas kan. Valt niet alleen in positieve zin op door zijn geïntegreerde rugprotector, maar ook met strategisch geplaatst reflectiemateriaal. Qua draagcomfort net niet optimaal. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ HEIN GERICKE Summit Gore-Tex MOTOPLUS KOOPTIP Importeur: Hein Gericke, tel. 020-411 9269, www. hein-gericke.nl Prijs: € 489,95 (jas) / € 329,95 (broek) / € 819,90 (setprijs) Maten: 50 t/m 60, broek ook in zowel korte- als lengtematen verkrijgbaar Kleuren: zwart Uitrusting: Gore-Tex membraan, uitneembare thermovoering, afneembare stormkraag, bretels PASVORM/DRAAGCOMFORT Jas in klassieke snit (blousonstijl) bolt bij hoog tempo iets teveel op, broek met klein leren opzetstuk op het zitvlak iets te glad. In het geheel genomen echter een prettige pasvorm zonder knelpunten. WEERBESCHERMING Hoogste score voor alle jaargetijden en weersomstandigheden. Geeft bij urenlange regenritten geen duimbreed toe, isoleert uitstekend tegen kou en houdt ook op warme, zonnige dagen het hoofd koel. Bijzonder effectief bij regen en wind: de stormkraag met praktische magneetsluiting. VEILIGHEID Voorbeeldig complete veiligheidsuitrusting. CE-protectoren op schouders, ellebogen, heupen, knieën en rug, die voor een individuele aanpassing bovendien op ellebogen en knieën verstelbaar zijn. UITRUSTING/AFWERKING Solide afgewerkt, omvangrijk aanbod aan zakken, praktisch in dagelijks gebruik, alles klopt gewoon. CONCLUSIE Hein Gericke laat zien dat je ook voor duidelijk minder dan duizend euro het complete beschermingspakket inclusief heup- en rugprotector kunt aanbieden. Wie zich bij een wat ouderwetse snit senang voelt, vindt in deze combi ook klimatologisch gezien een zeer evenwichtige oplossing. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ HELD Carese/Torno Importeur: JH Sports, tel. 0547-275 227, www.jhsports.nl Prijs: € 529,00 (jas) / € 399,00 (broek) / € 928,00 (setprijs) Maten: S t/m 5XL, broek in zowel korte- als lengtematen verkrijgbaar Kleuren: grijs/rood en zwart/grijs Uitrusting: uitneembaar Gore-Tex membraan, vaste Coolmax voering PASVORM/DRAAGCOMFORT Strak getailleerd snit, blijft ook op hoge snelheden goed in vorm. WEERBESCHERMING Dankzij de volledig uitneembare Gore-Tex voering, de zeer ruime luchtinlaten op de borst en benen en de aangenaam koelende werking van de Coolmax voering perfect voor hete zomerdagen. Voor de overgang naar de winter en op koude dagen is de isolerende werking echter te gering. Tijdens de lange regenbui drong er water door bij de ritssluitingen, evenals bij de overlapping van broek en jas. VEILIGHEID Schouders, ellebogen en knieën worden door CE-protectoren beschermd; heupen en rug vertrouwen slechts op een dunne foam schijnprotector, die desgewenst wel tegen betaling voor exemplaren met CE-keur kunnen worden geruild. UITRUSTING/AFWERKING Netjes afgewerkt met veel doordachte details zoals brede klittenbandsluitingen en de snel via magneetsluitingen te openen ventilatieopeningen. CONCLUSIE Zit sportief strak als een leren combi, maar biedt daarbij wel het luchtige comfort van een T-shirt en korte broek outfit. Hartje zomer en bij lichte regen weet de Held combi over de gehele linie te overtuigen, bij zware regen en op koude dagen kom het echter net iets te kort. