+ Plus

Rij-impressie Zero S/DS

‘High Voltage’ heet het eerste album van de Australische rockband ACDC, en hoogspanning heerst er wat dat betreft ook bij de ontwikkeling van elektrische motorfietsen. Onder meer bij het Amerikaanse Zero, dat haar volledige modelpallet een grondige renovatie gaf en daarmee, net als een stevig potje rock, de gevestigde verbrandingsmotorenscene op haar grondvesten laat schudden. Wie met een kritisch oog, of zelfs domweg afkeurend, naar het fenomeen elektrische motorfietsen kijkt en met droge ogen durft te beweren dat de hype alweer voorbij is, moet wellicht toch even een klein stapje terug doen. Een kleine 54 pk is immers heel behoorlijk, nog niet eens zo gek lang geleden gold deze waarde immers ook als heel respectabel voor verbrandingsmotoren. En dat dan in combinatie met een gewicht van respectievelijk 175 (Zero S) en 179 kg (Zero DS) voor de versies met de hoogste accucapaciteit (11,4 kWh). Volgetan…eh…volgestroomd ook nog, dus met rijkelijk veel kilowatturen aan boord. Niet onaardig toch? Maar de echte peper zit ‘m in het werkelijk megavette koppel van 92 Nm, dat de koolborstelloze permanent magneetmotor met recuperatiefunctie al vanaf stand levert. Wil je diezelfde ervaring in het verbrandingsmotorensegment, dan zul je toch al gauw je heil moeten zoeken bij een dikke duizend, die je daarvoor eerst ook nog eens flink in de toeren moet jagen. Zo bekeken best indrukwekkend hè? Maar geen angst, de mannen van Zero hebben het aggregaat bij lagere snelheden begrijpelijkerwijs wat teruggeregeld. Nu zijn dit allemaal nog slechts kreten uit de folder, maar dan nog, je krijgt al wel enigszins een vermoeden over hoe hard de reactiearme riemaandrijving gaat sleuren wanneer het gas, excusez, het stroom tegen de stuit gaat. Dat alles gaat overigens volledig automatisch, over koppelen of schakelen hoeft de Zero-rijder zich geen kopzorgen te maken. Gaat nog opvallend soepeltjes ook, tot 30 kilometer per uur hebben de elektrotechneuten uit het Californische Santa Cruz het koppel van het compacte krachtpakket, waarvan de uitgaande aandrijfas is gecombineerd met de swingarmas, zoals gezegd wat teruggeschroefd, wat het gebruiksvriendelijke karakter duidelijk ten goede komt. Maar dan, eenmaal in beweging, wordt het fikkie toch wel erg makkelijk opgestookt. Zonder enige moeite wint de Zero aan snelheid, wat akoestisch enkel wordt onderstreept door een toenemend suizen van de luchtgekoelde krachtbron. Door het drukke ochtendverkeer van Barcelona flitsen beide Zero’s door zelfs de kleinste gaatjes op weg naar het meer rustieke achterland. Een actieradius van 220 kilometer voor de kleine S en een nog altijd alleszins redelijke 203 kilometer voor de DS is ons door Zero beloofd. Daarbij opgemerkt dat deze machines zijn uitgerust met het grote accupakket van 11,4 kilowattuur (kWh). Met de kleinere 8,5 kWh-versie zit er respectievelijk voor 166 en 153 kilometer aan energie in het vat. Maar zelfs dat is voor een elektrische motor met deze capaciteiten en rijdynamiek nog altijd een topwaarde, eentje waar zelfs sommige benzinejunkies mee zouden kunnen leven. Is ook geen overbodige luxe die ruime actieradius, want met dergelijke indrukwekkende prestaties (van 0 tot 100 km/uur in 5,7 seconden en een top van 153 km/uur) betekent de rand van de stad niet zoals gewoonlijk het einde voor de e-bike, maar begint de pret voor deze Zero’s pas. Direct voor de stadstoren van de Catalaanse metropool wacht een fascinerend motorparadijs voor het elektrische duo, dat als een bijenzwerm