+ Plus

Speakers Corner: georganiseerd reizen

Het is een cliché van de bovenste plank, maar motorrijden staat voor velen nog steeds symbool voor de ultieme vrijheidsbeleving. Vrijheid, blijheid en gaan en staan waar je wilt. Wie doet je wat? Toch gaat een groot deel van de vaderlandse motorrijders georganiseerd op motorvakantie. Overdag in het geijkte spoor van de voorrijder en ’s avonds na afloop van de rit een gezamenlijke hap en een borrel in de bar. Avontuur zonder scherpe randjes, staat dat niet haaks op de oergedachte achter het motorrijden? JOHN S. VERMEENTHorizon Motor Reizenwww.horizonmotorreizen.nl ‘’Begin jaren negentig ben ik begonnen met het organiseren van motorvakantiereizen en voor mij stond toen al vast dat West-Europa het ‘werkgebied’ moest gaan worden. De eerste reizen die aangeboden werden, vonden plaats in de omliggende landen van Nederland met een uitschieter naar Oostenrijk. Deze reis was destijds dé topper en er gingen maar liefst 24(!) personen mee. Routes waren er nog niet en de hele meute reed achter de voorrijder aan. Dat betekende dat de voorrijder niet alleen het vakantieplezier ging bepalen, maar ook de snelheid, de koffie- en sanitaire stops en ook de fotostops! De klant was destijds minder veeleisend dan nu, maar iedere klant werd na afloop van de reis wel thuis door ons gebeld met de vraag wat de indrukken waren van de reis. Via deze ‘after-marketing’ is heel duidelijk geworden wat de klant wil en hoe hij of zij vindt waar verbeterpunten kunnen worden toegepast. Dat is ons uitgangspunt geworden.De motorrijder die tegenwoordig een georganiseerde reis boekt, kiest voor kwaliteit, comfort en gemak. Door een druk bestaan is er geen gelegenheid zelf de voorbereidingen voor een reis te treffen en wordt hiervoor een ‘specialist’ benaderd. Deze zorgt voor de juiste locatie en een goed en comfortabel hotel. Daarnaast zijn uitgestippelde en goed voorbereide routes van essentieel belang. Jarenlang werden de routes alleen op papier aangeboden, maar de veeleisende klant rijdt tegenwoordig met GPS en beschikt graag over de digitale routes. Motorrijden op zich is een individuele bezigheid, maar vaak vindt men het prettig in kleine groepjes samen te rijden en na de rit na te babbelen over het genoten plezier. Bij een groepsreis zijn er meerdere motorrijders die dezelfde reis op dezelfde datum hebben geboekt en de zekerheid hebben dat de reisbegeleider bij calamiteiten optreedt en de klant desgewenst bijstaat. Deze zekerheid is voor veel motorrijders een reden om een groepsreis te boeken. Daarnaast worden vrijwel al onze reizen ook individueel aangeboden. Deze reizen vinden plaats op meerdere data en zijn gelijk aan de groepsreizen, alleen kiest de klant voor een grotere zelfstandigheid. Je ziet tegenwoordig dat vooral vriendengroepen, collega’s, zakenrelaties maar ook motorclubs voor een individueel georganiseerde reis kiezen. Heerlijk sturen met gelijkgestemden in de periode die je het beste past en na de rit samen gezellig genieten van een goed glas en een heerlijk diner.’’[Bild: Lois_40_d]LOIS PRYCEMotoravonturier en schrijfster van ‘Red Tape & White Knuckles’ www.loisontheloose.com ‘’Het mooie aan reizen per motor blijft voor mij de enorme vrijheid die je hebt. Je kunt gaan en staan waar je wilt en wanneer je wilt. Het is een ideale manier van transport voor nieuwsgierige en vrijdenkende mensen. Reizen met een georganiseerde groep, waarbij de routes tot op de centimeter zijn gepland, de accommodaties voor iedere nacht netjes zijn geboekt en iedere toeristische attractie volgens plan wordt bezocht, doet afbreuk aan de pure essentie van motorrijden zelf. Wat doe je dan als je bijvoorbeeld een uitdagend paadje de bossen in ziet slingeren, of als je door een leuk stadje rijdt waar je eigenlijk wel wat langer