+ Plus

Sleuteltip: tandriemombouw

Weg met het eeuwig terugkerende spannen en smeren van de ketting: de tandriem zorgt voor een schone en onderhoudsvrije aandrijving van het achterwiel. Tegenwoordig zijn er ombouwsets te koop voor diverse motoren. Wij monteerden de tandriem op een Suzuki Bandit 1250. Niet eens een heel lastig klusje, maar wel eentje die wat aandacht vraagt.Genoeg van altijd maar met kettingspray in de weer te moeten zijn? En van het schoonhouden van je blinkende machine van het kettingvet? Anno 2008 is er een schoon alternatief voorhanden in de vorm van een tandriem. Sommige motoren worden er af-fabriek al mee uitgerust, maar Salland Motoren uit Zwolle levert nu voor diverse Japanse motoren een ombouwkit voor een prijs vanaf 950 euro.Voor dit artikel hebben we de kettingaandrijving van een Suzuki Bandit 1250 vervangen door een tandriem-versie. De eindoverbrenging bleef daarbij ongewijzigd. Op zich is het niet eens een zo heel lastig klusje, al vinden er toch ook een paar redelijk ingrijpende veranderingen plaats. Zo moet je een nok van het carter frezen en moet je ook het deksel voor het voorkettingwiel met een zaag te lijf. Een beetje kennis van zaken en een ruime werkplaatsuitrusting is dus wel een vereiste voor de montage, die rond de drie tot vier uur in beslag neemt. Durf je dit niet aan, dan kun je de montage ook aan Salland Motoren overlaten. Inclusief montage ben je voor de ombouw voor 1295 euro klaar.________________________________________[KASTEN KETTE ODER RIEMEN]KETTING OF RIEM?In vergelijking met een ketting is het verschil in rijkosten ten opzichte van een tandriem nagenoeg nihil. De levensduur van een riem is dan wel tot bijna twee keer zo lang (denk aan 40.000 a 50.000 km), maar een nieuwe riem kost ook rond de 300 euro, waar je een kettingset voor rond de 200 euro hebt. Bovendien moet je ook bij een riem tijdens het wisselen de tandpoelies goed inspekteren en vaak tegelijkertijd vervangen, een extra kostenpost van ongeveer 280 euro per poelie. Daarnaast is de riemaandrijving iets kwetsbaarder (als er een steentje op de riem blijft liggen en tussen de poelie en de riem komt, kan de riem snel breken; vandaar dat riemaandrijvingen af-fabriek vaak behoorlijk ingekapseld zitten). Kortom: voor de pure kosten hoef je de overstap van ketting naar tandriem dus niet te maken. Je moet het echt doen vanwege het onderhoud. Als de riem eenmaal goed is gemonteerd en gespannen, heb je er duizenden kilometers geen omkijken naar. Heel af en toe insprecteren en een beetje talkpoeder tegen het ‘piepen’ is voldoende. Dus niet meer spannen en regelmatig – zeker in de regen – met de spuitbus op je knieën naast de motor om te voorkomen dat de ketting droogloopt.Heeft de riem dus geen nadelen? Toch wel. Ten eerste is de riem breder dan de ketting, dus hij past lang niet op alle motoren. Ook kunnen de smallere riemen de vette topvermogens niet goed aan, maar tot een dikke 100 pk hoef je daar niet voor te vrezen. Maar één van de grootste nadelen kan het schakelen zijn: een ketting heeft altijd enige speling en die speling hebben sommige motoren nodig om de bak bij het schakelen te ontlasten, zodat de tandwielen met weinig kracht heen en weer kunnen schuiven. Een tandriem staat doorgaans snaarstrak en mist dus die ‘natuurlijke’ speling. Daardoor lijkt de versnellingsbak bij sommige motoren ook net even wat minder vanzelfsprekend en licht te schakelen.[Unterschrift]De aramidevezels in het binnenste van de tandriem hebben onder belasting veel te lijden, maar dat zie je er aan de buitenkant echter niet vanaf.________________________________________[KASTEN FÜNF FAKTEN]VIJF FEITEN OVER TANDRIEMOMBOUW1Na ombouw van ketting- naar tandriemaandrijving is het niet nodig om de motorfiets opnieuw te laten keuren voor het kenteken door het RDW.2Om garantieproblemen te voorkomen is het wel aan te raden om bij nieuwe motorfietsen eerst eens te informeren bij je dealer.3Riem en poelies moeten regelmatig op vuil worden gecontroleerd. Met name steentjes en straatvuil kunnen de riem flink toetakelen.4Een riem staat altijd behoorlijk strak, maar te strak is ook niet goed. Dan riskeer je een riembreuk of schade aan de wiellagers, lagers van de het achterkattingwiel of van de versnellingsbakas. Controleer de riemspanning ook bij het inveren, aangezien de spanning dan flink kan veranderen.5Na demontage van het achterwiel bij bijvoorbeeld een bandenwissel is het zaak om het wiel weer erg secuur te monteren, waarbij niet alleen de riemspanning, maar ook de uitlijning van het achterwiel heel erg belangrijk is. Bij een ketting heb je nog wel iets tolerantie, bij een riem niet.________________________________________[KASTEN UMBAU: SO GEHT’S]OMBOUWEN: ZO GAAT HET1 VOORBEREIDINGAllereerst moeten ketting en tandwielen worden verwijderd, waarna de ruimte rond de uitgaande versnellingsbakas en de wielnaaf grondig moeten worden gereinigd.2 DEMONTAGEWaar je een ketting kunt klinken, is de riem natuurlijk ononderbroken. Om hem te kunnen monteren moet de swingarm er dus helemaal uit. Een klusje dat ook bij het vervangen van de riem noodzakelijk is.3 WEGSLIJPENDe poelie met riem is breder dan een regulier voortandwiel en een reguliere ketting. Hij heeft dus meer plaats nodig en bij sommige motoren moet je dus wat nokjes van het carter wegslijpen, zagen of vrezen.4 ZAGENNet als het carter, behoeft ook de afdekkap die voor het voortandwiel zit enig zaag- en slijpwerk. Wil je dit netjes en goed doen, dan is het een secuur en tijdrovend klusje.5 AANPASSENOm beschadigingen door steentjes en straatvuil te voorkomen, is het verstandig om een afdekkap voor de riem te monteren. Daarvoor kan het nodig zijn om schroefdraad in de swingarm te tappen.6 MONTERENDe achterste poelie kan op de wielnaaf of tandwieldrager worden gemonteerd, waarna swingarm en achterwiel weer kunnen worden ingebouwd. Vervolgens wordt de zaak zorgvuldig uitgelijnd.7 AFSTELLENHet spannen van de riem is een heel precies karweitje. Te slap betekent een doorslippende riem, te strak kan schade aan riem of lagers veroorzaken. De riemspanning kan met een unster getest worden.8 ROLLEN De voorste poelie gaat doorgaans wel 100.000 kilometer mee, de achterste daarentegen moet elke 40.000 kilometer op slijtage worden gecontroleerd omdat deze meer te lijden heeft van het straatvuil dat op de riem terecht kan komen.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-