door het zomerse landschap zoemt. Remmend en accelererend gaat het in een meer dan sportief tempo over de heerlijke slingerwegen, zonder dat je ook maar één keer koppeling, versnellingsbak of zelfs het doorgaans toch wel motorlustopwekkende uitlaatgeluid mist. Hoe dat komt? Wellicht door de opvallende beleving die wel iets wegheeft van gewichtsloosheid. Heel dynamisch en bijna fluisterstil vliegen we door het Catalaanse berglandschap, met een absolute hoofdrol voor het bijzonder soepele karakter van de volledig nieuwe Z-Force aandrijving, die bijna twee keer zoveel vermogen levert als het vorige model, dat slechts 28 paarden wist te mobiliseren. Bijzonder makkelijke machines dus, enkel in de ECO-modus vergen ze wat gewenning, omdat het aggregaat dan licht inhoudt, wat zeker bij het omslagpunt in de bocht (tussen remmen en gas geven) voor een klein verrassingseffectje zorgt. Bovendien levert de motor dan over de hele linie beduidend minder koppel dan in de Sport-modus. Het switchen tussen beide modi kan overigens gewoon tijdens het rijden middels een wipschakelaar links naast de cockpit. Een korte klik dus maar, en stante pede gaat het weer volle bak vooruit. Het karakter verandert merkbaar, in plaats van glijden is het nu gassen. Een soort van dan. De stille, allesoverheersende, directe eruptie aan kracht, helemaal van onderuit, is wat dat betreft een beleving op zich. Vibraties, koppeldip? Natuurgetrouw een volledig onbekend fenomeen bij deze aandrijftechniek. Dan komen we nu bij het moment waar een elektrische motorfiets doorgaans niet snel mee te maken krijgt. Namelijk het punt waar de aandrijving niet meer het middelpunt van de belangstelling is, maar het rijwielgedeelte. Superkwiek flitst de sierlijke Zero S van de ene bocht in de andere en biedt ondanks haar op het oog bescheiden postuur zelfs voor langere rijders nog een heel behoorlijke ergonomie. Dat geldt helaas niet voor het veercomfort, met name korte, ferme klappen worden door de veerelementen van het Taiwanese Fastace nagenoeg één op één doorgeleid naar lijf en leden. Niet alleen op de S, maar ook op de hogere en daardoor naar verwachting ook meer comfortabele DS met haar langere veerwegen. Aan betere vering wordt momenteel hard gewerkt, aldus Zero, waarbij meteen ook kritisch wordt gekeken naar het uit het verre oosten stammende schoeisel van IRC en Kenda. De remmen daarentegen hebben al een upgrade gehad, die komen nu bij Nissin uit het schap en doen hun werk weliswaar niet overdonderend goed, maar wel heel behoorlijk. Dat je tijdens remmen desondanks wordt getrakteerd op een nogal opvallende, wat na-ijlende vertraging, komt voor rekening van het terugwinnen van energie tijdens het remmen (de al eerder genoemde recuperatiefunctie), waarbij de motor als een soort generator werkt en de accu’s bijlaadt. Hoe heftig dit remmoment is, laat zich op de nieuwste generatie Zero’s overigens heel trendy per smartphone, middels een handige app, instellen. Bovendien kun je daar ook nagenoeg alle parameters met betrekking tot accu en motor controleren en/of instellen. Waarbij uiteraard de belangrijkste de resterende reikwijdte is. Tijdens testritjes gepaard met veelvuldige, heftige vermogensoproepen, bereikte zelfs het zware accupakket al na 120 kilometer het reservestadium, maar gemiddeld is een bereik van 150 kilometer heel goed haalbaar. En daarna mag de Zero weer voor acht uur aan de netstroom. Dat laatste staat natuurlijk een breed succes nog altijd in de weg. En dat is niet het enige, want een prijskaartje van € 13.995,- voor de 8,5 kilowattuur versies van beide modellen, en zeker de € 15.995,- voor de 11,4 kWh varianten, is vrij fors te noemen. Daarentegen hoef je natuurlijk nooit meer af te tikken aan de pomp. Een soort financiële recuperatie dus…. ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN] TECHNISCHE GEGEVENS ZERO S / DS ZF 8.5 MOTOR luchtgekoelde borstelloze permanent magneet motor met recuperatie functie, geïntegreerde acculader, 1,3 kW, lithium-ion accu, 84 cellen, maximale capaciteit 8,5 kWh, koppelingsloze directe tandriemaandrijving. Max. vermogen 40,0 kW (54 pk) bij 4.300 tpm Max. koppel 92 Nm Max. toerental 6.300 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 48 mm, aluminium swingarm met direct afgeveerde achterschokbreker, schijfrem voor Ø 314 mm, dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 221 mm, enkelzuiger remklauw. Zero S Spaakwielen 3.00 x 17; 3.50 x 17 Bandenmaat 110/70-17; 130/70-17 Zero DS Spaakwielen 2.15 x 19; 3.00 x 17 Bandenmaat 100/90-19; 130/80-17 MATEN EN GEWICHTEN Zero S: wielbasis 1.406 mm, balhoofdhoek 66,2°, naloop 82 mm, veerweg v/a 140/149 mm, rijklaar gewicht 161 kg, max. belading 181 kg, zithoogte 794 mm, topsnelheid 153 km/uur, actieradius stad 166 km, actieradius snelweg (112 km/uur constant) 85 km, gemiddelde actieradius 113 km, laadduur 6 uur, snellaadduur (CHAdeMO) 1 uur (95% vol). Zero DS: wielbasis 1.435 mm, balhoofdhoek 65,5 °, naloop 117 mm, veerweg v/a 178/195 mm, rijklaar gewicht 165 kg, max. belading 178 kg, zithoogte 873 mm, topsnelheid 153 km/uur, actieradius stad 153 km, actieradius snelweg (112 km/uur constant) 74 km, gemiddelde actieradius 100 km, laadduur 6 uur, snellaadduur (CHAdeMO) 1 uur (95% vol). KLEUREN Zero S zwart en geel Zero DS groen en oranje PRIJZEN Zero S/DS ZF 8.5 € 13.995,- Zero S/DS ZF 11.4 € 15.995,- INFO www.zeromotorcycles.com ________________________________________ [UNTERSCHRIFTE] [SEITE 59] In tegenstelling tot de DS (hoofdfoto) oogt de Zero S een stuk levendiger. [SEITE 60] De onbekende wereld van de elektrische motorfiets: middels een smartphone in de waterdichte behuizing laat zich nagenoeg alles, tot aan de motorkarakteristiek toe, eenvoudig aanpassen. De toerenteller is conventioneel en de luchtgekoelde elektromotor huist vlak voor het achterwiel, met daarboven gepositioneerd de aansturing met koelribben. De nieuwe reminstallatie betrekt Zero bij Nissin en de eindoverbrenging geschiedt middels riemaandrijving. ZERO FX Ook helemaal vernieuwd is de Zero FX, die de lat wat betreft prestaties nog wat hoger legt. Het apparaat weegt slechts 125 kilo en dankzij een topvermogen van 44 pk in combinatie met een megakoppel van 95 Newtonmeter krijgt je met een beetje energieke gashand de kroonplaat in je snufferd gedrukt. Slechts vier seconden heeft de FX, leverbaar met één (2,8 kWh) of twee (5,7 kWh) uitneembare accu’s, nodig om van 0 tot 100 km/uur te komen. Leuk speelgoed! [SEITE 62] De Zero DS is weliswaar duidelijk hoger dan de S, maar weegt met 4 kilo extra slechts marginaal meer. Alleen al het accupakket (vier stu

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Zero DSR/X

Eerste Test Zero DSR/X

29 september, 2022

Wil je vandaag de dag als motorfabrikant een hardloper op verkoopgebied in je gamma hebben, dan kun je simpelweg ...
Eerste Test Energica Experia

Eerste Test Energica Experia

23 juni, 2022

De Experia is met niets en niemand te vergelijken. Niet met zijn elektrische kompanen noch met zijn brandstof ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-