+ Plus

Rij-impressie Sym Maxsym 400i

Het was druk dit jaar in de hoek van de zware motorscooters. BMW dat er meteen maar twee nieuwe machines tegenaan gooide en Yamaha dat een compleet vernieuwde Tmax naar voren schoof. Maar ook een etage lager in het 400cc-segment, toch de kraamkamer van de moderne maxiscooter, verscheen met de Sym Maxsym 400i ABS eveneens een opvallende nieuwkomer. Een scooter die het in het segment dat als vanouds wordt gedomineerd door machines als de Burgman 400 en Yamaha Majesty 400 vooral van zijn prijs moet hebben. Of heeft ‘ie meer in zijn mars? Even snel tussen de wimpers door gluren en de gelijkenis is treffend. Bij Sym hebben ze bij het ontwerpen van de dit jaar op de markt gekomen Maxsym 400i ABS duidelijk met een schuin oog naar Suzuki’s Burgman 400 gekeken. En geef de Taiwanese fabrikant eens ongelijk, want de 400 van Suzuki is een van de voortrekkers geweest van het zwaardere scootersegment en is nog immer succesvol. Maar ondanks dat op de Burgman gelijkende silhouet is de Maxsym allesbehalve een ‘symsalibim’ vlug uit de hoge Aziatische hoed getoverde copycat. Deze Sym heeft wel degelijk een heel eigen snuit, met twee gescheiden koplampen en eigentijdse LED-stadslichten. Het cockpitje oogt al even verzorgd als de voorpartij, met ruim opgezette klokken en speelse blauwe verlichting. Verder is alles aan boord wat je van een maxiscooter mag verwachten en dat is uiteraard veel bergruimte. Onder het stuur is plek voor drie bergvakken, waarvan er één is voorzien van 12V- en USB-aansluiting. Telefoon opladen, navigatie gebruiken; het kan allemaal. De grootste bergruimte gaat, scootereigen, schuil onder het zadel. In het verlichte bergvak is ruimte genoeg voor een rondje boodschappen en ook een integraalhelm vindt er een plekje, al is het niet zo dat iedere helm past. Bij een wat forser formaat valt het zadel dan niet meer in de vergrendeling. Ook de verdere aankleding is verzorgd met onder andere een verstelbare ruit (met gereedschap), verstelbare lendensteun (eveneens met gereedschap), een duolendensteun, radiaal gemonteerde remklauwen met dubbele wave remschijven en verstelbare remhendels. Zitten ze in Taiwan dan op hetzelfde niveau van afwerking als in Japan? Niet helemaal, want die remhendels en ook de spiegels ogen net even wat minder robuust en gelikt als op de Japanse concurrenten. Dat geldt ook voor delen van de stroomlijn, die of een wat meer plastic uitstraling hebben (kap op de stuurconsole) of net even minder stevig zijn uitgevoerd (delen onder de voetborden). Niet heel schokkend allemaal en aan de andere kant is daar de prijs ook naar. Compleet met ABS kost de Maxsym 400i namelijk € 6.699,- en dat scheelt een serieuze slok op een borrel met Japanse concurrenten als een Burgman 400A (€ 8.159,-), een Yamaha Majesty 400 (€ 8.199,-) of een Honda SW-T400 Silverwing (€ 8.199,-). “Dan zul je dat prijsverschil ook wel merken onder het rijden”, slijpen de cynici alvast de messen. Nou, dat valt tegen en dat is goed nieuws voor de Sym. De 399 cc eenpitter blijkt een bijzonder prettig blok voor een scooter van dit kaliber. Het 34 pk sterke blok pakt lekker vlot op, vergezeld van die typisch blubberende scootersound, en klimt vervolgens vrolijk door in toeren. Niet zo daadkrachtig uiteraard als de 600cc+-scooters dat doen, maar zeker ook niet minder dan zijn Japanse equivalenten. Goed, als je hem echt laat werken, voel en hoor je dat ook in de vorm van wat meer lawaai en vibraties. Maar als er op de snelweg redelijk vlot een dikke 160 km/uur