+ Plus

Rij-impressie Suzuki RMX-450Z

Ruim een jaar geleden testten we de eerste Suzuki RM-Z450 Enduro, een offroad op basis van de sterke 450-cc-crosser van Suzuki. De conclusie van die test was dat deze RM-Z geen slechte machine was, maar dat hij zijn afkomst niet verloochende. In feite bleef het meer een heftige crossmotor (maar dan met kenteken) dan een relaxte offroad. En met die kritiek is Suzuki aan de slag gegaan, zo blijkt uit de 2010 RMX-450Z.De eerste prettige verrassing met de nieuwe RMX onderga ja al voordat je nog maar een meter hebt gereden: aantrappen is er niet meer bij, want één van de grootste pijnpunten van zijn voorganger loste Suzuki op met een keurige elektrische starter; de kickstarter is vanaf nu enkel nog voor noodgevallen. Daarbij is de afstelling van het injectiesysteem ook duidelijk geëvolueerd, want de ietwat bokkige crosser van afgelopen jaar ken je absoluut niet meer terug in deze 2010-RMX: van een omgebouwde crosser is het opeens een volwaardige offroadmachine geworden, waarmee het heerlijk rijden is. Dat het injectiesysteem vanaf de allereerste trap respons geeft en de motor nu meteen aanslaat heeft ongetwijfeld ook te maken met de accu die de RMX nu aan boord heeft. Bij zijn voorganger moest je de stroom voor het injectiesysteem (brandstofpomp en injector) opwekken met wat forse trappen, alvorens er een teken van leven de krachtige éénpitter zit.De basis van de RMX wordt gevormd door een mooie moderne ééncilinder-viertakt die onder een aluminium brugframe hangt. Eigenlijk dezelfde basis als waarmee het Belgische trio Clement Desalle, Steve Ramon en Kevin Strijbos succesvol zijn in de MX1 Grand Prix-motorcrossen (Ramon werd er in 2008 zelfs wereldkampioen mee) en waarmee Marc de Reuver nu dik aan kop gaat in het ONK-motorcross. Wat dat betreft hoef je je dus geen zorgen te maken over de rij-eigenschappen van dit gele kanon, want die zijn dik voor elkaar.Toch hoef je ondanks die stevige prestaties ook als ‘noppen-amateur’ niet terug te deinzen voor de RMX, want samen met de elektrische starter lijkt de 2010-uitvoering ook voorzien te zijn van een extra dosis goed gedrag, waardoor de machine nu uit de hand eet en ook geschikt is voor ontspannen boemelritjes, zonder dat je het mes tussen de tanden hebt. Echt een wereld van verschil met zijn voorganger, mede dankzij de beter gekozen eindoverbrenging, waardoor de RMX in zijn geheel wat soepeler en minder bokkig aanvoelt.Eén heikel punt bleef: de kleine tank met een inhoud van slechts 6,2 liter. Wel een heel mooie aluminium tank trouwens, maar daar koop je weinig voor als je er met een aantal maten op uittrekt en je na een kilometer of 50 a 60 toch echt behoorlijk zorgen moet gaan maken. De actieradius voldoet best voor wedstrijdgebruik – met om de 30 a 40 km controleposten met benzine – maar voor een beetje freewheelen met de offroad-club is het eigenlijk net te krap. De kleine tankinhoud wordt veroorzaakt doordat Suzuki de tank heel fraai tussen de beide aluminium framekokers heeft gehouden. Dat levert weliswaar een zeer ranke en sportieve machine op, maar heeft dus ook jammer genoeg zijn keerzijde.Verder ziet de Suzuki RMX-450Z er keurig afgewerkt en compleet uit. Naast het keurige digitale dashboardje zit zelfs een heus contactslotje en dat is tegenwoordig geen overbodige luxe met al die motordiefstallen bij offroad-ritten en endurowedstrijden. De RMX heeft zelfs keurige richtingaanwijzers aan boord en ook het achterframe is mooi stevig en loopt ver onder het achterspatbord door, totaan de kentekenplaathouder. Uiteraard is de uitrusting en de buddyseat Spartaans, zoals je op een semi-competitiemachine mag verwachten. Net zoals je mag verwachten dat de vering zijn taak goed aankan en bovendien in vele standen instelbaar is.Waar zijn voorganger nog een echte hardcore-machine was, kun je met de 2010-RMX iedereen op pad sturen. Niet alleen de doorgewinterde offroadie en echte wedstrijdrijder zal er plezier aan hebben, ook de minder begaafden en minder getrainden kunnen er een geweldige machine aan hebben, simpelweg omdat hij nu wel uit de hand eet en suzuki duidleijk de puntjes op de i heeft gezet.Toch heeft de montage van de startmotor en verfijning van de afstelling ook een keerzijde: de RMX is financieel niet meer de scherpst denkbare aanbieding in noppenland. Met zijn € 10.490,- (inclusief kenteken) is hij 1.500 euro duurder dan in 2009 en hoewel je voor die meerprijs een veel betere offroad-machine in huis haalt, zit hij met die prijs midden tussen die van zijn grote oranje, blauwe of rood/witte concurrenten.TECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI RM-Z450 ENDUROMOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 43 mm, kabelbediende meervoudige natte platenkoppeling, vijfversnellingsbak, O-ring ketting (13/48).Boring x slag 96,0 x 62,1 mmCilinderinhoud 449 ccCompressie 11,7 : 1Max. vermogen 41,9 kW (57 pk) bij 9.000 tpmMax. koppel 53,9 Nm bij 6.500 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium wiegframe met aluminium achterframe, upside-down-voorvork met instelbare hi- en low-speed demping, aluminium swingarm met volledig instelbare monovering en linksysteem, schijfrem voor Ø 250 mm met tweezuiger-remklauw, schijfrem achter Ø 240 mm met éénzuiger-remklauw.Gespaakte wielen 21 inch en 18 inchBandenmaat 90/100-21; 120/80-18Banden testmotor Pirelli endurobandenMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.480 mm, grondspeling 320 mm, veerweg v/a 310/310 mm, zithoogte 955 mm, rijklaar gewicht 123,6 kg, tankinhoud 6,2 liter.Kleuren geelPrijs € 10.490,- (zonder kenteken: € 7.990,-)INFO B.V. NIMAG, tel. 0347-34 97 49, www.suzuki.nl[[bijschriften]]Detail 1Klein knopje, groot gemak: een elektrische starter is een must tegenwoordig.Detail 2Stille uitlaat en stevig subframe onder het achterspatbord.Detail 3Het uitwasbare luchtfilter kan zonder gereedschap gewisseld worden.Detail 4Informatief digital dashboardje en contactslot. Plus matig zichtbaar benzinelampje.Detail 5De kickstarter is enkel nog als noodvoorziening aanwezig op de 57 pk sterke éénpitter.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-