rond wilt blijven hangen? Wat doe je als je een stel andere motorrijders ontmoet waar je een tijdje mee op wilt trekken? Wat doe je als je de liefde van je leven onderweg tegenkomt? Als deelnemer aan een compleet georganiseerde reis heb je in ieder geval niet alle vrijheid voor dit soort dingen, terwijl dit juist de momenten zijn die een gewoon ritje tot de ervaring van je leven kunnen maken. Spontaniteit en flexibiliteit zijn namelijk de sleutels voor een onvergetelijk motoravontuur. Hiermee bedoel ik niet dat motorrijden niet iets is om te delen. Integendeel, sommige van mijn favoriete motorherinneringen deel ik zelfs met een aantal motorvrienden. Want er is toch niets mooier dan met een stel vrienden de bossen in te rijden en ergens een kampvuurtje te maken? Of met je partner onder de sterrenhemel op het strand te liggen met de motoren naast je in het zand geparkeerd?Maar het kiezen van de juiste reispartners is hierbij essentieel en bij een georganiseerde reis heb je de reisgenoten niet voor het kiezen – soms met desastreuze gevolgen. Het is van wezenlijk belang dat iedereen hetzelfde doel en dezelfde verwachtingen heeft, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak raken zogenaamde ‘beste maatjes’ al na een paar dagen samen onderweg gebrouilleerd met elkaar, zeker als het zwaar is en het even tegenzit. Eén ding is zeker: je kunt beter alleen reizen, dan met de verkeerde metgezel. Georganiseerde reizen hebben zeker hun plek, al was het alleen maar om de minder ervaren of voorzichtige motorrijder goed te leren zwemmen voor ‘ie het diepe induikt. Hopelijk fungeren deze trips dan ook als springplank naar het echte werk, want alleen er op uit trekken is en blijft toch de ultieme kick. Het is de enige manier om de spanning van het onbekende te ervaren, niet wetend wat er de volgende dag gaat gebeuren. Die ongeëvenaarde sensatie dat je echt leeft!’’ [Bild: IMG_0098, ausschnitt]ROB & DAFNE DE JONG Ride-on MotorTourswww.ride-onmotortours.com ‘’Natuurlijk stellen wij onze deelnemers (wij noemen ze graag reisgenoten) vaak en graag de vraag waarom ze een georganiseerde reis boeken. Meest gehoorde antwoorden zijn geen tijd te hebben voor de voorbereidingen, geen kennis van het te bezoeken land te hebben, het toch wel veilig te vinden met een organisatie mee te gaan en geen reisgenoten te kunnen vinden.Voordat wij Ride-on MotorTours startten reden wij gedurende vijf jaar twee maal rond de wereld. Om georganiseerd op reis te gaan was nog nooit bij ons opgekomen en wat dat betreft komen we nu vaak gelijkgestemden tegen, die zichzelf dat niet zien doen.Totdat blijkt dat we juist daarheen gaan waar ze graag eens heen zouden en dat we wat betreft de manier van reizen op één lijn zitten. Verschillende reisorganisaties houden er totaal andere begeleidings- en reismethoden op na. Er zijn er bijvoorbeeld die een vol excursieprogramma onderweg aanbieden en/of waarin de groep tussen een voorrijder en bezemwagen moet blijven. Mensen die dat graag doen noemen wij motortoeristen. Bij Ride-on MotorTours organiseren we juist het minimale en vinden we het belangrijk dat iedereen binnen het georganiseerde kader zoveel mogelijk vrijheid behoudt, want motorreizen gaat om vrijheid en dat hebben wij dan ook hoog in het vaandel staan. “Dus als je een andere route interessanter lijkt, ga je gang”, zeggen we altijd, “en vertel ons erover”. Zelf wijken wij ook veel af van onze eigen routes. Het is leuk om de wereld te ontdekken en er is heel veel te zien!Er is een verschil tussen onze reizen tot 22 dagen, die veelal naar Oost Europa en Rusland gaan maar ook naar het Isle of Man, en onze ultralange MotorKaravaan, die doorgaans eenmalig is en dit jaar bijvoorbeeld van Parijs naar Peking gaat. Deze laatste is geen ‘product van de plank; klaar om geconsumeerd te worden’, maar ontstaat in overleg met onze reisgenoten. Natuurlijk organiseren wij alles, maken een routeboek etc., maar we zijn daarna als reisgenoten onder elkaar gewoon samen op reis. Onze reisgenoten zijn dan ook meestal ervaren motorrijders en –reizigers en iedereen die voldoende reiskriebels heeft. Het is dus heel belangrijk dat je je goed laat informeren als je overweegt met een reisorganisatie mee te gaan.’’ [Bild: PICT1123-uitsnede2 oder IMG_8780A. Beste wahlen, wenn es geht bisschen ausvergossern]MARCUS KINGMASpecialist op de lange afstandwww.reismotor.nl ‘’Eind jaren negentig maakte ik mijn eerste buitenlandse solorit naar Zuid-Frankrijk op een geleende BMW K100LT. Nog onwetend vroeg ik wat voor een weekgemiddelde mogelijk was. 5.000 à 6.000 kilometer was het antwoord. Nerveus voor het onbekende naast de snelweg bleef ik maar gaan, want het ging zo lekker. Het virus had toegeslagen. Een jaar later wilde ik eens zien hoe groot Frankrijk werkelijk was door het helemaal rond te rijden over wegen die het dichtst tegen de kust en de grenzen lagen. Ik reed toen ruim 9.000 solokilometers in elf dagen, waarbij vooral de vrijheid om te stoppen wanneer het mij uitkwam en het snelle contact met andere mensen me bevielen. Lang in het zadel zitten was wel aan mij besteed en de volgende rit werd weer een stuk extremer: Zeist-Noordkaap-Tarifa-Zeist, 14.000 kilometer in dertien dagen. Daarna heb ik nog een rondje langs de randen van Nederland gedaan, maar mijn voorlopige hoogtepunt beleefde ik in 2006: vijftien landen, 2.324 kilometer in 24 uur, het haalde zelfs de landelijke televisie. Ik ben er wel van overtuigd dat je dit soort uitdagingen uitsluitend in je eentje aan moet gaan. Je bent onafhankelijk en je kunt gaan en staan waar je wilt. Bovendien heb je alle oog voor de weg en de omgeving. Dat rijdt relaxed en bovendien hoef je niet continu op anderen te letten. Je bent sneller met het in- en uitpakken van kampeerspullen of je slaapt snel even naast de motor op de grond.’’ [Bild: DSCF2843, ausschnitt von Person rechts]ROGER THEWISSENThat Motortourswww.that.nl‘’Bij ons zijn zowel groepsreizen als individuele reizen te boeken. Het grote voordeel van een groepsreis is natuurlijk dat je er zeker van bent dat je relaxed op vakantie kunt en maximaal kunt genieten van je spaarzame vrije tijd. Je hoeft bijvoorbeeld niet in te zitten over moeilijk gedoe met een GPS of routebeschrijvingen en je hebt de zekerheid van hulp bij pech. Van massaproductie is echter geen sprake. Er wordt onder begeleiding van een ervaren gids gereden in kleine groepen en er wordt zeker niet massaal een bergpas bestormd. De vlotte rijders rijden voorin en de rustige rijders achterin de groep om iedereen zijn of haar eigen tempo te kunnen laten bepalen. De gids wacht bij iedere afslag op de laatste rijders van de groep. Hierdoor willen we een stukje kwaliteit en service waarborgen. Maar tijdens de groepreizen kun je uiteraard ook je eigen plan trekken en de routes zelf of met een stel vrienden rijden, zonder een gids als voorrijder. ’s Avonds is er dan de gezelligheid en het gezelschap van de groep. Je bent dan trouwens ook een stukje goedkoper uit. Uiteraard kun je dan wel een beroep op de gids doen bij vragen of problemen. De echte individualisten kunnen ook helemaal solo op pad. Daarbij bepaal je zelf wanneer je vertrekt, wel overnacht je in dezelfde hotels als de deelnemers aan de groepsreizen. Maar mocht je het in een bepaald stadje erg naar je zin hebben, dan is het aantal rustdagen tegen betaling van de extra hotelkosten uit te breiden. Overigens is er bij een aantal reizen keuze uit hotels van verschillende prijsklassen, zodat er voor bijna ieder budget wel iets passends is te vinden.’’

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-