op de klok staat, ben je dat ook zo weer vergeten. Ook als je de verbruikscijfers ziet, want die zijn met waarden rond de 1 op 25 prettig zuinig. Met mijn 1.85 meter heb ik wel last van wervelingen rond de helm met de ruit in de laagste stand, maar dat is weg in de hoogste stand, waarbij je nog steeds over de ruit heen kijkt, wel zo prettig. Ergonomisch klopt het plaatje verder goed. Prettig gepolsterd en voldoende breed zadel, een aangename afstand tot het stuur en plenty beenruimte. Heb je de onderbenen echter zo’n 90° gehoekt onder de bovenbenen staan, dus recht op de voetborden, dan kom je met langere onderdanen wel sneller in conflict met de ‘dashboardvakjes’. Met de benen wat verder naar voren, en dus meer onderuit geschoven, is dat echter al snel getackeld. In die positie is het ook lekker sturen met de Sym. De met een drooggewicht van 224 kilo niet bepaald lichte Maxsym 400i stuurt verrassend makkelijk en licht en koppelt die goede karaktereigenschappen bovendien aan een voorbeeldige nauwkeurigheid. Dat moet je echter niet verleiden om al te enthousiast te worden, want de grondspeling is, met name aan de linker zijde, wel erg beperkt. Ook houdt het veercomfort te wensen over en dan met name op slechter wegdek. De telescoopvoorvork en de stereo achterschokbrekers hebben dan moeite om snel opeenvolgende hobbels te verwerken, waarbij met name de achtervering de neiging heeft om door te slaan. Dat is rijwieltechnisch dan meteen ook de enige zwakte van de Maxsym 400i. De remmen stoppen de boel kordaat af en het ABS is een niet al te vroeg ingrijpend vangnet. Kortom, er valt niet veel te bedenken wat de Japanners wel kunnen en de Sym Maxsym 400i ABS niet. Wat de gebruikte materialen en de afwerking op detailniveau betreft mag de Taiwanees dan klein een treetje lager op de ladder staan, daar is de prijs dan ook naar. Voor pakweg driekwart van de prijs van een Japans equivalent kun je nagenoeg exact hetzelfde en dat is een serieuze overweging waard als je bijvoorbeeld op zoek bent naar makkelijk, zuinig en goedkoop vervoer in een drukke omgeving. TECHNISCHE GEGEVENS SYM MAXSYM 400I ABS MOTOR vloeistofgekoelde eencilinder viertakt, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen, wet-sump smering, benzine-injectie, variomatic transmissie, tandriem eindoverbrenging. Boring x slag 83,0 x 73,8 mm Cilinderinhoud 399 cc Compressie 10,6 : 1 Max. vermogen 24,5 kW (34 pk) bij 7.000 tpm Max. koppel 36 Nm bij 5.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen buizen frame, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stereo achterschokbrekers, veervoorspanning verstelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 275 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 275 mm met tweezuiger remklauw, ABS. Bandenmaat 120/70R15; 160/60R14 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.555 mm, veerweg v/a 106/112 mm, zithoogte 750 mm, drooggewicht 224 kg, tankinhoud 15,0 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 4.000 km Kleuren wit, zwart, grijs Prijs NL € 6.699,- / B € 5.799,- INFO NEDERLAND Motana Nederland BV, www.mysym.nl INFO BELGIË Motana 2Wheels, www.sym.be [BU’s] [actie zonder bu] [IMG_4530] Sportieve radiaal gemonteerde remklauwen, wave schijven en ABS; helemaal bij de tijd. [IMG_4562] Compleet, overzichtelijk en modern klokkenspel. Reflecteert trouwens wel met de zon in de rug. [IMG_4564] Ook wat het contactslot en de -sleutel betreft heeft Sym goed naar de Suzuk

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...