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ IXS Toronto/Hamilton Importeur: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 679,95 (jas) / € 359,95 (broek) / € 1.039,90 (setprijs) Maten: jas S t/m 5XL / broek S t/m 6XL, evenals korte- en lengtematen Kleuren: zwart Uitrusting: Gore-Tex membraan, uitneembare thermovoering, afneembare stormkraag PASVORM/DRAAGCOMFORT Jas en broek zullen met hun strakke snit in de smaak vallen bij sportieve rijders. Klein manco is de te klein uitgevallen knieprotector. WEERBESCHERMING De vijftien uur aanhoudende regenetappe doorstond de IXS met verve. De thermovoering isoleert op koude dagen echter maar matig, waarbij met name een koudebrug bij de frontrits behoorlijk irriteert. Op warme dagen dan weer wel effectief, ventilatieopeningen op de bovenbenen. VEILIGHEID Met deels in hoogte verstelbare protectoren op schouders, ellebogen en knieën, evenals een rugprotector uit de hoogste beschermingsklasse (level 2) uitgebreid uitgerust. Enkel de kleine foam kussentjes op de heupen moeten nog voor echte protectoren worden vervangen. UITRUSTING/AFWERKING Veel zakken maar voor een deel wel onpraktisch vormgegeven. Stormkraag moeilijk te sluiten. CONCLUSIE Strak aanliggende, maar wel behoorlijk comfortabele toercombi met uitstekende regenbescherming en prachtige afwerking. De uitrustingslijst (zakken, stormkraag, wijdteverstellingen etc.) is weliswaar meer dan compleet, op praktisch gebied schort er wel her en der iets aan. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ REV’IT Defender GTX Importeur: Rev’it Nederland, tel. 0412-696 732, www.revit.eu Prijs: € 579,00 (jas) / € 439,00 (broek) / € 1.018,00 (setprijs) Maten: S t/m XYL, broek ook in zowel korte- als lengtematen verkrijgbaar Kleuren: zwart, zilver/rood en zilver/zwart Uitrusting: uitneembaar Gore-Tex membraan, uitneembare thermovoering, vaste Coolmax voering PASVORM/DRAAGCOMFORT Het in veel lagen opgebouwde pak (van dikke winter- naar luchtige zomerversie te transformeren) kan niet met de uitstekende pasvorm van een deel van de andere deelnemers meekomen. Voor een flappervrije, strakke pasvorm zonder membraan en voering ontbreekt het simpelweg aan wijdteverstellingen. WEERBESCHERMING Biedt comfort voor alle jaargetijden: op koude dagen zeer prettig geïsoleerd, op warme dagen verfrissend luchtig en dat in combinatie met een effectief membraan. Klein minpuntje tijdens de test, lekwater rond de kraag. VEILIGHEID Schouders, ellebogen en knieën worden door geschikte protectoren ingepakt, voor de rest moet de portemonnee worden getrokken. Onder de streep een wat karige uitrusting. UITRUSTING/AFWERKING Topafwerking met een prima praktijkgerichte uitrusting. CONCLUSIE Breedband combi voor het hele jaar. Zit echter alleen vol uitgerust (met thermovoering en regenmembraan) echt lekker, de zomeruitvoering neigt behoorlijk tot flapperen. De praktijkgericht uitrusting met onder meer legio zakken en strategische reflectoren bevalt goed, qua veiligheid is er ruimte voor verbetering. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ RUKKA R-Star Importeur: Hoco Parts, tel. 0342-412 290, www.hocoparts.com Prijs: € 1.249,00 (jas) / € 999,00 (broek) / € 2.248,00 (setprijs) Maten: 46 t/m 62, broek ook in zowel korte- als lengtematen verkrijgbaar Kleuren: zwart/blauw, zwart/geel en wit/geel Uitrusting: Gore-Tex membraan, uitneembare thermovoering, afneembare stormkraag PASVORM/DRAAGCOMFORT Buitenstof met goede grip. Blijft ook bij hoog tempo goed in vorm. Met thermovoering is de pasvorm top, zonder ontbreekt het een beetje aan effectieve verstelmogelijkheden. De gaasstructuur van de (opvallend zware) protectoren en de onelastische, licht op de hals drukkende lockout-sluiting doen wat afbreuk aan het algehele draagcomfort. WEERBESCHERMING Van urenlange regenbuien is de Rukka totaal niet onder de indruk. Koudebruggen op de mouwen en bij de frontrits beperken de inzetbaarheid op koude dagen, de isolerende werking is onvoldoende voor temperaturen onder de 15 graden. Bij warm weer dan wel weer erg aangenaam. VEILIGHEID Top: volledige protectorenuitrusting inclusief heupen en rug. Zo hoort het! UITRUSTING/AFWERKING Mooi afgewerkt, veel extra’s, maar deels weinig gebruiksvriendelijk (ritsen en zakken). CONCLUSIE Rukka’s highend combi laveert zich in een prijsklasse, waarvoor je ook een heel nette tweedehands motorfiets koopt. De regenbescherming is top, de isolerende werking laat echter te wensen over. Tijdens de test bleken de harde knieverstevigingen niet bepaald vriendelijk voor de lak op de tank. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________ STADTLER Force Pro/Ace Pro Importeur: Perier Motorsport, tel. 035-538 1012, www.periermotorsport.nl Prijs: € 899,00 (jas) / € 619,00 (broek) / € 1.518,00 (setprijs) Maten: jas 48 t/m 60 / broek 48 t/m 62 / dames 36 t/m 46 / combi ook in tussenmaten en op maat gemaakt verkrijgbaar Kleuren: zwart/rood Uitrusting: Gore-Tex membraan, uitneembare thermovoering PASVORM/DRAAGCOMFORT Prettige, goed aanliggende snit met excellent bemeten arm- en beenlengtes. Voelt ook volledig uitgerust (incl. thermovoering) erg licht en comfortabel aan. Erg praktijkgerichte rits- en klittenbandsluitingen. WEERBESCHERMING Zeer comfortabel dankzij uitstekende ventilatie op warme dagen, voor koudere dagen (onder de 10 graden) is de isolerende werking van de thermovoering wat onderbemeten. Klein minpuntje tijdens de regentest, lekwater dringt uiteindelijk binnen via de wat krap bemeten overlapping van jas en broek. Tijdens kortere, hevige regenbuien dan weer geen enkel probleem. VEILIGHEID Het volledige pakket is aanwezig, gewrichten, heupen en rug mogen op CE-bescherming rekenen! UITRUSTING/AFWERKING Tot in het kleinste detail mooi afgewerkt, zakken deels wat klein uitgevallen. CONCLUSIE Een prijzige, hoogwaardige toercombi, die overtuigt met zijn geweldige pasvorm. Dankzij tussenmaten en de op maat gemaakte optie laat Stadler niets aan het toeval over. Is op droge, warme dagen beter in zijn element dan op koude en natte. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ TOURATECH [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR] Companero Black Edition Importeur: Touratech Nederland, tel. 055-360 3347, www.touratech.nl Prijs: € 1.131,97 (jas) / € 719,97 (broek) / € 1.851,94 (setprijs) Maten: heren 48 t/m 60 / dames 36 t/m 44 / combi in zowel korte- als lengtematen verkrijgbaar Kleuren: zwart/grijs Uitrusting: Gore-Tex buitenpak, afneembare rugtas PASVORM/DRAAGCOMFORT Sportief gesneden, mooi strak aanliggende (zomer) basiscombi, die voor slechtweerritten met het regenbestendige en ademactieve Gore-Tex buitenpak wordt gecombineerd. In beide versies strakke, flappervrije en comfortabele zit. Daarbij is het hoge gewicht (circa 20% meer dan vergelijkbare combi’s) overigens wel te merken. WEERBESCHERMING Twee pakken voor twee extremen: geweldige bescherming mij moessonsterke regenbuien, extreem goed geventileerd op hete dagen in het zomerseizoen. Voor herfst en lente ontbreekt een standaard thermovoering. Dit moet met passende onderkleding (onder 15 graden twee lagen) worden opgelost. VEILIGHEID Rug en gewrichten met CE-genormeerde bescherming. Helemaal compleet! UITRUSTING/AFWERKING Top afgewerkt, functioneel uitgerust. CONCLUSIE De hoge prijs is hier relatief als je ziet hoe doordacht de Companero in elkaar steekt. Een twee-in-één oplossing waarmee je weersextremen met betrekking tot extreme hitte en regen prima het hoofd biedt. Bovendien zijn er nog de nodige opties om het pak met individuele wensen verder aan te vullen. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed ________________________________________ [Bildunterschriften] [Seite 64] Zonnige vooruitzichten: door de Provence gaat het richting het warme zuiden van Frankrijk. [Seite 67] De bergen in: dalende temperaturen en slecht weer op komst. [Seite 69] Natte finale van een geweldige reis, vijftien uur onafgebroken regen vanaf Lyon.

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...